Depeche Mode - The Singles 81→85 (1985)

Alternatieve titels: The Singles 81>85 | Catching Up With | Greatest Hits

Pop / Electronic
Label: Mute

1. Dreaming of Me (3:47)
  2. New Life (3:45)
  3. Just Can't Get Enough (3:39)
  4. See You (3:55)
  5. The Meaning of Love * (3:07)
  6. Leave in Silence (4:01)
  7. Get the Balance Right (3:14)
  8. Everything Counts (4:00)
  9. Love in Itself (4:00)
  10. People Are People (3:45)
  11. Master and Servant (3:52)
  12. Blasphemous Rumours (5:09)
  13. Somebody * (4:24)
  14. Shake the Disease (4:48)
  15. It's Called a Heart (3:47)
  16. Photographic [Some Bizzare Version] * (3:13)
  17. Just Can't Get Enough [Schizo Mix] * (6:46)
  18. Flexible * (3:11)
  19. Fly on the Windscreen * (5:04)
  20. A Question of Lust * (4:24)
  21. Something to Do * (3:44)
  22. Stripped * (4:13)
  23. Here Is the House * (4:16)
  24. It Doesn't Matter * (4:55)
  25. It Doesn't Matter Two * (2:49)
avatar van Tribal Gathering
Tribal Gathering schreef:
Voor mij begint dit album pas halverwege. De eerste paar nummers vind ik echt niet om aan te horen. Everything counts begint er al op te lijken en track 10 t/m 15 zijn erg goed. Laat ik aardig zijn -- 3 sterren.

Tja, soms lees je iets terug van jezelf en vraag je je echt af waarom je zo fout zat. Echt niet om aan te horen wordt nu veranderd in een heel stel heerlijke tracks. Hup, een ster erbij en maar eens op zoek gaan naar de normale studio-albums.

Ascari125
Een mooie verzamel CD jammer dat het niet lang duurde hun succes

MindRuler
Ascari125 schreef:
jammer dat het niet lang duurde hun succes

Ze zijn nog steeds actief, maken nog prima albums en trekken nog steeds volle zalen.
Blijkbaar geef jij het woord "succes" een andere definitie...

Ascari125
MindRuler schreef:

Blijkbaar geef jij het woord "succes" een andere definitie...
Ja correctie ze hebben nog een trouwe aanhang. Ik bedoel dat je ze nog weinig hoort in de Belgische nationale radio zenders, alhoewel ze altijd goeie muziek gehad hebben.

avatar van orbit
Een mooie verzamel CD jammer dat het niet lang duurde hun succes

Langer dan de meeste bands hoor.. ik weet niet wat jouw bron is?

MindRuler
Ascari125 schreef:
Ik bedoel dat je ze nog weinig hoort in de Belgische nationale radio zenders.

Om eerlijk te zijn luister ik zeer zelden naar onze Nationale zenders waar er te veel commerciële troep wordt gedraaid. Depeche Mode hoor je inderdaad vrij weinig tegenwoordig, tenzij op zenders als Nostalgie waar je al eens een People Are People voorbij hoort komen.

avatar van kobe bryant fan
Een redelijke verzamelaar de muziek is meestal redelijk goed maar ik stoor me soms wel aan de zang. Ik start met een 2,5*

avatar van dazzler
De kans is klein dat ik een plaat van 2,5 nog een extra draaibeurt gun.
Je begint streng, Kobe, maar het siert je dat je de plaat nog een kans wil geven.

avatar van kobe bryant fan
Ik heb hem hier toch op vinyl liggen, en omdat ik een paar nummers toch goed vind wil ik deze inderdaad nog een kans geven.

THE SINGLES 1981-1985 1985

Sommige verzamelaars hebben de status van een regulier album
omdat ze een stap in de groei van een band markeren. Ik denk daarbij
onder andere aan Standing on a Beach van The Cure. Samen met deze
van Depeche Mode twee sterke compilaties om te koesteren.

14 singles chronologisch gerangschikt. Completer kan het niet.

De eerste drie singles dragen duidelijk de stempel van oprichter Vince Clark.
Het is een interessante oefening om ze naast het single werk van Yazoo te leggen.

Dreaming of Me was het stamelende 7" debuut van Depeche Mode.
Het nummer zou de UK versie van het eerste album niet halen, maar stond
wel op de Amerikaanse en Europese edities van Speak and Spell (1981).

New Life (de titel suggereert een herstart) sprankelt wel en is samen
met de klassieker Just Can't Get Enough het prijsnummer van het eerste album.
Je hoort hoe de overige bandleden steeds nadrukkelijker hun accent leggen.

Exit Vince Clark.

See You wordt dan de eerste single van Martin Gores hand.
Het nummer lijkt wat moeite te hebben met het synthesizer arrangement.
The Meaning of Love klinkt als een te goedkope kopie van een Vince Clark song.

Met Leave in Silence toont Depeche Mode voor het eerst zijn donkere kant
die op de andere composities van A Broken Frame (1982) ook meer tot uiting komt.
De albumtitels zijn bij Depeche Mode meer dan toevallig: ze markeren groeifases.

Enter Alan Wilder.

En dan is daar plots Get the Balance Right. Een titel die er niet om liegt.
Met de intrede van geschoold toetsenist Alan Wilder vindt DM definitief zijn vorm.
Getuige daarvan is het vindingrijk gearrangeerde Construction Time Again (1983).

De hitsingle Everything Counts wordt de tot dan toe grootste UK hit en krijgt live
de status van meebruller. Opvolger Love in Itself (een remix van de album versie)
heeft minder hitpotentie en deemstert geruisloos weg in de hitparade.

Met People Are People breekt Depeche Mode door in Europa.
Vooral in Duitsland waar het een nummer 1 hit wordt. Opvolger Master and Servant wordt
op zijn beurt beloond met een top 10 plaats en de LP Some Great Reward (1984) is een hit.

Als 3de single van het album wordt gekozen voor een dubbele a-kant.
In de UK is dat Blasphemous Rumours / Somebody, maar in de rest van Europa
wordt in de hitlijsten voorrang gegeven aan de remix van de pulserende ballad.

Om het succes van de industriële albumsound met zijn schroefbouten en draaibanken
aan te houden verschijnt in de lente van 1985 een non-album single die de succesformule
perfect toepast. Ratelend metaal, perfecte melodie en opgesplitste vocalen. Naast Dave Gahan
zingt ook Martin Gore een aantal zinnen mee, net zoals in Everything Counts en People Are People.

Doe Maar deed trouwens net hetzelfde op haar twee grootste hits De Bom en Pa.

Afsluiten doet de verzamelaar met het wat pufferige It's Called a Heart.
Een single die deze compilatie moest promoten en waar de band niet achter stond.
Het nummer werd vooral afgewerkt door het studiopersoneel om zoals dat hoort
met een nieuwe hit op de proppen te komen naar aanleiding van een best of.

The Meaning of Love en Somebody zijn weggelaten van de vinyl release.
Maar zowel de oorspronkelijk cassette editie als de eerste CD uitgave tellen 15 tracks.

Een latere update van deze best of kreeg een nieuwe hoes en twee bonustracks mee.
Photographic is in deze versie terug te vinden op de legendarische Some Bizarre sampler
van label stichter Stevo. Legendarisch omdat daar ook Soft Cell en Blancmange op debuteerden.
In plaats van de 12" mix van Just Can't Get Enough had ik liever de 1983 live versie gehoord.

avatar van Mille Vinyl
Score verhoogd van 3.5 naar 4. zeer goede verzamelaar en buiten de mini lp love it itself met de live uitvoering van' just can't get enough' had ik nog niks van Dp . Daar moet dringend iets aan gedaan worden ! Op zoek naar enkele vinyl lp uit hun latere perriode !

Ik zou starten met

Some Great Reward en Violator.

Daarna Construction Time Again en Music for the Masses.

En als je dat allemaal okee vindt kan je Black Celebration doen,
het meest overroepen DM album, zeker op deze site (ja, laat de kritiek maar komen).

avatar van Mille Vinyl
Dazzler bedankt vvor de tips ! Ik probeer ze in deze volgorde bijeen te sparen, maar aangezien ik enkel tweedehands vinyl koop moet ik meestal tevreden zijn met datgene dat ik tegen kom op rommelmarkten ! Ik hou zeker deze titels in gedachte !!!!

avatar van dazzler
In plaats van Black Celebration raad ik toch eerder Songs of Faith and Devotion aan.
Maar die laatste ga je enkel op CD vinden vrees ik. Violator is ook heel moeilijk op vinyl te vinden.

avatar van Mille Vinyl
Misschien ouderwets of een afwijking maar ik verzamel voorlopig enkel vinyl

avatar van kaztor
Jan Wessels schreef:
De hoesteksten zijn trouwens hilarisch (quotes van critici: bij Master and Servant staat "what do you expect from this lame bunch of dickheads"), enige zelfspot is DM niet vreemd.

Inderdaad prijsloos, die citaten. En het leukst is dat er bij elk nummer eerst een negatief oordeel en dan een positief oordeel staat.
Bij Just Can't Get Enough: 'I can. You will!'
Neil Tennant (later van de Pet Shop Boys) geeft voor het blad Smash Hits verder nog Blasphemous Rumours een veeg uit de pan. Vergelijk Mode's muziek eens met het 'gezellige' gepriegel van de Pet Shop Boys...

Eliniej schreef:
Ik vind dit gewoon een prachtige cd met machtige nummers! De eerste singles waren ook al goed, maar vanaf 'Everything Counts' begon het pas echt interessant te worden.. Krijgt 'n mooie 4sterren!

Ik leg de scheidingslijn eerder bij Leave In Silence.

De beginperiode klinkt vooral als de vroege OMD. Speels, maar zeer zeker niet onaardig.
Het is gewoon met een andere insteek dan wat het latere werk kenmerkt.

Met ingang van See You pakken de wolken zich al wat samen en vanaf Leave In Silence begint er duidelijk een tendens naar gewichtigere teksten en donkerder muziek waarna met ingang van Everything Counts de industrial-invloeden zich aandienen.
Ten tijde van People Are People is de transformatie compleet.

avatar van LucM
Depeche Mode was net als OMD aanvankelijk sterk beïnvloed door Kraftwerk. Na verloop van tijd werd hun sound donkerder met wat meer industrial-invloeden.

avatar van Funky Bookie
DM ooit leren kennen door People are People. Vond ik toen redelijk magisch, maar heft de tand des tijds niet helemaal doorstaan. Deze groeiperiode vind ik niet de beste van deze band, maar klassiekers als Blasphemous Rumours en Just can't get enough (vooral de mix, jammer dat het niet de live versie is) maken veel goed.

avatar van Pinsnider
Hoogtepunt van deze verzamelaar zijn toch wel de eerder terecht gememoreerde citaten van muziekcritici. Geweldig! En wat een grote band ben je als je dit gewoon zo publiceert bij je liedjes!! Voor de rest is mij volkomen duidelijk waarom ik pas ben ingestapt bij Some Great Reward....

avatar van frolunda
Leuke verzameling singles waarbij de kwaliteit met ingang van Everything counts toch wel erg omhoog gaat.Vraag me overigens af of Depeche mode ten tijde van Some great reward veel naar de Einstürzende Neubauten luisterden.
Blasphemous Rumours is voor mij de absolute topper op dit album.

avatar van luigifort
Topperrrrrrr....
There's something beating here inside my body and it's called a heart. Ik had t niet beter kunnen verzinnen

avatar van brajoapau
frolunda schreef:

In de periode 1983 - 1986 werkte ze samen met engineer en producer Gareth Jones; die had eerder ook al met Einstürzende Neubauten samen gewerkt.

kaztor schreef:
De beginperiode klinkt vooral als de vroege OMD. Speels, maar zeker niet onaardig.

Mag ik je Organisation (1980) van het vroege OMD aanbevelen? Zeker niet onaardig en verre van speels. Speels werd OMD pas na Dazzle Ships (1983). Nog te veel mensen kennen enkel hun hits. Ook de vroege DM heeft enkele donkere deep cuts als je verder dan de singles luistert. Maar het klopt dat beide bands in tegenovergestelde richting evolueren. De albumtitels Junk Culture (1984) en Black Celebration (1986) spreken boekdelen. Vince Clarke ging synthesizer spelen toen hij Electricity van OMD kocht.

avatar van LucM
En OMD werd een synthipopband na een concert van Kraftwerk te hebben gezien. Depeche Mode klonk in het begin luchtig en poppy (misschien door toedoen van Vince Clarke) maar werd na verloop van tijd donkerder. Overigens vind ik hun muziek - hoewel typisch 80's - goed de tand des tijds doorstaan.