Kanye West - Graduation (2007)

Label: Roc-a-Fella

1. Good Morning (3:15)
  2. Champion (2:47)
  3. Stronger (5:11)
  4. I Wonder (4:03)
  5. Good Life (3:27)

met T-Pain

6. Can't Tell Me Nothing (4:31)
  7. Barry Bonds (3:24)

met Lil' Wayne

8. Drunk and Hot Girls (5:13)

met Mos Def

9. Flashing Lights (3:57)

met Dwele

10. Everything I Am (3:47)
  11. The Glory (3:32)
  12. Homecoming (3:23)

met Chris Martin

13. Big Brother (4:47)
  14. Good Night * (3:06)

met ALBe. Back en Mos Def

15. Bittersweet Poetry * (4:01)

met John Mayer

avatar van waxs
"Behoorlijk foute tracklist", dat klinkt alsof niks klopt, alleen de volgorde was onjuist, maargoed aangezien jullie het allemaal zo goed weten maar te lui zijn om het even aan te passen heb ik het nu gedaan, ik hoop dat het zo dan goed is.

avatar van J.M.
Na de samples te horen kan dit nog wel is heel naar uitpakken voor Kanye West.

Enkel twee skits? Dat is dan alvast goed nieuws ... Had
ook ergens gelezen dat Bittersweet een extra track wordt,
wat wel jammer is, daar ik dat poppy deuntje gewoon te gek vind.

Raekwon the chef
Chris Martin?? Is dat niet die vent van Coldplay? Young Jeezy, Pharrell, John Mayer... geen al te beste gastartiesten.

Raekwon the chef schreef:
Als dat maar goed gaat

avatar van Conway Twitty
Och zij halen het niveau van Kanye niet omlaag hoor.

Bovendien had hij op vorige albums ook gewoon features als John Legend , Paul Wall en Twista.

Raekwon the chef
dat gekreun en gesteun van Jeezy kan echt nummers totaal verneuken.
ook Pharrell en Martin passeren de irritatiegrens

en gelukkig heeft ie hier geen John Legend idd

edit: ik zie nu trouwens geen Pharrell meer staan, maar nu weer Lil Wayne erbij

Gekkenhuis
Chris Martin deed ook een beatje op het album van Jay-Z. Gelijk het beste nummer van dat album. Hij zou hier wel alleen vocalen doen. Ik denk dat Kanye met deze plaat ook echt voor de Grammy's gaat, die toch al jaren een aanfluiting zijn.

Je vergeet Lil' Wayne nog

Raekwon the chef
en T-Pain zie ik nu (zo word het wel een hele lange lijst)

avatar van Conway Twitty
En T-Pain , ongelofelijk wat een lijst.

avatar van Reijersen
Conway Twitty schreef:
Bovendien had hij op vorige albums ook ewoon features als John Legend ,

Deze discussie laat ik maar achterwege

jorisje123456
Het chris martin nummer is echt wel goed hoor... Is een paar dagen geleden uitgekomen op iTunes

'the glory' met mos def & al B bestaat niet en 'good night' (hetgeen jij wrs bedoelde) komt normaal niet op het album

Voor de rest zal het nu wel in orde zijn

Reijersen schreef:

Deze discussie laat ik maar achterwege

Nouja de eerste Legend was een erg lekkere cd, maar zodra je ergens werkt waarbij Legend elke dag langskomt en je alleen maar op een zeikerige manier We just don't care. We just don't care. We just don't care hoort, dan ga je er snel anders tegenaan kijken.

avatar van Yak
Yak
Paar berichten er tussenuit gegooid.

Mayne
Dat met Daft Punk bij 'Stronger' kan worden weggehaald, denk ik. 'Ye heeft alleen een sample gebruikt en de lui van Daft Punk zouden verder geen bijdrage hebben gehad aan het lied.

Ook vreemd dat 'The Glory' tweemaal voorkomt.
(Sorry, ik ben nieuw hier en ik weet niet hoe ik zelf de tracklist kan aanpassen)

avatar van Kos
Kos
Erg vervelende Daft Punk sample btw.

Artifact
Nee hoor, erg lekkere singles. Ik ken volgens mij een stuk of 4 'remixes' van Stronger (waaronder ook die van The Neptunes) maar ook deze is best geslaagd. Waar ik me over verbaas is dat er mensen zijn die denken dat deze plaat gaat floppen. Beter dan College Dropout natuurlijk niet, maar een flop ... ? Alleen Stronger heeft al zo'n 13.000 votes op youtube. Nu Kanye en Curtis de release op dezelfde dag hebben zijn ze het gesprek van de dag. De marketing machine draaid op volle toeren.

Verder stoor ik me niet zo aan de gastartiesten. Nee de line up is nog best bescheiden. Ik hoop alleen niet dat Young Jeezy en T-Pain die tracks gaan verpesten, maar de rest kan ik allemaal wel slikken. Ik sta op 11 september in iedergeval in de winkel

avatar van Kos
Kos
Tuurlijk gaat hij niet floppen, maar het is alleen geen plaat voor hip-hop liefhebbers.

avatar van Gyzzz
Kos schreef:
Erg vervelende Daft Punk sample btw.

Ongelofelijk slecht zelfs, als je het mij vraagt.

Artifact
Meer luisterbeurten doet wonderen. En kos het is geen échte hiphop plaat nee, maar ik denk dat Mos Def en Weezy dit wel zullen compenseren.

Kos schreef:

het is alleen geen plaat voor hiphop-puristen

avatar van SOAD
jezus hij is echt slecht als je gewoon een nummer van daft punk weet te verpesten door die achterlijke raps.

Het enige goede nummer is heard em say maar dat komt ook alleen maar door de zanger van maroon 5 en de leuke piano deuntjes.

SOAD schreef:

Ik denk niet dat het zozeer zegt dat Kanye slecht is, dan wel dat jij
gewoon geen hiphop muziek goed vindt.

avatar van SOAD
cortez schreef:

Ik denk niet dat het zozeer zegt dat Kanye slecht is, dan wel dat jij
gewoon geen hiphop muziek goed vindt.

klopt maar ik hoor nog wel is goede hip-hop van artiesten die niet alleen maar samples gebruiken zoals Wu tang clan of The Roots.

Mayne
Album is uitgelekt. Ik luister 'm iig nog niet, ik blijf lekker wachten tot de grote dag komt. Kon het echter niet laten om Good Life en Champion even te downloaden.

Good Life:
Fijn liedje, het hele gevoel is erg opzwepend. Zoals de titel al aangeeft, gaat het over het 'goede leven'. De 'Golddigger' van Graduation, alleen dan totaal '80s (veel synths + T-Pain's robotstem). T-Pain verpest het lied helemaal niet en zijn gastoptreden is juist erg functioneel, natuurlijk had ik van te voren ook mijn bedenkingen. Hij luistert lekker weg en is een leuk hitje voor Mr. West, maar verwacht geen tweede 'Jesus Walks'.

Champion:
Lijkt erg op Good Life, ook erg opzwepend en met veel synths.
Het lied gaat eigenlijk over de verandering van 'Ye's levenstijl (van Chicago-beatmaker tot popicoon) en heeft enkele verwijzingen naar Lauryn Hill ea.
Leuk samplegebruik, Kanye flowt veel beter als te voren en het refrein klinkt lekker reggea-achtig. In feite is het een leuk feelgood nummer, het enige minpunt is dat het redelijk kort is en nergens een hoogtepunt bereikt, zoals 'Good Life' dat wel doet.

Naast 'Stronger' zijn 'Good Life' en 'Champion' de echte hitjes van het album, om het zo maar te zeggen. Niet diepgaand, luisteren lekker weg en ze zullen het vast goed doen in de club.

Hetgene wat deze nummers onderscheid van andere hitjes, is de manier hoe Kanye verschillende genres mixt. 80's Pop, Electronic en Hip-Hop zijn perfect in balans en 'Ye lijkt een compleet nieuw genre te creeeren. Verwacht dus geen College Dropout of Late Registration, maar verwacht een hele nieuwe sound.

Ik kijk in ieder geval eerder uit naar de wat epische tracks, als 'Everything I Am' en 'Big Brother', maar daarvoor wil ik nog even wachten.

Relax
Ja de clean version is gelekt.. maar ik wacht wel tot er serieus (retail) staat, ik heb hoge verwachtingen hehe.

SOAD schreef:

Wu-Tang en The Roots gebruiken weinig samples? Maak dat de kat wijs! Sampling is even oud als Hip-Hop zelf, dus leer het maar accepteren als je open wil staan voor het genre.

avatar van Timo710
De clean versie is aan het spelen, begint redelijk goed!

Stronger is een beetje anders geworden...

Over I wonder weet ik niet wat ik er over moet denken, ik vind die stem iig erg mooi, in het refrein, de rest wat minder....

Good Life Doet met denken aan We Don't Care , maar hij quote daar teksten van 50cent en het is featuring T-Pain, iemand die ik NIET op het album wou zien .

De fibe achter Can't tell me nothing is nogsteeds hetzelfde, mooie sample, op de onnodige young jeezy sample na...

Barry Bonds doet me weinig.... Lil' Wayne past niet op een Ye' album, en al helemaal niet op een beat als dit. Mos Def komt er goed in, met een lichte piano achter zijn stem, maar aan rappen komt hij niet echt toe... Gelukkig dat er nog een Mos Def feature op het album staat.... (Dit is niet echt een feature, dit zijn eerder gewoon vocals).

Flashing Lights Begint best leuk, alleen dan komt de Stronger orgel er weer doorheen.... Terwijl dat niet bepaald op dit nummer past...
Dwele klinkt erg mooi op het refrein, toch grappig, dat Dwele als collaborator van J Dilla en Slum Village nu opeens op Kanye West en Common albums staat...
Die orgel had iets anders moeten zijn..... Niet echt erg onder de indruk...

Bij mijn playlist staat er bij Everything I am dat het featuring Primo is, Hoewel de piano erg mooi is (Ik denk door John Legend) passen de scratches er ook mooi op, ik denk dat dit een van mijn meer favo nummers word....

De beat van The Glory slaat hem net mis, de sample is slecht uit gezocht.... De rest van de opbouw is wel goed, alleen de stem in de sample mist een kracht, ERG jammer, want ik vind de rest wel erg mooi!

Dan komen we terecht bij Homecoming die vind ik wel te doen, kan er niet meer of minder aan kwijt, Chris Martin past bij het nummer, zonder het een rock nummer te maken.

Big Brother Komt heel mooi in! Wow! Deze gaat ook blijven haken, De drums komen in als claps... heel netjes opgebouwd, dit nummer gaat over Jay-Z, als de grote broer waar hij altijd naar op kijkt, en toch ook wel zo zijn problemen mee heeft, Dit nummer laat een redelijke indruk achter, Ik hou er van als een rapper persoonlijke dingen op z'n CD's zet, mooi! Goede afsluiter!

Maar... Er is meer! We hebben nog de bonus tracks!

Bittersweet Poetry Voelt eigenlijk best aan als een nummer dat op elke CD van Kanye had kunnen staan, Het is een echte Kanye Track, niet meer, niet minder.

De Can't tell me nothing Remix DOET ME ECHT NIETS! Het past niet op dit album, als ik Jeezy wil horen, dan ga ik wel naar zijn album luisteren..... Kanye probeert fans van Dirty south rappers te vergaren, maar vergeet hierbij zijn eigen fans... VREZELIJK! Dit had op een mixtape horen te staan....

Ik wou het album een 7,5 geven, en nog zelfs het voordeel naar de 4* willen geven, maar dit laatste heeft hem naar de 3,5* gebracht...

Deze Mini-Review is tijdens mijn eerste luister sessie geschreven, dus zal wel niet mijn uiteindelijke mening zijn...

Kanye West heeft het met Graduation echt geprobeerd, maar helaas is het niet hem gelukt om Late Registration of College Dropout te overtreffen....

C.J. Slob
Ook bij mij speelt de Clean versie momenteel. 1e nummer viel me nogal tegen, ik dacht gelijk aan een tegenvaller. Maar ben inmiddels bij nummer 7 en het klinkt geweldig. Kanye weet heel goed gebruik te maken van de slechte vocalen van T-Pain het nummer ligt echt heerlijk in het gehoor. Later meer.