Steely Dan - Aja (1977)

Kos
Leuke hiphopsampletjes hier

avatar van gaucho
bikkel2 schreef:
Nooit echt een heel hoge pet op gehad van Gaucho.

Nou leuk hoor... Waar heb ik dat nou weer aan verdiend?

Zonder gekheid - ik kan me wel vinden in je commentaar. Zeker, Steely Dan heeft zich per plaat ontwikkeld, waardoor vrijwel elk album een ander gezicht van de band toonde - en een ander geluidsbeeld. Op Gaucho schiet de zoektocht naar klinische perfectie net te ver door, al vind ik het nog steeds heerlijk om ernaar te luisteren.

Maar op Aja lijken Fagen en Becker precies de juiste balans gevonden te hebben. Technisch kunnen, hoogwaardige maar natuurlijke geluidskwaliteit, creativiteit, spelvreugde en uitstekende composities zijn hier een perfect huwelijk aangegaan. Natuurlijk is het ook zo dat ze met de verdiensten van hun vorige albums de beste studiomuzikanten bij elkaar konden krijgen, maar dan nog is het knap dat het eindresultaat niet klinisch of te bestudeerd klinkt.

Komt natuurlijk ook door de zang van Donald Fagen. Ze hadden er, gezien het instrumentale topniveau, ook een wereldzanger aan toe kunnen voegen die alle noten perfect had gezongen. Maar juist dat ruwe randje van Fagens stem, in combinatie met de cynische en vaak cryptische teksten, geeft de muziek van Steely Dan een meerwaarde die het anders niet gehad zou hebben.

Peg, Josie en Deacon blue waren de singles van het album en hebben de hoogste meezingbaarheid. Ondanks de jazzy inslag blijft het heel toegankelijke muziek voor elk moment van de dag, de nacht of het jaar. Elk nummer heeft wel wat smakelijke details die je er pas uitpikt als je goed luistert, maar de topper blijft voor mij het titelnummer, waarin toegankelijkheid wordt gecombineerd met veel muzikaal vernuft en een werkelijk hemels klinkende instrumentatie. Aja is voor mij een plaat die in alle opzichten af is.

avatar van Dirruk
Kos schreef:
Leuke hiphopsampletjes hier

Erg leuk om te horen dat DOOM hier zijn sampletjes heeft gevonden.

avatar van gaucho
Ja, ze hebben het er maar druk mee...:

Steely Dan | WhoSampled

Terugkijkend zaten ze met Aja wel aan het plafond vind ik.
Na het nog enigzins rockende Katy Lied - na Aja, mijn favoriete SD plaat - werd het op het ook voortreffelijke The Royal Scam gelikter en funkyer.
De jazz is nooit ver weggeweest bij Becker en Fagen, maar wat gaucho al terecht aangeeft, Fagen had dat lekkere rauwe randje en muzikaal is het vooral toegankelijk gebleven en nooit te veel doorgeslagen naar een bepaalde richting.

Het album Gaucho luistert lekker weg, maar bleek een hel om te maken.
De progressie in de muziek is dan definitief van de baan.
Afgezien daarvan is er nog nooit een slechte plaat verschenen, ook lang erna niet.

Aja is hun beste, al is The Royal Scam daar niet veel punten van verwijderd.....Gaucho was te kil naar mijn mening!

Neal Peart schreef:

Onze gaucho moet zijn username maar gaan veranderen. De arme jongen denkt steeds dat ie negatief wordt behandeld hier.

Aja is ook een mooie naam!
Just kidding!

avatar van Dirruk
Heb dit album nu een krappe 2 jaar in huis. Wat heb ik dit album toch ondergewaardeerd. Kwam al snel tot de conclusie dat ik slechts de A-kant echt de moeite waard vond. Misschien was het na Royal Scam een teleurstelling. Dat is voor mij hun beste album. Later ben ik de nummers als Peg, Home at Last en Josie gaan waarderen. Alleen I Got The News valt me wat tegen. Laatste tijd draai ik hem wel vaker, maar kwam er zojuist achter dat ik hier helemaal nog geen stem op geplakt heb .

Black Cow moet wel mijn meest gedraaide Dan nummer zijn. Dat eerste couplet blijft me pakken op de een of andere manier. Moet ook iets te maken hebben met het feit dat het stukje gesampled is door m'n favoriete rapper. Ben een half jaartje in het bezit van een keyboard, ik maak er geen geheim van dat ik dat ding heb aangeschaft vanwege de piano solo op Black Cow.

De doc. the making of Aja is ook interessant om te zien. Leuk om te zien hoe Becker en Fagen te werk gaan.

avatar van Poles Apart
Neal Peart schreef:

In de Classic Albums-reeks?

avatar van jurado
Zeg Rudi1984 je gaat natuurlijk niet zomaar wegkomen met die 0,5 waardering voor dit album, dat kan namelijk écht niet.
Ben zeer benieuwd naar je onderbouwing voor deze wel hele lage waardering.

Weet je wel zeker dat je die pluk stof onder je naald vandaan hebt gehaald?