Sufjan Stevens - Javelin (2023)

Pop / Folk
Label: Asthmatic Kitty

1. Goodbye Evergreen (3:35)
  2. A Running Start (4:21)
  3. Will Anybody Ever Love Me? (4:09)
  4. Everything That Rises (4:59)
  5. Genuflecting Ghost (3:32)
  6. My Red Little Fox (3:42)
  7. So You Are Tired (4:49)
  8. Javelin (To Have and to Hold) (1:52)
  9. Shit Talk (8:31)
  10. There's a World (2:29)
  11. Malthusian Mistress * (1:33)
  12. Is It My Fault? * (2:21)
  13. Fireproof * (2:02)
  14. Old Man of the Lake * (2:54)
  15. The Kiss of Niobe * (3:13)
avatar van vinylbeleving
Ik blijf dit album maar opleggen ( tis toch dat vinyl hè ). Zelfs een nummer als Genuflecting Ghost dat in eerste instantie een minder nummer leek, vind ik nu tot de pareltjes behoren. Ik overweeg naar de volle mep te gaan. Sufjan heeft echt een nagenoeg perfect album afgeleverd. Wat een prachtig album blijft Javelin ook na tig keer luisteren toch!

avatar van papat
Vaak gedraaid deze week, maar kan me uiteindelijk niet enorm bekoren. Het is echt niet slecht, maar ik merk dat ik het vooral mooi vindt als de muziek me herinnert aan de albums van hem die me heel erg dierbaar zijn: Michigan, Illinois en C&L. Ik vind de meeste nummers uiteindelijk net even te veel kitsch, over de top. Misschien als dit het eerste album zou zijn dat ik van hem zou horen, dat ik totaal ondersteboven zou zijn.

avatar van MarkS73
Ik heb hem ook vaak geluisterd deze week, ik las zoveel lovende recensies in kranten en ook hier dat ik ook maar eens een Sufjan Stevens plaat moest luisteren. Aanvankelijk vond ik hem geweldig, die koortjes zijn toch wel erg leuk en hoe vaker je hem luistert hoe meer hij groeit. Het album is ook erg mooi als je de albumstream op YouTube luistert met bijbehorende film. Ik begon met 4,5 ster, na een paar dagen werden dat er 4 en uiteindelijk blijf ik steken op 3,5. Ik blijf het een mooi album vinden, zal het ook zeker af en toe luisteren, maar het verveelt ook wel na een tijdje, zijn stem gaat mij ook wat tegen staan.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Achtergrond koortjes is het keyword hier, en zelfs sprookjes van de Efteling passen hierbij.
Nee, dit is niet helemaal mijn muziek, die stem verveelt me ook.

avatar van SilverGun
Deze komt voor mij nog niet bepaald in de buurt van Carrie & Lowell. Ik heb het idee dat vooral de twee trieste recente gebeurtenissen rondom Sufjan door veel luisteraars geprojecteerd worden op bepaalde nummers op dit album, waar de muziek en lyrics op C&L zelf echt de emotionele lading droegen.

avatar van Red33
Ik blijf geïntrigeerd door dit album. Eerste keer dat ik Sufjan Stevens hoor, buiten Once Upon A Poolside, en ik vind het bijzonder.

Zijn er meer mensen die er een kerstgevoel van krijgen? Die koren, bepaalde instrumenten (bellen, etc.)? Ik vind het mooi, maar ik weet nog niet helemaal zeker wat ik ervan vind... Ik ga het zeker nog vaker beluisteren!

avatar van Hedser
Red33 schreef:

Jazeker, dat heb ik ook erg bij dit album, heerlijk. Ook bij ouder werk als Michigan, Illinois en Seven Swans hoor ik dat terug. En uiteraard is Sufjan ook de meester van de echte kerstmuziek, getuige Songs For Christmas en Silver and Gold.

Ik moet dit album nog even op me laten inwerken, maar ik vind het allemaal weer erg mooi. Sowieso een flinke verbetering ten opzichte van The Ascension. So You Are Tired is een pareltje.

Nog even over de '5 Unreleased Songs'. Goed dat ze als een aparte cd zijn toegevoegd, want ze vallen nogal uit de toon bij de rest. Ik moet juist bij deze nummers enorm aan de kerst EP's van Sufjan denken (wat anderen blijkbaar bij Javelin hebben).

Wel heel herkenbaar Sufjan trouwens en vijf zeer fijne tracks, maar ik draai ze echt als een losstaande EP en niet achter de tien nummers van Javelin.

Zou het als EP toegevoegd worden op deze site dan heb ik er 4* voor over. Heel fijn.

avatar van Cor
Cor
Sufjan Stevens, held! De veelzijdigheid van de man is ongeëvenaard, of het nou over muzikaliteit gaat of over thematiek. Hij weet het allemaal prachtig te vervlechten en smaakvol te serveren. Fijn dat die combinatie van accoustisch getokkel en fluweelzachte vrouwenkoortjes weer prominent op het programma staat. Gelardeerd met spaarzame elektronische beats en diepe bassen, die mij eerder aan 'The Age of Adz' doen denken dan aan het wat meer orkestrale 'Illinois'. Maar wat een parel weer, in een compacte 42 minuten is geen minder nootje te bekennen.
Nog even conservatief inzetten, maar ik schuif eerder naar 4,5 dan naar 4-.

avatar van Forza
Misschien ligt het aan mijn extreem goedkope koptelefoon, maar dit album doet me pijn aan de oren. De zang is bloed irritant, ik word er zelfs fysiek niet goed van. Ik heb het na 10 minuten af moeten zetten.

Forza schreef:
Ik heb het na 10 minuten af moeten zetten.

En dan toch een 1* geven terwijl je het niet hebt afgeluisterd? Okay.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Forza schreef:

Dit vind ik een hele bijzondere conclusie als je Illinois, C&L èn Seven Swans op 4* hebt staan. Dan zou ik toch maar wat geld gaan investeren in nieuwe apparatuur, Sufjan is echt niet heel erg anders gaan zingen

avatar van Forza
Mausie schreef:

Heb het nu nog een keer opgezet met betere apparatuur, maar het blijft moeilijk luisterbaar. Eigenlijk zit ik constant met het gevoel dat je krijgt wanneer iemand op een krijtbord krast met de nagels. Ter vergelijking heb ik ook het oudere werk opgezet en daar heb ik dat gevoel nu ook. De productie op deze nieuwe plaat verergert het wel. Het zal wel een periode zijn, misschien heb ik er over een maandje geen last meer van, maar voor nu is het gewoon te onprettig of Sufjan te luisteren.

(Ik verwijder mijn stem wel voor nu, want het is niet echt representatief)

avatar van Kaaasgaaf
aERodynamIC schreef:

Bij welke versie zat deze bonus-EP eigenlijk? En dus alleen als cd uitgebracht, niet op vinyl? Wel jammer toch zulke uitgaves, zeker zoals jij het omschrijft had het dan beter los kunnen worden uitgebracht.

Kaaasgaaf schreef:

Ik denk als je het rechtstreeks besteld hebt via de site van Sufjan. Heb ik niet. Ik heb alleen de mp3.

avatar van Rain King
Kaaasgaaf schreef:

Bij de Rough Trade release volgens mij

avatar van Kaaasgaaf
Dank beiden. Voor de goede orde: ik ben niet geïnteresseerd. Wel om die nummers te horen natuurlijk, maar die komen vast op zeker moment ook op de streaming zoals dat dan gaat. Maar ceedees draai ik nagenoeg niet meer, alleen maar vinyl. Komt dan ook wat ouderwets over om bij een vinyl-versie een bonus-cd te doen, al vond ik dat zestien jaar geleden bij In Rainbows ook al wat maf. Doe die bonusschijf dan lekker ook op vinyl, degene die er moeite voor doet zo'n versie te bemachtigen wil toch niet hinken op twee verschillende soorten media?

avatar van harencoor
Denk dat deze plaat op 1 staat op mijn album jaarlijst eind dit jaar. De liedjes, de koortjes alles klopt.

avatar van Zwaagje
Red33 schreef:

A running start geeft mij ook een kerstgevoel; al is het alleen maar door de koortjes.
Verder trok ik de beste man in het verleden niet, tot allergische reacties aan toe. Vreemd genoeg pakt dit album mij wel en komt het op Spotify regelmatig voorbij. Wie weet koop ik het zelfs fysiek; het moet niet gekker worden.......helemaal van het padje af.....

avatar van KKOPPI
Kan iemand mij uitleggen wat hier zo speciaal aan is?

Ik heb track 3 nu aan, voor mij klinkt het als doorsnee folk: simpele akkoorden, banale melodie en thema. Wat is het verhaal?

Misschien was het jaren terug nog een beetje relevant geweest, maar nu? Ik snap de hype niet echt.

Of is deze song niet representatief voor de rest van het album?

avatar van bloempje24
Misschien dat dit nummer representatiever is: https://www.youtube.com/watch?v=eGPSOC2REOU&list=RDeGPSOC2REOU&start_radio=1&ab_channel=SufjanStevens

Sufjan Stevens' muziek heeft een diepgaande emotionele impact door zijn eerlijke teksten, veelzijdige muzikale benadering, sfeervolle arrangementen en universele thema's. Zijn nummers weerspiegelen persoonlijke emoties en creëren een diepe verbinding met ons als luisteraar, waardoor wij ons kunnen identificeren met Sufjan, die op deze wijze gewoonweg complexe gevoelens oproept. Verre van een doorsnee ervaring, maar het blijft subjectief he.

avatar van Arrie
Nou je weet het wel interessant te verwoorden.

'Zijn nummers weerspiegelen persoonlijke emoties etc etc'

Ja, dat geldt voor haast alle muziek.

'Complexe gevoelens'

Wat maakt de gevoelens die Sufjan oproept zo complex?

avatar van bloempje24
Wat maakt de gevoelens die Sufjan oproept zo complex?

Simpelweg het gegeven dat Sufjan Stevens op heel veel gebieden weigert om ééndimensionale kunst te produceren. Zijn muziek is niet rechttoe-rechtaan en zijn teksten al helemaal niet. Hij verweeft mooi zijn eigen verhaal binnen het thema van het album en laat daar binnen ruimte voor de luisteraar om eigen gevoelens te projecteren op deze teksten, waardoor tien luisteraars allemaal een nét andere albumervaring hebben. Bovendien zijn de albums van Sufjan tot op bepaalde hoogte tijdloos. Zijn muziek heeft vaak een tijdloos karakter, wat betekent dat zijn nummers niet gebonden zijn aan een specifieke periode of trend. Hierdoor kunnen ze resoneren met luisteraars over een langere periode en blijvende emoties oproepen.

Is Sufjan hier uniek in? Nee, natuurlijk niet. Maar laten we ook niet doen alsof hij aansluit in een grote groep inwisselbare musici. Sufjan is niet alleen herkenbaar met zijn eigen signatuur, hij is tevens uiterst meerdimensionaal in zijn benadering en die combinatie is op zijn minst zeldzaam.

avatar van Johnny Marr
Hij is gewoon het achtste wereldwonder, klaar.

Grapje, je beschrijft het heel treffend bloempje24. Heel mooi verwoord, hulde!

Niet zijn beste m.i. dat is voor mij toch nog steeds
Michigan.