Can - Ege Bamyasi (1972)

5. Soup (10:25)
  6. I'm So Green (3:03)
  7. Spoon (3:03)
avatar van LucM
Inmiddels is ook dit album binnengekomen en meermaals beluisterd. Net als voorganger Tago Mago experimenteel met veel percussie en psychedelisch getint met duistere, bij momenten grimmige sfeer, zij dat de songs hier korter en een tikkeltje lichter zijn. Het richtingloos gefreak op Soup vind ik irritant en belet mij meer dan 4* te geven maar voor de rest vind ik dat wederom een uitstekend album.

Soup vind ik nu juist een nummer waar ik nooit helemaal de vinger op kan leggen. Heb het misschien al wel 100 keer gehoord, maar toch raak ik er altijd een beetje de weg kwijt. Ik vind het juist een prettig, want avontuurlijk en fascinerend nummer daardoor.

avatar van Aproxis
Blijkbaar zijn wij dan twee van de weinige die Soup juist heel erg kunnen waarderen. Voor mij dan juist weer een hoogtepunt op het album.

Probeer maar eens stil te zitten met Ege Bamyasi op. Lukt je niet!

avatar van Stijn_Slayer
Hier ook een sterretje voor 'Soup'.

avatar van rolandobabel
Te gek nummer, Soup, gewaagd, maar veel andere nummers kabbelen wat voort.

avatar van Stalin
Echtgenote beluistert de platencollectie van haar man en vertelt online haar mening.

My Husband's Stupid Record Collection

Ege Bamyasi

avatar van Rudi S
Stalin schreef:

Ege Bamyasi

Wauw, dat is nog eens een leuke review site

avatar van hallo!
Het was verschieten toen ik plots Drunk & Hot Girls van Kanye West herkende in Sing Swan Song. Blijkbaar kreeg hij inspiratie voor dat nummer omdat hij drunk and hot girls verstond in plaats van drunky hot bowls. En dan heeft hij meteen dat nummer gesampled.

Dit is trouwens weer een fantastisch album van Can. Het vliegt voorbij.

avatar van waxs
Vooral de percussie en de beats springen er tussenuit, opvallend veel psychedelische invloeden wederom en dat alles onder het aanstekelijke kattengejank van Damo. Ik vind het heerlijk!

Intrigerende plaat zeg.

Mijn belangstelling aangaande Can werd gewekt door een fijn topic hier op MuMe.
Top 20 albums van een bepaald jaar, en werd als het ware nieuwsgierig naar het werk van deze Duitse experimentele band.
Dit is het 1e album dat ik beet heb gepakt en er gaan er zeker nog volgen. In ieder geval de voorganger van deze, Tago Mago dus - wat ook de aanleiding was uiteindelijk, en absoluut wat werk wat na deze komt.
Er is al veel geschreven over dit album hier en het blijkt echt een plaat waar je echt voor moet zitten en de uniekheid tot je laten inwerken.
Wat opvalt is de losse stijl van musiceren, de creatieve ritmes en de tot in de puntjes verzorgde sounds, die echt heel goed gemaakt zijn.
Meestal hoor je echt wel uit welke periode een plaat is gemaakt, omdat bep.sounds toen hip waren en je uit productionele fratsen iets kunt opmaken.
Can was wat dat aangaat vooruitstrevend bezig, want dit klinkt verre van oubollig en klinken de sounds en ritmes behoorlijk fris.
Naast deze keuzes ook composorisch en individueel vernuft, al blijft de eenheid het belangrijkste.
Van warm tot vinnig en terug. Swingend als een bezetende en de wat nonchalante, maar wel passende zang van de vocalist als gids.
Het album is eigenlijk helemaal goed, al is het laatste stuk van Soup wel even doorbijten.
De Avant-garde vliegt je om de oren, maar de 2e keer kon ik er al een stuk beter naar luisteren.

What can i say ? Fijne ontdekking deze.
Heel originele band met een volstrekt uniek geluid.
Vernuftheid t/m, maar geen krachtpattserij.
De sfeer is het belangrijkste.

Bijzondere band.

avatar van luigifort
Ik heb alleen het eerste nummer beluisterd..het klonk wel aardig..maar soms heb ik te weinig geduld voor dergelijke muziek...technisch knap ed., maar dat doet me meestal niet zoveel. Ik ga zeker voor een of ander topic de rest nog beluisteren deze week, ik hoop dat de rest meer song oriented is..

avatar van Leeds
luigifort schreef:

Dan is Vitamin C het meest interessant om te ontdekken.

Ik ga ook zeker niet voor techniek ansich hoor luigi.
Wel voor originaliteit en dat heeft deze band zeker.
Van gepiel en individuele hoogmoedswaanzin moet ik weinig ( meer) hebben.
Dit is een echte bandplaat. Je hoort wel dat ze meester zijn op hun instrument, maar laten vooral de sfeer spreken.
Niet altijd even gemakkelijke kost, maar mij spreekt het absoluut aan.
Ik kan mij echter ook voorstellen dat dit niet iedereen boeit.
Ik had er vrijwel gelijk een klik mee.

Dat is idd meer een song met kop en staart.
Maar die insteek hebben I'm So Green en Spoon ook wel.

avatar van Leeds
bikkel2 schreef:
Dat is idd meer een song met kop en staart.
Maar die insteek hebben I'm So Green en Spoon ook wel.

Vitamin C lijkt me de makkelijkste van de 3. Echt iets voor een ongeduldig iemand.

Give it a shot luigi!

avatar van frolunda
Interessant en waarschijnlijk ook best een origineel en invloedrijk album maar naar zo'n nummer als Soup ga ik tegenwoordig echt niet meer voor mijn plezier naar luisteren.De rest vind ik wel beter,met name One More Night en Vitamine C maar Ege Bamyasi in z'n totaliteit doet me niet zoveel.
Misschien binnenkort nog eens of een andere (Monster movie vond ik overigens net iets beter dan deze) van Can proberen.En dan niet op mijn werk maar met al mijn gemakken voorzien thuis.Misschien scheelt dat.
Ik weet niet of het helemaal vergelijkbaar is maar Neu! trok ik wat dat betreft een heel stuk beter.