Steely Dan - Gaucho (1980)

Jazz / Rock
Label: MCA

1. Babylon Sisters (5:50)
  2. Hey Nineteen (5:07)
  3. Glamour Profession (7:29)
  4. Gaucho (5:32)
  5. Time Out of Mind (4:13)
  6. My Rival (4:31)
  7. Third World Man (5:13)
avatar van edgarphoto
Eigenlijk heren,
hoor je alle nummers van Steely Dan,
op cd te zetten, achter elkaar,
en als 1 lange lp/cd te beluisteren!
Dan vallen iets mindere nummers weg
en vormt het een volwaardig geheel!

avatar van citizen
Een juiste constatering! Ik heb de box "Citizen - Steely Dan 1972-1980" tijdens twee lange autoritten beluisterd. De accoorden, de breaks, de zang...vanaf Katy Lied een genot om naar te luisteren. Met Gaucho, toch, als hoogtepunt. Glamour Profession vind ik wat minder, maar voor de rest zonder meer vijf sterren!

Droombolus schreef:

De plaat was al tijden klaar maar de release werd een jaar of zo opgehouden door contractruele beslommeringen met de platenmaatschappij ........

OT: Lekkere plaat en IMO een verademing na het supersaaie Aja, waarop de heren er compositories doorheen zaten en bovendien het hele opname proces van de begeleidingstracks uit handen gaven ......

Supersaaie Aja ??

Allesbehalve saai naar mijn idee .

Gaucho is niet supersaai , maar zonder meer hun minst artistieke plaat tot dan toe .

avatar van citizen
Aja is inderdaad verre van saai, al is dat wel erg subjectief opgemerkt...

avatar van Droombolus
Smaak is subjectief toch ?

avatar van musician
De uit duizenden herkenbare muziek van Steely Dan maakt vooral variaties op een thema.

Begrijp mij niet verkeerd, maar volgens mij maakt bijvoorbeeld de volgorde van het afdraaien van de nummers op Gaucho in het geheel niet uit.

Ik kan mij levendig voorstellen, dat mensen het inderdaad vinden getuigen van voortkabbelende saaiheid.

Als je er echter van houd, kan je dat natuurlijk allemaal niet schelen en word je helemaal lyrisch van 40 minuten Steely dan.

Walter Becker en Donald Fagen hebben er bepaald niet voor gekozen om op Gaucho eens flink te experimenteren. Het is mooi hoor, wat er wordt geboden. Professioneel ook.

Maar een béétje uitgemolken wil ik deze cd wel noemen. Wat uitgeblust ook, beide heren.

In 1982 kwam de eerste solo cd van Donald Fagen uit. Eigenlijk sluit deze naadloos aan op Gaucho, is alleen de geluidskwaliteit geweldig.

01 Babylon sisters 4,0
06 My rival 4,0
07 Third world woman 4,5

Berichten verplaatst naar Steely Dan

Father McKenzie
Ik schrok me onlangs een hoedje (een Stetson) toen ik ontdekte dat ik NIET alles van deze wonderbaarlijke band in huis had.

Deze prachtplaat ontbrak. Miljaarde toch!

Vandaag vond ik deze voor de spreekwoordelijke appel en het al even spreekwoordelijke ei.

Blij, dat kun je wèl geloven.

Het leuke is dat ik de elpee nog gehad heb, maar ik heb ooit bakken elpees verkocht toen de cd in opkomst kwam (rond 1982 dacht ik) en ja, deze zat daar ook bij.
Maar de elpee had ik wèl vaak afgedraaid (en omgedraaid, dat moest toen nog!).

Eén van hun allerbeste platen, moet eigenlijk voor die andere favoriet van me, Aja, niet onderdoen.

Enfin, ondertussen heb ik dus WEL alles van deze band (incluis hun 2 comebackplaten van ook al eventjes geleden nu).

avatar van djarend
Kijk meneer Mckenzie, zijn we het weer over iets toch ook wél eens ik had hem onlangs ook al 4,5 sterren gegeven, maar gewoon omdat ik naar het concert ging en ineens bedacht dat ik wel eens wat steely dan platen een paar sterretjes kon geven

avatar van reptile71
edgarphoto schreef:
Eigenlijk heren,
hoor je alle nummers van Steely Dan,
op cd te zetten, achter elkaar,
en als 1 lange lp/cd te beluisteren!

Staat naar mijn mening gelijk aan marteling. Wat mij betreft behoort dit tot de saaiste muziek van de vorige eeuw.

avatar van Stijn_Slayer
musician schreef:

Dat was ook mijn eerste gedachte. Na wat extra luisterbeurten wordt wel duidelijk dat het niet allemaal onwijs sober is. Ze musiceren nog steeds op de voor hun kenmerkende manier, maar het is wel net een fractie minder dan enkele voorgaande albums. Als er nog een album na Gaucho was gekomen was daar denk ik de daling van kwaliteit echt ingezet.

Het duurde ook erg lang dat het duo weer met een plaat kwam , zeker voor 70's begrippen . 4 jaar na Aja . Hun meest gelikte plaat tot dan toe . Heel verzorgd , maar ik mis scherpe kantjes . Het is nogal liftachtige muziek geworden . Weinig avontuurlijk ook . Het is te pruimen , dat zeker , maar in vergelijking met voorgaand werk wat teleurstellend .

avatar van Madjack71
Van Steely Dan heb ik een tijdje terug zowat de gehele jaren zeventig collectie voor weinig op cd gehaald en geen spijt van gehad. Dit Gaucho laatst op vinyl gevonden. Na de succesvolle reeks tot Aja laat Gaucho een wat meer 'gezapiger' geluid horen. De rek lijkt er een beetje uit, maar in Steely Dans termen hebben we het dan nog steeds over een stuk kwalitatieve muziek, maar het moet ook begeesteren. Dat doet het hier o.a. met Babylon Sisters en Hey Nineteen. Maar blijft overeind dat ik er graag naar kan luisteren...als is het nu bijv. meer voor bij het ochtendontbijt.

avatar van Broem
Mijn favoriete Steely Dan album. Heb m volgens mij in alle verschijningsvormen die mogelijk zijn. Vinyl, diverse cd persingen en hi res streaming. Kan geen geen genoeg van het album krijgen als ik de eerste tonen van Babaylon Sisters hoor. Typisch zo'n album dat je niet kunt afzetten en helemaal moet beluisteren . Dat is geen straf. Top. Ben benieuwd naar het nieuwe album van Donald Fagan. Zag de aankondiging hier op MuMe.

avatar van Ronald5150
Het wordt eentonig, maar ook "Gaucho" van Steely Dan is weer een fantastische plaat. Ingenieuze popmuziek met een flinke scheut soul, funk en jazz. Al bij de openingstonen van "Babylon Sisters" ben ik overstag. "Hey Nineteen" is zo catchy dat je die niet meer uit je hoofd krijgt, net als "Time out of Mind". Maar eigenlijk zijn alle tracks goed. Ik geef toe, de plaat is uitermate strak geproduceerd, wat wellicht niet spontaan of flexibel overkomt. Maar als het zo goed wordt gedaan als Steely Dan doet op "Gaucho", dan vergeet ik dat direct. Perfecte popmuziek!

avatar van kort0235
Geweldig album!!!! Dit is muziek van de bovenste plank! Wat een goede band!
Meer hoef ik toch niet te zeggen?

Min of meer mijn (echte) kennismaking met deze wereldgroep (al had ik Pretzellogic op cassette staan en die ging toen ineens veel meer leven c.q aanspreken . De plaat destijds voor Sinterklaas gekregen en sindsdien heb ik alles van deze groep. Ben terug gaan werken tot hun debuut. Ook Aja zit in deze meer jazzy inslag. Ook een topproduct,
Gaan gewoon een jaartje uittrekken om een (top) album te maken. Zijn natuurlijk superprofs.
Heb ze nog nooit live gezien, maar dat is bijzaak, want live is hetzelfde alsop de plaat 9als ik hun livewerk hoor)

avatar van AstroStart
Is er eigenlijk een band genialer dan Steely Dan? Ik betwijfel het. Laten we eerlijk wezen, Gaucho is het beste album ooit geproduceerd. De balans tussen pop/rock/jazz is perfect, de productie is spot on (zelfs na 34 jaar!) en ieder nummer is onvergetelijk sterk,.

avatar van scott
Kwaliteit tot in de puntjes verzorgd met een chirurgische precisie uitgevoerd en geserveerd met een opname die de realiteit bijna voorbij weet te streven.

avatar van Droombolus
Een advocaat van de duivel zou na je kommentaar gelijk opmerken: "Oh, dus het is klinies en emotieloos ...... "

avatar van captain scarlet
Droombolus schreef:

Daar sla je wel even de spijker op z'n kop, en dat is dan ook meteen het probleem dat ik heb met deze band, en dan met name met dit album: Geniaal, perfect en ongeloofelijk knap geproduceerd, zeker geen straf om naar te luisteren, maar het raakt me niet echt.
(neemt niet weg dat ik ze nog regelmatig draai, lekker als achtergrondmuziek als ik bijv. met 'n klusje bezig ben)

avatar van AstroStart
Het blijft jammer dat het liedje Second Arrangement is gewist in de studio. Als ik de demo van dit nummer luister, blijf ik stilletjes hopen dat het nummer alsnog ooit wordt opgenomen. Wie weet. Steely Dan -The Second Arrangement - YouTube

Zeker jammer, misschien zijn er nog meer nummers in de loop der jaren gewist. Die gasten zijn zulke professionals, maar wat voor hen shit is vind ik denk ik wel beregoed.
Van mij mogen ze weer iets uitbrengen!!

avatar van Freddielotje
Deze gaat altijd mee op vakantie. Al jaren, zonder uitzondering. Prachtplaat.

Vergeet je Aja ook niet Freddielotje

avatar van Dirruk
Pfoehh slechts 2 stemmen voor My Rival. Dat was een nummer waar ik geen seconde bij hoefde te twijfelen bij de favoriete 2.

kuifenco
deze plaat is voor mij als een overdadig opgemaakt desert na een rijke maaltijd. twee hapjes volstaan.

kuifenco schreef:

Mijn idee ook. Songmatig best weer een goed album, maar de ziel lijkt helemaal uit de muziek verdwenen.
Perfectionistisch prima, maar het kan ook te gek.
Niet voor niets een moeizaam tot stand gekomen plaat.

avatar van DeWP
Mijn stem doet er niet meer toe inmiddels, maar...ik vind het wel een heerlijk album, ondanks dat de ziel misschien niet meer aanwezig is...

avatar van Tony
Kom op nou. Babylon Sisters en Hey Nineteen zijn 2 geweldig swingende openingstracks, die niks onderdoen qua gevoel, sfeer en dynamiek voor openingstracks op eerdere albums. Alleen Glamour Profession vind ik een beetje moeizaam klinken, maar ook dat is gewoon een prima nummer in de Steely Dan catalogus. Verder snap ik de commentaren dat dit klinisch, zielloos, emotieloos, te perfectionistisch zou zijn dus totaal niet. Third World Man wel eens beluisterd, of is iedereen voortijdig afgehaakt? Prachtig, messcherp geproduceerd album, ja. Haalt dat de ziel uit de muziek? Totaal niet, imo as always.