Depeche Mode - Memento Mori (2023)

Pop / Electronic
Label: Columbia

1. My Cosmos Is Mine (5:16)
  2. Wagging Tongue (3:24)
  3. Ghosts Again (3:58)
  4. Don't Say You Love Me (3:48)
  5. My Favourite Stranger (3:57)
  6. Soul with Me (4:15)
  7. Caroline's Monkey (4:16)
  8. Before We Drown (4:05)
  9. People Are Good (4:24)
  10. Always You (4:18)
  11. Never Let Me Go (4:03)
  12. Speak to Me (4:35)
avatar van Yield
Vandaag een bezoek aan mijn platendealer gebracht en met een lege tas huiswaarts gegaan. Slechts €49,95 voor de vinylversie van dit album. Tja, dan haak ik toch echt af.

avatar van matthijs
Tidalwave schreef:
(...) wie weet wordt ik op m'n 59e een (voorzichtige) fan van DM...
Ik ben zelf al fan sinds Violator uitkwam maar ook sinds een half jaar de hele backcatalogue aan het luisteren. Bij elkaar toch wel uurtje of tien. En wil alles minimaal 3 x luisteren voor een eerlijk oordeel. Alles nu eenmaal geluisterd (ik kende veel albums al) en sommige 2 keer. Zal nog wel een half jaar of langer duren voor ik ze allemaal op waarde kan schatten. Ik kan wel zeggen dat de bonustracks gemiddeld van hoog niveau zijn (De aparte songs, de remixen sla ik over, ik luister in eerste instantie alleen originele versies). Heb jij al een plan?
Er zijn eigenlijk geen slechte albums! En de stem van Martin wordt door de jaren steeds beter . Veel plezier alvast!

DjFrankie (moderator)
Idd de stem van Gore wordt beter, gisteravond in Düsseldorf een prachtige versie van Question of Lust

avatar van Johnny Marr
Yield schreef:

Heel wansmakelijk is dat ja, zeker voor de vinyl liefhebber. De CD is gelukkig wél voor een redelijk normale prijs te koop. De 'gewone' versie dan, want uiteraard is er ook weer een deluxe editie

Anyway, worth it, want dit is voorlopig toch één van de toppers van dit jaar!

Yield schreef:

Op fnac.com is het zwarte vinyl Euro 39,95 en het rode 41,95. Ik heb eerder mijn rode 2LP op discogs.com gevonden voor 34 euro + verzendkosten (bij een platenwinkel in Zweden). Sommige prijzen van nieuw vinyl zijn zo bespottelijk dat ik kijk of het inderdaad niet goedkoper kan. Ik ga geen 50 euro betalen voor 1,5 LP.

Overigens zag ik voor het eerst T-shirts van 50 euro bij het concert van Depeche Mode. Hoodies waren 90 euro. Wat ik wel leuk vond, was dat het daardoor relatief rustig was bij de merchandise. De dranghekken voor de rijen stonden er voor niks.

avatar van lennon
west schreef:

Dan ben je met verzenden alsnog toch bijna 50 euro kwijt?

[quote]lennon schreef:

Verzending was 10 euro, maar gecombineerd met een John Lee Hooker LP die ik nog zocht, ook voor een hele nette prijs.

west schreef:

Klopt gisteren in Dusseldorf ook niks te doen, maar iets verderop buiten richting parkeerplaats, 25 euro, zelfde shirt wel druk

DjFrankie schreef:

Maar dan een namaak?

Siht84 schreef:

Maar dan een namaak?

Geen idee, heb er nog 4 in de kast liggen van eerdere tournees

Dim
Ergens in de berichten las ik de term "humeurige electrogrunge". Het ging niet om dít album, maar voor mij dekt dit behoorlijk de lading. Het is vaak net een tandje te stroperig, te traag of te zwaar aangezet. Ik begrijp volkomen dat de omstandigheden niet bepaald een lichtvoetig album rechtvaardigden, maar het is voor mij geen fijn luisterbare plaat geworden.

Dim schreef:

Nou inderdaad, aardige omschrijving voor deze plaat. Je zou ook kunnen zeggen: elektro grunge met emotie of zoiets. Daarom vind ik 'm juist erg goed.

avatar van Juul1998B
Dim schreef:

Weet niet zo goed wat hier grunge aan is hoor, ik hoor het niet. Dit is gewoon hele goede, donkere electropop/rock.
Als je de snelheid vergelijkt zou je ook doom metal hierop kunnen plakken in hoe jij redeneert.
Als jij me weet te overtuigen van het grunge gehalte krijg je 5 euro

avatar van Poeha
Juul1998B schreef:

Als jij me weet te overtuigen van het grunge gehalte krijg je 5 euro
5 euro?
Dan ben je ook niet echt overtuigd van zijn ongelijk, he?

avatar van Juul1998B
Poeha schreef:
5 euro?
Dan ben je ook niet echt overtuigd van zijn ongelijk, he?

Oke vooruit, 5,01 dan.

avatar van Mjuman
Dit kwam ik bij toeval tegen Remix van Anna geeft een heel andere kijk op de opener.

Vind m.n. het middenstuk erg fijn en liefdevol gedaan - even wennen voor de fanboys

avatar van pureshores
Een remix album als extra bonus heruitgave zou nog wel een optie kunnen zijn.
Kan voor mezelf prima naast elkaar want DM trekt voor 80% wel altijd sterke remixers naar zich toe.
Vinyl standaard uitgave schommelt nog steeds rond de 50 euro.

pureshores schreef:
Een remix album als extra bonus heruitgave zou nog wel een optie kunnen zijn.
Vinyl standaard uitgave schommelt nog steeds rond de 50 euro.

De zwarte uitgave kun je op discogs al vinden voor 30 tot 40 euro.

DM trekt wel sterke remixers aan alleen de remixen zijn de laatste jaren/decennium gewoon erg zwak.

avatar van DenDen64
Prima plaat van DM, had eerst wat moeite met de plaat maar is echt gaan groeien.
Voor nu 4*

Iemand heeft het hier over grunge. Kapotlachen.

avatar van lennon
gerre schreef:
Iemand heeft het hier over grunge. Kapotlachen.

humeurige electrogrunge, wel goed quoten he.. En ik snap die vergelijking wel.... dus zo lachen is het niet

De term grunge heeft blijkbaar te maken met hun plaat uit 1993. Snap ik nu.
Maar verder slaat het nergens op me dunkt, hehe.

avatar van dazzler
geplaatst:
MEMENTO MORI

Ik koop braaf elk nieuw DM album, zij het met de nodige vertraging.
Memento Mori voegt weinig toe aan de sinds het vertrek van Alan Wilder betreden paden.
Meer slepende ritmes, meer pathos, minder hooks, los zand en heel wat gruis.

Ik erger me de laatste platen wat aan de soulelementen in hun sound.
Ik vond DM interessanter toen ze blues of rock door hun synthipop formule draaiden.
Het lijkt wel alsof Gahan en Gore de voorbije decennia muzikaal uit elkaar gegroeid zijn: ik mis visie.

Dan maar een externe songschrijver betrekken.
Maar de composities zijn niet goed genoeg: ze ankeren zich niet langer.
De laatste albums van Depeche Mode klinken als een woestijn die dorst naar water.

Uitschieters? Niet echt.
Ik noteerde drie titels: Ghosts Again, Before We Drown en Never Let Me Go.

Het geraamte is er nog maar de ziel ontbreekt. Hoe toepasselijk.
Misschien is het wel mooi genoeg geweest zo.