Pearl Jam - Dark Matter (2024)

Label: Republic

1. Scared of Fear (4:24)
  2. React, Respond (3:30)
  3. Wreckage (5:00)
  4. Dark Matter (3:31)
  5. Won't Tell (3:28)
  6. Upper Hand (5:57)
  7. Waiting for Stevie (5:41)
  8. Running (2:19)
  9. Something Special (4:06)
  10. Got to Give (4:37)
  11. Setting Sun (5:43)
Darkzone schreef:
De dag na de release van dit album, komt er ook een exclusieve RSD gekleurd vinyl versie uit (die daarna waarschijnlijk gewoon via de websides te koop zal zijn). Deze ziet er in ieder geval wel tof uit.

Of je koopt nu al op jpc.de (geen verzendkosten) dit mooi gekleurde lp'tje:

Voor de Belgen onder ons 'een must'.

Juul1998B schreef:
Ik vind dit nummer heerlijk zeg! De energie spat er van af!!

Precies! Heerlijk dat PJ weer zo urgent klinkt. Door na Running gelijk Dark Matter op te zetten ben ik dat laatste nummer ook een stuk meer gaan waarderen. Ik kijk nu toch wel erg uit naar de album release.

avatar van Darkzone
Gisteren ook het korte Running beluistert en gevolgd door Datk Matter, maar het doet mij helaas helemaal niks. De productie is niet mijn ding. Dit gaat de eerste PJ worden die niet in huis komt.

Heerlijke nummers! Zin in

avatar van mattman
Joy4ever schreef:

Vind het wel opvallend dat je dat zegt, urgentie is niet echt iets wat ik aan deze nummers link. Herhaling van zetten wel. Het klinkt allemaal heel safe en binnen hun eigen lijntjes. Soms kan die herkenbaarheid wel eens gewoon eens lekker klinken, maar om nu te zeggen dat ze dit niet al heel veel en heel veel beter gedaan hebben... Daarboven vind ik Eddie ook heel dunnetjes klinken qua stem ineens.

Dan waren de eerste singles van de vorige plaat overtuigender.

We agree to disagree

Ook Eddie wordt ouder he? Hij is geen 24 meer en klinkt dus ook niet meer als een 24 jarige. De tijd tikt door...

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Wat berichten en een stem verwijderd. Het is niet toegestaan op albums te stemmen die niet in zijn geheel beluisterd zijn

avatar van KKOPPI
Vreselijk die veel te geproduceerde stem op Dark Matter.

En laat er geen misverstand bestaan, ik ben natuurlijk niet tegen pitch correction. Is een heel normaal proces van productie.

Maar alles veel te vlak uitgelijnd precies op de toon plus met een berg compressie dan is het gewoon net een synth.

Waarom doen zoveel artiesten dat toch??

avatar van Darkzone
Pre-release luistersessies deze week.

avatar van jerome988
Waterbuffel Eerste indruk?

avatar van Joy4ever
Album review: Pearl Jam – Dark Matter | Kerrang!

Deze recensie schept alvast mooie verwachtingen.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Paar berichten verwijderd. Bij twijfel over een vroeggeplaatste stem, kan de persoon daarop bevraagd worden (zoals jerome 988 hierboven laat zien), maar op grond van een aanname 'verzoeken' deze te verwijderen, is niet netjes. In reactie daarop een persoonlijke aanval plaatsen ook niet.

avatar van Juul1998B
WTF, wreckage is zo, zo goed!!!
Beste single tot nu toe.
Ik heb nu hele hoge verwachtingen!
Zin in, i cant wait lol

Niet om te trollen...echt niet...maar Wreckage.... verschrikkelijk. Hoe gezapig kan je als rockband worden.
Ik heb nog steeds goede hoop, zeker na running, maar wreckage voorspelt niet veel goeds.
En nee; ik wil geen nieuwe 'Ten'. Dan het liefst een tweede Binaural. Fingers crossed.

avatar van MarkS73
Wreckage klinkt ook weer erg fijn, ik krijg steeds meer zin in vrijdag!

avatar van Aagje
Wreckage is van de 3 nummers die nu uit zijn mijn favoriet.
Ik ben erg benieuwd naar het gehele album. Nog een paar nachtjes.

Wreckage is een heerlijk nummer

Ook wreckage klinkt als een overgeproduceerde draak.
Echt... Wat hebben ze met de drums gedaan? Het klinkt allemaal zo artificiëel en dat had helemaal niet gehoeven.
Met een een organischer geluid had dit echt zo veel beter geklonken. Nu is het gewoon irritant.

Nyarlathotep schreef:
Ook wreckage klinkt als een overgeproduceerde draak...

Als ik jou was, zou ik morgen niet meer luisteren. Als je je al ergert aan dit nummer Wreckage en het zelfs een draak noemt...

avatar van Jazper
west schreef:

Een draak zou ik het ook niet willen noemen. Wel behoorlijk saai en een tikkie voorspelbaar.
Op sommige momenten doet het me wat aan Fast Car van Tracy Chapman denken.

avatar van Joy4ever
Pearl Jam klinkt ook voor mij erg gezapig op Wreckage. Het nummer kabbelt maar wat voort. Running vind ik tot zover wel de beste worp, ze hebben het nog in zich gelukkig. Ben benieuwd naar de rest morgen.

avatar van mkrake
Vind Wreckage wel een aardig nummer maar duurt alleen te lang.

Twijfel voor het eerst om de nieuwe LP te bestellen. Beetje klaar met Pearl Jam denk ik. Dit wordt trouwens versterkt door de schandalige prijzen die ze vragen voor hun concertkaartjes.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Wederom aantal off-topic berichten verwijderd

Aardig verhaal over het nieuwe album in OOR:

Recensie: Pearl Jam - Dark Matter - oor.nl

Tickets voor 127 euro voor de Waldbuhne in Berlijn vind je hier:

Jazper schreef:

Op sommige momenten doet het me wat aan Fast Car van Tracy Chapman denken.

Ook best een mooi liedje: Fast Car.

Pearl Jam is typisch zo'n band die last heeft van 'dat ene album'. Ten in dit geval. En dat terwijl er eigenlijk geen één opvolgend album dezelfde sfeer had.

Diezelfde sfeer vind je juist wel wat vaker terug op latere albums. En zo vind ik Dark Matter prima aansluiten op Backspacer, Lightning Bolt en Gigaton: vol bevlogen rocksongs en uitstekende rustpunten (Upper Hand vind ik wel een pareltje). In dit geval zelfs geen echte miskleunen wat mij betreft (Something Special is niet helemaal mijn ding).

Is het spannend? Nee, zeker niet. Legendarisch zoals Ten dat was? Welnee. Op dit album hoor je middelbare mannen die hun wilde haren nog niet willen verliezen en die dat doen op een vrij natuurlijke manier. Niet geforceerd hip doen, maar doen waar ze goed in zijn. Bijtend, rauw en bevlogen. Dat veel muziekliefhebbers dat inmiddels wel gehoord hebben van deze band is logisch. Ze gaan met Dark Matter dan ook geen nieuwe zieltjes winnen en het is ronduit flauw om altijd Ten er maar weer bij te halen. En toch kunnen we dat niet laten: het gebeurt elke keer weer opnieuw. Op dit album ga je niks nieuws meer horen. Het is wat het is.

Dit zet gewoon een lijn voort die al een paar albums lang te horen zijn, maar als het degelijk gebeurt zoals hier is het gewoon het weerzien van oude vrienden. Je begroet elkaar, geniet van elkaars verhalen en gaat weer door. Geen album voor de eeuwigheid, maar gewoon lekker op z'n tijd. Niks mis mee.

avatar van Jazper
aERodynamIC schreef:
het is ronduit flauw om altijd Ten er maar weer bij te halen.

Toch doe je het in je eigen bericht ook wel

Jazper schreef: