Peter Gabriel - i/o (2023)

Label: Real World

1. Panopticom (5:16)
  2. The Court (4:21)
  3. Playing for Time (6:18)
  4. i/o (3:53)
  5. Four Kinds of Horses (6:47)
  6. Road to Joy (5:22)
  7. So Much (4:52)
  8. Olive Tree (6:01)
  9. Love Can Heal (6:02)
  10. This Is Home (5:04)
  11. And Still (7:44)
  12. Live and Let Live (6:46)
avatar van Roxy6
Yield schreef:
Het feit dat dit album op de eerste plaats staat zegt idd genoeg over de gemiddelde leeftijd op dit forum, die hoog is. De hele top tien is een tamelijk braaf, conservatief en voorspelbaar lijstje. Alleen Radiohead ontbreekt maar die sloegen 2023 over. Gabriel levert overigens een keurig album af, maar spannend is het al jaren niet meer natuurlijk. Kan er persoonlijk ook weinig mee en zal me dan ook onthouden van een stem.

Persoonlijk ben ik blij dat er op MM een doorsnee van alle leeftijdsgroepen is, waarbij de de oudere muziekliefhebber met misschien een lichte meerderheid is vertegenwoordigd.

Echter, gisteren heb ik via google de album toptien van 2023 bekeken bij tal van grote 'instituten'
(O.A. Rolling Stone, NY Times, The Guardian, VK, OOR, LFL, MOJO, UNCUT etc )
en wat blijkt; er zijn grote verschillen in de top tiens 2023 van al deze media.

Er zijn namen die vaker genoemd worden en die in diverse lijsten hoog scoren (Boygenius, Sufjan Stevens - vaak- Lana del Rey -vaak- Lankum etc. maar onze nummer 1, Peter Gabriel, wordt in heel veel lijsten niet genoemd, aangezien het album pas op 1 december zijn officiële release beleefde en toen voor een aantal media de lijstjes al ingeleverd waren, vreemd maar waar.

Maar ook de nummer 1 positie wordt bijna overal anders ingevuld, bij muziekinstituut Mojo Magazine staat het nieuwe Blur album op 1, in de OOR Caroline Polacheck op 1, twee albums die totaal ontbreken in de top tien van MM.

Ik vermoed echter ook dat de invulling van de top tien per medium bepaald wordt door de lezende / luisterende achterban. Daar waar veel jongeren (ik durf er haast geen leeftijd aan te verbinden maar ik vermoed -40) de posities invullen er sprake is van vi ger aan de pols van de tijdsgeest, inclusiviteit speelt dan onder andere een duidelijke rol, zo zag ik bij enkele media Troye Sivan en Sam Smith hoge posities innemen.

Ook de muziekcategorie is bepalend voor de invulling, daar waar Shoegaze en Dance hoger gewaardeerd worden staan SLowdive, Romy en The Veils, hoger in de lijsten...

Ik vind de gepresenteerde top tien hier op MM een prettige lijst aangezien deze veel stromingen en muziek van -naar mijn bescheiden mening- hoge kwaliteit laat zien.
Regelmatig word ik zelf geïnspireerd door meningen en recensies hier, door mede muziekliefhebbers geschreven, waardoor ik tot aanschaf van nieuwe muziek over ga. Ik ben niet van de streaming generatie maar heb 8 van de 10 albums dit jaar aangeschaft. het was voor mij dus wel een feest der herkenning.

Ik zou het zeker niet als een 'braaf' lijstje categoriseren, daarvoor is de diversiteit in muziek te groot, en ook de leeftijden van de acts liggen behoorlijk uit elkaar.

En ja, Peter Gabriel staat ook bij mij met i/o onaantastbaar bovenaan in 2023.

avatar van Leptop
Smaken verschillen nu eenmaal en de gemiddelde smaak van een populatie is afhankelijk van vele variabelen, zoals daar hiervoor al een aantal genoemd. De MuMe populatie kan ik niet goed onschrijven, maar ik kom relatief weinig jazz, rap en klassieke muziekliefhebbers tegen, om maar eens wat te noemen. Leeftijd is slechts een variabele naast vele anderen, maar zeker niet discriminerend. Anders hadden we wel die vernieuwende en spannende sound van The Rolling Stones op 1 gehad.

avatar van bvds63
Zonet beluisterd en ik vind het een tegenvaller.
Weinig verrassende composities, arrangementen die breed opgelardeeerd worden en bij alles bekruipt me het gevoel van: hoor dit eens opnametechnisch goed in elkaar geknutseld zijn.
Want ja, het klinkt heel behoorlijk.

Geen scherpe kantjes, weinig aansprekende teksten.
Live and let live neemt grote woorden in de mond.
Vind ik het authentiek over komen?
Mwaaahh....
Coldplayish bij vlagen met elementen a la Steven Wilson.
Dus tsjaaa... het ' kabbelt voort muziek'.
Ik hoor er geen wereld album in.

Leuk voor de Gabriel fans dat er na jaren weer wat uitkomt maar ik spurt niet naar mijn lokale vinyl & cd shop.

2 sterren.

Kalamitsi
Ja inderdaad, PG en ik hebben dezelfde fotograaf en kapper (zie mijn profiel).

avatar van Kos
Kos
bvds63 schreef:
Zonet beluisterd en ik vind het een tegenvaller.
Want ja, het klinkt heel behoorlijk.

Geen scherpe kantjes, weinig aansprekende teksten.
Live and let live neemt grote woorden in de mond.
Vind ik het authentiek over komen?
Mwaaahh....
Coldplayish bij vlagen met elementen a la Steven Wilson.
Dus tsjaaa... het ' kabbelt voort muziek'.
Ik hoor er geen wereld album in.

2 sterren.

Ben het hier wel globaal mee eens al is het wel echt veel te veel kwaliteit om het maar meteen zo laag te beoordelen.

Maar idd, een beetje te gemaakt allemaal.

avatar van berken
Kos schreef:

Tijdens het lezen van het stuk van bvds63 had ik ook wel de indruk dat het geen 5* zou worden ("klinkt behoorlijk", "geen wereldalbum"), maar om met 2* je laagste waardering ooit hieraan te geven... Neem aan dat je een statement wilt maken?

Kos schreef:

Maar idd, een beetje te gemaakt allemaal.
Mijn 2 sterren zijn vooral richting de kwaliteit van deze nummers en Gabriel die in mijn oren te gelikt over komt.

berken schreef:

Een statement...?
Ben ik dan een van de weinigen hier die dit dus niet een topalbum vindt?
Ik vind de nummers weinig spannend en verrassend, idem de teksten die voor mij open deuren niveau inhouden.
Die 2 sterren komen ook door dit over het algemeen hoog beoordeelde album dat ik na rustig in bed (ik was ziek) te beluisteren daarmee ook nog extra vond tegen vallen.
En nogmaals: opnametechnisch spreekt het mij best wel aan maar ik kreeg meer en meer het gevoel dat de studio de in mijn ogen zwakke kanten moest goed maken.

Ik ben geen groot Gabriel fan, en juist die hoge scores maakten dat ik het met bovengemiddelde interesse heb beluisterd.

Maar zoals iemand in mijn omgeving zei (en wel een redelijk groot fan is) ' Gabriel was de weg kwijt en nu vindt hij hem weer een beetje terug'

Nu dus nog een heel stuk trugger......

avatar van Jake Bugg
Laat iemand nu gewoon eens in zijn waarde ipv woorden als 'volstrekt belachelijk' te gaan gebruiken.
bvds63 heeft alle recht om 2* uit te delen. Er mag op gereageerd worden, maar niet hoe Roxy6 het hier doet. Zo maak je een mume-user belachelijk en als iedereen hier zo gaat reageren, 'zijn we lekker bezig met elkaar'

avatar van GrafGantz
Dat het je smaak niet is is evident, maar om de nr. 1 van 2023 hier op MM te kwalificeren met 2 sterren
(op het ouderwetse schoolrapport is dat dus een 4.....) is natuurlijk volstrekt belachelijk omdat het kwalitatief wel een goed en gedegen gemaakt album is.

Beetje vreemd dit, dus omdat het uit de bus is komen rollen als meest populaire album op MuMe is het opeens niet meer toegestaan om hier een onvoldoende aan te geven?

30 van Adele is misschien wel het meest populaire album van 2021 wereldwijd, niet mijn kopje thee maar absoluut goed en gedegen gemaakt. Echt volstrekt belachelijk dat jij die met 0,5* hebt gewaardeerd, lekker bezig hoor. Ik kan begrijpen dat het je smaak niet is en dat je er "geen fan van bent", maar dit kan dus echt niet hoor

Overigens, over feiten valt niet te twisten, over iets subjectiefs als smaak nu juist wel. Dat is nu net zo'n beetje het bestaansrecht van deze site

avatar van devel-hunt
Ik heb lang uitgekeken naar de nieuwe Peter Gabriel, een jaar of 20 om precies te zijn, zijn laatste echte hele goede plaat stamde alweer uit 1993 US, een jaar of 10 later gevolgd door UP en OVO, beide wel goed, hoewel behorend tot zijn mindere werk, vervolgens een wachttijd van 20 jaar voordat Gabriel met nieuw materiaal op de proppen komt, de eerste recensies waren lyrische, de verlosser is teruggekeerd, eerst luisteren op Spotify voordat ik de plaat op vinyl aanschaf zoals ik bijna alles van Peter Gabriel op vinyl heb, bij de eerste luisterbeurt ga ik er vanuit dat ik moet wennen aan het nieuwe materiaal, het raakt me nergens, bij de 7de luisterbeurt blijft de extase meter op 0 staan, ik mis echte emoties, het voelt te bedacht, Peter Gabriel die krampachtig als Peter Gabriel wil klinken, Lion king of Shrek emoties, de songs zijn niet slecht maar wakkeren niets aan, zijn stem is nog geheel bewaard gebleven, godzijdank, nog iets. Slecht is het niet, zeker niet, maar ik snap de bewieroking van deze plaat niet. Misschien valt het kwartje ooit, maar ik denk het niet.

Kalamitsi
bvds63 Tip? Na een beargumenteerde negatieve waardering van een extreem populair album, zoals dit exemplaar, wacht ik meestal een tijdje om er een rating op te plakken. Omdat ik weet dat bij een beperkt aantal verleende sterren de hardcore fans me geheid en bliksemsnel zullen belagen. Meestal zonder een inhoudelijke reactie op mijn post. Alsof je hun baby uit de kinderwagen plukt en bij het vuil zet. Hou toch op!

avatar van blaauwtje
Het is net als bij de Stones, vind je het album niks wordt je ingevet met pek en veren !! Ik heb niets te vrezen vind beide albums prima te verteren.

Ieder recht op zijn of haar mening, en waarom moet het stevig onderbouwd worden? Soms pakt een album je en heb je daar niet echt een plausibele verklaring voor, dit album vind ik een genot om te luisteren, de geluidskwaliteit (beide versies) het stemgeluid, de songs ,IK vind het mooi, gelukkig hoeft niemand zich iets van mijn beoordeling aan te trekken en kan ieder zijn eigen mening vormen, zonder te zeggen waarom wel of waarom niet. Dat mag uiteraard wel , ook dat staat ieder vrij. Dat dit dan het album van 2023 is geworden begrijp ik dan weer niet, maar ja wie ben ik!!

avatar van Barney Rubble
De muziek van Peter Gabriel (en Genesis) beluister ik al sinds mijn tienerjaren . Logischerwijs was ik benieuwd naar dit album, maar ook enigszins beducht voor een teleurstelling. De treurwilgen-kitsch van Scratch My Back zit immers nog steeds vers in mijn geheugen. Gelukkig ben ik een stuk positiever over I/O. De gedetailleerde arrangementen vallen op. Gabriel is goed bij stem en zijn gemoedelijke zang blijft prettig, zelfs met wat meer sleet. Desalniettemin ben ik het deels eens met de kritische geluiden van sommige mede-users. De composities zijn minder intens. Bepaalde melodiëen klinken zelfs sentimenteel en gezapig. Tekstueel is Peter wel eens scherper uit de hoek gekomen. Niettemin staan er toch een viertal nummers op deze plaat die erg fraai zijn (Panopticom, Four Kinds of Horses , Love Can Heal en And Still). Het vakmanschap is verder onmiskenbaar, waardoor mijn aandacht nergens verslapt. Mijns inziens heeft deze artiest betere platen op zijn naam staan, maar I/O is zeker een goede toevoeging aan zijn oeuvre.

Jake Bugg schreef:

Ik ben wel wat gewend en blijf erbij dat ik het album overrated vind.
Laten degenen die het mooi vinden er veel luisterplezier aan beleven, tevreden zijn met een artiest die lang radiostilte had qua albums.

Kalamitsi schreef:
Ja dank, tuurlijk zou kunnen politiek, strategische wegen bewandelen. Weet je: ik houd van albums die daar anderen met een 2 gewaardeerd worden. Dat kan ik handelen, no problemen.
Ik was hier al niet eens meer mee bezig tot ik weer even de meldingen op mijn post opende.
Los van mijn waardering van dit album ga ik niet bepaalde reacties waarderen.

avatar van Torch
Zijn beste in jaren (zelfs sinds IV).

avatar van m@rcel_a
Torch schreef:
Zijn beste in jaren (zelfs sinds IV).

Dat is natuurlijk niet ingewikkeld als je jaaaaaren geen album uitbrengt.

avatar van kever007
Ik kan me er maar niet toe zetten om dit album te luisteren door die afgrijselijke cover. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Nog even geduld.

avatar van Kondoro0614
Welke mix moet ik checken? Bright-Side of Dark-side? Of maakt dat geen reet uit?

avatar van RealChameleon
Ik heb het geprobeerd. Geluisterd op meerdere momenten. Bij het krieken van de dag en bij schemering. Zijn stem is goed maar het stemgeluid stond me vroeger al niet aan en hoewel ik de arrangementen sterk vind (teksten overigens niet altijd) is de stem ook nu voor mij de reden dat ik deze plaat simpelweg niet kan waarderen. De synths doen vaak ook extreem kunstmatig aan. Bijna jaren 70...

Het is niet rationeel en waarschijnlijk een jarenlang opgebouwde weerstand tegen alles wat met Genesis (en dus Phil C.) te maken heeft (ik ben van de post-punk generatie en we moesten de DJ overtuigen dat het nu echt anders moest dan Genesis en Rush). Waren we daar net in geslaagd komt PG met "So" langs en moesten we weer langer wachten om te kunnen dansen op onze helden.

Ik ben mild voor Peter...

avatar van Chameleon Day
RealChameleon schreef:

Haha, heel herkenbaar! Die weerstand die we in de jaren 80 als postpunkliefhebbers hadden tegen de symforock van de jaren 70. Ik heb de weerstand door de jaren heen wat weten af te bouwen. Kan best het een en ander waarderen (bijv. Steven Wilson). Mede met dank aan goede schoolvriend Rob die een groot Genesis liefhebber was en mijn destijds toch het nodige aan symfo voorschotelde….en mij op het pad zette naar mijn grote liefde voor het solowerk van Gabriël (van So naar Birdy naar IV naar III … en toen verscheen Passion, wat een soundtrack!). Genesis vaak geprobeerd, laatst nog een poging gedaan om het werk ttv de “zingende bloem” te leren waarderen….maar die Gabriël “trek” ik nog steeds niet.

avatar van Alicia
Chameleon Day schreef:

Ik vind ze allemaal leuk! Genesis met Peter Gabriel, Peter Gabriel zonder Genesis én post-punk...

avatar van Riffhard
1,5
bvds63 jouw waardering wordt wel degelijk op waarde geschat. Grappig dat onderbouwingen van een lage score bijna altijd “aangevallen” waren worden. Onderbouwingen van een hoge score zelden. Waarom?

Ik heb nog eens geluisterd. Dit album is echt de nieuwe definitie van het woord saai. En als je zo bezig bent om een gekunsteld iets in elkaar te zetten, is dat bijna knap.

avatar van Chameleon Day
Riffhard schreef:

Omdat die juist zijn. Anders zouden ze wel aangevallen worden…logisch als een klok.

avatar van berken
Wat een reacties, ongelofelijk. Zal mij een worst wezen als iemand hier een lage waardering geeft met welke onderbouwing dan ook. Ik gaf alleen aan dat ik bij betreffend relatief “mild stuk” van bvds63 geen 2• verwacht. Dat hoort m.i. meer bij een album dat je echt 3xniks vindt.

avatar van AreYouThere
Peter zal vast vaak de beveiligers moeten sommeren om wat fans bij het hek weg te sturen met de hoeveelheid gatekeeping aan zijn (digitale) voordeur.

avatar van Rainmachine
Ik ben pas bewust heel laat ingestapt met dit album. Ik bleef mij verbazen over de stroom van positieve jubeltonen. Dat is nu iets geminderd maar desalnietemin een zeer fraaie score na 278 stemmen. Die van mij is na uitvoerig beluisteren ook positief (jaja) en sluit ik mij aan bij de positivos. De 3 grootste pluspunten zijn voor mij de fantastische geluidsproductie, de (fretloze) bas en de nog steeds fantastische stem van Peter Gabriel. De nummers an sich zijn wat wisselend en (voor mij) niet één geheel, maar dat is ook begrijpelijk gezien de tijdspanne waarin de nummers geschreven zijn en op de plank hebben gelegen. Het blijft natuurlijk een klasbak van jewelste en hij blijft na al die jaren ook gewoon garant staan voor kwaliteit. Van mij mag hij vaker nieuw materiaal uitbrengen want dit soort platen blijven lekker door de mooie nummers en de bijbehorende sferen. Ik twijfel tussen 4 en 4,5 ster maar hou het eerst nog even bij 4.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Prachtige plaat van Peter Gabriel, de Bright Side Mix klinkt op mijn oude Kenwood met koptelefoon als een klok.
Voorlopig 4 sterren met uitzicht op meer, enkel het nummer And Still weet mij ( voorlopig? ) niet te raken.
Mooie afwisseling tussen de ingetogen en wat vlottere nummers.
Gabriel is goed bij stem, vooral het titelnummer, Olive Tree & This Is Home springen er voor mij uit.

avatar van KingMetal
Kondoro0614 schreef:

De dark side klinkt voor mij zoals Peter Gabriel hoort te klinken.