Steely Dan - Aja (1977)

4. Peg (3:57)
  5. Home at Last (5:35)
  6. I Got the News (5:06)
  7. Josie (4:30)
Back in the eighties, toen we nog geen cd's hadden, stonden opeens al die prachtige Steely Dan lp's in de aanbieding bij de Free Record Shop. Ik weet nog precies waar ik ze gekocht heb. Beneden bij station Blaak in Rotterdam. Sindsdien heb ik ze zo ongeveer grijsgedraaid.
Dit vind ik trouwens wel een van de beste Steely Dan Albums.

avatar van beaster1256
ja dit is de beste steely dan , in die tijd grensverleggend, mijn eerste contact ook met een soort van jazz, en wat een prachtige harmonieen , instrumentaal gewoon de perfectie, dit is 10 op 10

avatar van axel33
Steely Dan specialiseert zich in het maken van muziek van een vaak bedriegelijke eenvoud, maar niets is minder waar. Geen noot wordt aan het toeval overgelaten en de stukken zitten zonder uitzondering uiterst geraffineerd in elkaar. Bijna al hun albums zijn meesterwerkjes, maar dit is toch nét 't hoogtepunt wat mij betreft. De muziek straalt hier een rust en trefzekerheid uit, die je slechts zelden hoort. Onvervalste klassieker!

avatar van HiLL
axel33 schreef:

Mooi gezegd!

avatar van HiLL
Vooral het titelnummer is erg goed, de drummer gaat aan het einde helemaal los.

Dat is inderdaad watertanden!

Superalbum, ook voor mij een van de beste Dan-albums ooit. Peg vind ik echt geniaal, zeker als je de tekst bekijkt. Aja is een perfecte cd om 40 minuten lang even alle zorgen te vergeten en helemaal op te gaan in de muziek.

Nicci

ah, een fijnproever!

Vooral het titelnummer is erg goed, de drummer gaat aan het einde helemaal los.

Ja, het drumwerk van Steve Gadd is weergaloos hier. De roffels die meneer er uitgooit bij de breaks zijn echt niet te geloven, als een klok, zo strak

Ik had altijd een aversie tegen de geliktheid van Steely Dan, het was mij allemaal net iets te perfect. Gaucho geprobeerd, maar die pakte me niet voldoende. Jaren later Aja geprobeerd en die pakte me meteen. Misschien luister ik nu anders naar hun muziek, maar die aversie is verdwenen.
Heb inmiddels meerdere platen in de kast liggen, Aja blijft voor mij echter hun beste! Alleen al de titeltrack en Peg volstaan.

****

avatar van Hans Brouwer
fluidvirgo schreef:
Goedemorgen Fluidvirgo . Als ik jou was zou ik "Gaucho" nog maar eens een nieuwe kans gunnen (voor zover je dat al niet hebt gedaan) . Ik vind Steely Dan zowiezo heel goede muziek maken, maar na het beluisteren van "Gaucho" was ik helemaal verkocht (en tijdelijk) verslaafd aan Steely Dan .

EVANSHEWSON
Steely Dan zijn meesters in gesofistikeerde rock met jazzinvloeden; Dat bewijzen ze hier alweer op deze quasi perfecte popplaat, ui 1977 ook alweer.
Peg en Josie waren singles dacht ik, de Opener Black Cow is mooi rockend en de titelsong is het ware pièce de résistance, wàt een opbouw, wat een gelaagdheid!
Dit is zo'n tijdloze plaat die je van voor naar achter en omgekeerd kunt afspelen... en blijven genieten!
Maximale score voor dit juweeltje!
*****

Het doet mij echt heel veel plezier om te horen dat meer mensen dit geweldige muziek vinden. Ik ben echt HELEMAAL gek van Steely Dan. Ik ben 17 jaar. Ik heb het 'Citizen' album van ze waar alle albums van 1972 tot 1980 opstaan. Binnenkort ga ik ook de nieuwere album kopen. Two Against Nature en Everything must go. Aja is inderdaad één van de beste albums van Steely, maar eigenlijk vind ik al hun muziek helemaal gaaf. Dit is echte muziek!
I LOVE STEELY DAN!

Wat een goede cd! echt lekkere muziek om naar te luisteren.. Vooral het nummer Peg!

huppelkoe schreef:

Met die vreselijke Michael McDonald in het achtergrondkoortje

avatar van PaulieWalnuts
fluidvirgo schreef:

Met die vreselijke Michael McDonald in het achtergrondkoortje

Vreselijk? Valt wel mee vind ik.

Meest unieke Steely Dan album dit. Minder rock, meer jazz.

Ongelooflijk goed en tot in details uitgedacht.

avatar van Droombolus
PaulieWalnuts schreef:

Ongelooflijk goed en tot in details uitgedacht

En daardoor het saaiste album van de Dan in mijn boek ! Over de hele plaat genomen halen de komposities niet het nivo van hun andere releases. Ook het proces van alles op bladmuziek zetten, aan een stelletje ( heel goeie, dat dan weer wel ) studiomuzikanten geven en pas weer komen kijken als alles op de band staat vind ik, zelfs voor Fagan & Becker, wel heel erg aan de cyniese kant. .......

Maarten||
Hier word rond gesuggereeerd dat dit album erg monotoon is. Vaak is hetgene wat ik niet mag, is dat het allemaal erg monotoon is. Hierbij beken ik dat het natuurlijk veel hetzelfde is, maar wat is het toch o zo tijdloos !

Nummers als Peg, Aja & Black Cow halen gewoon het beste uit mij boven wanneer ik het opzet . Naast Jazz & Rock heeft dit album ook een flinke scheut Funk opgeschept. En inderdaad; wat een weergaloos einde op het nummer Aja.

4,5 sterren.

avatar van jellorum
Mijn eerste Steely Dan!!

Ja, een mooie plaat dit.
Een lekker soort jazz-rock van een hoog niveau.
Het titelnummer is inderdaad briljant te noemen. Maar ook alle andere nummers mogen wat mij betreft in hetzelfde rijtje staan.

avatar van kaztor
Volgens velen het beste Steely Dan-album, maar ik vind het net zo goed als de andere albums omdat elk album een eigen sfeer uitademt. Vanaf Katy Lied werd het geluid steeds gelikter en dat vind hier een voorlopig hoogtepunt (in positieve zin, nog). Het album ademt een ontspannen sfeer met muziek dat daarentegen heel professioneel in elkaar steekt. Ook zijn veel nummers hiervan op classic rock-stations te horen en dat is niet vreemd omdat dit toch wel het meest toegankelijke album is.

bikkel
Het ultieme Steely Dan album.
Dit blijft een klassieker.
Waarschijnlijk omdat Fagen en Becker het voor elkaar boksen een heerlijk ontspannen geluid te fabriceren,met natuurlijk hulp van een stel sessiereuzen.(Steve Gadd,Larry Carlton oa.)
Het straalt een jazz sfeer uit(met name in het grootse titenr.)maar is zo toegankelijk en catchy,dat het nooit vervelend wordt.
Daarbij wordt er met groots gemak in Josie en Peg een lekker potje gefunkt.
De balans is perfect en hoe ingewikkeld de songs ook inelkaar steken, het luistergenot blijft.
Wellicht zal de groep op eerdere platen misschien spontaner en puurder hebben geklonken,toch is dit voor mij hun Magnum Opus.
Briljante plaat.

Als er een zes gegeven kon worden bij een plaat dan zou deze 'm krijgen.
Dit is de top van de top, het ene nummer nog beter dan het andere en ik heb geen favoriet want dan doe ik de andere nummers tekort.
Zoals de anderen al schrijven; ook de muzikanten zijn van een geweldig hoog niveau en eigenlijk klopt alles aan deze plaat.
In het nummer Aja wordt geweldig gedrumd dat valt iedereen op maar neem bijv zo'n nummer als I got the news; het klinkt vrij simpel tot je serieus probeert het drumwerk te volgen, het is niet normaal zoals dat geraffineerd in elkaar zit, wat een timing!
Na zo'n plaat is het ook niet erg als het dan iets minder wordt met Gaucho (in mijn optiek) het is bijna onmogelijk om na dit album opnieuw iets te brengen wat net zo goed of beter is.
Soms draai ik 'm een tijdje niet en dan komt ie steeds opnieuw terug en vindt ik 'm steeds weer geweldig.
Wat een plaat!

Father McKenzie
Voor mij is dit ook het ultieme Steely Dan album.
Geniaal.
'k Heb er niet meer woorden voor.
Als muzikale perfectie bestaat...
dan moet
het
deze plaat
zijn.

avatar van ricardo
Ik had nog nooit van deze band gehoord, tot ik een berichtje las van Nicci bij het album Abbey Road van The Beatles over virtuoze muziek, prompt maar even wat nummers gedownload van dit door de mu.me users hier best beoordeelde album van hun, maar ik moet zeggen dat ik het geweldig vind klinken, heel goed in balans en enorme talenten zijn deze muzikanten dat hoor je gelijk al, en virtuoos vind ik het zeker klinken. hier ga ik zeker werk van in huis halen, nooit van gehoord van deze band, maar door veel op mu.me te lezen ontdek je steeds meer.

DonDijk
Vreemd, maar op één of andere manier pakt dit album me nog altijd het minst van de SD-albums. Vanavond nog maar weer es proberen dan.

avatar van PaulieWalnuts

Steve Gadd drumde daar!

avatar van steven
ja ik vind deze toch ook iets minder als voorgaande albums . beetje te smooth . die trend zou zich helaas alleen maar doorzetten. Black Cow en deacon blues zijn wel echt meesterlijk hoor. heb het vaker bij steely dan , dat kant a aanmerkelijk beter is ........ kant b nah josie is ook best mooi

avatar van edgarphoto
Nicolai schreef:
I LOVE STEELY DAN!

de solo van donald fagen, nightfly, ook even proberen nicolai!

avatar van Kronos
Samen met The Royal Scam vind ik deze tot het beste van Steely Dan.

Kronos schreef:
1.Samen met The Royal Scam vind ik deze tot het beste van Steely Dan.

2.Over dit album is trouwens ook een interessante DVD, waarop we de twee heren het verhaal bij het ontstaan en opnemen van Aja zien vertellen. Echte intellectuelen, deze jongens, en zoals dat erbij hoort, een beetje weird ook.

1. Mee eens!
2. Indien je het hebt over de Classic Albums uitzending over Aja; ik vond 'm zeer informatief met leuke anekdotes van de heren Becker, Fagen en de vele studiomusici. MAAR: wanneer de titeltrack besproken wordt wacht ik met smart op de bespreking van de drumsolo van Steve Gadd. Enkel gaan ze het op dit punt hebben over de saxsolo die ermee gepaard ging en wordt er geen woord gerept over de drumpartij, terwijl deze toch door vele fans als legendarisch wordt bestempeld. Zo eindigde deze docu toch in mineur... Of zouden Becker en Fagen, hoe irritant als ze zijn, dit expres hebben gedaan om de kijker te jennen?