Leonard Cohen - Songs from a Room (1969)

3,96

Canada
Folk / Pop
Label: CBS

1. Bird on the Wire (3:23)
  2. Story of Isaac (3:31)
  3. A Bunch of Lonesome Heroes (3:09)
  4. The Partisan (3:18)
  5. Seems So Long Ago, Nancy (3:35)
  6. The Old Revolution (4:42)
  7. The Butcher (3:11)
  8. You Know Who I Am (3:26)
  9. Lady Midnight (2:49)
  10. Tonight Will Be Fine (3:44)
41 BERICHTEN 1 MENING
avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Op het eerste gehoor lijkt dit misschien een flauw, iets kaler geproduceerd doorslagje van het debuut. Maar ik vind het spartaanse van de songs net het sterkste punt van dit album. De teksten zijn, naast opnieuw fenomenaal goed, ook al een stuk duisterder vergeleken met het debuut en lijken hierdoor het opstapje te zijn naar de nog duisterdere lyrics van opvolger Songs Of Love And Hate.

Hoe dan ook, dit is zeker geen moeilijke tweede, maar een verzameling geweldige songs, waaronder een paar van de best bewaarde Leonard Cohen-pareltjes. Seems So Long Ago, Nancy, You Know Who I Am en Lady Midnight, bijvoorbeeld.

avatar van bertus99
Niet het soort muziek dat ik vaak beluister, maar soms, als de stemming er naar is, kan het goed vallen. Soms ook niet trouwens. Dat ligt vooral aan die typische monotone klank van de stem van Cohen. Als nog jonge luisteraar in de tijd dat dit album en zijn voorganger uitkwam kon ik er weinig mee. Vandaag de dag hoor ik echter wel wat deze troubadour bijzonder maakt: de verhalen die hij vertelt, de eenvoud van de liedjes zelf vaak in tegenstelling tot de teksten.
Maar dan hoor ik zijn latere werk, zoals op I'm your Man, toch eigenlijk nog liever dan de toch wel tamelijk somber stemmende liedjes op deze plaat.

avatar van Broem
Laatst een vinyl exemplaar uit de 2e hands bak gevist en toch maar meegenomen . THE price was right en het is zo'n album wat je eigenlijk moet hebben als je "fan" bent van LC. Merendeel van de songs zijn (over) bekend. Toch is het gaaf om de oorspronkelijke takes en stem van LC te horen. Wat heeft zijn stem in die ruim 40 jaar een verandering ondergaan. Dat is goed te horen als je Songs from a Room vergelijkt met albums van de laatste jaren. Sex, drugs and rock&roll eist z'n tol maar je stem wordt er alleen maar mooier van. Win win situatie

avatar van Johnny Marr
A Bunch of Lonesome Heroes lijkt toch wel erg veel op So Long, Marianne zeg. Toch is dit één van mijn favoriete nummers van dit wel aardige album.

avatar van Rounder
The story of isaac vind ik werkelijk prachtig.
Op de eoa manier raakt dit nummer mij zeer.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Ja, vind ik ook. Beste nummer van deze cd en een hoogtepunt in zijn discografie. Zeker als je het Bijbelse verhaal van Isaac kent een nummer vol suspense.

Thought I saw an eagle
But it might have been a vulture,
I never could decide.
Then my father built an altar,
He looked once behind his shoulder,
He knew I would not hide.

Kippenvel.

avatar van Rounder
Ik wilde het ook tikken; kippenvel

avatar van Johnny Marr
En toch is het beste nummer van de cd niet van de man zelf: The Partisan

avatar van IntoMusic
Beter laat dan nooit... Dit weekend mij aan het onderdompelen met Cohen's oeuvre. Wat heeft die man veel uitgebracht en wat is dit een ontdekking voor mij. Ik kende de bekendste nummers van hem en had nooit de drang of nieuwsgierigheid om verder te ontdekken.
Dit album na het debut opgezet. Wat een fijn, relax, schitterend album. Elke song is raak! Seems so long ago, Nancy... heerlijk en nog veel, heel veel te ontdekken.

Cured
Hoog gemiddelde.....ik vind deze wel een pak minder dan het debuut, maar blijkbaar vinden anderen deze ook wel top. Ik vind dan toch SOLAH uit '71 weer een stuk beter, maar enfin.

avatar van IntoMusic
Eens Cured, album dat volgt is ongelofelijk mooi (begin met Avalanche is werelds). Eerste drie albums hebben voor mij echt een stijgende lijn qua kwaliteit. Goed te horen dat Cohen's stem echt in per album verder ontwikkeld.