Steely Dan - Gaucho (1980)

Jazz / Rock
Label: MCA

1. Babylon Sisters (5:50)
  2. Hey Nineteen (5:07)
  3. Glamour Profession (7:29)
  4. Gaucho (5:32)
  5. Time Out of Mind (4:13)
  6. My Rival (4:31)
  7. Third World Man (5:13)
Nooit echt mee in mijn nopjes geweest met deze.
Babylon Sisters en Third World Man stijgen er torenhoog bovenuit wat mij betreft.
Songmatig nooit slecht, maar ik mis gewoon de Steely Dan bite die ik op de eerdere albums wel hoor.
Natuurlijk zijn The Royal Scam en Aja al gladder in de productie, maar daar hoor ik louter goede songs.
Hier niet, en ik vind het nogmaals toch wat zielloos.
Er waren problemen genoeg tijdens het maken van de plaat. Gedoe over de drumsound wat niet wilde vlotten. Tot overmaat van ramp kreeg Becker nog een ongeluk en was behoorlijk aan de drugs.
Bepaald geen fijne periode. Minste Danplaat imo.

avatar van LucM
Dit album vind ik ook net iets teveel naar het klinische overhellen, het lijkt mij iets te perfectionistisch, te zakelijk wat ten koste gaat van emotie. Maar songmatig is dat in orde al vind ik hun vroegere (jaren '70) werk wel beter.

avatar van AstroStart
De Londense DJ Lou Hayter heeft Time Out of Mind gecoverd. Een geslaagde cover wat mij betreft. Ook de lange Reflex Revision is de moeite waard: Time Out of Mind - The Reflex Revision - song by Lou Hayter, The Reflex | Spotify - open.spotify.com

"Steely Dan are my favourite band. So I approached this cover with my utmost respect and tried to be reverent. I chose a bit more of a deep cut from their album 'Gaucho'. My friend Jeff Wooton who plays with Gorillaz very kindly added this mega guitar solo on the record, he nailed it in one take which was amazing to watch. I hope it has the same happy sunshine sound that Steely Dan brings to me when I listen to them."

Lange tijd geleden maakte een collega op het werk mij attent op deze band. Ik was toen vooral bezig met Progmuziek en de naam Steely Dan zegde me totaal niks. Op één of andere manier de band uit het oog verloren. Een 15 tal jaar later kwam de naam Steely Dan terug ter sprake door mijn gitaarleraar. Ik heb dan uiteindelijk ( uit nieuwsgierigheid ) eens een cd gekocht in de Fnac Antwerpen. En ja ... ik was verkocht. Ondertussen heb ik alle studio platen van SD.
Wat een vakmanschap toont deze band. Zij combineren pop en jazz en maken er een eigen Steely Dan sound van.
Deze Gaucho is één van hun beste platen vind ik. Third World Man en Babylon Sisters zijn mijn favorieten op deze plaat.

avatar van Twinpeaks
Net als je denkt datje bent ontsnapt uit dat moeras van steriele eenvormigheid trekken Fagen en Becker je weer terug . De tracks zijn prachtig geproduceerd maar straalt weinig geheel uit. Buiten kijf staan de kwaliteiten van de muzikanten. Prachtig gearrangeerde liedjes . Fagen heeft niet de meest spannende stem , maar zingend tegen de melodie aan , werkt het prima. 3 en halve ster met kans op meer

t.o.v. Aja iets te clean dit album. Ook Pretzelogic vind ik beter

avatar van Robje1968
Voor mij zijn de albums "The Royal Scam", "Aja" en "Gaucho" de beste albums van Steely Dan.

Zoals je bij Steely Dan kan verwachten is alles strak en met zorg geproduceerd en is het muzikaal goed op orde.

Ik vind het album van hoog niveau en zit geen uitglijder bij.

avatar van Queebus
De voorlopig laatste album voordat The Dan halverwege de jaren '90 weer ging optreden. Nou ja, Steely Dan is dan al jaren Donald Fagen en Walter Becker. Met de beste studiomuzikanten die wanneer het de heren belieft een bijdrage mogen leveren. Mark Knopfler kan er over meepraten. Hij speelt uren aan materiaal in maar is slechts kort te horen op 1 nummer. Aan Gaucho is meer dan een jaar lang gesleuteld, het resultaat is een album waar de perfectie van af druipt. En volgens critici een zielloos album, zo steriel als een ziekenhuis. Daar valt wel iets voor te zeggen maar de nummers zijn zó goed dat ik daar niet zoveel moeite mee heb. Babylon Sisters met een geweldige dameskoor, Hey Nineteen, Time Out Of Mind en Third World Man zijn de hoogtepunten van wederom een klassieker. En een streling voor de oren.

avatar van Hans Brouwer
Queebus schreef:
En volgens critici een zielloos album, zo steriel als een ziekenhuis.
De mening van critici moet je nooit serieus nemen. Het enige wat telt is je eigen mening. "Gaucho" is wat mij betreft het Steely Dan album dat ik het meest waardeer.

Uiteraard spat het vakmanschap er ook op Gaucho weer af, maar ook ik vind het album wat zielloos en wat te glad.
De composities zijn overigens best acceptabel en Third World Man is zelfs een onbetwistbare klassieker.
Maar de zorgelijkheid die er toen duidelijk was, is wel enigzins terug te horen in mijn beleving dan.
De spontaniteit is ver te zoeken bijvoorbeeld. Een duidelijke oorzaak is dat het 2tal maar bleef perfectioneren, schrappen en weer opnieuw doen. Daarbij was Becker onhandelbaar door allerlei privé toestanden en dat had duidelijk invloed op de vriendschap en het uiteindelijke eindresultaat.
Voorganger Aja flowt veel fijner en is constant over de hele linie, ondanks de perfectie die natuurlijk steeds meer de kop op stak.
Mij verbaasd het dan ook niet dat het na Gaucho een lange tijd over was met Steely Dan.

avatar van Droombolus
bikkel2 schreef:

Dat was meer te wijten aan het feit dat Becker een tijdlang op kosten van de staat gelogeerd heeft in zo'n exclusief resort.

Droombolus schreef:

Ja, inderdaad. Maar hij dook halverwege de 80's weer op als producer en zelfs eenmalig bandlid bij China Crisis. Ik meen dat hij samen met Fagen het debuut van zangeres Rosie Velva produceerde. Dat was in 1987. Pas in de begin 90's begonnen de mannen weer samen te werken en live op te treden onder de Steely Dan vlag.
Ondanks dat allemaal, de verrassing was er wel wat af na Aja. Maar dat is mijn mening.

avatar van Tony

Geen feit, hooguit een hardnekkige roddel.