Steely Dan - Aja (1977)

7. Josie (4:30)
118 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van Droombolus
geplaatst: 18 september 2010, 11:31 uur [permalink]
Check de credits van Katy Lied maar eens voor de lol ............. Alleen Denny Dias van de orginele band staat nog vermeld ......

Nicci
geplaatst: 18 september 2010, 12:28 uur [permalink]
Dat zag ik net. Ik had al even gekeken op wiki.

avatar van musician
geplaatst: 6 januari 2011, 22:16 uur [permalink]
Ik draai deze niet zo vaak, ten opzichte van andere Steely dan albums. Het is toch net geen Pretzel logic of Katy lied.

Toch is het uiteraard een prima album, vandaag vond ik hem weer eens klinken als een klok. Wat mist er dan om het op te rekken naar 5*****? Eén of twee tracks van het niveau Black friday of iets vergelijkbaar stevigs.

'Mooiheid' heeft bij Steely dan na verloop van tijd net even de 'stevig- en speelsheid' factor overtroffen, mij eigenlijk iets te veel. En die lijn is mooi te trekken van 1972-1980, de periode dat Steely dan aan de weg timmerde.

Als je de albums chronologisch afspeelt merk je de verschillen niet zo heel erg. Maar als je begint met het debuut Can't buy a thrill met de singles Do it again en Reeling in the years en daarna Gaucho afspeelt met Hey nineteen, dan blijkt er een behoorlijk verschil te zijn ontstaan. Waarbij ik Reeling in the years toch wel erg prachtig vind.

Aja zit daar dan ergens tussenin.

geplaatst: 7 januari 2011, 07:37 uur [permalink]
Waar op de beginalbums nog wel eens van leer werd getrokken met wat rockachtige nummers , is dat op Aja en eigenlijk al op The Royal Scam niet meer te vinden . Het is zeker muzikaler geworden wat details betreft , alles klopt en het is genieten geblazen als superdrummer Steve Gadd zijn geweldige kunnen demonstreert op de titeltrack .
Het is allemaal gelikter en bedachter en misschien mist het enigzins de spontaniteit van de eerste 4 platen .
Toch is dit mijn favoriete Steely Dan plaat . Een plaat die mij nooit verveeld . De songs zijn zo goed . Een meesterwerk op en top . Technisch perfect met wat funk, jazz en fusioninvloeden , maar nooit te overheersend .

geplaatst: 21 januari 2011, 13:21 uur [permalink]
Zojuist de remaster voor een prikkie gekocht. Dat wordt een mooi weekend 🎉

geplaatst: 24 februari 2011, 21:41 uur [permalink]
Valt me nu ineens op dat op de cd zelf Stelly Dan staat i.p.v. Steely Dan 😕

avatar van principal2000
geplaatst: 19 maart 2011, 09:53 uur [permalink]
Aangenaam saaie muziek. Met als uitzondering (lekker uptempo en vrolijk) Peg. Dit nummer zorgt ervoor dat ik toch nog op 3* uitkom.

avatar van beezz
geplaatst: 28 april 2011, 12:36 uur [permalink]
Fantastisch album. Geweldige arrangementen gespeeld door topmuzikanten. Stem van Fagen blijft eindeloos mooi! Staat nog steeds als ee huis

avatar van Oldfart
geplaatst: 20 september 2011, 12:18 uur [permalink]
Aja Live....prachtig

avatar van Stalin

geplaatst: 20 september 2011, 19:17 uur [permalink]
Gisteravond op Canvas was dit album aan de beurt voor een Classic Album aflevering.
Wat zijn die Donald Fagen en Walter Becker ook een apart stel samen 🙂

geplaatst: 20 september 2011, 19:51 uur [permalink]
Inderdaad, heel apart. Wel weer mooie dingen gezien deze aflevering. Blijft toch een mooie, intelligente plaat dit.

avatar van Ronald5150
geplaatst: 17 november 2011, 22:30 uur [permalink]
Heerlijke plaat van Steely Dan. Lekkere fusion tussen rock, pop en jazz. Wellciht wat overgeproduceerd, maar je kunt hierdoor wel mooi de gelaagdheid van de instrumenten horen. Allemaal klassemuzikanten en dat klinkt door in de nummers. De stem van Fagen is geweldig, maar ook de achtergrondzang is prima, geeft de plaat ook af en toe een soulvibe mee. Een laidback plaat in optima forma.

4 sterren.

avatar van kort0235
geplaatst: 19 maart 2012, 21:15 uur [permalink]
Een heerlijke plaat. Deze zal ik wel wat vaker gaan draaien.
Can't buy me a thrill was voor mij al een aangename verrassing,maar deze "Aja" vind ik nog wat beter,nog muzikaler.
Wat een rasartiesten!

avatar van kort0235
geplaatst: 14 januari 2013, 22:04 uur [permalink]
Ik heb nu alle albums van Steely Dan gedraaid en deze vind ik toch DE BESTE!!!
Wat een heerlijke muziek, wat een muzikanten. Dit is echt top, top top!
daarom geef ik deze Aja een welverdiende 5* !!
Helaas kan ik niet MEER geven.
elk nummer is fantastisch, maar mijn echte favoriet is: AJA !!

geplaatst: 26 maart 2013, 09:23 uur [permalink]
Samen met Royal Scam vind ik dit toch wel hun beste werk. Lekker jazzy, mooi uitgesponnen nummers, super productie. Van deze heb ik ook de Classic Album aflevering op DVD gekocht.
Van deze naar Gaucho naar The Nightfly naar Sunken Condos: ze kunnen gewoonweg niets fout doen! Vette 5.

avatar van Srananbloke
geplaatst: 21 juli 2013, 02:34 uur [permalink]
Al jaren stond 'Peg' op high rotation, maar de rest van het album heb ik (schaam schaam) nooit echt een kans gegeven. Een paar maanden geleden besloot ik toch maar de rest ook eens op mijn playlist te zetten en te beluisteren tijdens een treinritje in Engeland. Godallemachtig....ik heb onder een steen geleefd....wat een album! Een directe 5 voor mij met een sterke kans op een top 10 positie. Vooral het gelijknamige nummer....dus zo klinkt het in de hemel 🙂

geplaatst: 21 september 2013, 11:17 uur [permalink]
stans schreef:

Prima analyse die ik geheel onderschrijf. Een Steely Dan die duidelijk een jazzy omslag hebben gemaakt en zeer goed uitpakte. Alleen maar topnummers!!

avatar van Broem
geplaatst: 21 september 2013, 11:21 uur [permalink]
Mooi stapeltje SHM cd's van Steely Dan te pakken gekregen. Prima aanleiding om het oeuvre van de band weer eens opnieuw te beluisteren. Alweer een tijdje geleden wat mij betreft. Kwaliteitspop met hoofdletters geschreven. Aja blinkt uit in subtiele en verzorgde songs. Lijkt zo simpel gemaakt. Juist daar zit de kracht. Buiten de bekende songs van Aja (en dat zijn er nogal wat) een heerlijk relaxt album. Perfecte kwaliteit. Nu de rest nog.

avatar van De buurman
geplaatst: 14 november 2013, 00:54 uur [permalink]
Mijn favoriet van Steely Dan. Het rauwe dat The Royal Scam nog een heel klein beetje heeft, is hier eigenlijk verdwenen. Het is gestileerder en tegelijk jazzier. Ook weer wat afstandelijker. Maar zo ontzettend goed geschreven en gespeeld, dat blijft genieten. Geen zwakke nummers ook.

geplaatst: 14 november 2013, 08:12 uur [permalink]
principal2000 schreef:

😱

Fedde
geplaatst: 7 december 2013, 19:12 uur [permalink]
Aja - Classic Albums

Ga ik nog even kijken vanavond !

avatar van WPE
WPE
geplaatst: 30 juni 2014, 14:07 uur [permalink]
De perfecte plaat van Steely Dan. Ik weet het, minder spontaan, een beetje gelikt, maar.....bijzonder goed!!! Aanbevolen om te luisteren als het zo'n 25 graden is, met de deur open en een lekker koud biertje.

avatar van Droombolus
geplaatst: 30 juni 2014, 14:39 uur [permalink]
Onder die omstandigheden grijp ik altijd naar David Lindley & El Rayo X's Win This Record of Very Greasy ......... Bij Aja zie ik meer zwembaden, ligstoelen en drankjes met paraplu'tjes .......... 😉

geplaatst: 30 juni 2014, 15:09 uur [permalink]
Yuppie muziek dus eigenlijk droombolus ?? 😉

geplaatst: 30 juni 2014, 21:44 uur [permalink]
Heb de dvd: the making of AJA gezien. Top voor de liefhebber. De heren gaan gewoon een jaar in de studio zitten en gebruiken een rits aan artiesten om kost-wat-kost het bester op de plaat te zetten. En??? dat is ze gelukt. Leeuk om commentaar te horen van Larry Carlton en Michael Mc Donald ( eis aan de dikke kant...) twee medewerkeers op het album.

avatar van SemdeJong
geplaatst: 6 januari 2015, 10:36 uur [permalink]
Steely Dan maakt muziek wat tegen Fusion aanhangt en voor mij zeer aangenaam is om naar te luisteren. Voor mij heeft het album geen echte uitschieters maar kent ook geen slechte momenten. Gewoon een goed een aangenaam album.

avatar van AstroStart
geplaatst: 6 maart 2015, 13:30 uur [permalink]
Aja is het meest succesvolle Steely Dan-album en dat is verdiend. Fagen en Becker gaven honderdduizenden dollars uit om dit album te produceren. Het resultaat: zeven steengoede songs. Aja is misschien wel het meest opmerkelijke liedje, alhoewel het eigenlijk Stand By The Seawall in een nieuw jasje is. Peg is één van de fijnste songs ooit. En wat te denken van Deacon Blues: een meezinger van de bovenste plank. Het akoestische sfeertje op dit album is puur genieten, maar ik ga toch liever voor de meer gelikte sound van opvolger Gaucho.

geplaatst: 6 maart 2015, 23:13 uur [permalink]
Nooit echt een heel hoge pet op gehad van Gaucho. Ik vind Aja veel meer sprankelen en is ook wat avontuurlijker.
Gaucho is geen slechte plaat ( die heeft Steely Dan sowieso niet) maar het is mij te netjes en te klinisch.