Een ieder die – fan of niet van Coldplay – afgelopen zomer heeft gekeken en geluisterd naar de BBC-registratie van Coldplays optreden op festival Glastonbury, moet bijna wel onder de indruk geweest zijn van dit twee uur durende spektakel. Naast de aaneenschakeling van de tientallen hits die langskwamen, was voor velen het gitaarspel van de in een rolstoel zittende Michael J. Fox (Back To The Future) bij het lied Fix You het meest ontroerende hoogtepunt van de show. Maar zelfs voor een band als Coldplay geldt: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Zoveel is duidelijk na het beluisteren van hun tiende studioalbum Moon Music. Het album begint met de naamgever van de plaat, waarvan de eerste twee minuten klinken als muziek uit de film Apollo 13. Daarna krijgt het een vervolg als pianoballade waarin tekstueel één zin de aandacht opeist: ‘Maybe I'm just crazy, I should just be a brick in the wall.’ Is dit een openlijke flirt met Pink Floyd? MOON MUSiC als song is van het niveau hap-slik-weg en vloeit in eenzelfde sfeer over in de eerste single van deze plaat feelslikeimfallinginlove. In dat lied toont Coldplay waar ze zo ontzettend goed in zijn: liefdesliedjes maken met sfeervolle coupletten en catchy refreinen die zich na één keer luisteren vastbijten in je brein.
Vanaf dit tweede lied schiet Moon Music werkelijk alle kanten die het maar kan het muzikale universum in. WE PRAY doet qua stijl denken aan Imagine Dragons en is een prima track, totdat Elynna en Burna Boy het nodig vinden om zich er – totaal overbodig en niets bijdragend – mee te gaan bemoeien. Daardoor klinkt WE PRAY als een hopeloze poging van Coldplay om een jonger publiek aan te spreken zoals ze dat in het recente verleden even nodeloos deden met BTS en Selena Gomez.
Als na pakweg drie minuten het lied JUPiTER eindigt volgt plots een soort demo-LoFi-versie van hetzelfde lied dat weer wordt opgevolgd door eenzelfde soort versie van een ander lied. Geen touw aan vast te knopen en de bedoeling blijft verre van duidelijk. Klip en klaar is dan wel de volgende track GOOD FEELiNGS. Een Kylie Minogue-achtige discostamper onder de begeleidende klanken van niemand minder dan Nile Rogers. Ook de bijdrage van Ayra Starr is geslaagd, waardoor dit nummer meteen aan de ‘greatest hits’-collectie van Coldplay mag worden toegevoegd. Ook al is het dan nog geen hit, het moet wel heel raar lopen wil dit nummer die status niet halen. De buitenspelende kinderen die te horen zijn doen overigens wel sterk denken aan School van Supertramp.
Rainbow is onnavolgbaar. In de negatieve betekenis van het woord wel te verstaan. Rainbow is een zes minuten durende track waarin het lijkt alsof Coldplay Pink Floyd-je probeert te spelen in de trant van Shine On You Crazy Diamond. Jammerlijke, veel te lang durende misser.
Dat Coldplay begaan is met onderwerpen als duurzaamheid en klimaatverandering is bekend en het siert de leden dat ze hun bekendheid gebruiken om hier aandacht voor te vragen. Ook in het lied iAAM lijken deze thema’s aangestipt te worden. De makers van EA voetbalgame fc25 hoorden dat blijkbaar anders, want zij hebben dit lied opgenomen in de soundtrack behorende bij dit spel. Volgens EA sports gaat het lied over doorzettingsvermogen, veerkracht en persoonlijke prestatie. Welke betekenis ook waar is, misschien wel allebei tegelijk, je hoort in dit lied voorzichtig een flirt met de Coldplay van twintig jaar geleden, zeg rondom het album X&Y. Mogen ze vaker en meer doen.
Zaklampjes bij de hand houden als het Beatle-eske ALL MY LOVE wordt ingezet door Coldplay. Hoewel de songtekst je wellicht doet schuimbekken met zinnen als ‘Whether it rains or pours, I'm all yours’ (het kan niet anders dan dat er Hallmark-kaarten bestaan met precies dezelfde tekst), is het effect ervan tijdens een concert voorspelbaar. Duizenden zaklampjes, veel la-la-la’s en een betraand oog bij iemand die oprecht geraakt wordt door dit lied. Prima aanvulling op de setlist van Coldplay die sowieso rijk bedeeld is met dergelijke songs.
Het bijna zeven minuten durende slotlied ONE WORLD bestaat lyrisch uit de volgende elementen: zes keer ‘Oh, one world, only one world’, vijf keer ‘In the end it's just love’ en tweeëndertig keer ‘la-la-la’. Om dit op papier te krijgen waren er maar liefst tien(!!!) tekstschrijvers nodig, waaronder Brian Eno (Roxy Music). Ook hier is het laatste deel van het lied een toegevoegde opname die klinkt als een LoFi-demo en ook hier is deze toevoeging een raadsel.
Zoals eerder al geschreven schiet Moon Music alle kanten op. Van aanstekelijke dance-pop, via gewichtige eclectische rock naar weinig tot het gehoor sprekende productie-experimenten. Hierbij bedient Coldplay zich van een overdaad aan la-la-la’s, oh-oh-oh’s en na-na-na’s die slechts een enkele keer iets toevoegen, maar veel vaker – vooral de la-la-la’s – klinken als een soundtrack voor de eerstvolgende Smurfen-tekenfilm. Toch weet Coldplay ook op dit album weer een viertal tracks te produceren die hoogstwaarschijnlijk tot het vaste repertoire zullen gaan behoren tijdens concerten: feelslikeimfallinginlove, iAAM, GOOD FEELiNGS en ALL MY LOVE zijn gewoon goede, sterke songs. Om in ruimtetermen te blijven is de conclusie dus: Moon Music bereikt middels individuele tracks vier keer zijn doel, maar faalt in zijn missie om als heel album tot grote hoogten te reiken.
Recensie | Coldplay - Moon Music | Nieuweplaat.nl