Steely Dan - Pretzel Logic (1974)

Jazz / Rock
Label: ABC

1. Rikki Don't Lose That Number (4:33)
  2. Night by Night (3:40)
  3. Any Major Dude Will Tell You (3:08)
  4. Barrytown (3:22)
  5. East St. Louis Toodle-Oo (2:50)
  6. Parker's Band (2:45)
  7. Through with Buzz (1:34)
  8. Pretzel Logic (4:33)
  9. With a Gun (2:19)
  10. Charlie Freak (2:45)
  11. Monkey in Your Soul (2:34)
avatar van AstroStart
Laat ik met de deur in huis vallen: Pretzel Logic en Katy Lied zijn de zwakste albums van Steely Dan. Maar liever een zwak Steely Dan-album dan een goed album van een willekeurige artiest. Het drukke tourschema (waar Fagen en Becker hierna een punt achter zetten) en de korte periodes tussen albums is goed te merken. Een aantal oude demo's zijn afgestoft, zoals Charlie Freak, Barrytown en Parker's Band. East St. Louis Toodle-Oo is een Duke Ellington-cover. Feitje: Donald Fagen heeft de single van East St. Louis Toodle-Oo opgestuurd naar Duke Wellington als cadeau voor zijn 75e verjaardag, maar deze jazzlegende overleed een maand voor zijn verjaardag en heeft de cover mogelijk nooit gehoord. 'With A Gun' is een plezierig nummer, maar het schijnt dat Donald Fagen er een hekel aan heeft en nooit live zingt. 'Through With Buzz' wordt door fans gezien als het slechtste SD-nummer ooit. De klassieker 'Rikki Don't Lose That Number' heeft dit album gered. Het nummer kwam hoog binnen in de Amerikaanse hitlijsten, waardoor ook het album goed verkocht.

avatar van Droombolus
Duke Wellington

De Duke of Wellington was die man van de regenlaarzen, Wellies in de volksmond .........

AstroStart schreef:

Toen ik dat las ben ik gestopt met lezen

avatar van heartofsoul
AstroStart schreef:

Katy Lied vind ik persoonlijk 1 van hun beste. Geweldige sfeer heeft die plaat. Lekkere produktie ook- beetje droog, maar wel straight en helder.
Pretzel is ietwat afwijkend. Waarschijnlijk hun meest afwisselende plaat. Springt een beetje van de hak op de tak, maar luistert lekker weg.

avatar van brandos
AstroStartzegt:
Oor zei destijds dat "met Pretzel Logic het supertrio van Steely Dan een aanvang nam. Bij Aja werden de nummers langer (en Jazzier), bij Gaucho minder." Ik zou daartegenover willen stellen dat er t/m Gaucho, of eigenlijk t/m Fagen's The Nightfly niets van Steely Dan/Donald Fagen uitkwam wat maar enigszins neigde naar middelmaat. De voortdurende hoge kwaliteitsstandaard is bijna saai te noemen. Wel is er een soort ontwikkeling waar te nemen van het nog behoorlijk rock-georiënteerde debuut naar een steeds Jazzier geluid. Natuurlijk hoor je wel dat dit muziek uit de 70s is. Maar voor mij zijn dat juist positieve referenties, die mij ook voornamelijk nostalgisch stemmen. De tijd die er toen nog werd genomen om b.v. die fantastische gitaarsolo's uit te bouwen. Ik ben ook wel benieuwd hoe de jongere, serieuze popliefhebber van pakweg 18-25 jaar naar dit album luistert. Maar wat mij betreft is dit album dus 'gewoon' superkwaliteit.

Zaten ook gewoon een jaar in de studio om een top album uit te brengen!

avatar van aerobag
Ik luister graag naar Steely Dan. Ze hebben ook een formidabele stroom aan albums gehad, je kan ze haast niet betrappen op een misstap. Pretzel Logic is ook weer een sterk staaltje groovy songwriting en het is niet eens een top 3 Steely Dan album voor mij.

avatar van spruitje
AstroStart schreef:

HAHAHA! Dat ‘zijn’ ook, in plaats van ‘vind ik’. Right.

avatar van AstroStart
spruitje schreef:

HAHAHA! Dat ‘zijn’ ook, in plaats van ‘vind ik’. Right.

Het album krijgt overigens nog steeds 4 sterren he. Zwak is relatief. Vooral de eerste helft is subliem. Daarnaast is iedere reactie op deze site subjectief - incl mijn hersenscheten - dus om nu overal “ik vind” te zeggen gaat ook wel wat ver. Vind ik.

avatar van Tony
Je had het bijna 6 jaar geleden al prima uitgelegd, totaal overbodig dus om er nu nog over in de verdediging te schieten, AstroStart, alleen omdat spruitje 11 je openingszinnetje nu pas leest en blijkbaar ook niet meer dan dat.

Wel bedankt trouwens spruitje, dankzij je 'bijdrage' net op het moment dat ik wat CD's voor vanavond aan het uitzoeken was, draait deze sinds lang weer een rondje. Heerlijke plaat, heerlijke band, Aja staat niet voor niks in mijn top 10. Had een beetje een kutdag vandaag, helemaal natgeregend tijdens de ochtendwandeling en het chagrijn daarover (dankjewel buienradar die 'm niet had gezien) is de hele dag bij me gebleven, maar zo tegen het einde komt het toch nog helemaal goed met een goed plaatje in de speler en een Glenlivet Nadurra 16 jr. in de hand. Hierna staat ook The Nightfly nog op het programma. En zo eindigt de dag met een lach.

avatar van spruitje
AstroStart schreef:

Nee prima hoor, het stond er nogal stellig en ik begrijp best dat de reacties vaak subjectief zijn. En ‘zwak’ is bij deze jongens nog steeds bovengemiddeld goed natuurlijk. En vergeef me Tony dat ik niet dagelijks – of zelfs maar jaarlijks – alle commentaren lees bij platen die me op dat moment aanspreken. Dat ‘11’ is dus nergens voor nodig. Toch mooi dat ik je weer naar een CD van Steely Dan heb kunnen bewegen!

avatar van Tony
spruitje schreef:
Dat ‘11’ is dus nergens voor nodig.

Ja, okee, maar ik vond 'm gewoon te spitsvondig van mezelf om 'm niet in te koppen.

avatar van Dirruk
Mijn eerste plaat van Steely Dan weer na een lange tijd uit de kast gepakt. Toen ik hem voor het eerst hoorde was ik direct onder de indruk. Ben een groot fan van de band. Nu ik alles van die heren in huis heb moet ik toch zeggen dat ik dit album zelden uit de kast haal. A-kant is lekker constant en erg goed, maar het niveau van de periode hierna wordt niet gehaald. De laatste 3 vind ik zelfs ondermaats voor de band. Al met al toch een 4*, het blijft Steely Dan.

avatar van Robje1968
Fijn album van Steely Dan. Is niet hun beste, maar meer dan ruim voldoende om van te genieten.

Vooral de nummers: "Rikki Don't Lose That Number", "East St. Louis Toodle-Oo", "With a gun" en "Charlie Freak" springen er voor mij uit.

Verder een perfecte mix tussen jazz en pop.

avatar van Breedbek
Vond dit album samen met Can 't Buy A Thrill, Katy Lied + The Royal Scam juist bij hun meest afwisselende en sterkere albums behoren. Maar ja: zoveel smaken - zoveel meningen natuurlijk. Mijn eerste kennismaking vond plaats tijdens het uitkomen van Pretzel Logic. Het titelnummer hoorde ik via de radio ergens via een Engelstalig middengolf station voor 't eerst. Het duurde vervolgens zeker een maand of 4 voordat ik bij een (grotere)platenzaak buiten ons dorp eens iets van ze wist te vinden. De naam Steely Dan had ik indertijd nog niet direct mee gekregen overigens. Ben dus maar eens in Amsterdam verder op zoek gegaan naar andere platen van dit illustere gezelschap..