menu

DE MANNEN BROEDERS - Sober Maal (2024)

mijn stem
4,03 (35)
35 stemmen

Nederland / Belgiƫ
Folk
Label: Relapse

  1. Alle Roem Is Uitgesloten (9:41)
  2. Asemruumte (0:59)
  3. Verteere Heel (7:22)
  4. Van Licht Ontdaan (0:57)
  5. Grafschrift (5:52)
  6. Omer III (3:39)
  7. Onze Lieve Vrouwe (9:47)
  8. Ons Nu Voorbij (0:42)
  9. Sober Maal (5:44)
totale tijdsduur: 44:43
zoeken in:
avatar van spoiler
5,0
Samenwerking tussen broeder Dieleman en Colin H. van Eeckhout van de band Amenra.

Zal geen vrolijk plaatje zijn, maar Grafschrift is heel mooi gedaan.

Ik kijk hier wel naar uit.

avatar van staralfur
4,5
Grafschrift is huiveringwekkend mooi, ik ben heel erg benieuwd naar deze plaat.

avatar van Johnny Marr
4,5
Heel benieuwd!

avatar van Edwynn
4,5
Grafschrift is zonder meer een veelbelovende belevenis. Want het stuk voelt als een belevenis. Over het algemeen heb ik wat aversie tegen krukzitmuziek. Maar dit stuk is in al zijn calvinistische eenvoud met zoveel stemmigheid en spinrag omgeven, dat het onmogelijk is om niet ademloos meegenomen te worden door deze spirituele betovering.

avatar van staralfur
4,5
Verteere Heel is nu ook te beluisteren en ik vind 'm misschien nog wel mooier dan Grafschrift...

avatar van nikon42
5,0
Gisteren bij album presentatie geweest, brok in mijn keel. Nu na hele avond en s'morgens geluisterd te hebben, tranen van ontroering (vooral bij onze lieve vrouwe). Dit nummer was levend met 2 oprechte muzikanten en 2 dames een zeer bijzondere belevenis.

avatar van WoNa
4,5
Eerste luistersessie maakt heel veel indruk. Veel van deze muziek zou ik normaal niet vaak opzetten, maar nu wel. Tonnie Dieleman heeft mij al zo vaak verrast en uit comfortzones getrokken, dat deze er wel bij kan. Nog een aantal sessies voordat ik ga scoren. Dat wel. Maar, even vooruitlopend, 'Wild God' emoties roept Sober Maal wel op, merk ik.

avatar van Tonio
Vanwege de enthousiaste reacties beluisterd. Is mij echter niet zo bevallen.

Dat heeft wellicht iets met mijn verwachtingen te maken. Die lagen onbewust iets in de hoek van de albums van Het Zesde Metaal. En - vanwege Broeder Dieleman - alsmede de hoes ook iets in de hoek van At the Close of Every Day - De Geluiden van Weleer. Dat album is verpakt in een soort gebedenboek en de zang is in een daarbij horend Oud Hollands.

Maar wat ik hoorde riep allerlei referenties op. Zo deden mij de eerste 8 minuten van Alle Roem Is Uitgesloten mij onmiddellijk denken aan de nummers op het eerste album van Ummagumma van Pink Floyd. Bijvoorbeeld Careful with That Axe, Eugene of Set the Controls for the Heart of the Sun. Maar daar gebeurt toch echt iets spannenders.

En zoiets gebeurde mij ook bij Grafschrift. Mijn muzikaal geheugen sprong direct naar de dodenmarsen op Closer van Joy Division.

Tja, en dan de op enkele plaatsen terugkerende gezangen, die herinneren aan de gezangen uit de Katholieke en de Protestantse Kerk. Kan ook haast niet anders met een samenwerking van een West Vlaming en een Zeeuw.

En die religieuze link is mij teveel. Hetzelfde had ik overigens bij de laatste van Nick Cave. Nou kan ik best wel wat hebben, bijvoorbeeld met de korte reli-periodes van Bob Dylan en Van Morrison. Maar in het geval van De Mannen Broeders (waarom trouwens die hoofdletters?) en Nick Cave is het wat mij betreft 'over the top'.

Evengoed begrijp ik ook best wel dat veel mensen hierdoor geraakt worden. Daarom laat ik mijn waardering achterwege.

avatar van Edwynn
4,5
Bij mij resoneert deze thematiek wel.

Vooropgesteld dat ik hier minder snel mee in aanraking zou zijn gekomen als er niet iemand van Amenra bij betrokken zou zijn geweest of dat het niet via een label als Relapse zou zijn verschenen, ben ik er los van de genrecontext wel van onder de indruk.

Dat zit hem vooralsnog, na de eerste volledige luisterbeurt, vooral in het gevoel dat het oproept. Een gevoel dat lastig is te omschrijven maar dat gevangen zit tussen de Rooms-Katholieke wortels die ik heb en het opgroeien op de Noordwest Veluwe in een streng protestantse omgeving. In beide werelden ken ik de weg maar in geen ervan voelde ik mij ooit thuis.

Hier voel ik het sobere calvinisme wat ik als opgroeiende puber ervaarde van heel dichtbij. Dit zonder dat ik mij echt in de teksten heb verdiept.

Qua klank hoor ik wat minimalistische folk en een enkele resonerende drone. De voordrachten zijn plechtstatig en voegen veel toe aan de kale omlijsting. Geen idee of er meer spul bestaat dat net zo goed of veel beter is, maar dit is voor mij een hele mooie en verrassende ontdekking waarbij het album de verwachtingen gewekt door de vrijgegeven nummers wel inlost.

avatar van Johnny Marr
4,5
Fantastisch dit Hopelijk gaan ze samen touren want dit is bloedmooi en wil ik live meemaken.

avatar van staralfur
4,5
Johnny Marr schreef:
Fantastisch dit Hopelijk gaan ze samen touren want dit is bloedmooi en wil ik live meemaken.


Sowieso Roadburn, maar hopelijk ook een clubtour.

avatar van Edgar18
4,0
Verrast me dat ze (nog) niet op Le Guess Who? staan. In 2021 zou er een speciale corona-editie van het festival plaatsvinden en daar zouden deze twee mannen dit werk ten gehore gaan brengen. Die editie is uiteindelijk niet doorgegaan vanwege (nieuwe) restricties, maar ze hebben hun samenwerking wel door-/ voortgezet en daar is nu dit album uitgerold. Festival is over een maandje, wie weet worden ze last-minute nog toegevoegd.

avatar van Edwynn
4,5
Sober Maal bestaat een een reeks minimalistische chansons die worden afgewisseld met een gedichtenvoordracht. Het is opgenomen in de Doopsgezinde kerk van Middelburg. (bestaan er eigenlijk ook christelijk georiënteerde kerken die niks op hebben met dopen?) En de akoestiek van het kerkgebouw klinkt door in het totaalgeluid van deze samenwerking tussen broeder Dieleman en Colin van Eeckhout. Het kraken van de planken in het middenschip of zijbeuk is overal. En daarom resoneert het ook zo stevig bij mij omdat dit de wereld is waarin ik geleefd heb, maar waar ik ook in alle opzichten afstand van heb genomen. Dat geeft de plaat een soort persoonlijke diepgang die er niet per se hoeft te zijn. Wonderlijk hoe zulke dingen soms werken.

Enfin, Sober Maal start in de vorm van Alle Roem Is Uitgesloten met een zacht zoemende drone die aangenaam overgaat in Asemruumte, een gesproken woord voordracht die bijdraagt aan de opgeroepen Calvinistische sfeer. Vroeg op, hard werken, daarna spruiten eten en weer de bedstee in en tussendoor zo vaak als mogelijk bidden.

Verteere Heel en Grafschrift zijn de nummers die eerder zijn gedeeld en laten in beginsel wat singer/songwritermuziek horen maar zijn bij nader inzien ook weer van die lichtvoetige drones die we bij bands als Earth en Ascend ook terughoren. Het zijn prachtige indringende chansons die het woord 'sober' zijn de betekenis eer aandoen.

Onze Lieve Vrouwe en het titelnummer zijn wat meer 'aangekleed'. Vooral het titelnummer is met de voorzichtige koorgezang bijna bombastisch temidden van de rest van de plaat. Wat blijft doorklinken is dat prachtige geluid dat de geur van muffe kerkgebouwen en diens knorrige inhabitanten heel dicht tegen je aanduwt. De plaat groeit per luisterbeurt (bij mij). Daarmee is Sober Maal een belevenis op zich die mij tot in het diepste van de vezels weet te roeren.

avatar van WoNa
4,5
"Ga je je bekeren"?, vroeg mijn vrouw mij bij thuiskomst uit het werk toen ik zat te luisteren naar Sober Maal. Nee, maar wel tot deze plaat. Wat een balans tussen schoonheid, vreemdheid, spiritualiteit en religie/kerk. Ook de vervreemding gecombineerd met het vertrouwde van een inmiddels verre jeugd. Het komt allemaal bijeen op Sober Maal.

Als broeder Dieleman heeft Tonnie Dieleman mij al meerdere malen ver voorbij mijn comfortzones getrokken, 'Uut de Bron', 'Komma', en doet dit met Colin van Eeckhout opnieuw als De Mannen Broeders. Een album waar ik vooral heel stil van word. Iets waar ik enkel naar wil luisteren, het wil ondergaan.

Het is duidelijk dat een sober maal heel voedzaam kan zijn en iets geheel anders is dan een karig maal.

avatar van likeahurricane
4,5
In 2021 waren ze al te horen tijdens Le Guess Who. Dat was prachtig en indrukwekkend:
Le Guess Who 2021

avatar van Chameleon Day
likeahurricane schreef:
In 2021 waren ze al te horen tijdens Le Guess Who. Dat was prachtig en indrukwekkend:
Le Guess Who 2021


Ze doen een DCD’tje. Weet (nog) niet wat ik hier van moet vinden. Ik heb hier best het een en ander aan religieuze (laat) middeleeuwse muziek staan. En daar grijp ik dan toch liever naar, denk ik.

avatar van spoiler
5,0
De volle 5 sterren. Wat een mooie plaat zeg.

avatar van Johnny Marr
4,5
Deze is aan 't uitgroeien tot één van dé platen van het jaar voor mij. Absurd, achterlijk mooi.

avatar van meneer
Met een lichtelijke tegenzin zet ik hem net op. Waarom tegenzin ? Mwoah, laat ik het erop houden dat je soms wel eens een goeie dag hebt en soms wel eens niet. En soberheid is dan niet altijd een goede input. Maar goed. Het is herfst.

Opgenomen in de Doopsgezinde kerk van Middelburg ? Die ken ik wel. Staat in de bekendste winkelstraat van Middelburg waar velen voorbij lopen. Ik ben er vroeger regelmatig geweest toen ik nog wat had met een vriendinnetje die daar tempelde. Zat ik ergens boven achterin en wat mij toen opviel was het sobere van vooral daar toen echte Mannenbroeders die met nog van die echt serieuze oude karakteristieke Walcherse koppen de dienst volgden. De vrouwen waren nog echte volgers van deze mannen.

Een paar jaar geleden heb ik er zelf eens een weekend geoefend met een Bach koor waarin ik zong. Inderdaad een mooie akoestiek maar die sfeer van toen ik daar van boven achterin zat was er niet meer.

Nu net het eerste lied (ik zou bijna zeggen ‘Hooglied’) gehoord. En dan vooral de zang doet mij ook denken aan de diensten die ik toen heb beleefd. Traag en opzeggend gezongen. Maar, mijn Walcherse taal kennende, is het vooral het Zeeuws-Vlaamse dialect wat (natuurlijk) door Tonnie is meegenomen. En, misschien omdat Zeeuws-Vlaanderen overwegend katholiek was, klinkt het ook wat lichtelijk Gregoriaans. Maar mijn Zeeuws-Vlaamse vrouw zegt net dat het echt Vlaams is. Behalve als Tonnie zingt. Dat herkent ze beter.

Asemruumte is heel herkenbaar. De dominee die zijn wekelijkse riedeltje opdreunt. En ze zijn er nog hoor dit soort kerkdiensten hier op Walcheren. Echo’s uit ons verleden.

Bij Verteere Heel heb ik de neiging om het af te zetten tot er, God zij geprezen, een helder tokkel instrument de muziek vult met een zonnestraal. En dan die heerlijke zang erbij, ritme, opwindend, het nummer wordt gesteund. Ik hoor hier Wardruna - Gap Var Ginnunga maar dan op z’n Zeeuws. De echte Zeeuwse klei in.

Ik kan nu niet verder luisteren, ik moet zo naar Middelburg om te werken. Maar vanmiddag ga ik met mijn vrouw nog een Middelburgs café in. Loop ik langs die kerk. Ik ga nog weleens verder luisteren. Je kan er op een zaterdag weleens zomaar inlopen en op de kerkbanken zitten. Neem ik mijn oortjes mee. Ga ik luisteren daar.

avatar van henkiev
5,0
Geweldige plaat!

avatar van Juul1998B
3,5
Mwah, echt een meesterwerk zou ik dit niet willen noemen. Slecht is het allerminst, en ik kan hier wel op zn tijd van genieten.
Toch voelt dit een beetje als de ali express versie van current 93, die ik toch veel, veel hoger heb zitten. Maar zelfs een ali express versie van die band is nog heel erg goed hoor
3,5*

avatar van Edwynn
4,5
Met interesse kijk ik naar de 'name dropping' omdat ik niet heel veel kijk heb op dit soort uitspattingen. Maar DCD zag ik voorbij komen en nu Current 93. En dan moet me toch van het hart dat wat ik van die gasten ken, in mijn oren iets heel anders is dan De Mannen Broeders. Current 93 pakt veel meer invloeden erbij terwijl Dead Can Dance welhaast een eigen universum van klanken is. De Mannen Broeders spitsen zich via Sober Maal juist heel erg toe op composities die uitblinken in kaalheid maar nog meer de protestantse spruitjessfeer van de voorbije paar decennia bij je naar binnenbrengen. Die culturele inbreng is in geen velde of wege te vinden bij DCD en Current 93. Die hebben hun eigen achtergronden.
Zeggen dat Sober Maal een ali-express dingetje is, doet het geheel wat mij betreft wel wat tekort.

avatar van Juul1998B
3,5
Ik zit wel iets meer in die hoek van de muziek en moet het volgende zeggen.
Dead Can Dance is ook weer heel anders als de mannen broeders EN current 93.
Current 93 staat juist bekend om zijn kaalheid (net als dit album) en echt de apocalyptische/kerkelijke/donkere folk. Ik vind dit album op de stijl van current 93 lijken, vandaar de wat ''grappig bedoelde'' ali-express versie uitspraak.

Dead Can Dance staat juist bekend om zijn neoklassieke/ darkwave geluid. Juist vol. Maar de link met DCD snap ik maar voor een klein gedeelte. DCD heeft ook de link met het kerkelijke en/of spirituele. Qua sound is DCD heel anders als de mannen broeders en Current 93.

avatar van Edwynn
4,5
Dcd noemde ik omdat iemand anders dat vergelijk maakte.

Maar ook Current 93 zet een hele andere toon. Soms met traditionele folk en soms met zelfs wat elektrisch geratel. Van beiden is hier geen sprake. En er is ook geen protestants/calvinistische inslag zoals hier. Tenzij je me op een titel wijst die dat wel heeft.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:28 uur

geplaatst: vandaag om 22:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.