Xanopticon - Liminal Space (2003)

3,53

4. Drunxpla (5:36)
  5. Into the Dark (5:14)
  6. Symphwrak (5:59)
  7. Clii (5:20)
  8. The Slow Walk Down (6:13)
  9. Capacitd (7:26)
297 BERICHTEN 1 MENING
avatar van Onderhond
Formless is alleen geen breakcore

avatar van MJ_DA_MAN
Toch wel een beetje dan? De sound lijkt er iig wel veel op.

Skinny Fists
Formless is industrial toch?

avatar van orbit
Formless is zeker geen industrial.. daar valt niet zo makkelijk een label op te plakken, evenmin als Trace. Gridlock was aanvankelijk wel industrial trouwens.

avatar van Onderhond
Het is een mix tussen IDM en Industrial, met breakcore heeft het echter niet zo heel veel te maken.

Sumulael
Ik moet hier voor in de stemming zijn, maar als ik dat ben dan kan ik intens genieten van deze chaos. Tussen alle hectiek door heeft het ook iets rustgevends, vanwege die fijne waves op de achtergrond.

Sumulael
In een opwelming kwam ik op 4* uit, maar na meerdere luisterbeurten ga ik mijn beoordeling toch verlagen. Het werkt op een gegeven moment nogal op m'n zenuwen, ik kan veel hebben maar dit is me iets teveel gepiel. Desondanks vind ik dit nog steeds vet, maar een heel album lang trek ik niet, ook al ben ik in de stemming.

avatar van schizodeclown
Eerst kwam dit koud en zielloos op me over, maar na door Atomhead te zijn weggeblazen kan ik dit opeens veel meer waarderen Verhoogd van 3* naar 4*

avatar van nuf
Sumulael schreef:

Precies, dit niveau van geluid, ook al ben je in de mood, trek ik niet meer dan een kwartiertje

avatar van bennerd
Om de zoveel tijd valt mijn oog weer op deze plaat. Nu ik net weer wat extremere electronica aan het opzoeken was, kwam Constant voorbij. Wat een knaller, gelijk maar even deze schijf nog eens op de mp3 gooien.

Volgens mij heb ik alles al meegemaakt met Liminal Space: ik snapte er geen bal van, ik haatte het, ik liet het wat bezinken, ik begon het te trekken, ik hield ervan, ik verafgoodde het, ik liet het links liggen, ik liet het nog langer links liggen, ik moest niet al te veel meer van deze plaat weten. Om het dan weer te herontdekken en de gehele cyclus weer af te lopen.

avatar van Lacrimas

Dit is zo mooi!
Net als de film umfeld, maar dan zonder beeld.

avatar van niels94
Electronic: nog zo'n genre waarbij ik het aloude cliché verhaal 'ik moet nog zoveel beluisteren' kan afsteken. Want ja, ook in dit genre ben ik eigenlijk niet zo erg bekend, ben nooit veel verder dan Four Tet gekomen, naast dit album dan:

Eigenlijk legt Onderhond wat er goed aan dit plaatje is precies goed uit in de allereerste post van deze albumpagina, weinig meer aan toe te voegen.

Ik ken dit album inmiddels zowat een jaar. Ik kon er aan het begin niet zoveel mee, maar nu waardeer ik het al stukken beter, na het sinds een tijdje weer te hebben beluisterd. Erg fijn hoe de ambient-achtige soundscapes (die een enkele keer ontroerend mooi zijn: The Slow Walk Down ) hier tegenover die drukke breakcore zijn geplaatst. Het is als een soort puzzel: op den duur ontdek je een soort structuur, een vorm van melodie zelfs in de stroom aan geluidjes. En ben je moe gepuzzeld? Dan rust je gewoon even uit in die heerlijke muziek op de achtergrond en laat je de vrijwel oneindige stroom aan puzzelstukjes gewoon aan je voorbij schieten. Deze muziek laat dat toe.

Fijne muziek dus, maar, en dat is hier al eerder genoemd, wel wat te lang. Los zijn de nummers allen van ongeveer hetzelfde niveau, maar meer dan 50 minuten van deze muziek is voor mij nog een beetje veel van het goede, dat kost dus een halfje. Verder is het erg fijn, waardoor dit zeker wel een voldoende krijgt, wie weet ga ik het nog wel meer waarderen

avatar van vork666
Leuk dat je dit kan waarderen Wel gelijk een nogal drastische instap in de elektronische uithoeken van de muziek, kan me dan wel voorstellen dat je hier niet 50 minuten lang iets mee kan.
Gridlock al eens geprobeerd? Vrijwel net zo mooi, wat mij betreft, ongeveer dezelfde esthetiek ook (daargelaten dat het inderdaad een ander genre is, zie hierboven), maar een stuk beter behapbaar voor de beginnende elektronicafanaat

avatar van niels94
Ja, ik weet dat ik niet de gemakkelijkste plaat heb gekozen, maar zo ben ik met zoveel genres begonnen Kom je later ook niet meer voor zo heel veel verassingen te staan

En ja, Formless van Gridlock heb ik toevallig vandaag nog een keer beluisterd, een stuk relaxter dan dit. Maar ik zal af en toe wel een electronic album meepikken. Er is zo ontzettend veel andere muziek die me bezighoudt dat ik me voorlopig nog niet bijzonder veel op dit genre zal gaan richten, maar dat zal misschien ook nog wel eens komen

De tracks van dit album lenen zich trouwens ook wel om af en toe los tussendoor te draaien dunkt me. Misschien draagt dat ook wel bij aan de waardering van dit album. Ik zet The Slow Walk Down nu maar eens op, dat is misschien wel mijn favoriet.

avatar van kobe bryant fan
Volgens bepaalde foto's en wikipedia is te zien dat Liminal Space grotendeels gemaakt is met FL Studio 4. Dat is er zeker niet aan te horen, want deze breaks klinken geniaal. De ambient op de achtergrond klinkt ook erg goed, maar had wat mij betreft wat meer solo stukken mogen gekregen hebben. Der cliamx op het eind, weet mij ook na toch een lange 50 min. volledig weg te blazen.

avatar van -SprayIt-
Deze klap ik meteen op 4,5*. Wat een bak aan herrie komt hier je oorschelpen binnenstormen. Maar dan geen echte herrie, het is wel luisterbaar, niet kapot geproduceerd. Zeer knap werk, superstrak en spannend. Later meer, eerst nog een keer op de koptelefoon, nu nog iets harder. Gridlock staat bij mij op 5*, vooral door het magistrale Chrometaphor, wat een buitenaardse track is. Zo 1 heb ik op deze nog niet ontdekt, maar kan maar zo dat deze doorgroeit naar de volle score.

avatar van BeatHoven
Waar kan ik deze nog krijgen in cd-versie en aan een redelijke prijs? Weet Onderhond het?

avatar van BeatHoven

Ik wist niet dat ze nieuwe dingen aanboden op Discogs. Thanks man!

avatar van Onderhond
Nieuw is een relatief begrip natuurlijk, maar Mint is altijd untouched. Heb er zelf al een paar zaken besteld en enkel goede ervaringen mee.

Sietse
Ik denk dat die van Ant-Zen wel nieuw is, dat is toch het moederlabel van Hymen.
Zie ook hier...: ant-zen mailorder - mailorder.ant-zen.com

Maar heel veel nieuw spul te koop op discogs. Zekeer de helft van mijn nieuwe platen koop ik daar.

avatar van BeatHoven
Bedankt Onderhond en Sietse. Heb je een idee van de verzendkosten? (België en Nederland zal wel hetzelfde zijn) Ik heb wat gezocht maar 'het hangt af van het land van bestemming'...

avatar van Onderhond
Hangt ook wat af van de verkoper. Heb er nog nooit CDs besteld, maar voor platen kan het wel aardig oplopen. Best eerst de koper even mailen als je het zeker wil weten.

PS: benieuwd wat de echte Lennon van dit album gevonden had

Een beetje off-topic: de tip die ik dan kan geven is om te kijken of die verkoper niet meer dinge van je gading heeft: verzenden van 1 extra cd (of lp) is vaak maar een fractie duurder. Vanuit de US is het vaak erg duur en over het algemeen hanteren Britten de gebruikelijke (google'bare) posttarieven met een kleine opslag (voor enveloppe en zo) - ze hoeven geen winst te maken op verzending.

Onderhond schreef:
PS: benieuwd wat de echte Lennon van dit album gevonden had
Gezien zijn experimenten vanaf 1966, met als hoogtepunt "Revolution 9", dat hij de muziek van de toekomst noemde, denk ik dat hij deze muziek wel zou kunnen smaken. Wat mij doet afvragen hoe ik er in godsnaam op gekomen ben om pure electronic te appreciëren.
Mjuman, dat is inderdaad een goede tip. Maar ik denk dat ik het eerst eens via de officiële ant-zen-site probeer. Discogs dient zich later wel weer aan voor nog zo veel andere albums.

avatar van frolunda
Originele plaat zonder meer.En in een dosis van een nummer of drie,vier een interessante luisterervaring.Maar lijkt me ook een album dat je zou kopen om het vervolgens (bijna) nooit op te zetten.

avatar van cornstars

dit komt op mij over als een laag op een laag. Eerst de ambient laag en daaroverheen een deterministische chaos aan geluiden, met wat instabiele tijdelijke evenwichten waardoor er soms lijn in lijkt te zitten. Is andere koffie dan wat ik normaal luister. Best knap gedaan.