Billie Eilish - Hit Me Hard and Soft (2024)

Pop / Electronic
Label: Darkroom

1. Skinny (3:39)
  2. Lunch (2:59)
  3. Chihiro (5:03)
  4. Birds of a Feather (3:30)
  5. Wildflower (4:21)
  6. The Greatest (4:53)
  7. L’Amour de Ma Vie (5:33)
  8. The Diner (3:06)
  9. Bittersuite (4:58)
  10. Blue (5:43)
avatar van Kevinski79
"The Greatest" Bloedmooi nummer! ontvouwt zich prachtig....
Postrock meets the next generation...(op het einde dan en dat mocht wat langer duren;-))

Het hele album is wel mijn cup of tea, goede lagen in de productie. Sound van haar broer wat ik eerder veel beter vond qua muziek en albums maken. Alleen is haar stem is in deze muzikale begeleiding van de instrumenten beter dan dat van Finneas. Dat ligt aan de truckjes wat ze toepassen, maar past goed bij deze popgeneratie.

avatar van pureshores
draaien we bij Juul1998B

Ik kan Billie beter hebben tegenwoordig, zeker hoe ze nu in de media zich presenteert. (zeker vergeleken met ene TS)
Ik ga dit album wel checken.

Maar Bad guy zal altijd in mijn waardeloze top 200 staan

avatar van Juul1998B
pureshores schreef:
draaien we bij Juul1998B

Ik ga dit album wel checken.

Maar Bad guy zal altijd in mijn waardeloze top 200 staan

Nah, nog steeds smakeloze pop imo. Ik kan juist ts meer hebben hoor, ookal is dat ook geen favoriet van me haha.

avatar van Kaaasgaaf
Precies zoals dat hoort begint mijn dertienjarige dochter steeds meer een eigen muzieksmaak te ontwikkelen. Tijdens de afwas laten we elkaar liedjes horen en dat leidt niet altijd tot even groot enthousiasme, toch blijven we het bij elkaar proberen. En gezamenlijke liefdes, zoals The Beatles, Beach Boys, Spinvis en Tame Impala (vruchten van de muzikale opvoeding, en dat is zeker geen gegeven want van een Dylan, Bowie of Radiohead heeft ze nagenoeg nooit iets willen weten), houden vooralsnog gelukkig stand. Van haar 'eigen' ontdekkingen, is Billie Eilish veruit mijn favoriet. Een onbevattelijk idool onder haar generatie, maar tegelijk iemand met een hoogst idiosyncratische stijl. Het had me zo mooi geleken om samen naar een van haar concerten te gaan, maar helaas is dat niet gelukt. Ik dacht dat ik wel goed was in digitale wachtrijen doorkomen, maar vergeleken bij Billie zijn de Caves en Yorkes van deze wereld toch maar hele kleine jochies.

Het heeft aanvankelijk een beetje een smet op dit nieuwe album geworpen, waardoor ik er pas nu met volle aandacht naar kan luisteren. En inmiddels kan ik wel beoordelen dat ik dit als geheel haar beste werk tot dusverre vind. Het debuut is weliswaar haar meest in het oor springend en eigenzinnige, maar ook behoorlijk gefragmenteerd. Op de opvolger staan prachtige nummers, maar klinkt ze vaak iets te 'normaal'. Deze derde vindt wat mij betreft het juiste midden tussen uitdagend en uitgebalanceerd, spannend en ontspannend. In elk nummer gebeurt wel iets onverwachts (soms subtiel, soms grotesk) en toch klopt het allemaal als een bus. En wát een zalige verademing in deze tijden waarin popartiesten never-ending-albums in doodvermoeiende extended versies op ons uitstorten, dat dit zo'n ouderwets afgewogen geheel is van tien tracks die helemaal bij elkaar passen, een logisch rond verhaal vertellen, elkaar optillen, de som meer dan de delen laat zijn. En er is wel meer ouderwets aan deze plaat. Het abstracte pallet wordt zo nu en dan uitgebreid met drums en gitaren, de nummers krijgen soms een schaamteloos epische opbouw. Dat Billie en haar broer meer naar shoegaze en alternatieve rock zijn gaan luisteren, hoor je dan wel terug, maar ze zetten alle invloeden naar hun hand, kiezen nooit de makkelijke weg, maar weten het toch altijd weer als een klok te laten klinken, er vreemd-verleidelijke popmuziek van te brouwen.

Het is allemaal voorbij voor je er erg in hebt en dan zet je 'm gewoon nog een keer op. En dan is-ie wéér een stukje beter, zo merkt mijn dochter ook. Naast het onontkoombare streamen heeft zij een cd-spelertje waar we zo nu en dan een schijfje voor aanschaffen. Uiteraard mag elke toevoeging aan dit intrigerende oeuvre niet ontbreken, van een artiest die we heus ooit nog wel te zien zullen krijgen en die ons vast nog heel lang zal gaan verrassen met haar ontwikkelingen. Mijn dochter en ik blijven het uiteraard op de voet volgen, al dan niet met een afwasborstel in de hand.

avatar van tnf
tnf
Mooie recensie (mist hooguit een witregel hier en daar).

Ik zou het bijna zelf gaan luisteren, maar vrees op basis van eerder werk dat ik toch van een koude kermis thuis kom.

Iig al een plus, wat mij betreft: dat bijna alle tracks langer dan drie minuten duren. Hedendaagse mainstream-nummers zijn vaak heel kort. Regelmatig mist er gevoelsmatig een intro en/of een echte opbouw.

avatar van Kaaasgaaf
tnf schreef:
Mooie recensie (mist hooguit een witregel hier en daar).

Je hebt gelijk, was zo wel een lelijke blok tekst geworden. Ik heb er nu twee witregels in aangebracht. En dankjewel!

avatar van DJWESS
Veruit het beste album van Billie Eilish (tot nu toe). Haar eerdere werk trok ik nooit goed, maar ze heeft eindelijk een volwassen sound gevonden die goed bij haar past en ik wel erg kan waarderen.

avatar van niesiehey
Dankjewel Billie voor radiomuziek een luisterbaar album te geven.

Oprecht een goed album, waar Billie echt haar geluid heeft gevonden. De productie is geweldig.