Neil Young - Landing on Water (1986)

Canada
Label: Geffen

1. Weight of the World (3:42)
  2. Violent Side (4:23)
  3. Hippie Dream (4:14)
  4. Bad News Beat (3:18)
  5. Touch the Night (4:30)
  6. People on the Street (4:33)
  7. Hard Luck Stories (4:09)
  8. I Got a Problem (3:19)
  9. Pressure (2:46)
  10. Drifter (5:04)
avatar van IntoMusic
1,0
En ik maar denken: "geen paniek, leg het album gewoon eventjes een aantal jaartjes weg en daarna leer je dit waarderen...". Jaja...

Net Trans met een volle ster opgewaardeerd, maar bij dit album lukt dat toch echt niet. Het is ook al door de voorgangers geschreven: je kauwt je wezenloos, maar doorslikken gaat niet bij dit album. Tenzij je een hele hoge irritatiegrens hebt, veel aan zelfpijniging doet en toch iets van Neil wilt kopen, dan is dit je album.
Daar waar Trans absolute hoogtepuntjes kent, is dit album aan één stuk door slecht geproduceerd, slecht begeleid, slecht geschreven en bovenal met een ongeïnteresseerdheid gezongen waardoor je Neil ook irritant gaat vinden.

Ook ik ben enorme fan van hem, maar ook fans hebben grenzen en bij deze Neil, die is ver overschreden. Ik ga mijn score met een volle ster verlagen (die heb ik inmiddels aan Trans gegeven )

avatar van wizard
Landing on Water klinkt niet als iets dat je van Neil Young zou verwachten (ook al slingert zijn oeuvre alle kanten op), het geluid is ontzettend jaren '80 (iets waar ik normaal niet van houd), maar om de een of andere reden vind ik deze plaat gewoon leuk.

Dat is niet iets wat ik echt kan verklaren, maar het kan ermee te maken hebben dat ik liever iets heb dat echt anders klinkt dan alle andere albums uit NYs catalogus dan het zoveelste album dat een beetje aan Harvest of Zuma of een andere klassieker doet denken, maar kwalitatief minder is. En Landing on Water voldoet wel aan dat criterium.
Verder zijn de teksten hier en daar ook nog best de moeite waard. En, zoals Harm1985 hierboven al zei, de clips zijn het aanzien ook best waard. Wellicht omdat ze enigszins knulig overkomen. Tenminste, wat ik er tot nu toe van heb gezien.

Misschien is dat wel de reden waarom ik Landing on Water leuk vind, bedenk ik me al typend: Het is een beetje een knullig album: Neil Young probeert krampachtig hip en jaren'80 over te komen, maar is het stiekem niet.

3* kan ik hier wel kwijt. Maar ook niet meer.

Stijn_Slayer
Onlangs weer eens gedraaid. Tja... De nummers zijn op zich niet écht slecht, maar die duivelse synths hè... Het kost veel moeite om hier doorheen te komen, ik kan er ook nooit echt van genieten. Touch the Night en Drifter kunnen er wel mee door.

Landing on Water doet me wel altijd denken aan mijn 'Neil Young speurtocht'. Ik heb destijds een heel weekend de tijd genomen om alles van Neil Young te beluisteren, van voor af aan. Dat was de eerste keer dat ik LoW hoorde (en meteen een van de weinige keren). Dat is dan wel weer een leuke herinnering die steeds opkomt bij het beluisteren van Landing on Water. Neil's eigenzinnigheid heeft vele mooie nummers/albums opgeleverd, maar ook wat mindere...

avatar van Sir Spamalot
Moet ik dit slecht vinden omdat hij iets anders doet of moet ik dit goed vinden omdat hij iets anders doet? Het is verschieten, opener is een draak van nummer, de rest zou meevallen zonder dat artificieel gedoe van drums en koortjes. Het waren de jaren van electronica en vele groepen hebben zich hieraan gewaagd.

Father McKenzie
"selecteer 2 favoriete tracks". Voor dit album moeilijk, moeilijk. Ik wou een half sterretje naast Hippie Dream plaatsen, maar dat lukt me niet echt

1,5
Heeft Neil Young nog slechtere albums uitgebracht dan deze?

1,0
Niet dat ik weet en laten we hopen dat hij er ook nooit een slechtere dan deze zal maken.

Stijn_Slayer
Ik denk dat deze wel unaniem beschouwd wordt als zijn minste album. Trans en Dead Man vind ik zelf nog erger, Fork in the Road scoort ook niet veel hoger bij mij.

Father McKenzie
Nog eens proberen te beluisteren, maar hier is echt voor mij geen doorkomen aan, sorry. Geen half nummer, zelfs Hippie Dream, misschien toch een lichtpuntje.... ga ik zelfs niet op de i-pod gooien, Neil had hier een vreselijke off-day, denk ik.

neen, voor mij is superster Neil nooit dieper weggezonken in het moeras van slechte smaak als hier het geval is. Een zeldzaam moment van zinsverbijstering, a momentary lapse of reason om een andere band's woorden te gebruiken....

1,0
Met dit album bereikt Neil Young ongekekende dieptes gelukkig raakt hij er hierna weer uit.

Toch ben ik ervan overtuigd dat Neil dit enkel deed om van zijn contract af te raken met de platenmaatschappij.

Stijn_Slayer
Wel grappig dat er nog drie mensen zijn die dit misbaksel 5* toekennen. Natuurlijk weer zonder verdere argumentatie.......

Father McKenzie
Voor hun straf zouden ze met de repeattoets ingedrukt, de plaat een hele dag moeten uitzitten, vind ik!

1,0
Hehe geen Guantanamo foltermethoden toepassen Father McKenzie...

avatar van avdj
1,5
Allemachtig....dit moet wel het dieptepunt uit de carrière van Neil Young zijn. Draken van nummers, slechte productie, zelfs de zang van Neil klinkt op de verkeerde manier nonchalant. Ik neem aan dat iedereen hem verguisd en afgeschreven hebben destijds.

Stijn_Slayer
Dat gebeurde al voor dit album.

avatar van Cygnus
Stijn_Slayer schreef:
Dat gebeurde al voor dit album.

Klopt, Neil Young werd ook verguisd en afgeschreven nadat hij de albums Trans (m.i. onterecht) en Everybody's Rockin' (m.i. terecht) had uitgebracht.

avatar van harm1985
Dit zijn de jaren 80 op zijn foutst voor Neil, hij was ten tijde van Everybody's Rockin' al overgestapt op digitale techniek, maar daar werd alles nog min of meer live opgenomen met de hele band, hier werden gewoon takes 'ingevlogen' van de verschillende instrumenten, waardoor elke vorm van cohesie compleet wegviel. Voor sommige artiesten mag dit dan wel werken, voor Neil Young zeker niet. Het zoeken naar 'the big drum sound' hielp ook niet echt, en ook de talenten van Steve Jordan en Danny Kortchmar werden hier niet bepaald optimaal benut. Zonde, want nummers als Hippie Dream en Drifter zijn voorwaar niet slecht.

avatar van midnight boom
Deze plaat werkt op mijn lachspieren...

avatar van Deren Bliksem
Dat alleen is al een * waard!

avatar van harm1985
Van het weekend nog een dubbel DVD uit 1986 opgezet, van de tour met Crazy Horse. Tijdens dat concert worden ook een paar nummers van dit album gespeeld en dat is, zeker in contrast met de rest maar een trieste bedoening. Sowieso kan Crazy Horse maar beter geen nummers spelen van een plaat waar ze zelf niet bij waren (vandaar dat Southern Man ook nooit live wordt gespeeld), maar de aard van het bronmateriaal is dan ook weer zodanig dat het helemaal nergens meer op lijkt. Frank Sampedro redt zich nog enigszins op de keyboards, maar Billy Talbot met die Keyboard bas.. ai, ai, ai. Tel daar de kinderkoortjes (Violent Side) en Neil Young die luchtgitaar staat te spelen bij Computer Age bij op en het is al gauw een pijnlijke bedoeling. Geen idee waarom Neil zelf geen gitaar speelde overigens, bij In Berlin deed hij het wel, maar nu speelde Sampedro zijn partijen en Larry Craig keyboards (met een rare pruik op ook nog).

Tussen de twee sets door kwamen twee clips van het album voorbij (People on the Streets en Pressure), en dat was wederom een pijnlijke herinnering aan hoe slecht dit album ook alweer was. gelukkig is Neil Young het daarmee eens.

1,5
En echte onvoldoende voor een Neil Young album, jammer is dat zeg!
Ik koop hem denk ik toch dadelijk want ik wil over een tijdje m'n collectie toch compleet hebben... en dan maar zien waar de ophef over is!

Wat ik op Youtube lees:
Hippe Dream ! Yeah,what an album,way ahead of its time and my fave N.Y. thanx for this ........... ( :

thank you so much for uploading this classic album! I lost it years ago and i am so grateful to find it here. Everyone thinks Neil's 80's albums suck but you just gotta be open minded and rock out to this and Trans and all the other greats!!

Excellent album. At first, the drum sound turned me off but the synths rock. Those who followed Neil during the Geffen days, like myself, enjoyed each unique release.

what another song from this album that has under a thousand views come on people this is good stuff here!

avatar van wizard
Tja, meningen op youtube...daar is muziek altijd of fantastisch of verschrikkelijk en meestal heeft Justin Bieber er ook nog wat mee te maken.

1,5
Dat is helemaal waar, maar de nummers die ik van de plaat ken zijn niet zo dramatisch als hier word omschreven...
heb hem nu in mn zak zitten, eventjes wachten tot ik thuis ben voor een goede conclusie

Ja, weet je wat het is.
Een misbaksel vind ik dit niet, ik vind dit meer aardig geslaagd voor de verschrikkelijkste, muzikale, periode in de geschiedenis... Ik heb een gruwel hekel aan de '80s al zijn er ook wat aardige albums uitgebracht maar dat zijn dan echt groepen van toen die niets met de standaard '80s sound te maken hebben.

De productie heeft hij alvast niet, hij is niet gelikt en heeft nogal een Grungy productie. De drums en bass staan erg naar voren waardoor de gitaar los opgenomen lijkt, dat zal dus ook wel het geval zijn maar klinkt het verder weg.
De synths.. tja.. je houd er van of niet. Ik houd er niet van maar vind ze hier best wel oke klinken in combinatie met de andere instrumentatie. Teksten zijn gewoon prima inorde.
Het enige waar ik een beetje tegen stoot zijn die typische jaren 80 meezing refreinen (denk bijvoorbeeld aan Touch the Night) dat vind ik toch iets meer voor bands als Bon Jovi of Poison...

Experiment gelukt of niet? Tja Neil moest toch hip blijven ondanks dat hij zichzelf niet meer hoefte te bewijzen.

Om dit lager dan een 2 te geven vind ik wel erg overdreven, je moet deze plaat ook niet echt direct na Harvest draaien ofzo, dan is het contrast groot.

Maar om antwoord te geven op mijn eigen vraag, ik vind het een prima plaatje en om dit een misbaksel te noemen gaat mij te ver, even als een score van 0,5 1 of 1,5... dan doe je deze plaat toch echt te kort...

Al past people on the street niet echt in zijn catalogus

avatar van devel-hunt
Ducoz schreef:
De productie heeft hij alvast niet,

Ik weet niet of wij naar dezelfde plaat luisteren, maar ik vind deze plaat juist een veel te vette jaren 80 productie hebben. De plaat is herkenbaar door de karaktervolle stem van Young, maar de productie is erg jaren 80, klinkt daardoor gedateerder als On the Beach of als comes a time. Bovendien zijn de nummers erg matig.

Stijn_Slayer
Ik ben het hier op zich wel eens met devel-hunt, al vind ik de nummers an sich nog niet eens zo heel slecht.

Met hip blijven heeft dit verder niet zo veel te maken. Dit is Neil die expres z'n middelvinger opsteekt naar Geffen.

devel-hunt schreef:

Voor mij is de jaren 80 productie erg kauwgombal achtig, tot paleisvloer gepoetst....
Zo glad dat je jezelf er bijna in zou zien, maar je zelf niet kan herkennen, tenzij je er mee bent opgegroeid. Een goed voorbeeld daarvan is die verschrikkelijke Jeff Lynne, alles zo lang bijvijlen tot dat het zo in de snoepwinkel kan liggen

Jeff Lynne?
ELO was vooral actief in de jaren '70 maar in de jaren '80 werd zijn sound inderdaad gladder.
Ik zou eerst en vooral denken aan de Stock, Aitken & Waterman-producties als je het hebt over kauwgombalproductie.
Landing on Water vind ik ook vreselijk qua productie die totaal niet past bij Neil Young, ik blijf het zijn slechtste album vinden (Arc ken ik wel niet).

LucM schreef:
Jeff Lynne?

Jawel, maar van zijn kant ken ik vooral Cloud 9 van George Harrison en de Travelling Willburys

ELO ken ik niet, eigelijk...

Daarom heen denk ik aan Poison... en verschrikkelijke synthesiser muziek xD

1,5
Travelling Willburys heeft een natuurlijke productie, Ducoz, daar komen bovendien nauwelijks synths aan te pas.
Het overdadig gebruik van synths en syndrums vind ik ook het minpunt aan vele jaren '80-albums en -nummers zoals die AOR (waar Poison deel van maakt).