The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold as Love (1967)

Label: Polydor

1. EXP (1:55)
  2. Up from the Skies (2:55)
  3. Spanish Castle Magic (3:00)
  4. Wait Until Tomorrow (3:00)
  5. Ain't No Telling (1:46)
  6. Little Wing (2:24)
  7. If 6 Was 9 (5:32)
  8. You Got Me Floatin' (2:45)
  9. Castles Made of Sand (2:46)
  10. She's So Fine (2:37)
  11. One Rainy Wish (3:40)
  12. Little Miss Lover (2:20)
  13. Bold as Love (4:09)
Ik niet, ik beschouw het als mijn favoriete album (maar het verschil is eigenlijk zo minimaal dat ik ze alle 3 op 1 lijn heb staan, maar moest ik kiezen.....).

avatar van Rudi S
Eens met de heren (cured en west) hierboven, tenminste Electric Ladyland is wat mij betreft ietsjes beter.
De muziek op dit album is wat meer funky, hier horen we misschien ook wat meer de zanger Jimi, ik vind dit zijn best gezongen album, op het eerste en derde album ligt er ook wat meer nadruk op Jimi de gitarist.

avatar van Droombolus
Met afstand mijn fave Hendrix plaat. Funky ja en ook jazzy hier en daar. Ik hoor op ABAL waarom Jimi probeerde een samenwerking met Miles Davis van de grond te krijgen.

Rudi S schreef:

Kijk, dat is nou een goed punt, mee eens. Was ik vergeten te vermelden. Voor mij is juist die gitarist cruciaal, hoewel hij natuurlijk op die andere albums ook prima zingt.

avatar van Funky Bookie
Dit is absoluut een heel goed album, maar ik vind het heel jammer dat veel nummers gewoon weggedraaid worden, soms nog midden in een solo.
Ik vind Jimi op zijn best als hij los gaat op de gitaar. Dit album bevat meer korte songs, wat ten koste gaat van het gitaarwerk. De zang is inderdaad wel heel goed. De beste nummers voor mij zijn Little Wing, If 6 Was 9 en Bold As Love. Een aantal nummers vind ik toch wel onder de Hendrix standaard.

Funky Bookie schreef:

Helemaal mee eens. Little wing is een goed voorbeeld hiervan. supermooi nummer, komt die solo, en olé de edit erin!

Verassende start met dit album. Nadat Alien Jimi opgestegen is volgt er een jazzy nummer. Dat is een beetje een teken voor de rest van 't album. Vergeleken met de andere 2 geen uitgerekte nummers, maar makkelijker in t gehoor liggende songs.
Ook ik vind er een aantal onder het Hendrix niveau, waarvan You Got Me Floatin' wel de slechtste is voor me . Gelukkig wordt dit gecompenseerd met andere, fantastische tracks.

She's So Fine wordt blijkbaar gezongen door een bandmember, en trekt me meteen minder aan. Wel doet het me qua zang geluid (en ook muzikaal) heel erg denken aan Kula Shaker.

Al met al gewoon wel een sterke plaat, en ik ben nu bij qua officiële Hendrix albums die uitgekomen zijn toen hij nog zuurstof inademde. Die bevallen me erg goed. Ben wat huiverig voor de albums die na zijn overlijden zijn verschenen, maar ik ben wel erg benieuwd naar Blues. Misschien moet ik die ook nog maar eens gaan toevoegen.

avatar van Metalhead99
Wederom een geweldig album van deze band waarin Hendrix (duidelijk) centraal staat. Ik zag laatst het eerste deel van de BBC documentaire "Seven Ages of Rock" waarin best veel aandacht gegeven werd aan Hendrix en zijn werk. Daardoor kreeg ik weer helemaal zin in het beluisteren van zijn muziek en besloot ik verder te gaan waar ik gebleven was.
Dat bracht mij bij dit album en ik moet zeggen dat het wederom genieten is. Er worden inderdaad erg veel nummers weggedraaid, waardoor je soms het idee krijgt dat een nummer nog niet helemaal af was. Maar goed, verder is het alleen maar genieten. Hendrix' karakteristieke gitaarwerk is om van te smullen en ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf ook erg kan genieten van zijn stemgeluid. Een rustige stem die bijna als een soort verhalenverteller door het repertoire van dit album gaat. Voor mij is momenteel "If 6 Was 9" de favoriet. Heerlijke drum/trommelwerk in deze track en ik vind de opbouw gewoon geweldig. Het is bijna een jazzsessie, maar dan overduidelijk wat meer de rockkant op door het gitaarwerk en het soldeerwerk. Heerlijk om naar te luisteren.
Binnenkort maar eens wat meer van de man gaan beluisteren, want dit smaakt naar meer!

avatar van MDRAIJER
Zoals wel vaker bij Jimi vind ik het moeilijk om 3 favorieten uit te kiezen... Spanish Castle Magic, Little Wing, If 6 Was 9, One Rainy Wish en Bold as Love behoren tot het beste van Jimi ooit.

Ietsje beter dan Are You Experienced, ietsje minder dan Electric Ladyland.

west schreef:
Het verbaast mij altijd dat dit Axis Bold As Love net zo hoog scoort als Are You Experienced & Electric Ladyland. Dat zijn echt absolute topplaten, met veel ijzersterke songs en solo's. Hier is dat een stuk minder. Eigenlijk staan er vier nummers op van het topniveau van die platen. Dat zijn (natuurlijk) Little Wing, Spanish Castle Magic, Castles Made Of Sand & Bold As Love. Wait Until Tomorrow is ook niet onaardig. Maar de rest ligt toch onder het gebruikelijke niveau van the Jimi Hendrix Experience. Geef mij maar de eerste plaat uit 1967 en die erna uit 1968.

Hier kan ik me wel goed in vinden, al vind ik de plaat erna ook niet goed (maar die moet ik weer eens beluisteren om mijn vorige ervaringen nog eens te staven). Are You Experienced heeft meer die jongehonden-energie en branie waarop zowat elke song raak is, hier is de spontaniteit er ineens vanaf. Het klinkt mij allemaal te bedacht om echt van te kunnen genieten.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Off-topic discussie (van jaren geleden) over de positionering van de hoes verwijderd.

avatar van RuudC
Waar ik Are You Experienced en Electric Ladyland goed ken, is Axis Bold As Love altijd wat gebleven qua waardering. Weinig gedraaid dus en dat komt vooral omdat het op het eerste oog niet zo sprankelt als de andere twee. De echt grote hits zul je hier niet vinden. Ik snap daarom wel waarom een aantal mensen deze wat overgewaardeerd vinden en eerlijk gezegd neig ik zelf ook naar dat kamp. Toch is Axis eigenlijk een heel leuk album met een handvol pareltjes. Het is overigens wel jammer dat het soleergeweld achterwege blijft op deze vooral songgerichte liedjes. Er staat in elk geval nog wel wat onvervalste psychedelica op met o.a. Little Wing en One Rainy Wish. If 6 Was 9 is ook een ronduit prachtige track. Ja, het maakt minder indruk dan de andere twee populaire albums, maar dat is eerder omdat die tamelijk geniaal zijn. Axis Bold As Love is gewoon heel goed. Ik vraag me wel af wat een liedje als She's So Fine hier doet. Noel Redding is geen slechte zanger, maar hij onderbreekt de sfeer. De gebeurt op Electric Ladyland ook al.

Tussenstand:
1. Are You Experienced
2. Axis: Bold As Love

avatar van lennert
Toch een tandje minder dan het debuut. Het album is verre van slecht en heeft met Little Wing een absolute uitschieter, maar de sound is verder wat ingetogener en ik mis toch wat spetterend gitaarwerk dat ik op het vorige album wel hoorde. If 6 Was 9 vind ik persoonlijk een track die echt helemaal nergens naartoe gaat en You Got Me Floatin' vind ik vooral chaotisch. She's So Fine vind ik dan weer wel een fijne afwisseling door de opzwepende compositie en Redding's zang. Verder is er niet heel veel dat er voor me uitspringt, waardoor Axis: Bold As Love geen blijver voor me is.

Tussenstand:
1. Are You Experienced