Robert Plant | Alison Krauss - Raising Sand (2007)

Folk
Label: Rounder

1. Rich Woman (4:05)
  2. Killing the Blues (4:17)
  3. Sister Rosetta Goes Before Us (3:25)
  4. Polly Comes Home (5:39)
  5. Gone Gone Gone (Done Moved On) (3:33)
  6. Through the Morning, Through the Night (4:02)
  7. Please Read the Letter (5:55)
  8. Trampled Rose (5:33)
  9. Fortune Teller (4:31)
  10. Stick with Me Baby (2:51)
  11. Nothin' (5:34)
  12. Let Your Loss Be Your Lesson (4:01)
  13. Your Long Journey (3:55)
avatar van argus
Ze heeft best een mooie stem, Alison Krauss, daar gaat het niet om. Een aantal nummers zijn best wat gewoontjes en andere weer heel erg slaperig. Toch staan er mooie songs op. " Through the Morning, Through the Night" kennen we natuurlijk nog van 'Dillard & Clark', maar ook hier is het een heel erg mooie song. Beste nummer van dit album is wat mij betreft het laatste nummer : "Your Long Journey". Al met al een aardig 'easy listening'-album.

avatar van Ronald5150
Deze samenwerking is op het eerste oor niet de meest voor de hand liggende, maar wat pakt dit fantastisch uit zeg. Een van 's werelds beste rockstemmen, samen met de mooiste stem in de roots en americana bundelen hun krachten. Het resultaat is een warme rootsplaat met licht neurotische en dreigende trekjes.

"Raising Sand" staat vol met covers, geselecteerd door producer T-Bone Burnett. Hij heeft niet gekozen voor de weg van de minste weerstand. De selectie bestaat uit niet voor de hand liggende nummers, maar het betreft een verzameling obscure liedjes. De selectie is zorgvuldig, want na een aantal luisterbeurten leert me dat deze songs perfect passen bij Plant en Krauss.

De samenzang tussen Plant & Krauss bezorgt me kippenvel, maar ook de nummers waar ze elk de lead nemen zijn meer dan goed. Daarnaast zijn de muzikanten van topniveau. Met name gitarist Marc Ribot steelt mijn inziens de show met zijn fantastische indringende, soms dreigende en hartverscheurende gitaarspel. De sfeer op dit album is alles bepalend. De diep in de roots, americana en country gewortelde nummers krijgen hierdoor nog meer smoel, zonder dat het ergens overigens heel uitbundig wordt. De nummers zijn veelal rustig, ingetogen, af en toe een uptempo nummer, maar over het algemeen blijft het tempo laag. Dit doet niets af aan de kracht van de nummers en hoe ze worden vertolkt. Sterker nog, de boodschap en het gevoel komen nog harder binnen.

"Raising Sand" is voor mij een van de hoogtepunten van het nieuwe millennium en stijgt daarom mijn top 10 binnen. Heerlijke muziek voor de late avond (maar eigenlijk voor elk moment) om lekker bij weg te dromen, je te laten meevoeren op de bezwerende melodieen en de prachtige zangpartijen. Bloedmooi is de meest treffende term die bij me opkomt.

avatar van wizard
Als metalliefhebber was ik verbaasd en enigszins sceptisch toen een vriend me dit album aanraadde. Ik had de positieve reviews gelezen, maar dat dit een album zou zijn dat ik zou kunnen waarderen, dat hab ik zeker niet verwacht.
Na een aarzelende eerste luisterbeurt is Raising Sand me steeds beter gaan bevallen. De stemmen van Plant en Krauss passen goed bij elkaar. De meeste nummers (onder andere Your Long Journey bevalt me niet zo) luisteren lekker weg, en soms hoor ik plotseling een subtiel ingemixte bas (Polly Come Home) of gitaar. Bij Nothin’ lijkt het aanvankelijk heel even alsof Plant het Led Zeppelingeluid uit de kast gaat halen, maar als snel blijkt dat niet het geval. De gitaaruithaal zorgt in ieder geval voor nog wat extra variatie.
Hoogtepunten op dit album zijn voor mij Polly Come Home, Please Read the Letter en Fortune teller.

Een onverwacht mooi album.

4.0*

avatar van Rounder
Heerlijk broeierig album van deze twee ogenschijnlijke "tegenpolen".
Maar het contrast tussen Krauss en Plant maakt dit album zo goed.
Ik heb alles van Alison Krauss en helemaal niets van Robert Plant.
Maar door dit album zal ik hem blijven herinneren.
Dit album staat wel in mijn top 10 vanwege Allison.

Ik heb het alleen al bewonderingswaardig gevonden dat een Robert Plant in zijn nadagen dit avontuur is aangegaan.
Het zegt wat over de attitute van de man.
Niet blijven hangen wat al heel lang geleden plaatsvond.
Iets gaan doen wat nog niet eerder zijn pad kruiste.
Dat dit album dan nog uitermate geslaagd is, maakt het alleen nog maar mooier.
Prachtig vastgelegd dankzij T Bone Burnette.
Twee uitersten die een klik hebben en het er op wagen.
Stiekem hoop ik op een vervolg.

avatar van namsaap
Het was alweer diverse jaren geleden voordat ik dit album deze week oplegde. Ik werd gelijk weer gegrepen door de heerlijke sfeer en heb de plaat gelijk weer een aantal keren opgezet. Wat vormen Plant en Krauss toch een heerlijke, zij het niet voor de hand liggende combinatie. De ontspannen muziek staat vooral in dienst van deze twee klasbakken. Heerlijk als ontspanning aan het einde van een lange, drukke dag. Ik gooi er nog een halve ster bij.