Xanopticon - Liminal Space (2003)

Electronic

4. Drunxpla (5:36)
  5. Into the Dark (5:14)
  6. Symphwrak (5:59)
  7. Clii (5:20)
  8. The Slow Walk Down (6:13)
  9. Capacitd (7:26)
avatar van Onderhond
. Je hebt zo van die users, al gooi je ze in een bak drijfzand, dan blijven ze nog zwemmen .

Wat trouwens wel vaak helpt bij dit soort tracks, zijn videoclips. Neurve van Xanopticon was een nummertje dat lang langs mij heen is gegaan, tot ik het clipje zag, en totaal verkocht was. Een beetje houvast is soms toch wel aardig bij dit soort muziek

avatar van Onderhond
Zoveelste keer dat ik het album hoor.

En nog steeds is het niet echt "thuiskomen". Misschien enkel bij These Days en Capacitd, maar die tracks heb ik dan ook echt al zoveel keer gehoord.

Het blijft gewoon telkens een heerlijke ontdekking. Een klein uurtje manisch, bijna chaotisch geratel. Overweldigend en lichtjes vermoeiend, maar meer dan de moeite waard. Blijft mijn favoriet album, en qua stijl compleet uniek.

avatar van BlueVelvet

is dit hem? er staat namelijk "Inal Space, speciale uitgave"

Ik ben van plan in de nabije toekomst wat meer cd's te bestellen via internet, maar is dat wel voordelig i.v.m. verzendkosten? Hoe doen jullie dat?

avatar van Fianosther
Echt een prachtplaatje dit, iig een kans op 4,5*. Ik luister nu toch met een wat ander oor naar breakcore dan voorheen. Eerst ergerde ik me aan de hoeveelheid breaks na een gegeven moment, nu nogsteeds weleens maar niet op deze plaat. Heeft iemand enig idee waar ik 'em kan bestellen?

avatar van HammerHead
BlueVelvet schreef:

Ik doe dat iig niet via Bol.com. Echt een asociaal dure winkel wat CD's betreft. Op CDplus bijvoorbeeld is deze plaat zo rond de 14 euro, tijdelijk geen verzendkosten en je kunt achteraf betalen. Alleen moet je soms wat lang op je zooi wachten...

Sietse
eindelijk nog maar eens een keer geluisterd en dus ook eindelijk het cijfer. Een 4.0

Favoriete nummers zijn voor mij Symphwrak en Capacitd

HammerHead schreef:

Bedankt, goede webshop! Enig idee hoelang dat "tijdelijke" is, staat volgens mij niet op de site?
Nog een vraag: als ik op Xanopticon zoek, krijg ik twee resultaten, de één 46 cent duurder. Wat is het verschil (de tweede heeft label LOWLANDS, de eerste HYMEN dus die is het natuurlijk)?

avatar van HammerHead
Die eerste zal wel onder licensie zijn uitgebracht dan. Maar die van Hymen is sowieso goedkoper.

avatar van BlueVelvet
Maar bijvoorbeeld bij U2 - Achtung Baby is de een 10,57 en de ander 19,07 euro. Welke gek koopt dan de tweede? En wat betekent 'onder licensie' uitbrengen?

Omayyad
Ik hoor deze plaat nu voor het eerst en ik moet zeggen dat het gebodene me beslist niet tegenvalt...

avatar van Gyzzz
Deze blijft met elke luisterbeurt steeds maar beter worden. Waar eerst Symphwrak het beetje houvast was tussen de schijnbaar ongecontroleerde drukte, gaat mijn voorkeur nu juist uit naar nummers als These Days en Capacitd. De rustige en telkens terugkerende waves op de achtergrond bieden het houvast tussen al het geknal, en maken er een vrij harmonisch geheel van.

Het was even wennen, maar inmiddels al weer een tijdje op 4,5*

avatar van Dr-Gonzo
Wat blijft dit toch een ongelooflijk boeiende plaat. Heb hem inmiddels vele, vele malen gehoord, en nog altijd verveeld hij geen moment. Het enige nummer dat ik heel soms skip is Symphwrak. Geen slechte of vervelende track, maar hij valt naar mijn smaak net een beetje uit de toon vergeleken bij de rest van de nummers. De enige 4,5 tussen de 5* nummers.

The Slow Walk Down blijft maar stijgen in mijn lijst met favoriete tracks allertijden, het gedeelte vanaf de tweede 'pauze' (beats vallen weg, wave blijft over) in dat nummer is wat mij betreft het hoogtepunt van het album, wat een climax..

Met afstand mijn belangrijkste ontdekking via Musicmeter!

avatar van nuf
nuf
ik zoek deze al een tijdje, tevergeefs jammer genoeg.

de voorkant lijkt trouwens wel erg veel op OK computer

avatar van Dr-Gonzo
Hij is voor 15 euro te koop bij themusicsafe.nl

avatar van gemaster
Ik zat vanmorgen om half 9 in de trein en aangezien het de avond daarvoor nogal laat was geworden met redelijk wat gele pretpalen was mijn fysieke en mentale gesteldheid van een bedenkelijk niveau. Om toch maar wakker te blijven zodat ik bij het juiste station zou uitstappen besloot ik om wat harde muziek te gaan luisteren. Na wat wikken en wegen('kies ik voor 'Reign In Blood' of zal ik me toch maar wagen aan de Fidel Castro Rock van 'Rage Against The Machine'?) besloot ik dit album eens op te zetten.

Nou, het gewenste effect werd bereikt. Met de volumemeter op 3 volledige balkjes stuiterde ik de coupé door. Wat ik hoorde overweldigde me volkomen. In een moordend tempo wisselden de beats en bassen elkaar af, met op de achtergrond steeds van die prachtige geluidslandschappen. Na 6 nummertjes was ik op de plaats van bestemming, dus ik heb het hele album nog niet gehoord, maar dat gaat zeker gebeuren. Wordt dus vervolgd.

avatar van Gyzzz
Op verzoek van Lukas ditmaal een uitgebreider bericht bij dit bijzondere album

Liminal Space is voor mij het album waar je het meest in kunt verdwalen van alle muziek die ik ken. Het is een doolhof van geluiden, maar toch is het niet noodzakelijk dat je je aandacht er continu bijhoudt. Je kunt, zoals Onderhond al eerder zei, dit album op twee manieren luisteren. De eerste is alles op je af laten komen, en toch van de razernij te kunnen genieten door het houvast dat de ambient op de achtergrond biedt, en de tweede is zeer aandachtig luisteren naar de samenhang tussen alle geluidjes.
Het heeft een lange tijd geduurd voor ik dit album op deze manier kon beoordelen, en inzag dat je dit op twee geheel verschillende manieren kunt beluisteren. Het vergde in mijn geval namelijk een lange tijd van gewenning om dit album te doorgronden. Ik krijg ook sterk het vermoeden dat de lage stemmers die het gemiddelde van dit album omlaag halen, niet vaker dan 1, misschien 2 keer het album in z'n geheel geluisterd hebben. Ik vond het de eerste keren ook niet bepaald goed, omdat het in mijn oren klonk als een enorme willekeur van geluiden die niets met elkaar te maken hadden. Toch vond ik het wel interessante muziek, en dat zorgde ervoor dat ik vaker ging luisteren, en steeds meer structuur begon te herkennen in de brei van geluiden. Gaandeweg ontdekte ik dat de rustpunten en punten van chaos elkaar op dit album perfect afwisselen.

Een duidelijk bewijs voor deze vereiste gewenning is mijn voorkeur voor de nummers na de verschillende luisterbeurten. De eerste keren dat ik het album draaide, was Symphwrak mijn duidelijke favoriet. Een logische keuze, door de vele rustpunten, en de meer gebruikelijke aanpak van de muziek. Hier worden de stukken harde breakcore niet als achtergronddecoratie voorzien van ambientwaves, maar komen deze waves sterk naar voren. Niet dat dit een toegankelijk nummer is, maar binnen Liminal Space was dit voor mij het nummer dat de deur opende naar de andere tracks. Inmiddels vind ik Symphwrak nog steeds een goed nummer, maar lang niet meer het beste. De ambient en trance-achtige waves worden nogal gescheiden van de breakcore. Dit houdt alles wel overzichtelijk, maar Xanopticon blinkt uit in zeer ónoverzichtelijke nummers, die je stukje bij beetje moet ontdekken.
Mijn favoriete nummers zijn nu These Days en Capacitd, waarbij in beide gevallen echt ergens naartoe gewerkt wordt. Zowel in de ambient als in het geratel zit een duidelijke vorm van progressie in het nummer. Er wordt langzaam ergens naar toegewerkt, maar omdat dit punt waar naartoe gewerkt wordt niet zoals gebruikelijk in muziek een climax is, kost het ook tijd om dit erin te zien. Geweldig is hoe in Capacitd een duidelijke, prachtige melodie na 6 minuten het nummer binnenkomt, en eerst volledig omgeven is door geratel en geknal, om hier uiteindelijk weer uit tevoorschijn te komen, en helemaal op zichzelf te staan. Het moment waarop het geknal stopt en die melodie opeens helemaal open en bloot staat, is geniaal. Het is een volledig andere aanpak dan met een climax in de muziek, maar het is wel vele malen origineler, en daarom iets dat ik niet vaak genoeg kan horen, bij gebrek aan meer van hetzelfde.

Liminal Space is een album dat continu een ontzettend hoog tempo aanhoudt. Het ademt industrie en machines uit, en klinkt allesbehalve menselijk. Je moet bij het luisteren ervan sowieso openstaan voor andere benadering van muziek, want als je hier tegenaankijkt zoals je dat doet bij pop-albums met structuren die 95% van de muziekwereld bepalen, is dit onbegrijpelijk. Je moet voor dit album een knop omzetten, een muur beklimmen, en volledig afstappen van wat je gebruikelijk hoort in muziek, en van de patronen die je erin verwacht. Wanneer je dit lukt, blijkt gewoon dat álles op dit album op z'n plaats valt. Natuurlijk zijn sommige nummers beter dan anderen, maar overal lijkt over nagedacht.

Xanopticon is vrijwel uniek, en heeft veel meer in zich dan andere breakcore voor zover ik die ken. Het is vreselijk moeilijk om door te komen, maar wanneer dit eenmaal lukt, biedt dit veel meer dan het overgrote deel van de andere electronic. Geen 5*, want daarvoor vind ik Into The Dark en The Slow Walk Down net iets te bleekjes afsteken bij de rest, maar een 4,5* is dit album minstens waard. Het gemiddelde zal helaas wel nooit meer boven de 4,0 uitkomen, hoe erg het album dat ook verdient, simpelweg omdat dit album zoveel tijd vergt, die veel luisteraars het niet willen geven.

Prachtige recensie Gyzzz!!

Ik heb deze plaat inderdaad ooit afgedaan als oninteressant geratel, maar door jouw recensie zal ik hem nog eens gaan proberen

Mijn favoriete nummers zijn nu These Days en Capacitd

Ook de twee nummers die er voor mij uitspringen. Al moet ik wel zeggen dat Capacidt mijn eerste Xanopticon nummer was, en ik compleet overdonderd op basis daarvan de rest van het album ben gaan zoeken. Al kan ik mij ook nog herinneren dat het een tijd geduurd heeft voor ik echt wat met dat nummer kon

avatar van moedermaria91
Leg hem net op
en ik vind het nja... raar...
ik ga nog niet stemmen eerst ff laten bezinken
Maar hoe noem je deze muziek in godsnaam?

Wordt dus vervolgd.

Heb het album sindsdien nog 2x proberen te luisteren, maar ik kwam steeds niet tot het einde. Een nummertje of 2 zo tussendoor vind ik erg leuk, maar dit moet niet 50 minuten duren.

avatar van HiLL
gemaster schreef:

Ja maar dit is toch ook 3 x niks voor jou (en mij).

gemaster schreef:

Dan vind ik 3/5 een nogal ruime score.

avatar van HiLL
Paalhaas schreef:

Dan vind ik 3/5 een nogal ruime score.

Ik ook, ik gaf op basis van 1 nummer van dit album al een 1* (die ik niet heb gegeven hoor)
Is this your cup of tea Haas?

avatar van gemaster
Zoals ik al zei vind ik de nummers op zich allemaal erg goed in elkaar zitten en als ik er naar luister vind ik het ook oprecht mooi. Probleem is dat ik die muur na een paar nummertjes beu ben en het dus niet 50 minuten kan aanhoren. Vandaar dus die (krappe) 3.

HiLL schreef:

Is this your cup of tea Haas?

Nee, niet bepaald.

Sietse
gemaster schreef:

Dat heet verveling, dus maw. uiteindelijk vind je het dus als geheel saai, dus is een 3 inderdaad vrij hoog.

Een album kun je wat mij betreft niet beoordelen door enkele nummertjes apart te beluisteren. Het is een geheel...

avatar van orbit
Zat albums zijn geen geheel hoor Sietse, die zijn gewoon een verzameling van aardige en minder goede nummers..

Maar ik heb deze weer eens aan een luistertest onderworpen En ik ben het eigenlijk wel met gemaster eens, een paar nummers lang is nog wel vol te houden, maar daarna gaat het gewoon de keel uithangen, hoeveel verborgen laagjes je ook hoort. Uiteindelijk is het qua geheel namelijk een kakafonische brij, en zit je hier niet voor je ontspanning naar te luisteren
Ik zal in de ogen van de super vooruitstrevers wel hopeloos ouderwets zijn, maar dit soort josti-geratel en geklop is aan mij niet zo besteed. En ik ben daar tijdens mijn hele electronische ontdekkingstocht altijd al tegenaan gelopen, of het nu dit is, en vroeger sommig aphex twin spul of squarepusher... zodra de ADHD toeslaat in de idm neemt mijn aandachtsspanne ook onmiddelijk af. Vandaar ook mijn hekel aan veel spul van Venetian Snares. Hoewel ik dit wel beter vind trouwens.. een nummer als Capacitd lijkt in elk geval nog ergens naartoe te werken (volgens mij heb ik ook een langere versie van dat nummer hier, maargoed..). Symphwrak is zelfs beduidend goed te volgen of het openingsnummer. Maar toch gaat het nogal vermoeien na verloop van tijd, te weinig emotie en te weinig lekkere geluiden (voor mij dan).. dit is mijn ding gewoon niet.
2.5*

orbit schreef:

Uiteraard, maar dat wil niet zeggen dat je ze dan niet als geheel hoeft te beoordelen.

Paalhaas schreef:

Wat ik hierboven dus ook niet doe.. ik heb de plaat meerdere malen geheel beluisterd, of alle nummers apart (hoe je het wilt lezen ).
En over alle nummers tesamen genomen doe ik een uitspraak. Ik ga ervan uit dat iedereen dat doet, anders krijg je nogal scheve en onterechte beoordelingen.

orbit schreef:

Dan heb ik niks gezegd. Jij reageerde op Sietse (alsof Sietse dat niet weet trouwens), die zelf weer op gemaster reageerde, dus nam ik aan dat je het in zekere zin opnam voor gemaster's redenering.