Steely Dan - Aja (1977)

5. Home at Last (5:35)
  6. I Got the News (5:06)
  7. Josie (4:30)
avatar van muziekhater
Mooie productie inderdaad, en een goed totaalalbum, maar deze springt naar mijn mening niet echt uit boven de andere SD albums. Leuk om op de achtergrond op te hebben staan, maar persoonlijk vind ik bijvoorbeeld de Nightfly van Fagen beter.

avatar van kaztor
Nicolai schreef:
Het doet mij echt heel veel plezier om te horen dat meer mensen dit geweldige muziek vinden. Ik ben echt HELEMAAL gek van Steely Dan. Ik ben 17 jaar. Ik heb het 'Citizen' album van ze waar alle albums van 1972 tot 1980 opstaan. Binnenkort ga ik ook de nieuwere album kopen. Two Against Nature en Everything must go. Aja is inderdaad één van de beste albums van Steely, maar eigenlijk vind ik al hun muziek helemaal gaaf. Dit is echte muziek!
I LOVE STEELY DAN!

17 jaar? Ik hoop dat ik zo'n dochter krijg.

fluidvirgo schreef:

Met die vreselijke Michael McDonald in het achtergrondkoortje

Inderdaad een behoorlijk foute gast, maar toch kan ik z'n stem best waarderen, zeker bij muziek als deze.

Nicci
Foute gast? Één van de betere stemmen die er is.

avatar van gaucho
Nicci schreef:
Foute gast? Één van de betere stemmen die er is.

Dat zou ik denken, ja. Toegegeven: het is wel en beetje een 'acquired taste' - je houdt ervan of je loopt er gillend voor weg. Hangt ervan af of je woorden als 'smooth' en 'gelikt' positief of negatief beoordeelt, denk ik. Voor mij geldt het eerste.

Eerlijk is eerlijk, toen hij halverwege de jaren tachtig op ik-weet-niet-hoeveel hitsingles op de radio te horen was, vond ik het ook en beetje teveel van het goede worden. Maar Michael McDonald is een uitstekende zanger mt een uniek timbre, uit duizenden herkenbaar.

En ja, verder is dit natuurlijk De Belangrijkste Plaat Aller Tijden, sprak hij met gevoel voor overdrijving. Uitstekende nummers, fantastische muzikanten, topkwaliteit. Hun aanpak is nogal excentriek, maar daardoor krijgt elke SD plaat zo'n uniek geluid mee.

De sfeer van deze plaat voert mij nog altijd terug naar de jaren zeventig, toen er echt een waas van mystiek om dit duo heen hing. Ze gaven destijds ook helemaal geen interviews en waren onbenaderbaar.

avatar van ricardo
Deze heb ik gisteren gekocht, maar wat een heerlijke relaxte muziek is dit. Als je dit draait na een dag hard werken met veel stress, dan kun je het beste even deze plaat opzetten om even lekker tot rust te komen en te relaxen volgens mij. Ik heb sinds kort deze muziek ontdekt maar het bevalt mij uitermate goed. Volgens mij is deze muziek ook in de jaren 70 veel gebruikt in diverse series die op tv kwamen altijd, want ik kon de band Steely Dan belist niet van naam, maar nu ik dit beluister komt het mij eigenlijk best bekend voor.

beaster1256
meesterwerk van de dan , wat mc donald betreft , hier werkt het maar sommige nummers van de doobie brothers waar hij een periode zanger was zijn echt kak !

avatar van ricardo
Volgens mij als je 1 album van deze band wilt hebben is dit volgens mij de beste keuze. Deze kun je volgens mij ook nog beter nemen dan een verzamelaar volgens mij.

avatar van Kronos
Slechts 1 album? Dan zou ik mijn kans niet laten liggen en zeker voor deze gaan, waarop bijvoorbeeld het onmisbare Do It Again, Reelin' In the Years en Haitian Divorce staan en van dit album Aja alleen maar Home at Last en I Got the News ontbreken.

Mijn keuze zou snel gemaakt zijn! Maar gelukkig wil en mag ik meer dan 1 album van Steely Dan org in huis hebben.

de 3 beste steely dan albums :

1. aja
2. the royal scam
3. can't buy a thrill

voila

de andere zijn ook goed tot zeer goed !

avatar van fluidvirgo
beaster1256 schreef:
de 3 beste steely dan albums :

1. aja
2. the royal scam
3. can't buy a thrill

voila

de andere zijn ook goed tot zeer goed !

Ik kan me hier volledig bij aansluiten, met name the Royal Scam is een onderschat album, maar oh zo lekker Aja blijft de kroon op hun toch al rijke oeuvre!

beaster1256
inderdaad , bij dit meesterwerk heb je ook de dvd in de reeks van ' classic albums ' de uitvoering en toelichting bij ' aja ' , fenomenaal om naar te kijken , vooral donald fagen is flink op dreef , nu ze begonnen zijn op canvas ( belgie tv zender 2 ) met al 2 afl. van ' classic albums ' eerst elvis en vorige week de eerste van the doors ( heel goed ook ) komt die van ' aja ' misschien op de buis , ik zou zeggen : niet te missen !!!!!

beaster1256
beste tracks aja en deacon blues , al is het zeer moeilijk , want de cd is superb

avatar van bikkel2
Ik heb Steely Dan en met name deze plaat zeer hoog zitten en heb de heren nooit kunnen betrappen op een slecht produkt .
Gaucho vind ik dan wel de minste van het stel . Iets te klinisch en te weinig avontuurlijk .
Ook platen die nadien werden gemaakt als Two Against Nature en Everything Must Go , zijn nog zeer de moeite waard .
Ik zweer echter bij Aja , The Royal Scam en Katy Lied .

avatar van beezz
Los van de fantastische muziek zijn ook de teksten ( van Fagen) echt geweldig. Er zit een soort van cynische, kritische ondertoon in die het helemaal afmaakt.
Ik vind het de bste die ze gemaakt hebben, maar smaken verschillen.

AC1
Let eens op de drumsolo's van het tweede nummer (Aja). In tegenstelling tot wat sommige denken drumt Steve Gadd hier helemaal niet strak maar dat is het 'm juist! Elke slag valt net voor of na de tel, alsof er een berg kartonnen lege dozen naar beneden dondert. Volkomen beheerst en swingend naast de tel slaan is een kunst en alleen weggelegd voor de allerbeste.

Nicci
Ik heb het eens even beluisterd, maar volgens mij drumt hij daar retestrak! Iedereen heeft zijn eigen timing, maar van 'naast de tel slaan' is volgens mij geen sprake.

AC1
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik wil zeggen, Nicci. Wat Gadd daar doet kun je haast niet horen, je moet het vooral voelen. Om een bepaalde groove te bereiken spelen sommige goede drummers bewust nooit precies op de tel. Vooral met solo's, rolls en fills probeert Gadd er extra om heen te spelen. Ik ken weinige drummers die dat kunnen. Met een natuurlijke timing, waardoor iedere drummer anders speelt, heeft het niets te maken. De meeste drummers denken dat ze heel juist moeten spelen en imiteren daardoor, gewild of ongewild, een drummachine (Neil Pert van Rush is een goed voorbeeld), wat natuurlijk niet echt zo is maar het voelt wel zo aan.

Nicci
Ik begrijp denk ik wel wat je wilt zeggen, maar hij slaat niet bewust naast de tel. Als je meetelt, drumt hij gewoon keurig mee. Nogmaals: ieder zijn eigen timing.

Hier vertelt hij er zelf wat over.

AC1
Ik denk dat het heel bewust is, althans, dat is wat straffe drummers mij vertelt hebben. In plaats van precies en nauwkeurig te spelen, spelen ze een fractie voor (of achter) de beat. Je hoort toch zelf het enorme verschil wanneer hij een patroon speelt of een solo/fill doet? Als Gadd een patroon speelt is dat wat jij noemt "retestrak" (met een natuurlijke timing want hij is een mens). Als Gadd een fill of een solo doet klinkt het heel wat losser van de beat. En dat is nou net de kunst!

Ik zal dat filmpje bekijken als mijn download speed terug op pijl is.

boomkat
Hoor ik daar nou een De La Soul sample

avatar van fluidvirgo
Je bedoeld het intro van Black Cow?

boomkat
Nee het is onder meer de saxofoon in Peg. Ik weet zo even niet wel De La nummer. Maar moet niet al te moeilijk te vinden zijn. Integendeel zelfs, maar ik heb veel andere dingen te doen ... of valt dat wel mee en ben ik gewoon lui

avatar van T.O.
Die zit in Eye Know van De La Soul.

Maar het intro van Black Cow is ook wel eens gesampled

Father McKenzie
Superplaat van superband, punt.
Onmogelijk om het beste nummer aan te duiden, dit is topperdetop van begin tot eind. Mijn favoriete Danplaat.

Nicci
Gooi dan die rare plaat van The Doors er eens uit en zet deze eens in je Top 10!

Nicci schreef:

Sorry, maar die "rare" plaat van The Doors is echt één van de 10 beste platen ever, deze hier komt zeker in mijn top 20 allertijden!

Antonio
Ik zit sinds 30 april echt in een hevige Steely Dan periode.
Toen kocht ik namelijk voor 3 euro op de plaatselijke rommelmarkt een perfect exemplaar van Pretzel Logic op LP.

Was al wel vele jaren in het bezit van een kopie van een Best Of van Steely Dan en die heb ik onlangs maar weer eens afgespeeld.
Toch gek hoe muziek die je toch al best eerder hebt gehoord, je dan toch nog ineens zo ontzettend kan pakken...

Dus, ik vlot daarna Pretzel Logic op LP gekocht en vrijwel meteen daarna (op 4 mei) in plaatselijke muziekwinkel, de cd's Can't Buy A Thrill en Pretzel Logic gekocht.

En vanmiddag ben ik via Bol.com ook in het bezit gekomen van de cd's van The Royal Scam en Aja !!!

Wat een godsgruwelijk fijne muziek is het toch allemaal, ik kan op al deze 4 albums nauwelijks een minpuntje bespeuren...wat een genot

avatar van barrett
Het is lekkere Jazzy sfeer maar toch heb ik nog enkele luisterbeurten nodig om een definitief cijfer op deze te kleven...

Antonio schreef:

Ik vind die "godsgruwelijk fijne muziek" de raarste uitdrukking die ik ooit op MuMe las, maar ik begrijp je wel. Steely Dan maakte in de seventies gewoon hemels mooie muziek, dat bedoel je gewoon hé?

beaster1256
steve gadd is een perfecte drummer , veel sessie werk en wanneer fagen en becker je goedkeuren dan moet je wel toppie zijn , ook jim keltner is een heel goeie drummer , bij ry cooder en dylan en nog tal van anderen .