Pearl Jam - Dark Matter (2024)

Label: Republic

1. Scared of Fear (4:24)
  2. React, Respond (3:30)
  3. Wreckage (5:00)
  4. Dark Matter (3:31)
  5. Won't Tell (3:28)
  6. Upper Hand (5:57)
  7. Waiting for Stevie (5:41)
  8. Running (2:19)
  9. Something Special (4:06)
  10. Got to Give (4:37)
  11. Setting Sun (5:43)
avatar van vanwijk
LittleBox schreef:
Veel wisselende recensies in de media. Die van Peter van de Ploeg in NRC was eigenlijk best wel grappig en ik was het met zijn centrale punt wel eens: als je de pretenties weglaat is het gewoon een goed album van een stel inmiddels ouwe rockers. Maak het niet groter dan dat. Ik heb het album eigenlijk steeds weer op repeat staan. Nee, het is niet nieuw en het is ook niet de randen-opzoeken-plaat als Vitalogy maar er staan wel echt goede nummers op. En de stem van Eddie is sowieso niet te versmaden maar hoe hij de registers opentrekt bij Waiting for Stevie: wauw! Zo zijn er meer prachtige stukjes te beluisteren: het laatste deel van Setting Sun, het Yellow Ledbetter-achtige gitaarwerk op Upper Hand en het gewoonweg heerlijk rockende Running. Dit alles ook nog eens geweldig geproduceerd. Kortom: laat het album ook nog even op je inwerken en dan zit er veel schoonheid in.

Hier kan ik me helemaal in vinden, dank LittkeBox. Een heerlijke plaat, goed geproduceerd, sterke nummers, kortom, draaien die hap! Niets aan toe te voegen.

avatar van james_cameron
Luchtig, vrij poppy album, met de band in energieke maar tegelijkertijd nogal oppervlakkige vorm. De zang van Eddie Vedder vind ik ook niet overal even best. Door de moderne, nogal gladde productie klinkt de band evenwel toegankelijker dan ooit en het songmateriaal is over de hele linie genomen behoorlijk aanstekelijk.

Beter te pruimen dan hun vorige twee albums. Goed af en toe zelfs heavy gitaarweerk en de sten vabn Eddie blijft GOUD! Per draibeurt wordt het album beter, maar........TEN blijft onverslaanbaar!!!!

avatar van davevr
Ik ben blij dat zoveel mensen hier blij van worden. Mij doet het niets hoewel het wel een degelijk rockalbum is. Het doet me van intensiteit zo wat denken aan the Godfathers en zo, ook zo een bende die later in hun carrière telkens weer hetzelfde album maakten. Echt goede optredens waren dat, als je één plaat hebt, had je ze allemaal. Ik hoopte op iets meer maar ja, wie ben ik ook.

james_cameron schreef:

Poppy? Luchtig?

Dan denk ik eerder aan enkele nummers op Backspacer en Lightning Bolt. Dit is toch veel meer een rockalbum met flink wat goede en stevige gitaren/gitaarsolo's.

avatar van Mr. Rock
Tja, luchtig, poppy. Het is maar waar je het mee vergelijkt. Een nummer als Won't Tell had zo uit de koker van Keane kunnen komen, dus ik begrijp de kwalificatie wel. Nummers als React Respond, Running en de titeltrack zijn natuurlijk weer andere koek.

Pearl Jam heeft nooit helemaal mijn band willen worden. Op zijn best is het aangename niets-aan-de-handmuziek, maar hun albums boeien me zelden van begin tot eind. Kan er niet precies de vinger op leggen.

Dit album is in die zin niet anders. De meeste nummers glijden aangenaam voorbij. Wreckage, Something Special: absoluut niet vervelend om te luisteren, maar ook niet erg memorabel. Waiting for Stevie onderscheidt zich positief door de opbouw en gitaarsolo's en is voor mij duidelijk het sterkste nummer. In algemene zin zijn het vooral de stevigere tracks die in positieve zin opvallen.

Nieuwe single Wreckage is echt wel klasse.

avatar van Cor
Cor
Ik ken alleen 'Ten' en wat losse nummers van de heren, dus vergelijken met voortgaand werk zit er niet in. Getriggerd door de verrast positieve berichten, toch maar eens verkend. Een meer dan degelijke rockplaat, waarbij vooral de 'ballad-achtige' nummers er boven uit springen. 'Upper Hand' is met z'n intuïtieve feel een goed voorbeeld. Lekker, aangenaam, een hele dikke 3,5***

avatar van T.A.
Vroeger veel geluisterd. Eerste luisterimpressie nu: hoofdpijn.

Je word ook een dagje ouder TA. Je hoofdje kan al die herrie niet meer aan..

avatar van Twinpeaks
Degelijk album , met 1 uitschieter. Dat is Waiting For Stevie. Op de rest van de tracks horen we Pearl Jam zoals we dat gewend zijn. Misschien moet je ook wel niet meer verwachten .De plaat glijdt wat anoniem langs me heen, en nergens zit er iets in wat mijn aandacht doet opveren. De potentie is er , maar de uitvoering blijft achter en men kiest voor de geijkte paden. Voor een spannend , avontuurlijk en sprankelend album moet je allang niet meer bij PJ zijn. Wat rest is een veilig plaatje wat geruisloos hier in de kast zal verdwijnen en misschien weer eens te voorschijn gaat komen als ik met mijn ogen dicht een album uit de kast trek. 3 sterren

avatar van milesdavisjr
Daar is niks mis mee, maar ik ben het met Twinpeaks eens, voor enig avontuur hoef je allang niet meer bij Pearl Jam te zijn. De songs op Dark Matter zijn over het algemeen toch ook niet heel memorabel. Dat verschillende media uiterst positief oordelen over dit schijfje is mij dan ook een klein raadsel, hoewel ik de heren van Pearl Jam niks misgun.
Slecht is het niet maar het plaatje gaat ook bij mij stofhappen. Veilige classic rock waarbij het songmateriaal nergens schuurt of prikkelt. Degelijk en redelijk maar dat is het dan ook wel.

Ik was aanvankelijk niet heel positief over deze nieuwe maar ben er inmiddels wel echt blij mee.
Dit had vooral te maken met de productie (drums wtf!?), maar dit begint al te wennen. En de kwaliteit van de liedjes leek ook wat achter te blijven. Gelukkig is dit gevoel na meerdere draaibeurten helemaal weg.
Het is vooral echt een geheel, het loopt echt lekker door van opener Scared of Fear t/m de prachtige afsluiter Setting Sun. Ook voel je meteen aan dat al deze liedjes het live heel goed gaan doen (dit kon bij Gigaton niet gezegd worden!), dit werd meteen al bevestigd bij de eerste show van de tour zaterdagavond waarbij 9 van de 11 liedjes van het album werden gespeeld. En 'Waiting for Stevie' zat daar niets een bij! Ik zou raar opkijken wil die bij show 2 vanavond niet z'n debuut maken.

Conclusie: top album, niet te vergelijken met de Pearl Jam van 1992 t/m 2003, maar dit was ook gewoon een andere band qua gevoel. We doen het ervoor. Doodzonde dat ze Amsterdam dit jaar links laten liggen. Zonder duidelijk reden?!

avatar van Joy4ever
milesdavisjr schreef:
Veilige classic rock waarbij het songmateriaal nergens schuurt of prikkelt.

Black Matter is letterlijk het tegenovergestelde.

milesdavisjr schreef:
Het gemiddelde van Dark Matter op deze site is nog steeds wat dalende en de plaat wordt beoordeeld als een middenmoter in het oeuvre van de heren... Dat verschillende media uiterst positief oordelen over dit schijfje is mij dan ook een klein raadsel, hoewel ik de heren van Pearl Jam niks misgun...

Een middenmotor qua score? Dacht het niet. Samen met Backspacer de hoogste score in deze eeuw. En met Yield & No Code vormt Dark Matter de subtop van Pearl Jam, na de grote (eerste) drie albums.

Voor mij de beste Pearl Jam plaat in 25 jaar.

EvenFlow schreef:
Je word ook een dagje ouder TA. Je hoofdje kan al die herrie niet meer aan..
Klopt. Tweede luisterbeurt weer hoofdpijn. Maar gisteren Ten weer eens opgezet. Fantastisch album. Dus het kan ook de ingeslagen weg zijn. Er zit ook 30 jaar tussen Ten en dit album.

avatar van Funky Bookie
Paar keer geluisterd, even aan de kant gelegd en weer een paar keer geluisterd.
Nu kan ik een oordeel geven en ik ben onder de indruk. De band klinkt geïnspireerd en komt met een vertrouwd, volwassen geluid.
Waiting For Stevie is voor mij het absolute prijsnummer, maar ook Upper Hand en Setting Sun springen er voor mij uit. Daarnaast wil ik tracks als Running, Got To Give, Dark Matter en React, Respond graag eens live horen. Ik twijfel tussen de 4 en de 4,5 * en heb vooralsnog naar boven afgerond, omdat de plaat is blijven groeien.

T.A. schreef:
Komt het niet gewoon omdat je er bij beluistering 15 Gin Tonic bij naar binnen gekieperd hebt?

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Prima plaat. Eindigt met mijn favoriet Setting Sun

EvenFlow schreef:

Ik ken uberhaupt niemand in mijn omgeving die zichzelf op volwassen leeftijd nog steeds compleet lam zuipt, laat staan zo naar muziek luistert? Jij wel?

avatar van Hans Brouwer
T.A. schreef:
Dat ligt er maar aan. Ik kan wel artiesten opnoemen waar ik toch echt een aantal glazen whisky moet drinken wil ik er met goed fatsoen naar kunnen luisteren. Bij Pearl Jam is dat niet het geval. Het nieuwste album "Dark Matter" kan ik waarschijnlijk wel beluisteren onder het genot van een kop koffie en een sigaartje.