Kanye West - Graduation (2007)

Label: Roc-a-Fella

1. Good Morning (3:15)
  2. Champion (2:47)
  3. Stronger (5:11)
  4. I Wonder (4:03)
  5. Good Life (3:27)

met T-Pain

6. Can't Tell Me Nothing (4:31)
  7. Barry Bonds (3:24)

met Lil' Wayne

8. Drunk and Hot Girls (5:13)

met Mos Def

9. Flashing Lights (3:57)

met Dwele

10. Everything I Am (3:47)
  11. The Glory (3:32)
  12. Homecoming (3:23)

met Chris Martin

13. Big Brother (4:47)
  14. Good Night * (3:06)

met ALBe. Back en Mos Def

15. Bittersweet Poetry * (4:01)

met John Mayer

avatar van de1337k1ng!
Eerste 4-5 nummers goed om aan te horen, daarna minder.

Big Brother is ook een prachtig nummer.

avatar van Silky & Smooth
Ik denk dat dit het eerste album voor mij is waar ik echt meer dan een jaar lang naar uitgekeken heb. Ik ben pas echt fan geworden nadat Late Registration was uitgebracht, dus daar hoefde ik niet op te wachten. Dat verlangen naar deze cd was ook niet, omdat de andere albums verveelden. Nee, ik wilde juist meer en meer horen van deze geweldige artiest! Gelukkig is het wachten ook ruim beloond met wederom een prachtige plaat, al werd ik wel (aangenaam) verrast bij mijn eerste luisterbeurt. Waar het talent Kanye West met The College Dropout een frisse wind liet waaien binnen hip-hop, laat hij hier duidelijk weten dat hij zich niet meer hoeft te bewijzen. Bij zijn voorgangers liet hij soms even horen hoe goed hij zichzelf al vond (...since Pac passed away, most of you rappers don't even deserve a track from me...), laat hij hier helemaal horen dat hij de grote man is:

Bow in the presence of greatness!
'Cause right now thou has forsaken us!
You should be honored by my lateness!
That I would even show up to this fake shit!

Eerder gingen zijn teksten voornamelijk over maatschappelijke problemen, nu gaan ze over zijn eigen problemen (en voordelen) als bekend persoon. Hij heeft dan wel weer een nummer geschreven over zijn 'grote broer' Jay-Z.
Verder zijn de relaxte beats van The College Dropout en helemaal van Late Registration vervangen voor nummer met een sneller tempo. Dat terwijl het genre waar hij zijn samples uit haalt vrijwel hetzelfde is gebleven. Het mooiste voorbeeld hiervan vind ik I Wonder, mijn favoriete nummer van dit album mede door mijn liefde voor My Song. Het begint met een rustige stukje zang begeleid met piano, waarna er er snelle drums aan toe worden gevoegd. Ook wordt er veel meer gebruik gemaakt van de synthesizer op dit album in plaats van de pianomelodietjes van John Legend. De laaste belangrijke verandering zit in de gastartiesten. Chris Martin vind ik een erg leuk toevoeging, maar die vergelijk ik ook wel met Adam Levine. Alleen zijn hier Consequence en GLC ingeruild voor bekendere artiesten als Lil' Wayne en T-Pain.

Over het album: Het begint fenomenaal met Goodmorning. Een geweldige openingstrack. Die paar seconden sample van Elthon John zijn zo mooi! Verder staan er alleen maar weer goede nummers op. Het verschil tussen droevige en vrolijke nummers is trouwens wel groter. Vrolijke nummers als Good Life, Champion, The Glory en Homecoming zijn ook echt vrolijk en wat sombere nummers (Everything I Am en Bittersweet Poetry) zijn ook echt somber. Kanye West heeft op met dit album toch echt twee klassiekers op zijn naam gezet. De producties van Can't Tell Me Nothing en Flashing Lights zijn echt super!

Als het al erg moeilijk is om 3 beste nummers aan te vinken, kan ik een album al rekenen tot erg goed (of slecht natuurlijk) album. Hier was het echt moeilijk om 3 favorieten te kiezen uit 16 topnummers, dus dat zegt al genoeg: ook vijf sterren voor het 3e album van Mr. West!

t-h-y-$
joeri592 schreef:
deze komt uit dit jaar in top 250

dus niet

De Schaafkaas
de1337k1ng! schreef:
Eerste 4-5 nummers goed om aan te horen, daarna minder.

Weinig woorden voor nodig! Helemaal mee eens. Te commercieel (ook al is Kanye West een van de grootste mainstream-artiesten) om nog écht goed te zijn. Het klinkt ook, zeker vergeleken met zijn eerste twee album, allemaal wat te 'digitaal'. Ik mis de instrumentjes en de special effects. Dit deed hij eerder nog zo mooi op The College Dropout en Late Registration...

En Young Jeezy en T-Pain hadden ook wel weggelaten mogen worden, want vindt ze allebei wat te weinig toevoegen. En Mos Def had juist wel een wat grotere rol mogen hebben wat mij betreft. Gemiste kans van Kanye...

avatar van Silky & Smooth
Niet als het zijn doel was een "throw-your-hands-up-in-the-sky-album" wilde maken, zoals hij zelf zegt

De Schaafkaas
Silky & Smooth schreef:

Helemaal gelijk in. Hij mag een album maken zoals hij dat zelf wilt. Maar wij mogen als luisteraars ook onze eigen mening hebben over zijn muziek. Mijn handen krijgt hij in ieder geval niet in de lucht met dit.

Ja hoor!

t-h-y-$ schreef:

dus niet

dus wel

avatar van bram1610
aletheia schreef:
Vergeet de alternatieve gitaarrock van het moment. Kanye is de shit.

Ik denk dat als we de muziek van het moment moeten gaan bekijken, dat Kanye juist wel ergens in het middelpunt ronddwarrelt, samen met house en andere hoempaloempa-muziek (sorry house-liefhebbers). Op MuMe is de alternatieve gitaarrock meer in trek, dat klopt, maar men is hier ook wat alternatiever dan de menigte (en daar ben ik zeker niet vies van).
Ben het trouwens wel gedeeltelijk met je eens, want alles wat Kanye West aanraakt, verandert in goud, en hij maakt een nummer altijd wat specialer dan anderen, vraag me niet hoe!

avatar van Reasonable Doubt
Dit is wat je noemt een modern classic. Toch wel jammer van Barry Bonds en Drunk And Hot Girls.

Ook raar dat juist die nummers minder zijn omdat het toch wel 2 namen zijn die gerant staan voor goedennummers

avatar van Game
ELdonkey schreef:

Mos Def: ja.
Lil Wayne: nee...

avatar van Rhythm & Poetry
Nummer met Mos Def is wel erg slecht, nummer met Lil Wayne is prima te doen. Album is toch wat beter dan ik me kon herinneren. Het is niet helemaal mijn muziek, maar met name de producties zijn bij vlager heel erg aardig. Kruipt richting de 2,5* toe.

Zeker Kanye zijn chillste albums en vooral de producties maken het goed. Nu is Kanye eigenlijk best wel poep, en dat in een tijdsbestek van ong. 3 jaar, jammer.

avatar van Hurrdurr
Mwah, net geluisterd en vind het niet al te bijzonder. Homecoming en Stronger vind ik nog wel wat hebben, voor de rest nogal middelmatig. Tekstueel is het niet sterk, kwa collab's is het matig (Mos Def ) maar qua producties is het goed te doen.

Helaas ben ik niet de grootste fan van Kanye, waardoor ik toch op een 3.0 uitkom.

avatar van Silky & Smooth
Dat het tekstueel niet sterk is komt doordat Kanye West een 'put-your-hands-up-album' wilde maken, zoals bij het nummer Good Life.

JanBetonde2e
De pop-nummers vind ik heel goed, alleen ja, ik ben geen hip-hop liefhebber, dus een aantal nummers kan ik gewoon echt niet hebben. Daarom is 808's & Heartbreak ook meer een album voor mij. Maar sommige nummers zouden zo op dat album passen, en die nummers vind ik dan ook echt wel geweldig. Toch is Kanye een hele aardige artiest, ook al is hij zo arrogant.

avatar van GijsV
Ik geef nu 4 sterren, Ik vnd zijn producties echt geniaal, zijn sample keuze is zoo vet! Lyrics zijn ook goed, altijd stukje humor erin:D

avatar van Weirdo Wizzy
Niet zo'n geweldig album van Kanye West eigenlijk. De eerste nummers zijn wel de beste. Good Life is zeker wel een van de beste nummers van Kanye West heerlijk feel-good nummer blijft dat. Maar Drunk And Hot Girls is weer een beetje erg jammer natuurlijk.

FightForMore
Ik heb hem daarnet terug opgelegd en dit is toch (tot nu toe) één van z'n betere albums, vele zeggen van niet, maar dit (en z'n ouder werk) is beter dan MBDTF. Ik heb nooit het gevoel gehad om te skippen. En ik moet toegeven, Lil Wayne, T-Pain & Young Jeezy zijn geen geweldige rappers, maar hier erger ik me er totaal niet aan. Hoogtepunten zijn 'Stronger', 'Homecoming' (als Coldplay-fan doet het me wat), 'Flashing Lighs' en 'Good Life'. Ik zit erg te twijfelen welk nummer ik dit album zou geven, een 5 vind ik wat te hoog, maar een 4,5 wat te laag. Ik begin met een 4,5, misschien later verhogen.

avatar van UmindC
Young Jeezy hoor je niet op dit album voor zover ik weet.

avatar van Weirdo Wizzy
Nou ja...hij wordt gesampled op Can't Tell Me Nothing, maar van een serieuze bijdrage is geen sprake natuurlijk.

FightForMore
Oh, op m'n versie staat er een remix van 'Can't Tell Me Nothing' met Young Jeezy.

avatar van UmindC
Dan heb jij niet de originele versie .

avatar van Weirdo Wizzy
Trouwens ook nog eens irritant gesampled ook. Dient verder geen enkel doel. Geblèr van die gast is sowieso niet echt om aan te horen. T-Pain vind ik dan weer gek genoeg de leukste featuring op het hele album. Zorgt voor een heerlijk catchy refrein op Good Life

avatar van Rhythm & Poetry
Ik vrees dat ik fan geworden ben van Kanye West. Deze plaat blijf ik ook maar verhogen (net als zijn voorgaande albums). Hier staan voornamelijk erg veel degelijke hiphopnummers op en een aantal tracks die ik zelfs erg goed vind. Op voorgaande projecten stonden weliswaar nog betere nummers, maar ik vind Graduation als geheel toch weer erg tof. Lekker compact ook.

avatar van Rhythm & Poetry
Overigens faal ik wel, maar dat is weinig nieuws. Hier staan wel degelijk een aantal van de beste Kanye West-tracks op. Homecoming, Can't Tell Me Nothing en Good Life bijvoorbeeld. Dit album blijft mijn cd-speler maar vinden de afgelopen dagen: heerlijk!

avatar van UmindC
Ik vind vooral The Glory er gaaf van deze plaat.