Steely Dan - Pretzel Logic (1974)

Jazz / Rock
Label: ABC

1. Rikki Don't Lose That Number (4:33)
  2. Night by Night (3:40)
  3. Any Major Dude Will Tell You (3:08)
  4. Barrytown (3:22)
  5. East St. Louis Toodle-Oo (2:50)
  6. Parker's Band (2:45)
  7. Through with Buzz (1:34)
  8. Pretzel Logic (4:33)
  9. With a Gun (2:19)
  10. Charlie Freak (2:45)
  11. Monkey in Your Soul (2:34)
beaster1256
sterke plaat maar zeker niet mijn favoriet, ricky don't lose that number is een juweel, maar er staan wat songs en probeersels op die beter konden

avatar van andré
beaster1256 schreef:

Inderdaad. Het nummer East St. Louis Toodle-Oo is het slechtste nummer wat ik van ze ken. Aan de andere kant: Any Major Dude Will Tell You is een van hun beste nummers.

Erg sterk album dit, staan veel goede nummers op.
Het hoogtepunt is voor mij het openingsnummer
Het album is alleen vrij kort maar dat betekent dan ook dat er haast geen vulling op staat.

East- St. Louis is het enige Dan-nummer dat ik skip als ik deze plaat luister, ik vind het geen echt Steely Dan nummer. Pretzel Logic is heel erg sterk, net als Night by Night. Sommige nummers hadden inderdaad wat langer gemogen, vooral Through with Buzz, dat zou een veel sterker nummer kunnen worden. Toch een heel sterk album!

avatar van fluidvirgo
Inderdaad niet hun beste, maar bevat wel het meesterlijke openingsnummer!

***1/2

EVANSHEWSON
Alweer een klassieker van formaat! Steely Dan kon in die jaren haast geen slechte plaat maken. De inspiratie leek grenzeloos. Wàt hebben deze heren mooie tijdloze muziek afgeleverd!

Rikki don't lose that Number is natuurlijk de klassieke single, maar héél dit album is van topkwaliteit!
Om vaak te draaien, dit juweeltje!
4.5 ****1/2 en niets minder!

avatar van heicro
Barrytown, ik kende de tekst uit mijn hoofd, geweldig

avatar van Gert P
Hij is mooi maar minder dan de eerste 3.
Any major dude, Rikkie, en het titel nummer mijn favorieten.

avatar van andnino
Sinds ik op musicmeter actief ben, ben ik steeds meer muziek uit dit tijdperk aan het uitproberen, en ik vind dit echt een geweldige cd.
En vreemd genoeg geniet ik hier nog het meeste van. The Beatles, Pink Floyd, Bob Dylan, King Crimson, Led Zeppelin... allemaal prachtig maar echt raken deed het me niet... en opeens: Pretzel Logic geweldig, ik ga absoluut meer van deze band opzoeken!

bikkel
Niet mijn meest favoriete Steely Dan plaat , maar wel heel genietbaar.Het duo is niet vies van jazzinsteekjes en dat komt hier naar voren in relatief korte nummertjes.
Het is volgens mij de eerste plaat waar Becker en Fagen met sessiekrachten werken.
Prijsnummers wat mij betreft:Ricky don't lose that nummer,Night by night,het titelstuk en Any Major dude will tell you.
Het is her en der wat onevenwichtig in de keuzes,maar het spelplezier en de virtuositeit is geweldig.
Steely Dan heeft geen slechte albums,wel een paar uitschieters.
Een 4.

avatar van kaztor
In een vloek en een zucht om, maar wel barstensvol kwaliteit, deze plaat. Ik heb sinds kort een hele tiet Steely Dan aangeschaft en zou echt geen enkel zwak album op kunnen noemen. Productioneel staat dit ver boven alles uit die tijd en de professionaliteit en ook spelplezier spat hier vanaf. Het enige minpunt hieraan is dat het te kort duurt, maarja daardoor klinkt het wel heerlijk gebonden zonder opvullers.

Deze vind ik weer beter dan CountdownTo Ecstacy maar nog niet de top die vanaf het volgende album bereikt wordt en dan een paar platen zo doorgaat op een heel hoog niveau.
Natuurlijk altijd nog heerlijk om te beluisteren en de lat wordt hier al aardig omhoog geschroefd.
Over East sint Louis Toodle-Oo: volgens mij is het een soort eerbetoon aan Duke Ellington, ik kan het mis hebben en als iemand het verhaal hierachter kent; graag.
Barrytown vind ik de tekst erg leuk van en het sfeertje van With a Gun vind ik ook bijzonder, vooral de gitaar.
Verder vind ik Any Major Dude, Rikkie, Night by Night en Pretzelogic hele lekkere nummers, het is altijd weer een feest om naar Steely Dan te luisteren.

avatar van andnino
Hoewel de meeste nummers van deze cd beter op vol volume in de huiskamer tot hun recht komen dan op de iPod, heb ik East St. Louis Toodle-Oo er toch al een flinke tijd op staan en geniet ik er elke keer weer van.
Rikki Don't Lose That Number of Night by Night weten me op die momenten nauwelijks te boeien....

... op zondagochtend keihard door het huis (als er niemand thuis is) dan weer wel

avatar van Madjack71
Dat deze band nog steeds als een verfrissende douche kan klinken meer dan 30 jaar na dato, is een muzikale verdienste pur sang.
Of zoals ze zelf zeggen in de liner notes bij de Remastered versies; Because, let's face it, they still sound fresh, we were years ahead of our time in those days.

Deze Pretzel Logic (zoute krakelingetjes logica?) is de eersteling die ik van deze geniale band in huis haalde voor de prachtige prijs van € 5,-. Na het beluisteren wilde ik ze allemaal. Dat heb ik dan ook gedaan tot 1984 en allemaal voor die prijs. Wat kan het leven mooi zijn.

Mijn favouriet van Steely Dan, (Waarvan de naam is herleid van een dildo. Vreemd genoeg past dit ook wel bij de vreemde humor die m.n de 2 heren; Walter Becker en Donald Fagen bij zich dragen) is om de zoveel tijd inwisselbaar. Elk album heeft zo zijn charme en krakers, die mij kunnen bekoren.

Nummers van deze zoute krakeling waar ik wat mee heb zijn o.a;
Rikki don't lose that number, prachtige intro tudum tudum.
Barry town, wat mij zelfs ook een beetje aan de oude verhalende Springsteen doet denken, maar goed ieder zijn devianten.
Parker's band laat telkens meer los over hoe goed de songs van deze heren in elkaar steken.
Pretzel logic, zou ook goed tot zijn recht komen uitgevoerd door Eric Clapton.
With a gun, bijkans vrolijke drive, maar met teksten als; With a gun With a gun. You will be what you are just the same. Did you pay the other man with the piece in your hand.

Er is nog genoeg te ontdekken in een van de betere bands uit de jaren zeventig. Tekstueel zijn ze vaak cryptisch en laten ze de kern waar het over gaat niet snel vrij. De liner notes zijn soms grappig andere keren onvolgbaar. (voor mij dan). Er schijnt zelfs een soort groepering te zijn, die filosofische boodschappen tracht te achterhalen uit die teksten. Maar soit ieder zijn ding.

Leuk triviaal weetje; Een jonge Jeff Porcaro heeft ook bijgedragen aan dit album.

avatar van Madjack71
EVANSHEWSON schreef: En East St. Louis Toodle-Oo is meesterlijk, begrijp de kwade kritieken niet, dit is toch een mooi instrumentaal tussendoortje ?

Klopt. Je moet de humor en muzikaliteit hier van inzien. Met name die gong op het eind doet het hem.

avatar van kaztor
Madjack71 schreef:
Pretzel Logic (zoute krakelingetjes logica?)

Kan me er wel in vinden: Ieders leven circuleert toch altijd om een aantal vaste waarden.

Van Leest?

Roeljuun
Vind het een nog beter album dan Aja, misschien ook omdat ik Aja als eerste ging luisteren (10x per dag) en vervolgens naar Pretzel ging.
Zit een goede drive in, en ieder nummer heeft voor mij hoogtepunten. Ik vind East St. Louis Toodle-Oo overigens een erg leuk nummer.
Beste nummers zijn o.a. Rikki, Pretzel Logic, With A Gun en Parkers Band.
Knap overigens dat ze zulke toegankelijke ingewikkelde gelikte sarcastische muziek kunnen maken die gezellig klinkt, mee-tik-baar is en ook nog vaak luisterbaar is.

***** zeer verdiend. Momenteel een van m'n favoriete platen.

avatar van Droombolus
foggy schreef:

Het is een nummer van Duke Ellington. Het was in de 30s zijn tune, het nummer waar optredens mee begonnen en afgesloten werden.

Madjack71 schreef:
Barrytown, wat mij zelfs ook een beetje aan de oude verhalende Springsteen doet denken, maar goed ieder zijn devianten.

avatar van Madjack71
Droombolus schreef: Waar heb je die wetenswaardigheid vandaan ? Volgens mij is PL de laatste plaat van de orginele band met Jim Hodder op drums dus een komt Porcaro pas op Katy Lied in de picture ......

Op www.toto99.com staat de dicography vermeld van albums waarop Jeff meespeelde, daar staat bij 1974 Pretzel Logic. Daarnaast word hij ook bedankt op de binnenkant van de hoes. (zij het dat hij maar op 1 track meegespeeld heeft hoor en bij Katy Lied 9 tracks...dus het is maar een klein detail)

Droombolus schreef: Barrytown was al een oudere kompositie toen ze 'm voor PL opnamen, komt regelmatig voor op duistere comps met pre-Can't Buy A Thrill opnames en is IMO meer een Dylan pastiche. Bovendien De Baas kwam nog maar net kijken in 74 .......

Een Dylan pastiche, prima ook goed. De Baas kwam net kijken is maar hoe je het bekijkt. Hij had al 2 albums erop zitten en Born to Run was onderweg, maar i.v.m Dylan is dat idd. zo.

avatar van Droombolus
Madjack71 schreef:
Op www.toto99.com staat de dicography vermeld van albums waarop Jeff meespeelde, daar staat bij 1974 Pretzel Logic. Daarnaast word hij ook bedankt op de binnenkant van de hoes. (zij het dat hij maar op 1 track meegespeeld heeft hoor en bij Katy Lied 9 tracks...dus het is maar een klein detail.

Koel ! Wist ik niet .......

Madjack71 schreef:

Maar het nummer is dus al van veel eerder en die stond er ook niet voor niks ..........

Antonio
Vandaag hier in Leeuwarden op de markt een puntgaaf exemplaar van Pretzel Logic op LP gekocht.....................................voor maar 3 Euro

Is Koninginnedag toch nog ergens goed voor geweest

Antonio
Heb deze en Can't Buy A Thrill gister ook maar eens aangeschaft op cd...lang leve mid-price

Wat is Night By Night toch een geniaal nummer !!!
Eigenlijk gaat die vlieger op voor de hele cd, een perfect half uur en na afloop druk ik direct weer op ''play''

Nicci
Binnen een week op LP en CD gekocht . . . . Dat vind ik weer niet Pretzel Logic.

Nicci schreef:

Wel als je weet dat ik zowel een cd speler als een platenspeler heb en beide met grote regelmaat gebruik.
Bovendien kan ik nu ook makkelijk Steely Dan op mijn MP3 speler zetten...

En zeg nou zelf, welke idioot zou nou voor 3 euro een briljante LP laten liggen ?

DAT zou nou echt niet logisch zijn

Antonio schreef:

DAT zou nou echt niet logisch zijn

Ik had vorig jaar Deep Purple's In Rock voor één en Genesis' Selling England.. voor drie liggen vaak briljante platen voor een spotprijs

Antonio schreef:

Heb de smaak echt te pakken, want ik heb vannacht op Bol.com ook maar meteen The Royal Scam en Aja besteld

Hopelijk heb ik ze zaterdag in huis, dan kan ik mij de rest van het weekend opsluiten in huis, om zo optimaal te genieten van deze epische muziek

avatar van heicro
Met Royal Scam en Aja heb je twee magistrale jazzy cd's aangeschaft.
Jou weekend kan niet meer stuk.

heicro schreef:
Met Royal Scam en Aja heb je twee magistrale jazzy cd's aangeschaft.
Jou weekend kan niet meer stuk.

Het weekend heb ik zonder moeten stellen, want ze zijn pas vandaag op de deurmat geland.

Ik heb nu net The Royal Scam een keer gespeeld en die klonk toch wel verhipte lekker
Zal zometeen Aja maar eens afspelen, eens zien hoe die is...

Mijn stemmen volgen later nog wel, maar ik verwacht dat ze wel weer lekker hoog zullen worden

avatar van jannesvd
Parker's band !!!

MentalTheo58
andré schreef:

East St. Louis Toodle-Oo is geen nummer van Steely Dan!!