Kanye West - Graduation (2007)

Label: Roc-a-Fella

1. Good Morning (3:15)
  2. Champion (2:47)
  3. Stronger (5:11)
  4. I Wonder (4:03)
  5. Good Life (3:27)

met T-Pain

6. Can't Tell Me Nothing (4:31)
  7. Barry Bonds (3:24)

met Lil' Wayne

8. Drunk and Hot Girls (5:13)

met Mos Def

9. Flashing Lights (3:57)

met Dwele

10. Everything I Am (3:47)
  11. The Glory (3:32)
  12. Homecoming (3:23)

met Chris Martin

13. Big Brother (4:47)
  14. Good Night * (3:06)

met ALBe. Back en Mos Def

15. Bittersweet Poetry * (4:01)

met John Mayer

avatar van Rhythm & Poetry
De laatste vijf nummers vind ik sowieso vrijwel perfect. Ook Barry Bonds vind ik prachtig. Nou goed, alles aan deze plaat is bijzonder fraai, hoewel Drunk and Hot Girls wel wat minder is (de productie althans, bijdrage van Mos Def is wel lekker).

avatar van kobe bryant fan
Ben nu aan het nummer Flashing lights en super album tot nu alleen jamer zoals hierboven wordt gezegd van Drunk an hot girls het nummer met Lil Wayne is beter dan met Mos Def.

avatar van kobe bryant fan
Mijn mening dan toch plaatsen gewoon een 5* voor kanye wat een album mijn aangevinkte nummers zijn: Stronger,Homecoming en Big brother.

avatar van Hurrdurr
In de afgelopen maanden is Kanye West enorm in mijn aanzicht gestegen. Waar ik hem eerder slechts kende van een single hier of een feature daar had ik voor de rest niet al te veel van hem gehoord, omdat ik de mainstream hiphop vanaf 2005 als slecht beschouwde. Een on ondergrond statement achteraf, want hoewel deze periode misschien niet een nieuwe Golden Age was zijn er toch artiesten die er enorm uitspringen.

Kanye is hier één van. Dit is niet zijn best, niet zijn slechtste maar wel gewoon heel degelijk. Waar ik de eerste keer dat ik dit album gehoord had me nog geen fan noemde, is dat wel veranderd. De stem veranderd helaas niet, door het zeer zwakke midden. Het kan mijn aandacht gewoon niet vashouden na Good Life (met een verrassend goede T-Pain) is pas Homecoming weer een track er uit springt. De rest is niet slecht, maar vooral een beetje saai.

Dit album verliest dus geen punten op de nummers, maar vooral op momentum. Het is voor mij gewoon geen plaat die ik snel opzet. Het gaat misschien iets te lang door bij sommige nummers, ik weet het niet precies. Bij de beste albums is de som misschien meer dan de liedjes alleen, hier is het andersom. De nummers komen los beter tot hun recht dan op het album.

Kanye West-Graduation

Kanye West heeft me eigenlijk nooit aangetrokken,maar een paar weken terug,kwam nog een het liedje Stronger op de radio.Vroeger vond ik dat een slecht nummer,nu vondt ik het al beter.
Toen bekeek ik op Youtube de live versie op de Grammy's met Daft Punk.Toen begon ik hem meer te volgen ik luisterde naar My Beautifil Dark Twisted Fantasy,die bellande in mijn top-10 op nummer.2.Toen heb ik The College Dropout geluisterd de eerste 6 luisterbeurten vondt ik er niets aan en begon ik te twijfelen aan Kanye zijn kwaliteiten'zou hij dan toch maar 1 goed album hebben'dacht ik.Maar hoe meer ik The College Dropout luisterde hoe meer ik er van hield hij kwam dan toch in mijn top-10.Toen was ik bij Graduation!

Dit album is staat niet in mijn top-10 en ik ben ook iet van plan dit te doen,wat dit wel is is een top album.Met 15 nummers heeft Kanye een mooi aantal nummers gemaakt,voor een fris album.

Good Morning is een leuk intro met leuke raps van Kanye en een refrein waar je happy van wordt .Dan komt Champion:een goed nummer maar is een van de mindere nummers,gewoon redelijk basic.Dan komt mijn aanzet nummer om dit album te luisteren:Stronger:ik vond het nog altijd een van de beste nummers en heb hem daarom ook aangeduid bij mijn 3 favoriete tracks.

I Wonder geeft me een nostalgisch gevoel!Een leuk nummer dat leuk aanvoelt.
Good Life vindt ik een van de betere nummers maar heb ik net niet aangeduid als een van de drie beste.Ik moet ook even zeggen dat T-Pain een goede keus was voor dit nummer.

Can't Tell Me Nothing:vindt ik een goed nummer en vooral door de productie(die zit eigenlijk goed over gans de lijn maar dit is een van de betere)Kanye zijn raps zijn hier goed en zijn lyrics ook!Dan kwam Barry Bonds toen ik de naam Lil Wayne zag bij dit nummer wist ik dat dit en ramp-nummer ging zijn.Ik moet zeggen het viel mee maar dat komt omdat Kanye de grootste rol heeft en Lil Wayne een redelijke verse afgeeft.Toch is dit het tweede slechtste nummer van het album.

En nu komt het slechtste nummer van het album:Drunk And Hot Girls:ik heb nog geen full album van Mos Def gehoord maar op de paar liedjes van andere waar hij een verse rapt vondt ik het nooit slecht.Maar hier ben ik teleurgesteld in hem en in Kanye.

Dan komt er een van me aangevinkte nummers:Flashing Lights:hier zit alles goed het refrein,de raps en de lyrics wat ik een leuk stuk vond was dit:

She don't believe in shooting stars.
But she believes in shoes and cars.
Wood floors in the new apartment.
Couture from the stores departments.
You more like love to start shit.
I'm more to the trips to Florida.

Everything I Am:hier over ga ik niet veel zeggen want dit nummer is redelijk saai,alleen de productie is nog leuk gedaan.
The Glory:is een leuk nummer met een typische Kanye productie en Kanye flowt hier echt goed naar mijn mening.

Homecoming:als je 4 tracks mocht selecteren zat dit er zeker bij want dit is zo een relexte song.
Chris Martin levert ook goed werk,dus ik vind het jammer dat ik deze niet kan selecteren.
Big Brother:heb ik ook aangeduid vooral voor de mooie lyrics en de geoelige flow.

Good Night:is een redelijk nummer maar ik vind Mos Def hier al veel beter dan op Drunk And Hot Girls.Bittersweet Poetry:is een mooie afsluiter van een mooi album van Kanye maar minder dan The College Dropout en My Beautifil Dark Twisted Fantasy,daarom geef ik deze de zelfde score als Last Registration.

Dit was mijn recensie hopelijk heb ik je niet verveeld
Dus wie dit nog niet heeft geluisterd en Kanye West fan is zeker luisteren want dit is een mooie 4.5* waardt.

avatar van Silky & Smooth
kobe bryant fan schreef:

Je slaat Late Registration over! Leuke recensie trouwens!

Silky & Smooth schreef:

Je slaat Late Registration over! Leuke recensie trouwens!

Dank u!Ik heb trouwens op het einde iets geschreven van Late Registration.

avatar van Raul
Kanye West-Graduation

Ga eens heel snel een album van Mos Def luisteren dan! You won't be disappointed!
Black On Both Sides en Black Star zijn allebei fantastische albums, beter dan alles wat Kanye ooit gemaakt heeft (vind ik)

(en sterke werkwoorden worden nooit met -dt geschreven in de verleden tijd )

avatar van kobe bryant fan
Ja van die -dt weet ik maar ik let er niet zo veel op soms maar ik probeer er nu op te letten.
En dat van Mos Def zal ik misschien wel eens doen want op Two Words is hij echt goed.

avatar van lovegun
Dat ik Mos Def ooit op een nummer zou horen dat 'drunk and hot girls' heet

avatar van Silky & Smooth
Ik vind Drunk and Hot Girls heerlijk (in dit geval het nummer ). Mos Def kan ik juist wel waarderen op deze manier. Ik vind zijn zang altijd grappig, maar ook fijn om aan te horen!

avatar van ThePrinceOfPop
1,5
Niet al te interessant, werd snel saai. Maar toch liever dit dan de kansloze Drake bijv.

avatar van lovegun
Silky & Smooth schreef:
Ik vind Drunk and Hot Girls heerlijk (in dit geval het nummer )

hahaha
Ik heb hem geluisterd en hij is inderdaad niet slecht, ik had bij de titel een nummer op 50 Cents niveau verwacht. Ik ga toch maar is het hele album opzetten

Vroeger een van mijn favoriete albums, nu iets minder.
Maar als je deze cd nog niet hebt raad ik je zeker aan de cd te kopen met de bonus tracks op.
Bittersweet Poedery vind ik namelijk een pracht plaat (alleen spijtig dat de lyrics hier iets minder zijn)

avatar van hoi123
Van alle knipperlichtrelatieplaten van de heer West is Graduation degene waar ik de beste en stabielste relatie mee heb, met prijsnummers als The Glory, Stronger of Flashing Lights.

Op latere albums maakt deze qua karakter onuitstaanbare rapper het veel te bont met zijn autotune-fetishen, flauwe gastartiesten en zeer flauwe refreintjes en op zijn voorgaande platen wisselt hij meesterwerken van nummers af met niet boeiende, flauwe sketches en oninteressante beats. Graduation haalt het beste uit beide kanten naar boven.

De beats bijvoorbeeld, zijn toch echt wel om van te houden. Bombastisch, soms misschien wat over de top en niet altijd even origineel, maar altijd zo verdomde lekker. Neem het eerbetoon aan Daft Punk in Stronger. Noem het een rip-off, maar het blijft een erg indrukwekkend nummer en de beat blijft een geweldige begeleiding voor de aardige flow van Kanye.

Want ook Kanye doet het niet slecht op Graduation. Met zijn bozige, gevatte flow kan hij mij in ieder geval goed boeien, in tegenstelling tot op zijn laatste. En al doen zijn soms wat afgezaagde teksten dat niet, hij zorgt er wel voor dat Graduation interessant en één van mijn meer geliefde commerciële hiphopplaten blijft.

avatar van HH_Fantastic
Ik vind dit Kanye z'n beste album, maar toch niet genoeg voor meer dan 4 sterren. Van mij krijgt het 4, net als College Dropout, maar 4.5 lijkt me toch wat te veel. Het blijft wel een geweldig album, Kanye is vooral top als producer maar als rapper is het toch zeker niet slecht.

avatar van Booyo
Beetje wisselvallig album van Kanye. Enkele heerlijke tracks worden afgewisseld met een stel die een stuk minder zijn. Grootste missers zijn Barry Bonds en Drunk and Hot Girls , maar gelukkig is het grootste deel erg fijn.

avatar van Nr.4
Erg geslaagd album ook weer, toch mooi hoe Kanye altijd z'n grote bek rechtvaardigt met geniale platen (op dat 808 gedoe na dan). Vooral de tweede helft van deze is heerlijk.

avatar van Dirruk
Ongeloofelijk dat er een weddenschap was tussen 50cent en Kanye West over dit album en Curtis. Vergeleken met Curtis is Graduation een wereldplaat.

avatar van VforVictor
Dit blijft toch een erg lekkere plaat. Misschien wel de beste van Kanye in mijn ogen. Het is gewoon erg fijn geproduceerd allemaal en Kanye rapt der lekker op los. Alleen Barry Bonds en Drunk and.. zijn wat mindere tracks. 3,5 ster.

avatar van thgryda
Toch met een halfje verhoogd, alleen al die intro alleen barry bonds en good life vind ik minder

avatar van IllumSphere
Eén van de betere Kanye West-albums en beter dan MBDF. Mijn favoriete nummers zijn de hits 'Homecoming', Stronger' en 'Flashing Lights'.

avatar van KILLERBEE99
Good Morning

avatar van Raul
Homecoming is zo fantastisch! Die beat!

En Bittersweet Poetry is zo heerlijk breekbaar, jammer dat het 'slechts' een bonusnummer is...

Hele toffe plaat van Mr. West.

avatar van thgryda
Kanye West-Graduation

Dus wie dit nog niet heeft geluisterd en Kanye West fan is zeker luisteren want dit is een mooie 4.5* waardT.

Ik weet dat je jong bent maar waard met dt spellen blijkbaar is je mening over het album ook serieus bijgesteld

avatar van Robbie Keane
Goodmorning is echt magisch, die clip is ook echt heel mooi

avatar van Flipm0de
Ik blijf schuiven met mijn top 4 albums van Kanye. Het ene moment is er voor mij geen twijfel mogelijk dat MBDTF zijn beste is, aantal weken later is het weer College Dropout, andere keer weer Late Registration... elk album (m.u.v. 808) is top en brengt iets volledig anders zonder de "Kanye-stijl" te verliezen.

Momenteel staat Graduation weer bovenaan. Fantastisch album, fantastische beats en fantastische lyrics (niet al te complex maar wel enorm doeltreffend). Nummers 7 & 8 zijn in vergelijking met de rest van het album wat minder boeiend, maar in zijn geheel is het album heerlijk.

Kan me nog goed herinneren dat Kanye een snippet van 20 seconden van "Can't Tell Me Nothing" uitbracht. Wist gelijk dat het album niet meer stuk kon.

I had a dream I could buy my way to heaven/
When I awoke, I spent that on a necklace/
I told God I'd be back in a second/
Man it's so hard not to act reckless/

avatar van Shelter
Cant tell me nothing en Flashing Lights, die vind ik heel goed.
Maar ik vind dit een van de mindere albums van Kanye.

avatar van IllumSphere
Voor mij klinkt dit een stukken beter dan de ellenlange voorganger, maar toch keren sommige minpunten terug. Met namen als T-Pain, Lil Wayne en Chris Martin is dat geen wonder. Gelukkig dat het aantal prettige nummers opgeschroefd is in tegenstelling tot The College Dropout en dat de prettige nummers deze keer de plaat wel kunnen reden. Sterker zelfs, ze maken de plaat.

avatar van Koston
Jammer van kutsingles Stronger en Good Life, anders was dit wel echt een goed album geweest