Primordial - To the Nameless Dead (2007)

Ierland
Label: Metal Blade

1. Empire Falls (8:03)
  2. Gallows Hymn (5:55)
  3. As Rome Burns (9:16)
  4. Failures Burden (6:37)
  5. Heathen Tribes (8:19)
  6. The Rising Tide (1:34)
  7. Traitors Gate (6:49)
  8. No Nation on This Earth (8:13)
wat een heerlijke plaat zeg!
ik heb normaal een broertje dood aan paganmetal, maar dit stijgt boven alle genres uit. zeer sfeervol. en wat kan die zanger mooi vals zingen. toppertje!! verhoog m naar 4.5

avatar van Tha)Sven
Wat een plaat inderdaad. Heeft een tijdje geduurd voordat het album me echt bereikte, maar nu .. Er zit zo'n geweldige kracht in Empire Falls en As Rome Burns. Brilliante nummers. Ik zit nu alleen nog te twijfelen tussen 4,5 of 5*. Voorlopig nog maar even voorzichtig spelen.

Guardian of Isis
Net begonnen aan mijn eerste luisterbeurt. Ik ben benieuwd.

avatar van Devoo
Na al die schitterende commentaren, heb ik deze CD ook maar eens gekocht. Hij draait nu zijn eerste rondjes. Ik ben benieuwd!

Guardian of Isis
Heel lekker album, dat al zijn rondjes gedaan heeft ondertussen. Elk nummer vind ik wel iets hebben dat me niet verveelt. As Rome Burns en Empire Falls zijn goddelijk, maar er zit ook zoveel kracht in No Nation on This Earth en Heathen Tribes, wat iets weg heeft van een zwaardere Iron Maiden, vooral vanaf ongeveer 06:10. Het geschreeuw van de zanger heeft hier al wat kritiek gekregen van de rest van het gezin, want ze vinden dat te veel, maar ik heb ze beantwoord met een simpele "fuck off!". Normaalgezien is het ook totaal mijn ding niet, maar hier vind ik het echt passen bij de muziek - doet me denken aan Opeth, waar ik dit had met het grunten.

Van alle liedjes vind ik alleen Traitors Gate echt een kankernummer met die vervloekte drums die het voor mij compleet verzieken. Jammer van dit ene nummer: moest Primordial de noodzaak niet gevoeld hebben hier nog zo'n black-metal-achtige drums aan toe te voegen, zou ik het nog een stuk beter gesmaakt hebben.

avatar van Devoo
Dit album is inderdaad zwaar goed. Ik hou normaal niet van Black Metal, maar eigelijk klinkt dit ook niet echt Black. De riffs zijn wel Black, maar qua vocals totaal niet. De vocaals zijn een soort mengeling van clean met een ruige, schreeuwende ondertoon. Erg goede vocals, en de zanglijnen zijn ook vrij uniek eigelijk. De rustige, episch aandoende stukken zijn ook erg fijn, en de harde beukende stukken zijn erg goed.

Zeer sfeervol album, met geweldige thematiek. Ik geef het voor nu een 4.5, maar waarschijnlijk zal het wel een 5 worden. Dit is in één woord echt geweldig!

Poppekontje
Hm. Niet mijn ding, dit.

Sammael
Ik heb dit album een tijdje terug de nodige luisterbeurten gegeven, en vond het wel aardig. Een leuk album, niet meer, niet minder. Op deze site heeft hij echter een zeer hoog gemiddelde en stond hij een tijdlang nummer één in alle mogelijke toplijsten. Ook in zo'n beetje de gehele metalwereld werd dit werk zwaar bejubeld en menigmaal benoemd tot dé plaat van 2007.

Die mening deelde ik dus niet, maar het maakte me wel nieuwsgierig. Miste ik misschien dingen tijdens het luisteren, zou de briljantie meer tijd nodig hebben om zich te openbaren? Ik vrees het niet, want ook een nieuwe serie luisterbeurten kon mijn mening niet veranderen.

Dan rest mij de vraag waarom dit album zo de hemel in wordt geprezen. Let wel, ik vind dit zeker niet slecht. Ik heb alleen weinig momenten meegemaakt die ik echt als geniaal kan zien. Het openingsnummer is wel degelijk erg sterk, evenals 'No Nation On This Earth'. Als het hele album dat niveau zou bezitten zou de status van deze plaat me dan ook een stuk minder verbazen. Maar met de rest van de nummers klikt het verder gewoon niet zo, ben ik bang. Voor mij blijft dit album dus leuk, vermakelijk, onderhoudend en zo...maar stiekem had ik wel op meer gehoopt.

Sammael schreef:

Stop je tijd dan maar beter in andere dingen, want als je het genoeg serieus hebt beluisterd en het spreekt je niet (zozeer) aan, is het meer iets van 'klikken' inderdaad. Wel of niet. Het grootste kenmerk van deze plaat is dan ook de sfeer.

avatar van Fza
Fza
Koude kille winterdag en deze plaat aan, heerlijk.

avatar van andnino
Zo, normaal is het belanden in een toplijst de oorzaak van een flinke daling van het gemiddelde, maar met 52 stemmen is het gemiddelde nog steeds 4,16

avatar van Maximusic
Ik was zoals ik wel vaker doe op internet wat bands aan het ontdekken en zoals wel vaker het geval is wist er geen een me te interesseren. Tot ik dit tegen kwam, wat een prachtige muziek! Een hoop bands kunnen allerlei technische grapjes uithalen maar er zijn er maar weinig die me met de nummers echt weten te raken.
Ook de zang is geweldig, ik kan grunts en screams best aanhoren maar echte zangers boven alles! Ik ga deze binnenkort maar eens aanschaffen.

avatar van Exfrozen
Hij wordt beter en beter. Het eerste nummer pakte me meteen, de rest heb ik echter een stuk meer energie in moeten steken om te waarderen. Inmiddels al zeker 10 luisterbeurten gegeven. Normaal had ik de hoop al lang opgegeven bij andere albums als ik niet totale "voldoening" kreeg. Maar nogmaals het eerste nummer is allemachtig mooi 5* de andere nummers blijven nog even steken op een 3,5*.

leander?
Ontzettend sfeervol en toch onderhoudend, lastig te typeren album.
Toch wel een lange zit om helemaal af te luisteren.

leander? schreef:

Toch wel een lange zit om helemaal af te luisteren.

Wel een ontiegelijk lekkere lange zit

Alarum schreef:

Wel een ontiegelijk lekkere lange zit

In het begin was het tegen het einde aan een beetje uitzitten, maar ik luister hem steeds liever helemaal.

en zo hoort dat ook .

Kan trouwens niet wachten op een nieuw album.. Iemand enig idee wanneer er weer een nieuw plaatje komt van deze mannen?

avatar van Edwynn
Als ik alle (mij bekende) Primordial platen op een rij zet, moet ik concluderen dat de band per plaat beter wordt.
To The Nameless Dead is een absoluut hoogtepunt in het oeuvre van deze heren.
Vooral de balans tussen cleane (nou ja een beetje clean) en screams is bijna perfect zo. De af en toe opduikende blastuitspattingen zorgen ook voor frisse dynamiek. Dat miste ik net weer een beetje op The Gathering Wilderness.

Een nieuw album stond reeds gepland voor september. Maar het is angstvallig stil rondom de band.

leander?
De drummer ligt sinds een paar maanden uit de band nadat hij tijdens een show in Athene stomdronken achter zijn kit zat. Weet niet of dat nog effect heeft op het uitkomen van het nieuwe album.

leander? schreef:

Dat is opzich voor deze band ook wel een goede reden om um eruit te gooien. Aangezien deze band alles geeft op het podium, voorak de zanger, want wat een emoties kan die man tonen.
Hoop dat het album niet al te lang op zich laat wachten .

avatar van james_cameron
Tja... pagan metal. Niet echt iets voor mij, vrees ik. Ik vind de songs niet interessant en de zang op het irritante af. De muziek zit degelijk in elkaar maar mist spanning en, wat mij betreft, de benodigde sfeer. De songs zeuren ook te lang door. Mijn eerste en voorlopig enige kennismaking met het genre, denk ik zo.

avatar van [WZ]
james_cameron schreef:

Normaal ook niet zo mijn ding, maar juist deze steekt erbovenuit door die stem!
Deed me ook wel aan Sòlstafir's - Kold denken, beetje zelfde sfeer, maar The Nameless Dead is ietsje zwaarder.. Beste idd om als geheel te luisteren.. maarja, dat is bij bijna elk album he..

avatar van Kronos
Hoe zou de ene pagan metal de andere kunnen zijn? Niet bepaald een genre dat je met een album bepaald hebt, aangezien het folkelement geheel afkomstig is van waar de band afkomstig is.

Zo heb ik een hekel aan vikingmetal, dat ook weer een variant is, maar wat Primordial laat horen vind ik zeer sterk.

Dit doet meer denken aan de donkere slepende black metal van black metal pioneer Bathory. Maar hoewel die band de lijnen voor vele latere bands heeft uitgezet, vind ik de muziek van Primordial nog een pak beter.

avatar van AOVV
Straffe plaat van Primordial, nog beter dan hun laatste, vind ik persoonlijk. Deze plaat heeft het in zich om zich in het kransje persoonlijke favorieten qua metal te gaan nestelen, op termijn dan. Nu is dat nog net niet het geval, maar dat komt simpelweg doordat ik 'm nog niet genoeg luisterbeurten heb gegund. Of dit een topper wordt, of toch net niet, zullen de komende weken moeten uitwijzen.

Potdomme, das lang geleden dat ik zo'n goed metalalbum heb gehoord!

avatar van lennert
Dit was mijn eerste Primordial cd. Ik weet zodoende niet of het de kwaliteit van de cd is of het feit dat ik gewoon goede herinneringen aan deze tijd heb, maar To The Nameless Dead staat nog steeds als mijn favoriete Primordial-album en een van mijn favoriete albums allertijden. Ik kan niet anders dan opgaan in de opzwepende en strijdlustige muziek en merk nu extra hard hoe moeilijk het is om uberhaupt een favoriete track te noemen.

Is het de ophitsende opener Empire Falls? Het dreigende en loodzware As Rome Burns? Het verbroederende Heathen Tribes? Het werkelijk waanzinnige en furieuze Traitors Gate? Ik zou het niet kunnen zeggen, maar het album heeft geen zwakker moment waarop ik mijn aandacht verlies of verlang naar een nog te komen iets. De zang is in vergelijking met voorgaande albums zelfs weer wat rauwer en ruiger, maar het klinkt tegelijkertijd allemaal krachtiger en eerlijker. En laten we de productie niet vergeten, want in tegenstelling tot het in een theemuts opgenomen The Gathering Wilderness, zijn alle instrumenten hier goed uit elkaar te houden, is de de sound zwaar en helder tegelijk en komen de melodielijnen vele malen beter naar boven.

Er is geen enkele extreme metalalbum dat ik zo lief heb als To The Nameless Dead. Waar Spirit The Earth Aflame dichtbij ware perfectie zit in al zijn mooie doomachtige schoonheid, slaagt dit album er echter nog meer in om mij mezelf levend te laten voelen. Absoluut subliem.

Tussenstand:
1. To The Nameless Dead
2. Spirit The Earth Aflame
3. Storm Before Calm
4. A Journey's End
5. The Gathering Wilderness
6. Imrama

avatar van RuudC
Dit was weer erg indrukwekkend! Blij dat deze klassieker thuis in de kast staat. Terwijl ik dit stukje schrijf, twijfel ik nog of deze of Spirit Of The Earth Aflame de eerste plaats verdient. Zodadelijk zal ik de knoop doorhakken, maar het zal voor dit moment een fotofinish worden. Op langere termijn zal het waarschijnlijk makkelijker worden om de betere aan te wijzen, want beide platen gaan zeker vaker beluisterd worden.

Van het allesverwoestende Empire falls tot het maniakale No Nation To This Earth, is dit een album dat indruk maakt. Ten opzichte van de voorganger is het geluid kraakhelder en zingt Alan Averill in de heftige stukken gelukkig niet zo vals. Primordial gooit de beuk erin en levert hier een heerlijk aggressief album af met een geweldige sfeer. De afwisseling met kalme stukken is minder aanwezig, maar de rauwe energie vult dat makkelijk op. Moeilijk, moeilijk, moeilijk, maar ik geef het Spirit The Earth Aflame toch de voorkeur. Met deze koers hoeft Primordial zich absoluut niet te schamen. Wat een geweldenaren!

Tussenstand:
1. Spirit The Earth Aflame
2. To The Nameless Dead
3. Storm Before Calm
4. The Gathering Wilderness
5. A Journey's End
6. Imrama

avatar van andnino
RuudC, lennert, doen jullie een spelletje met discografieën?

Voor mij staat deze voorlopig nog steeds met afstand bovenaan voor Primordial, maar daar moet ik bij zeggen dat ik van ervoor niets gehoord heb. Daar gaat zeker verandering in komen, want ik heb dit album nu 14 keer geluisterd, en Empire Falls zelfs 27 keer (dank Last.fm), en vooral Empire Falls en No Nation on this Earth zijn absolute hoogtepunten in het algehele metalgenre. Enkele nummers daar tussenin vind ik persoonlijk iets minder, maar gemiddeld genomen is dit album simpelweg briljant.

avatar van RuudC
Een spelletje zou ik het niet willen noemen, maar we checken wel samen en gelijktijdig de discografieën van bands in chronologische volgorde. Het dwingt ons op die manier naar albums te luisteren die weinig of nooit de kans krijgen en het levert een heel mooi inzicht op in de ontwikkeling van de gekozen bands.

avatar van Rinus
Ik ben eigenlijk pas recent in het oeuvre van deze band gestapt hoewel ik ze wel van naam kende.

Maar wat een geweldig album is dit. Als je even door de gewenningsperiode van het stemgeluid van de zanger heen bent, dan wordt je overweldigend door de nummers van deze band met hun eigen zeer specifieke geluid. Als ik het zou moeten typeren dan lijkt het een mix van metal met Postrock en dan nog Ierse invloeden erin. Lagen van gitaren die overal heen waaieren maar toch een strak schema hebben. Melodieus en intens. De teksten gaan meestal over de mindere kanten van de Ierse geschiedenis en de mensheid in het algemeen.
Opener Empire Falls brengt je al gelijk in de goede setting van het album.

Ik kan me helemaal niet vinden in al die positieve recenties. Alleen 'Empire Falls' is een gaaf nummer. De rest is eentonig en ik kom er op een gegeven moment niet meer doorheen. Jammer. Ik had hier meer van verwacht.