Steely Dan - Gaucho (1980)

Jazz / Rock
Label: MCA

1. Babylon Sisters (5:50)
  2. Hey Nineteen (5:07)
  3. Glamour Profession (7:29)
  4. Gaucho (5:32)
  5. Time Out of Mind (4:13)
  6. My Rival (4:31)
  7. Third World Man (5:13)
Nooit echt mee in mijn nopjes geweest met deze.
Babylon Sisters en Third World Man stijgen er torenhoog bovenuit wat mij betreft.
Songmatig nooit slecht, maar ik mis gewoon de Steely Dan bite die ik op de eerdere albums wel hoor.
Natuurlijk zijn The Royal Scam en Aja al gladder in de productie, maar daar hoor ik louter goede songs.
Hier niet, en ik vind het nogmaals toch wat zielloos.
Er waren problemen genoeg tijdens het maken van de plaat. Gedoe over de drumsound wat niet wilde vlotten. Tot overmaat van ramp kreeg Becker nog een ongeluk en was behoorlijk aan de drugs.
Bepaald geen fijne periode. Minste Danplaat imo.

avatar van LucM
Dit album vind ik ook net iets teveel naar het klinische overhellen, het lijkt mij iets te perfectionistisch, te zakelijk wat ten koste gaat van emotie. Maar songmatig is dat in orde al vind ik hun vroegere (jaren '70) werk wel beter.

avatar van AstroStart
De Londense DJ Lou Hayter heeft Time Out of Mind gecoverd. Een geslaagde cover wat mij betreft. Ook de lange Reflex Revision is de moeite waard: Time Out of Mind - The Reflex Revision - song by Lou Hayter, The Reflex | Spotify - open.spotify.com

"Steely Dan are my favourite band. So I approached this cover with my utmost respect and tried to be reverent. I chose a bit more of a deep cut from their album 'Gaucho'. My friend Jeff Wooton who plays with Gorillaz very kindly added this mega guitar solo on the record, he nailed it in one take which was amazing to watch. I hope it has the same happy sunshine sound that Steely Dan brings to me when I listen to them."

Lange tijd geleden maakte een collega op het werk mij attent op deze band. Ik was toen vooral bezig met Progmuziek en de naam Steely Dan zegde me totaal niks. Op één of andere manier de band uit het oog verloren. Een 15 tal jaar later kwam de naam Steely Dan terug ter sprake door mijn gitaarleraar. Ik heb dan uiteindelijk ( uit nieuwsgierigheid ) eens een cd gekocht in de Fnac Antwerpen. En ja ... ik was verkocht. Ondertussen heb ik alle studio platen van SD.
Wat een vakmanschap toont deze band. Zij combineren pop en jazz en maken er een eigen Steely Dan sound van.
Deze Gaucho is één van hun beste platen vind ik. Third World Man en Babylon Sisters zijn mijn favorieten op deze plaat.

avatar van Twinpeaks
Net als je denkt datje bent ontsnapt uit dat moeras van steriele eenvormigheid trekken Fagen en Becker je weer terug . De tracks zijn prachtig geproduceerd maar straalt weinig geheel uit. Buiten kijf staan de kwaliteiten van de muzikanten. Prachtig gearrangeerde liedjes . Fagen heeft niet de meest spannende stem , maar zingend tegen de melodie aan , werkt het prima. 3 en halve ster met kans op meer

t.o.v. Aja iets te clean dit album. Ook Pretzelogic vind ik beter

avatar van Robje1968
Voor mij zijn de albums "The Royal Scam", "Aja" en "Gaucho" de beste albums van Steely Dan.

Zoals je bij Steely Dan kan verwachten is alles strak en met zorg geproduceerd en is het muzikaal goed op orde.

Ik vind het album van hoog niveau en zit geen uitglijder bij.

avatar van Queebus
De voorlopig laatste album voordat The Dan halverwege de jaren '90 weer ging optreden. Nou ja, Steely Dan is dan al jaren Donald Fagen en Walter Becker. Met de beste studiomuzikanten die wanneer het de heren belieft een bijdrage mogen leveren. Mark Knopfler kan er over meepraten. Hij speelt uren aan materiaal in maar is slechts kort te horen op 1 nummer. Aan Gaucho is meer dan een jaar lang gesleuteld, het resultaat is een album waar de perfectie van af druipt. En volgens critici een zielloos album, zo steriel als een ziekenhuis. Daar valt wel iets voor te zeggen maar de nummers zijn zó goed dat ik daar niet zoveel moeite mee heb. Babylon Sisters met een geweldige dameskoor, Hey Nineteen, Time Out Of Mind en Third World Man zijn de hoogtepunten van wederom een klassieker. En een streling voor de oren.

avatar van Hans Brouwer
Queebus schreef:
En volgens critici een zielloos album, zo steriel als een ziekenhuis.
De mening van critici moet je nooit serieus nemen. Het enige wat telt is je eigen mening. "Gaucho" is wat mij betreft het Steely Dan album dat ik het meest waardeer.

Uiteraard spat het vakmanschap er ook op Gaucho weer af, maar ook ik vind het album wat zielloos en wat te glad.
De composities zijn overigens best acceptabel en Third World Man is zelfs een onbetwistbare klassieker.
Maar de zorgelijkheid die er toen duidelijk was, is wel enigzins terug te horen in mijn beleving dan.
De spontaniteit is ver te zoeken bijvoorbeeld. Een duidelijke oorzaak is dat het 2tal maar bleef perfectioneren, schrappen en weer opnieuw doen. Daarbij was Becker onhandelbaar door allerlei privé toestanden en dat had duidelijk invloed op de vriendschap en het uiteindelijke eindresultaat.
Voorganger Aja flowt veel fijner en is constant over de hele linie, ondanks de perfectie die natuurlijk steeds meer de kop op stak.
Mij verbaasd het dan ook niet dat het na Gaucho een lange tijd over was met Steely Dan.

avatar van Droombolus
bikkel2 schreef:

Dat was meer te wijten aan het feit dat Becker een tijdlang op kosten van de staat gelogeerd heeft in zo'n exclusief resort.

Droombolus schreef:

Ja, inderdaad. Maar hij dook halverwege de 80's weer op als producer en zelfs eenmalig bandlid bij China Crisis. Ik meen dat hij samen met Fagen het debuut van zangeres Rosie Velva produceerde. Dat was in 1987. Pas in de begin 90's begonnen de mannen weer samen te werken en live op te treden onder de Steely Dan vlag.
Ondanks dat allemaal, de verrassing was er wel wat af na Aja. Maar dat is mijn mening.

avatar van Tony

Geen feit, hooguit een hardnekkige roddel.

avatar van Dirruk
Het liefst draai ik dit op een zomerse septemberavond. Wat dat betreft ga ik hem waarschijnlijk nog wel een keer of 10 draaien deze maand.

Al jaren behoort dit album tot 1 van mijn favoriete Steely Dan platen. En die conclusie blijft ook nu weer staan. Glamour Profession is mijn favoriet van het album. De teksten, muzikale invulling, en met name dat refrein met "Local boys will spend a quarter. Just to shine the silver bowl. Living hard will take its toll". De opener blijft voor mij ook magistraal. De laid back toon/sfeer wordt direct gezet. Slechts bij Time Out of Mind houdt het bij mij heel even op. Maar My Rival en Third World Man tillen dit album uiteindelijk weer omhoog. Als Time Out of Mind me eens gaat bevallen, dan komt er een 5* aan.

avatar van Poles Apart
Outtake The Second Arrangement is eindelijk opgedoken.

The holy grail for Steely Dan fans was finally made available earlier this week. Originally slated for inclusion on 1980’s Gaucho, the band worked on The Second Arrangement with typical Dan meticulousness for months on end and at an estimated cost of $80,000, before a studio assistant accidentally erased the tape and – so it was thought - all trace of the song, which has since become legend among Danfans. However, engineer Roger Nichols’ daughter recently uncovered a cassette her late father had made of a rough mix made the night before the master was deleted and had it restored. Hey presto, the glistening groove of a Steely Dan classic is rescued from oblivion!

avatar van gaucho
Nou ja, opgedoken: het nummer kenden we al natuurlijk, er circuleren al jaren bootlegs van outtakes, meestal van inferieure kwaliteit. Ik heb het nummer zelf op een CD-r met wel meer outtakes van Dan-songs.
Maar deze vondst schijnt dan een 'rough mix' van de oorspronkelijke opname te zijn, waarvan altijd gedacht werd dat-ie gewist was. Becker en Fagen hebben het nummer - bedoeld als afsluiter van dit album, in de plaats van Third world man - na dat 'bedrijfsongeval' een paar keer opnieuw opgenomen, maar vonden dat ze de sfeer van het origineel niet meer konden benaderen en besloten het erbij te laten. Gek eigenlijk, maar wel kenmerkend voor hun hang naar perfectie.

Het is een geweldig nummer, dat lijdt geen twijfel, en het had een mooie aanvulling kunnen zijn op Gaucho. Ik vind het als compositie beter dan Third World Man, dus het is zo'n typisch geval van 'what if'. Wel benieuws of 'ze' (Donald Fagen) hier nog iets mee gaan doen. Zou leuk zijn als ze nog met die 'rough mix' aan de slag gaan. Bijvoorbeeld door het bedoelde blazersarrangement eraan toe te voegen. Misschien kan zelfs AI uitkomst bieden, wie weet? Al blijft het natuurlijk altijd een beetje 'rewriting history'.

Voor de liefhebbers: nog wat leesvoer over de achtergrond van de gewiste tape van The Second Arrangement:

The Second Arrangement | Steely Dan Wiki | Fandom - wiki-lied.fandom.com

‘The most important cassette on the planet’: how Steely Dan fans uncovered their holy grail | Steely Dan | The Guardian - theguardian.com

avatar van Chet
Freddielotje schreef:
Deze gaat altijd mee op vakantie. Al jaren, zonder uitzondering. Prachtplaat.

Bij mij idem. Meestal reizen we twee tot drie dagen voordat we op de plaats van bestemming zijn en een dag voor vertrek sta ik altijd naar die wand met cd's te kijken en pik ik er een stuk of 20 uit voor onderweg in de cd-speler. Vrijwel altijd is Gaucho een van de gelukkigen.
Blijkbaar ook een beetje snelweg muziek (niet te verwarren met "snel weg muziek").
Ik vind alle nummers even mooi, maar third world man met o.a. de elektrische piano van Joe Sample en de gitaar van Larry Carlton misschien nog net iets mooier.

avatar van Poeha
gaucho, wat mij met toenemende mate verbaast: dat jij aan dit album nog geen waardering hebt gehangen.
En je kunt nog wel zulke mooie, levendige recensies schrijven

Of heeft het één totaal niets met het andere te maken?

avatar van gaucho
Haha, goed opgemerkt. Het heeft vooral te maken met het feit dat ik meestal te hooi en te gras door het wereldje van Musicmeter heen buitel. Vaak reageer ik op meningen in de updates en hang daar dan - dus in volstrekt willekeurige volgorde - een waardering aan voor het betreffende album. Om die reden zijn er nog wel meer albums die binnen of net buiten mijn top 10 vallen die ik nog nooit heb besproken of met een puntenwaardering heb beoordeeld. Terwijl ze dat natuurlijk dubbel en dwars waard zijn.

Gaucho (het album dus) is in mijn ogen een dikke vette vijfsterrenplaat, dat geheim kan ik je in elk geval al onthullen. Ik beloof je dat er op redelijk korte termijn een serieuze recensie volgt.

avatar van Poeha
Dat eerste gedeelte herken ik mezelf ook zeer zeker in. Heb er ook nog (te) veel te "doen". Vanaf deze week maar eens een begin gemaakt met de "top" albums uit de 80's en wat me zoal voor de voeten wordt geworpen.

avatar van T.O.
gaucho schreef:

Gaucho (het album dus)

Ohh, jouw usernaam komt zeker van dit album. Gek genoeg nooit bij stil gestaan