Steely Dan - Aja (1977)

4. Peg (3:57)
  5. Home at Last (5:35)
  6. I Got the News (5:06)
  7. Josie (4:30)
klopt een jaar in de studio is niks voor die gasten. Larry Carlton heeft dan een lange solo, waar de heren maar een klein stukje van op de plaat zetten.

Neal Peart schreef:

Zo'n zelfde soort situatie gebeurde met Mark Knopfler die ingehuurd was voor Gaucho. Die sessies schenen helemaal eeuwen te duren. Becker worstelde met een drugsverslaving en had ook nog eens een ernstig ongeluk gehad. Dus dat ging allemaal niet soepel.
Afijn, Knopfler had ook een behoorlijk lange tijd doorgebracht in de studio, maar uiteindelijk zijn er maar een paar seconden gebruikt van zijn solo.
Opmerkelijk dat dit met Carlton ook gebeurde.

Ja, erg perfectionistisch dit stel. Touren deden ze niet, dus tijd zat kennelijk.

avatar van Robje1968
Ik heb ooit alle studio albums van Steely Dan vrij snel achter elkaar gekocht. In het begin vond ik dit de minste. In de loop van de jaren is mijn mening veranderd en ben ik dit album als de beste van ze gaan beschouwen.

Komt dit doordat ik ouder ben gaan worden en mijn smaak is veranderd? Kan ook doordat dit album tijd nodig heeft om te rijpen.

Voor mij is het een perfect album met een kruising van jazz en pop. Het nummer "Deacon Blues" springt er voor mij uit, zonder de andere nummers tekort te willen doen.

avatar van milesdavisjr
Steely Dan, de heren Becker en Fagen hebben mij nooit over de streep getrokken. Niet dat het gebodene slecht is, integendeel. Maar ik hink altijd op 2 gedachten; uiterst talentvol en vakkundig, fraaie melodieën en handig de valkuilen omzeilend die dit genre (jazzrock) vaak eigen is. Geen gepiel in de ruimte en oog voor de grote lijnen en dat is knap. Echter de stem van Fagen trek ik maar 1 nummer, de beste man is geen slechte zanger maar zijn klankkleur begint mij al snel flink te irriteren. Een gebrek aan inhoud, power en variatie maakt dat ik het jammer vindt dat de heren er nooit voor hebben gekozen om voor een andere zanger te kiezen. Een ander punt van kritiek vormt het wat steriele karakter van de songs, hun hang naar perfectionisme doet in mijn ogen afbreuk aan een wat 'lossere' benadering hoewel ik weet dat ik mij op glad ijs begeef met de laatste opmerking. Kortom, ik kan mij voorstellen dat mensen overtuigd worden op basis van het gebodene, klaarblijkelijk vormt Steely Dan voor mij een geschenk dat ik nog moet ontvangen, en of dat nog gaat gebeuren is nog maar de vraag.

David Palmer zong wat leadvocals op het debuut Can't Buy a Thrill, maar op één of andere manier is Fagen, mogelijk gestimuleerd door intern en externe aanmoedigingen, uiteindelijk alles lead gaan zingen.
Geen alledaagse stem en snap enigzins dat niet iedereen er van houdt, maar daarom wel uniek in zijn soort.
Ik heb er nooit last van gehad. De muziek ansich is al netjes genoeg en dan is het contrast (Fagen heeft een wat knauwige stem) wel aardig.
Tekstueel is het vaak wat wazig, maar de cynische ondertoon is er altijd geweest. Wat dat betreft past de stem van F prima.
Sowieso hier ook een kwestie van smaak uiteraard.

avatar van Tonio
Ik ben het met bikkel2 eens: de muziek is inderdaad voor sommigen wat te klinisch, maar de cynische toon van Fagen's stem geeft hun muziek toch nèt dat ruwe randje.

avatar van Dirruk
Fagen was ook erg onzeker over zijn eigen stem. Het heeft hem ook flink wat plankenkoorts opgeleverd in den beginne. Het was niet zijn eigen idee om David Palmer te vervangen, vermoed ik.

Ik heb er zelf ook helemaal geen moeite mee. Mooi en loepzuiver is het uiteraard niet. Maar zoals al vaker aangegeven: het past heel goed in hun cynische style.

ben benieuwd of Fagen nog nieuw werk gaat uitbrengen.

AC1
Ik ben geen fan van hun comeback werk. Mijn favoriete Steely Dan nummers post Gaucho zijn Rodriguez For A Night (For Free- David Crosby) en She's Got To Be Somewhere (Sky Trails - David Crosby). Beide nummers leunen veel dichter aan bij de stijl en sound van de hoogdagen van Steely Dan.

Het comeback werk mist wat ziel, zonder dat het echt slechte albums zijn overigens.
Nu was Steely Dan altijd al wat gladjes, maar de albums na Gaucho zijn erg zakelijk en produktioneel steriel.
Ben het wel eens met de David Crosby vergelijking.
Ook CPR heeft Steely Dan neigingen, maar het is allemaal wel wat organischer.