A Tribe Called Quest - The Low End Theory (1991)

Label: Jive

1. Excursions (3:53)
  2. Buggin' Out (3:38)
  3. Rap Promoter (2:13)
  4. Butter (3:39)
  5. Verses from the Abstract (3:59)

met Vinia Mojica en Ron Carter

6. Show Business (3:53)

met Brand Nubian en Diamond D

7. Vibes and Stuff (4:18)
  8. The Infamous Date Rape (2:54)
  9. Check the Rhime (3:36)
  10. Everything Is Fair (2:59)
  11. Jazz (We've Got) (4:09)
  12. Skypager (2:13)
  13. What? (2:29)
  14. Scenario (4:10)

met Leaders of the New School

avatar van T.O.
A Tribe Called Quest . Toch wel mijn favoriete hiphopband denk ik.

Eenzame hoogte idd.

Hobbes, een 1,5?? Verklaar je nader...

ATCQ zijn indd cool!
Anthology staat er alleen niet in...

Ga je gang, Love Movement mist ook nog

Monsta Kody schreef:

Hobbes, een 1,5?? Verklaar je nader...

ik heb dit album nog nooit gezien of gehoord

ik heb geen flauw idee hoe hier een stem van mij kan staan :O

Ik ken van een ander album een paar tracks (mijn broer draaide het wel eens) en die vond ik uiterst saai. Niet mijn ding.

Maar gauw deze stem weg...

Haha ok dank je

avatar van Jordy
Vanwege een paar mindere tracks nét wat minder geniaal dan Midnight Marauders, maar verder... ongelofelijk lekker. Scenario is één van m'n favoriete hiphoptracks ooit, en ook Excursions en Buggin' Out zij n fantastisch

Mijn favorieten zijn juist We got the Jazz en Check the Rhime

Back in the days on the Boulevard of Linden..

avatar van BoordAppel
Ik heb nog een hoop hiphop klassiekers in te halen omdat ik me pas rond 1997 voor muziek ging interesseren, en niet meteen naar oudere muziek ging luisteren. Over het algemeen vind ik de huidige hiphop ook wat interessanter dan het wat oudere spul maar zo af en toe zoek ik een ouder hiphop album op en nu was het de beurt aan deze plaat.

Vooral qua beats vind ik de oudere hiphop wat minder en dat blijkt ook uit deze plaat. Op zich zijn de beats goed en vooral erg laidback maar een hele plaat trek ik dat meestal niet, ik vind het iets te saai worden. Over het algemeen zit er in de huidige hiphop toch wat meer variatie in de afzonderlijke beats op een album.
Tekstueel doet dit trouwens niet onder voor moderne hiphop. Q-Tip heeft ook een ontzettend relaxte flow die perfect bij de beats past.

Nu klinkt dit misschien wat negatiever als dat het zou moeten klinken want ik geef gewoon een 4. Relaxte plaat en ik ga zeker nog even de teksten uit mn hoofd leren want dit kan je wel erg lekker meerappen .

Kos
Tja, ik vind de beats en samples op dit album dus absoluut niet onderdoen voor huidige albums.

avatar van Jordy
Herken het wel een beetje, had het ook toen ik (rond 1996) in oudere hiphop ging rondneuzen. Het is maar net waar je gewend aan bent, je hebt een beeld hoe hiphop "hoort" te klinken, en als iets daar (nog) niet aan voldoet kan dat zo'n eerste luisterbeurt wat onwenning zijn. De eerste keer "saai" omdat het niet het overgeproduceerde Timbaland-achtige werk is (niets slechts over Timbo overigens hoor). Naar gelang je het vaker luistert ontdek je de vette (en subtiele) kanten ook van oudere producties.

Nu verkies ik de perfecte productie van dit album boven 99% van de hedendaagse meuk (om over de lyrics maar te zwijgen...)

avatar van BoordAppel

Als je het over commerciele hiphop hebt ben ik het me je eens. Was deze plaat trouwens een commerciel succes?

En Timbaland overgeproduceerd noemen zou ik trouwens nooit doen.

BoordAppel schreef:

Was deze plaat trouwens een commerciel succes?

Redelijk, maar geen millionseller zoals Jay-Z en 50 Cent nu ofzo.

avatar van Jordy
Wel eens interviews gelezen waarin Q-Tip zei in totaal 21.000 dollar overhouden te hebben aan deze klassieker

avatar van BoordAppel
Nou ja, toen was hiphop ook niet zo populair als nu. Zeker niet buiten de VS.

Jordy schreef:

Ze hebben dan ook stevig bonje gehad met hun plaatmaatschappij, met het einde van ATCQ als gevolg.

avatar van Jordy
8 jaar later ja dat ging echt niet daarover, en ruzie met de platenmaatschappij was niet de reden voor de split, ze waren creatief gewoon op elkaar uitgekeken. Er zit btw inmiddels wel weer een nieuw Tribe album aan te komen

avatar van T.O.
Ik weet dat ze op elkaar uitgekeken waren, maar ze konden in elk geval niet nalaten om in elk interview (sowieso sinds Midnight Marauders) Jive Records af te zeiken.

avatar van BoordAppel
Erg leuk die jonge Busta Rhymes op scenario . Toen klonk hij al zo gedreven.

vind deze ietsje minder dan midnight marauders

de source gaf deze cd destijds wel de 5 mics.. en midnight marauders niet.. tja

Kos
Midnight Marauders ook volgens mij hoor.

avatar van T.O.
Nee, Midnight Marauders gaven ze vier mics.

Vijf mics albums die ik ken:

Deze...
Tribe - People's Instinctive Travels...
Brand Nubian - One for All
Notorious BIG - Life After Death
Outkast - Aquemini
Jay-Z - The Blueprint
Scarface - The Fix

De meest recente zal ik wel hebben gemist. De nieuwe van Lil' Kim schijnt er ook vijf te krijgen en haar laatste had er 4,5

T.O. schreef:
De nieuwe van Lil' Kim schijnt er ook vijf te krijgen

Die doet het met een van de redacteuren geloof ik, één grote grap dus die Source-ratings.

Ik begreep overigens dat ze onlangs ook albums als Enter the Wu-Tang en The Infamous achteraf nog 5 sterren hebben gegeven, albums die ze in eerste instantie verkeerd ingeschat hadden.

Jordy schreef:

Precies, daar verwijst die link van Kos naar.

avatar van Improvision
op welk van hun albums staat 'hydro' met Mos Def eigelijk?

avatar van MJ_DA_MAN
wat een geweldige cd is dit zeg, kep btw een vraag, uit welke stad komen de mannen? ny?

Ja, Queens

avatar van Gyzzz
Ik snap nog altijd niet wat hier zo goed aan gevonden wordt. De raps zijn aardig, prima in orde. Niet van bijzondere kwaliteit, maar ook zeker niet slecht. De beats daarentegen zijn werkelijk extreem leeg en vaak doodsaai. Vaak bestaan ze vrijwel alleen uit een drum. Ik zou ook onmogelijk een nummer kunnen aanwijzen dat eruit springt, omdat het allemaal even slap is.

Dan is het enige echte pluspunt nog dat het wel relaxt is, maar als ik iets echt rustgevends wil horen, zet ik sowieso meestal geen hiphop op.