A Tribe Called Quest - The Low End Theory (1991)

Label: Jive

1. Excursions (3:53)
  2. Buggin' Out (3:38)
  3. Rap Promoter (2:13)
  4. Butter (3:39)
  5. Verses from the Abstract (3:59)

met Vinia Mojica en Ron Carter

6. Show Business (3:53)

met Brand Nubian en Diamond D

7. Vibes and Stuff (4:18)
  8. The Infamous Date Rape (2:54)
  9. Check the Rhime (3:36)
  10. Everything Is Fair (2:59)
  11. Jazz (We've Got) (4:09)
  12. Skypager (2:13)
  13. What? (2:29)
  14. Scenario (4:10)

met Leaders of the New School

avatar van Reijersen
Zo te zien ben ik niet de enige die hier een recensie geplaatst heeft en zo te zien is dit dan ook het populairste album van A Tribe Called Quest. En ik geef iedereen geen ongelijk.

A Tribe Called Quest is misschien wel de groep die mij met 'Jazz (We've Got)' in aanraking bracht met het fenomeen hiphop. Noem mij geen groot liefhebber van het genre. Maar ik heb zeker wel een gerichte smaak in dit genre. En daar is A Tribe Called Quest zeker gaandeweg onder gevallen.

Dan even over dit album zelf. Wat mij vooral aanspreekt aan dit werkje is het geheel. Het album heeft een erg lekkere vibe die alle losse nummers tot een mooi geheel maakt. Daarnaast spreken de jazzy/soully producties mij erg aan. Heerlijk relaxte laidback producties waar uitstekende MC's hun ding op doen.
Wat ik daarnaast altijd erg belangrijk vind in de hiphop is het tekstuele gedeelte en dan zit je met A Tribe Called Quest goed. Geweldige, spitsvondige lyrics die in ieder geval ergens over gaan. Ik zal alleen nog maar zeggen: Count Me In, als liefhebber van dit album.

avatar van Illmaticly Ill
De tweede A Tribe Called Quest-plaat is volgens velen hun ware meesterwerk, voor mij is dat (nog?) niet zo. Momenteel ligt Midnight Marauders me een stukje beter, simpelweg door de producties die iets lekkerder klinken. Maar The Low End Theory mag er ook zeker wezen. Deze klinkt iets rustiger en 'jazzyer', het is een echte relax-plaat. Er zijn weinig minpunten te vinden hier, alleen die sample in Everything Is Fair kan storen en de track What? is wat minder. Voor de rest is alles dik in orde. Vooral tracks als deze zijn echt heerlijk: Excursions, Buggin' Out, Verses From the Abstract, Check the Rime en Jazz (We've Got). De twee laatstgenoemde tracks zijn sowieso m'n favorieten op dit album. Alleen al de instrumentals van 13 van de 14 tracks zijn stuk voor stuk erg goed en bij een aantal werkelijk perfect. Gooi daar de meesterlijke flows en wijsheid van Phife Dawg en Q-Tip overheen en je hebt een classic!

Get in the zone of positivity, not negativity
Cuz we gotta strive for longevity