menu

Charli XCX - brat (2024)

Alternatieve titel: brat and it's the same but there's three more songs so it's not

mijn stem
3,83 (143)
143 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop / Electronic
Label: Atlantic

  1. 360 (2:13)
  2. Club Classics (2:33)
  3. Sympathy Is a Knife (2:31)
  4. I Might Say Something Stupid (1:49)
  5. Talk Talk (2:41)
  6. Von Dutch (2:44)
  7. Everything Is Romantic (3:23)
  8. Rewind (2:48)
  9. So I (3:31)
  10. Girl, So Confusing (2:54)
  11. Apple (2:31)
  12. B2b (2:58)
  13. Mean Girls (3:09)
  14. I Think About It All the Time (2:15)
  15. 365 (3:23)
  16. Hello Goodbye * (3:39)
  17. Guess * (2:22)
  18. Spring Breakers * (2:22)
toon 3 bonustracks
totale tijdsduur: 41:23 (49:46)
zoeken in:

Charli XCX. Als ik Von Dutch of Girl, Confusing hoor..hoor ik alvast 0,0 vernieuwing. Wel makkelijke catchy elektropop voor de tiktok-generatie (aandachtspanne beperkt) om op te feesten.

Vernieuwing lees ik hier dan.
Wat dan juist? En wat is er zo anders, laat staan baanbrekend dan hitjes van pakweg Uffie of Kesha (Tik Tok, haha)?

Ik lees nu pas in de berichten over Kesha (bagger) en Uffie (vond ik geil destijds) en dan zie ik dat de associaties hier gewoon al stonden..

Dat doet je toch belachelijk oud voelen? haha.

Juul1998B schreef:
(quote)

Jammer dit
Je kent mij wel.
Ontzettend fan van charli maar Billie kan ik nog steeds niet bekoren. Zo nep.
Moest weer even mn haat spuwen.


Goed, maar dit is onderbroekenlol. Past perfect bij Charli.

Ga nog eens luisteren en genieten van de live versie van Birds of a Feather en kom nog eens terug. Wie daar niet hoort hoe goed Billie wel kan zingen...heeft geen muzikaal oor. Dat moest ik toch even kwijt.

Het is duidelijk. Het veiligste is de hype volgen. Dat kan ik onmogelijk. Want ik word alvast niet getriggerd door 2 average popliedjes met auto tune. Volgens mij maakte ze in het verleden al creatievere muziek. Al ken ik haar zeer slecht, maar ik probeer toch met alles wat mee te zijn, al is het maar een heel klein beetje.

En toch lees je hier een totaal absurde discussie over klassiekerstatus (lol) en vergelijkingen met echte iconen. Al dan niet serieus uitgelokt door user JM.
Een marketing-klassieker dan?

avatar van Koenr
3,5
gerre schreef:
En toch lees je hier een totaal absurde discussie over klassiekerstatus (lol) en vergelijkingen met echte iconen. Al dan niet serieus uitgelokt door user JM.
Een marketing-klassieker dan?

Dus denk jij: laat ik ook maar even wat berichten uitlokken?

Je afzetten tegen een hype is overigens net zo veilig - het is slechts muziek. Gelukkig heb jij talloze andere hypes tussen je 5* die je wel fijn kan volgen.

Ik lok niets uit. JM lokte het ook maar toevallig uit.
Ik ben net tegen kinderachtige polarisering. Alsof het pas interessant wordt als meningen loodrecht tegenover elkaar staan..

Ik wil oprecht begrijpen waarom mensen dit artistiek loven. Vandaar mijn vraag wat mensen hier zo creatief of vernieuwend aan vinden. Je mag er gerust inhoudelijk op reageren.

avatar van Koenr
3,5
De toon van je bericht was toch wel even iets anders en helpt vooral mee aan die polarisering, maar oké.

Voor mij is dit gewoon een erg catchy en fijne popplaat, met bovendien een aantal sterke lyrics, maar Ik vind dit album lang niet zo creatief en vernieuwend als how i'm feeling now en muzikaal gezien hoor ik hier nog geen mijlpaal in.

Waar de - in jouw polariserende woorden 'totaal absurde' - discussie echter over ging was de culturele impact van dit album, met name op de jongere generatie. Die is enorm, en is niet te vergelijken met een andere plaat die dit jaar is uitgekomen.

Voor veel 'hypes' uit het verleden gold eigenlijk hetzelfde. Nirvana was nou ook niet heel erg creatief of vernieuwend, maar wist wel de tijdsgeest te vangen en bij een enorm publiek een bepaalde snaar te raken.

Het zal wel aan mezelf liggen maar JM namedropte met opzet 3 giga classics.

Misschien had iemand moeten opperen dat dit album ruim beter is dan de banaan van The VU. Dat had pas bespottelijk geweest.

avatar van Koenr
3,5
JM doet wat hij wil, hij deed verder niet eens mee aan de discussie.

Zou leuk zijn mocht je zelf ook inhoudelijk reageren.

Hij doet zeker wat hij wil, haha. Maar dat er een seieuze discussie over die vergelijking losbarst, valt bijna ni te geloven.

Ik vind duizenden liedjes interessanter dan die 2 singles die voor mij een teaser waren. Leven en laten leven maar. 15 augustus was hier een vrije dag, te veel tijd.

Dit album is duidelijk een hype. Van alle tijden. Kan ik mee leven.

avatar van Snoeperd
4,5
gerre schreef:
Charli XCX. Als ik Von Dutch of Girl, Confusing hoor..hoor ik alvast 0,0 vernieuwing. Wel makkelijke catchy elektropop voor de tiktok-generatie (aandachtspanne beperkt) om op te feesten.

Vernieuwing lees ik hier dan.
Wat dan juist? En wat is er zo anders, laat staan baanbrekend dan hitjes van pakweg Uffie of Kesha (Tik Tok, haha)?


BRAT van Charli XCX is een innovatief album vanwege de unieke combinatie van muzikale en culturele vernieuwingen. Op muzikaal vlak weet Charli XCX een futuristische productie te combineren met invloeden uit de Franse dansmuziek van de jaren ’90 en 2000. Dankzij de samenwerking met producers zoals A.G. Cook en EasyFun ontstaat er een onderscheidende mix van hyper-pop en nostalgische dance-invloeden. Nummers zoals "Von Dutch" en "Talk Talk" laten horen hoe Charli retrogeluiden herinterpreteert voor een moderne context, waardoor het album zowel vernieuwend als een brug tussen verleden en toekomst is in de popmuziek.

Wat het album verder bijzonder maakt, is de combinatie van krachtige beats met emotionele diepgang. Charli XCX verweeft op BRAT haar kwetsbaarheid met een sterke muzikale uitstraling, zoals te horen is in "So I", een ontroerend eerbetoon aan de overleden producer SOPHIE. Het album verkent daarnaast complexe thema's zoals jaloezie en narcisme, waarmee het zich onderscheidt van de meer oppervlakkige popmuziek van tegenwoordig.

Tekstueel kiest Charli voor een meer intieme en persoonlijke aanpak, waarbij ze zich niet beperkt tot de gebruikelijke popnarratieven. In nummers zoals "I think about it all the time" vermijdt ze clichés en verwoordt ze haar gedachten over thema’s als moederschap en vrijheid op een eerlijke en ongefilterde manier.

I think about it all the time
That I might run out of time
But I finally met my baby
And a baby might be mine
'Cause maybe one day I might
If I don't run out of time
Would it give my life a new purpose?


Cultureel gezien biedt BRAT eveneens baanbrekende elementen. In een tijd waarin popsterren zich vaak presenteren als herkenbare en benaderbare figuren, kiest Charli XCX voor een tegengestelde benadering. Ze omarmt het beeld van de popster als een onbereikbare, bijna mythische figuur, geïnspireerd door de extravagante "It Girls" van de jaren 2000. Dit geeft het album een uniek karakter binnen de huidige popcultuur en zet Charli af tegen de trend van alledaagse, al te herkenbare beroemdheden.

Ook het visuele aspect van BRAT, gekenmerkt door een opvallende neon groene esthetiek, speelt hierin een belangrijke rol. Charli XCX gebruikt deze kleur om niet alleen de aandacht te trekken, maar ook om vragen te stellen over wat als "goed" of "acceptabel" wordt gezien in de popcultuur. Deze visuele en conceptuele keuzes versterken de boodschap van het album dat Charli geen genoegen neemt met het volgen van trends, maar juist nieuwe wil creëren.

Daarnaast levert BRAT ook commentaar op de huidige obsessie met authenticiteit in de popmuziek. Charli XCX presenteert een complexer beeld van de popster, waarin ze zich afvraagt of het mogelijk is om een krachtige vrouw te zijn zonder de pose van een "girlboss" aan te nemen, en of popsterren nog steeds resonante kunst kunnen maken zonder zich te onderwerpen aan de verwachtingen van de massa. Door deze thema’s aan te snijden, biedt Charli een tegenwicht aan de hedendaagse normen en verwachtingen, en stelt ze nieuwe vragen over de rol van de popster in de moderne tijd.

Al met al is BRAT een innovatief album omdat het zowel muzikaal experimenteert en nieuwe hoogten bereikt, als cultureel normen uitdaagt en de rol van de popster opnieuw definieert. Het album draagt zowel nostalgie als vernieuwing in zich, en bevestigt Charli XCX's positie als een van de meest vooruitstrevende artiesten van haar generatie.


Ik heb net als Ke$ha (Tik Tok) niet alle tijd, dus ik heb ChatGPT maar even gevraagd om inhoudelijk op je te reageren. Gemakzuchtig? Misschien. Maar het is van eenzelfde gemakzucht als na 2 nummers te concluderen dat er niks vernieuwends aan deze muziek is zonder je er ook maar enigszins in te verdiepen en andere users daarom maar uit te nodigen om jou oprecht te overtuigen waarom dit artistiek en vernieuwend is.

Waar je wel gelijk in hebt, ja, het is een hype. Maar dat waren de Arctic Monkeys ook en die zijn ondanks dat de hype is gaan liggen nog steeds enorm populair. Ik denk dat dit album nog wel een lange tijd zal na echoën juist ook vanwege die toekomstgerichte+nostalgische sound die vrij tijdloos is en zeker de einde v/h decennium lijstjes van de toonaangevende bladen zal gaan domineren.

avatar van davevr
4,0
Als er zoveel tekst nodig is om uit te leggen waarom iets vernieuwend is moet het in het centre Pompidou hangen en niet op de radio spelen. Lijstjes van toonaangevende bladen zijn zelden echt goed. Muziekjournalisten zijn ook maar beïnvloedbare mensen die meestal allemaal krak hetzelfde indienen, en zelden zit er iets niet Brits of Amerikaans tussen.

Maar wel een leuke plaat hoor. En dat is ok. Brat summer is trouwens al weer voorbij. Toen Kamala etc Brat en elke firma dat groen ging gebruiken in hun logo was de cool er weer van af...

avatar van Coma Cat
4,5
Voor mij is het gewoon zo simpel dat ik heel blij word van deze muziek. Charli heeft een enorme pop sensibility. Daarnaast raken de enorm getalenteerde producers met hun sound precies de juiste snaar. Moeilijker hoef je het niet te maken.

Of het zo genieten blijft? Geen idee. Tegelijk is dat vele albums in het verleden prima gelukt, en ik zie niet in waarom dat voor brat anders zou zijn.

En of de brat summer voorbij is of niet lijkt me een non-discussie, de meeste populaire platen hebben in het begin ergens een top en daarna vlakt dat af en is er uiteraard weer iets nieuws. Maar de impact van dit album is niettemin wel echt breed geweest, ook gewoon door het speelse karakter en het feit dat het zo toegankelijk is voor een groot publiek. Dat is een mooie prestatie op zich

Onee, dit is een werkelijk geweldige post van Snoeperd.

Toen ik las dat het chat gpt was. hahahah

Heel authentiek

avatar van Slowgaze
4,0
davevr schreef:
Als er zoveel tekst nodig is om uit te leggen waarom iets vernieuwend is moet het in het centre Pompidou hangen en niet op de radio spelen.

Leuk geprobeerd, maar het Centre Pompidou zet juist behoorlijk in op redelijk intuïtieve tentoonstellingen, op de Prix Marcel-Duchamp na. Toen was ik ook even het spoor bijster. Maak hier liever 'het Stedelijk Museum Amsterdam' van.

avatar van Rudi S
4,5
Slowgaze schreef:

Maak hier liever 'het Stedelijk Museum Amsterdam' van.


Tja als er ergens brat te zien is dan is dat daar wel.

WVTRVE
ChatGPT gebruiken om je eigen mening te onderbouwen is wel echt een powerplay move Bratty!

avatar van Fathead
4,0
Geweldig bericht van Snoeperd.

Ik ben deze plaat nog raprap aan het uitluisteren.
Kan snoeperd me daar al niet meer op pakken.
En Gretz heeft me verplicht.
De songs zijn ook zo kort en fragmentarisch dat dit gewoon best werkt in zen geheel

En het makkelijke is dat raprap luisteren ook lukt bij dit soort muziek. Voor mij is dit gewoon adhd electro pop.

Ik heb hier enkel maar gereageerd omdat ik die vergelijking met de groten der aarde belachelijk vond. JM bedoelde dit trouwens maar halfserieus, I know the guy.
Deze dame heeft zeker artistieke bestaansreden. Heb nooit beweerd van niet.

Ben ik nu brat?

avatar van Rudi S
4,5
gerre schreef:
Ben ik nu brat?


Net als bij een konlijke onderscheiding, daar vraag je niet zelf om.

avatar van davevr
4,0
gerre schreef:
Ik ben deze plaat nog raprap aan het uitluisteren.
Kan snoeperd me daar al niet meer op pakken.
En Gretz heeft me verplicht.
De songs zijn ook zo kort en fragmentarisch dat dit gewoon best werkt in zen geheel

En het makkelijke is dat raprap luisteren ook lukt bij dit soort muziek. Voor mij is dit gewoon adhd electro pop.

Ik heb hier enkel maar gereageerd omdat ik die vergelijking met de groten der aarde belachelijk vond. JM bedoelde dit trouwens maar halfserieus, I know the guy.
Deze dame heeft zeker artistieke bestaansreden. Heb nooit beweerd van niet.



Ik moet zeggen dat sommige zaken bij mij tijd nodig hebben. Heel die cyberpop en zo is wat in huis door mijn zoon (Lungskull - Foreign als tip hoewel dat "slung" of "robloxcore" is), Daardoor ben ik wel al wat gewoon van drukte. Want dit is best druk. Ik kan begrijpen dat net dat mensen moeilijk vinden. Misschien verandert mijn idee nog en scoort dit dan hoger; Tot nu toe vind ik bvb dat dit haar hoogtepunt tot nu toe is.

Charli XCX song 10

avatar van Johnny Marr
5,0
gerre schreef:
JM bedoelde dit trouwens maar halfserieus

Ik bedoelde het compleet serieus hoor.

De onnozele vergelijking met Beach Boys, Beatles en Pink Floyd, neem ik anders niet serieus.
Je bent fan, I know. Maar hou nu wel een ander voor de gek, not again.

avatar van Yield
5,0
Vandaag het laatste zetje naar 5 sterren. Ik loop namelijk als een dolle door de bossen te rennen op Brat. Sifan Hassan on acid.

avatar van Slowgaze
4,0
Die alternatieve titel tho. Is Fiona Apple al officieel brat?

avatar van Johnny Marr
5,0
Slowgaze schreef:
Is Fiona Apple al officieel brat?

Sinds Fetch the Bolt Cutters al aka the the original brat #tijdvooruit


Gast
geplaatst: vandaag om 17:20 uur

geplaatst: vandaag om 17:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.