Earthside - Let the Truth Speak (2023)

Metal / Rock
Label: Mascot

1. But What If We're Wrong (4:30)

met Sandbox Percussion

2. We Who Lament (8:44)

met Keturah

3. Tyranny (8:39)

met Aarlon

4. Pattern of Rebirth (4:40)

met Fire From the Gods

5. Watching the Earth Sink (11:46)
  6. The Lesser Evil (10:59)

met Larry Braggs en Sam Gendel

7. Denial's Aria (5:26)

met Keturah, VikKe en Duo Scorpio

8. Vespers (2:41)

met Gennady Tkachenko-Papizh en VikKe

9. Let the Truth Speak (10:47)

met TesseracT en Gennady Tkachenko-Papizh

10. All We Knew and Ever Loved (9:19)
Dit is echt een geweldig album. Zeer veel stijlen zelfs in een nummer. Complex maar luistert heerlijk weg. Vraagt wel wat luisterbeurten.. Prachtige geraffineerde composities. Heerlijk de subtiele instrumentatie gecombineerd met stevige metal. Dit is echt een album waar de klasse vanaf druipt. Een echte aanrader

avatar van AreYouThere
Een heerlijk album over de breedte die hier en daar inderdaad wat de aandacht verliest door de (te) lange duur van verschillende tracks. Mooie opener die wat sfeer voorbereidend werk doet. De zang van Keturah op 'We Who Lament' vind ik prachtig en overvalt me in het begin ook echt enorm. Maar ergens halverwege merk ik toch dat maar wat info begin te lezen over het album. Over vocalen gesproken, de vocale mix op 'Tyranny' vind ik matig je kan horen hoe erg het geluid gemanipuleerd wordt op sommige stukken en dat is jammer. Geef die stem lekker de ruimte. Qua drums natuurlijk wel echt een onwijs brute track.

Huh? Hoor ik nou Lajon Witherspoon van Sevendust op 'Pattern of Rebirth'? Qua stemgeluid zitten hij en AJ Channer echt zo dicht bij elkaar voor mijn gevoel. Vind het een oké track, met wat Animals as Leaders-vibes, maar niet meer dan dat. 'Watching the Earth Sink' doet een hoop goed in zijn bijna 12 minuten. Veel afwisseling en echt een hele mooie sfeer, ook hier vind ik drums echt ijzersterk, hoor hoeveel impact ze hebben op de omgeving, super. Laatste 25 seconden (voor het wegfaden) zijn natuurlijk weergaloos, kippenvel man, sjezus.

Een aparte alinea graag voor wat er nu komen gaat.

Verrassing is toch wel 'The Lesser Evil' met Larry Braggs of all people. En wat gebeurd er allemaal in deze track?! We vallen in een soort rock-opera, waarbij na 3,5 minuut alle remmen losgaan. Ik ga hier echt heel goed op. Dat samenkomen van zoveel verschillende stijlen gaat 9 van de 10 keer fout maar hier gaat het zo zo zo zo goed. Pak dat stuk vanaf 5:00, die zang, saxofoon, gitaar, drums, dit is gewoon muzikale drugs, recht in mijn aderen, dank u wel. Hoe goed zijn die uithalen vanaf 6:40, magistraal en we moeten nog 4 minuten. Even een intermezzo voor we de volgende duikvlucht maken en als je denkt dat we er zijn na 9:30 dan eindigen we nog even anderhalf minuten durend outro welke mijn ogen toch wat vochtig maakt. Denk het beste nummer wat ik dit jaar heb gehoord.

Eigenlijk moet ik even pauze nemen nu, wat was dat? Ongekend.

Maar rustig varen we 'Denial's Aria' binnen met de voor mij onbekende VikKe en Duo Scorpio op de harp. En ook dit nummer raakt me diep maar dan niet euforisch zoals bij de vorige track maar meer ontroerend. Het spectrum qua geluid is op dit album zo breed dat ik me echt als een boksbal door elkaar geslingerd voel. Maar ook dit is echt een super geslaagde track, prachtige mix en ik voel bijna alsof ik niet kan ademen maar moet happen naar lucht vanwege de intensiteit. Mega knappe track.

'Vespers' geeft eindelijk even de adempauze die ik wel kan gebruiken nu, de perfecte brug van 'Denial's Aria' naar 'Let the Truth Speak'. We duiken direct weer heerlijk het klassieke proggevoel in met ook nog eens een vertrouwde stem met Daniel Tompkins. Over klassiek gevoel gesproken, de blazers bij deze track geven het echt een flink boost, super. Zit na 2,5 minuut al met klapperende oren, hij duurt nog 8 minuten, wat gaan we verder krijgen dan? Nou een bridge van 2 minuten die mijn aandacht wat verliest, zonde. Ineens 2 minuten vol intense zang en gitaarspel om dan nogmaals een 2e bridge in te duiken. MAAR WAT EEN EINDE, fuck. Die drum filler vanaf 9:16 en dan nog eens op 9:35, pure porno. We faden langzaam uit naar het laatste nummer van het album.

Laatste bestemming: 'All We Knew and Ever Loved' opent prachtig. Deze had zo in de film Interstellar gepast (beste soundtrack ooit). Ik voel dat we ergens heen gaan en dat ik mijn riemen zo strak mogelijk om moet doen. Ogen dicht, vingers iets dieper in de stoel en we gaan op reis. En wat een reis is het. Waarbij bands als 'God is an Astronaut' me het gevoel konden geven alsof ik door het universum reisde daar geeft Earthside me nu het gevoel dat er ben als deze ontstaat. De drums mensen, de fucking drums, beste van wat ik dit jaar gehoord heb.

En Earthside laat me achter het gevoel dat ik onderdeel ben geweest van iets groots, iets wat mij soms overmeesterd. Het contrast tussen de 1e helft van het album en de 2e is groot. Het cijfer, is het echt belangrijk? Hier staan nummers op die er voor zorgen dat ik me zielsgelukkig kan voelen dat er zoiets bestaat als muziek.

avatar van james_cameron
Acht jaar na het debuut komt deze amerikaanse metalband eindelijk met een sfeervolle opvolger, wederom voorzien van een keur aan gastzangers. De progressieve, overwegend behoorlijk lange tracks weten niet over de hele linie te boeien, maar wanneer men van leer trekt is het direct heel erg goed. Iets te vaak schakelt men echter een tandje terug en dan is het niet altijd makkelijk de aandacht erbij te houden, ondanks de volop aanwezige variatie binnen en tussen de tracks. De speelduur van bijna 80 minuten is in dat opzicht ook geen pluspunt.

avatar van namsaap
We gaan alweer richting het einde van het jaar en lijstjestijd komt eraan. Ik loop alle releases uit 2023 die ik aan mijn collectie heb toegevoegd nog eens langs om mijn oordeel op te frissen en te kijken of ze mogelijk in mijn top 20 een plaats krijgen.

Let The Truth Speak is een prachtig luisteravontuur geworden waarop ontzettend veel gebeurt. En eigenlijk heb ik nog te weinig tijd met dit album gespendeerd om de muziek volledige te bevatten. Daarbij herken ik de kritiek van Ayreonfreak ook wel een beetje. De samenhang lijkt soms een beetje te ontbreken. Ondanks dat mag dit album niet op mijn jaarlijst ontbreken, met de kanttekening dat deze plaat wellicht hoger had kunnen eindigen als ik er meer tijd mee had gehad.

1. Godthrymm - Distortions (5,0)
2. Urne - A Feast Of Sorrow (4,5)
3. Ne Obliviscaris - Exul (4,5)
4. Dødheimsgard - Black Medium Current (4,5)
5. Horrendous - Ontological Mysterium (4,5)
6. Heretoir - Nightspheres (4,5)
7. Tanith - Voyage (4,5)
8. Convocation - No Dawn for the Caliginous Night (4,5)
9. Haken - Fauna (4,5)
10. Anubis Gate - Interference (4,5)
11. Ahab - The Coral Tombs (4,5)
12. The Anchoret - It All Began with Loneliness (4,0)
13. Katatonia -Sky Void Of Stars (4,0)
14. Rival Sons - Darkfighter/Lightbringer (4,0)
15. Soen - Memorial (4,0)
16. Hypno5e - Sheol (4,0)
17. Uriah Heep - Chaos & Colour (4,0)
18. Marianas Rest - Auer (4,0)
19. Earthside - Let The Truth Speak (4,0)
20. Amoeba Split - Quiet Euphoria (4,0)

avatar van legian
Erg fijn afwisselend album, mede weer dankzij het blik aan gastzangers. Maar ook muzikaal leveren ze erg fijne wisselende nummers af. Waarbij de filmische momenten en de bikkelharde riffs elkaar prachtig af weten te wisselen. Daarmee leveren ze voor mij in ieder geval een stap voorwaarts ten opzichte van hun debut. Mijn grootste kritiekpunt is eigenlijk dat het geheel simpelweg te lang duurt. Niet elk nummer is even interessant, Denial's Aria en Vespers maar ook de openener But What If We're Wrong mogen van mij wel weg. Ook de langere nummers gaan soms net even te lang door om echt meerwaarde te bieden. Een wat bondiger album had voor mij een wat beter resultaat gehad. Afgezien daarvan is het wel een bijzonder vermakelijke plaat met enkele heerlijke nummers.