Pallbearer - Mind Burns Alive (2024)

Rock / Metal
Label: Nuclear Blast

1. Where the Light Fades (6:39)
  2. Mind Burns Alive (7:57)
  3. Signals (7:53)
  4. Endless Place (10:38)
  5. Daybreak (7:11)
  6. With Disease (10:35)
avatar van crosskip
Where the Light Fades is een zeer fijn voorproefje. Weer een wat minder zwaar geluid, al zetten ze aan het einde nog aardig aan. Kom maar door met het album!

avatar van Jelle78
Ik ben er nog niet uit. Vooral het begin vind ik wel heel erg pathetisch. Uiteindelijk komt het nog redelijk goed, maar ik hoop toch wel dat dit album vooral zal bestaan uit nummers die klinken als de tweede helft van Where The Light Fades. En dat de zanger zich een beetje weet in te houden met de pathetiek, want dat zit voor mij echt wel op het randje in dit nummer.

avatar van Burning Kingdom
De eerste twee albums van Pallbearer waren sterk. Heartless bracht een duidelijke stijlbreuk, die de band niet per se ten goede kwam. En Forgotten Days bleek een ronduit zwakke bedoeling. Heel hoopvol gestemd voor Mind Burns Alive ben ik dan ook niet, maar we zullen zien.

avatar van Jelle78
Ik ben zeer te spreken over Mind Burns Alive. Waar ik eerder nog twijfels had over de zang, vind ik dit nu één van de pluspunten van deze plaat. Ja, het is soms wat pathetisch, maar het weet me wel te raken. Verder zijn de rockinvloeden verder toegenomen ten opzichte van eerdere platen. Maar dat vind ik eigenlijk niet zo'n probleem, want als er dan zo'n vette, kamerbrede doomriff je speakers uitrolt komt die ook extra hard binnen.

De twee langste nummers zijn ook meteen de beste. Geweldige, slepende doom riffs vol emotie worden afgewisseld met meer ingetogen prog/postrock elementen. In Endless Place is zelfs een saxofoon te horen. Dat had van mij niet gehoeven, maar echt hinderlijk vind ik het ook niet.

De productie moet ook genoemd worden, want die is werkelijk fantastisch. Alles is kristalhelder te horen, zonder al te veel aan zwaarte te verliezen.

avatar van james_cameron
Stemmige, overwegend vrij ingetogen doom-metal, met lange songs die steevast toewerken naar een stevige climax. De muziek is mij helaas iets te verstild en het songmateriaal weet bij mij de gevoelige snaar niet te raken, waardoor het soms een taaie zit is. Met de zang kan ik ook niet veel. Sfeervol opgebouwd en vakkundig uitgevoerd, maar simpelweg niet mijn ding.

avatar van Edwynn
Ik kan er niet veel mee. Pallbearer is een soort songer/songwritergebeuren geworden met nog af en toe een stevige afdaling naar beneden. Ongetwijfeld intiem bedoeld maar het is mij veel te gekunsteld.

Dat deed Warning toch beter.

avatar van Jelle78
Ik vind hem met elke luisterbeurt beter worden. Echt een verslavende plaat, waar ik elke keer weer iets nieuws op ontdek.