Peter Gabriel - Peter Gabriel (1982)

Alternatieve titels: 4 | Security

Label: Charisma

1. The Rhythm of the Heat (5:16)
  2. San Jacinto (6:21)
  3. I Have the Touch (4:31)
  4. The Family and the Fishing Net (7:01)
  5. Shock the Monkey (5:25)
  6. Lay Your Hands on Me (6:06)
  7. Wallflower (6:30)
  8. Kiss of Life (4:17)
avatar van Madjack71
Aparte hoes, maar Gabriel is in die zin ook altijd wel een eigenzinnige artiest gebleken. De 'wereldmuziek' invloeden kwamen hier al naar voren en in die zin was Gabriel er eerder bij dan de gelauwerde Paul Simon.
Het zijn nummers die de tijd nemen voor het opbouwen ervan en om de aandacht vragen. Ikzelf heb iets meer de voorkeur voor kant A, maar dat komt meer doordat ik door Shock the Monkey ietwat uit de sfeer wordt gehaald. Lay your hands on me en Wallflower maken dat weer in orde.
Goed gemusiceerd en de harde drums vallen weer eens op, wat blijkbaar ook een 'ding' was in die periode. Er speelt ook een zekere Levin mee op bas, dat toch Tony van Yes blijkt te zijn getuige het bericht van ChrisX eerder.

avatar van Cor
Cor
Het blijft een bijzondere plaat. Bezwerend, opzwepend met liefde gemaakt. Je voelt bijna fysiek aan dat Gabriel zijn bestemming had gevonden. Prachtige ritmes en warme klanken met die Afrikaanse feel. 'Wallflower' gaat door merg en been als Gabriel smeekt: "Hold on...."

Samen met So imo het beste werk van Peter. Vooral de opener en The Family. Eigenlijk vind ik vrijwel alles wat Peter ooit heeft gemaakt goed.

ichiman38
Toen ik dit album als eerste hoorde moest ik wel even wennen.
Maar achteraf vind ik het een superplaat met als hoogtepunt : Wallflower
dit is toch wel 1 van de beste

avatar van pmac
Het beste studiowerk van Gabriel. De nummers zijn ontstaan vanuit exotische ritmes. Vandaar uit bouwt hij zijn nummers op en doet dat spannend en smaakvol. Zijn teksten zijn ook wat lyrischer (net zoals zijn voorganger ) en zijn stem lijkt nog meer aan karakter te winnen.

Lange tijd weining aandacht besteed aan de eerste 4 albums van Peter Gabriel, totdat ik op Live in Athens "Lay Your Hands On Me" hoorde (en ook zag...). Wow, van welk album was dat afkomstig? Welnu, dat bleek dus Peter Gabriel 4 te zijn. Wat een luistervaring! Er staat naar mijn mening geen zwak nummer op. Absolute uitschieters voor mij zijn: The Rhythm Of The Heat, Wallflower en Lay Your Hands On Me (al vind ik de live uitvoering wel een stuk beter).

WPE
Dit album vind ik er met kop en schouders boven uitsteken, zijn beste album. Hij was inderdaad veel eerder met muziek met wereldinvloed (Afrikaans) dan vel andere muzikanten (alhoewel Ommadawn van Mike Oldfield ook al wat "wereldse invloeden" had). Maar waar het om gaat is dat alle nummers goed in elkaar zitten. Het begint al meteen met het opzwepende Rhythm of the Heat, daarna het prachtige San Jacinto. De nummers daarna zitten ook goed in elkaar, met een heerlijk ritme, en de synthesisers die gebruikt worden produceren de meest aparte en mooie geluiden, geluiden die je voordien nog niet eerder bij andere muzikanten gehoord hebt.
En het prachtige Wallflower is voor mij persoonlijk een hoogtepunt. Kortom: een klasse-album van Peter Gabriel

Met nog steeds dezelfde muzikanten maakte hij destijds al dit juweeltje. Er staat geen zwak nummer op, al vind ik ze op PLAYS LIVE nog beter klinken!!

avatar van rkdev
Het steeds dreigender en voller wordende 'The Rhythm of the Heat' opent het duistere vierde album erg sterk, zeker ook door de opzwepende (Afrikaanse?) drums aan het einde. Het ogenschijnlijk simpel en kaal opgezette 'San Jacinto' vind ik echt een topper, wat een sfeer zit er in dat nummer. 'I Have the Touch' geeft al een voorproefje van wat er qua geluid zou gaan komen op opvolger 'So' met lekkere drums van Simon Phillips. 'The Family and the Fishing Net' met zijn ietwat kille drums doet mij het minste van kant A.

Kant B opent wederom sterk met het aanstekelijke 'Shock the Monkey' gevolgd door misschien wel het beste nummer van het album, het opzwepende 'Lay Your Hands on Me'. Maar nee, het beste nummer moet nog komen. Het indringende 'Wallflower' (over politieke gevangenen) grijpt je volledig naar de keel. Het album sluit opgewekt af met 'Kiss of Life' met een sterk zingende Gabriel.

Op deze plaat lijkt Gabriel dan echt zijn stijl gevonden te hebben in een mix van electronica, opzwepende drums en sfeervolle zang. Erg sterke plaat.

avatar van blur8
rkdev schreef:
Erg sterke plaat.
Hele recensie klinkt als overgave en dan slechts een 8....
Mijn kwalificatie is ruim boven de 10. wat hier niet mogelijk is. een onvergelijkbaar pop monument. dat is t.

blur8 schreef:
Hele recensie klinkt als overgave en dan slechts een 8....
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat het album vanavond pas voor het eerst echt 'binnen' kwam (ben Gabriel aan het herontdekken), en toen heb ik meteen bovenstaand verhaal getypt en de 4* uitgedeeld.
Ik sluit daarom ook niet uit dat die score nog omhoog gaat.

@ rkdev ik ga er vanuit dat je score hoger uitvalt voor dit top product

avatar van Fathead
Fantastische plaat, eerlijk waar.

Gabriel is een behoorlijke blinde vlek in mijn platenkast en dat is onterecht. Wat een warme, spannende plaat is dit! Hoogtepunt na hoogtepunt, jaja ik ben lyrisch. Het bewijst dat fantastische productie niet tot zielloze producten hoeft te leiden.

Neal Peart schreef:
@ rkdev ik ga er vanuit dat je score hoger uitvalt voor dit top product
Gebeurd

Ik vind 'Kiss of Life' overigens zo'n nummer waar het publiek helemaal op los gaat tijdens een concert, maar zie dat het op geen enkel live-album van Gabriel voorkomt. Speelt hij dit nummer nooit live ?

Edit: ik zie dat er een live-versie op de 12" van 'I Don't Remember' (van Plays Live) staat:
Peter Gabriel - I Don't Remember (Vinyl) at Discogs

avatar van berken
Er zijn weinig albums waar niks te skippen valt. Dit is er zo een. Buitencategorie!

avatar van frolunda
Je moet even door de 'blitse' tachtiger jaren productie heen bijten maar als je daar (weer) wat aan gewend bent openbaart zich een bijzonder fraai album.Wallflower is het mooiste en meest tijdloze nummer op de plaat en Shock the monkey het meest hitgevoelige (verdiende eigenlijk wel een zelfde status als bijvoorbeeld Sledgehammer).Andere kiezen vaak voor San Jacinto en The Rhythm of the Heat,ook sterk maar halen het toch niet bij de twee eerder genoemde nummers.Lay your hands on me is een ander hoogtepunt.Andere kenmerken van 4,security zijn Gabriels prachtige en geestdriftige zang,de veelvuldige invloeden van wereldmuziek en de fantastische dynamiek van het album.Erg goed en samen met zijn voorganger de beste van Peter Gabriel.

IMO. je hebt I am the Walrus van de Beatles en the Family and the FishingNet van Gabriel, familie van elkaar!! Vader en Zoon, PG4 heeft zijn beste werk San Jacinto milestone, Wallflower. Ik zit net op YouTube Rythm of the Heat te kijken als concert opener tijdens de Sting/Gabriel Tour.....zo begin je een concert!

avatar van brandos
Ook dit was 1 van de weinige platen waar ik het helemaal met mijn symfovrienden over eens kon zijn als terecht meesterwerk. Gabriels beste, durf ik wel te stellen ook al ken ik niet al zijn albums. Bij zijn debuut was het nog een beetje zoeken naar een eigen richting. Het werd een plaat die de tand des tijds niet helemaal heeft doorstaan ondanks een aantal fraaie songs. Dit in tegenstelling tot deze, die vandaag de dag onverminderd actueel klinkt. Ik denk dat dat ook te maken heeft met de tegelijk 'technische' en organische arrangementen, waarbinnen Gabriels stem zoveel warmte inbrengt. Dit album is ietsje minder makkelijk en comfortabel dan 'So' (voor met je vriendin op de bank) maar zeker zo goed.

avatar van meneer
Ik zit nu al een paar dagen naar de geremasterde versie van dit album te luisteren maar wat is dat een openbaring geworden. Zoveel meer te horen, te ontdekken. Het geeft dit toch al zeer memorabele album een (nog) diepere laag.

In mijn oren het beste studio album wat Gabriel ooit heeft gemaakt. Volle mep 5 ***** !

avatar van meesterdch
Helemaal eens met meneer. Ik luister dit album eigenlijk te weinig, maar zit dank de peter gabrielmeter na een aantal anthony phillips weken, nu weer dagelijks te luisteren naar de aartsengel Gabriel..... Blijft van begin tot eind geweldig. Heb laatst ook een stuk van een documentaire van (ik geloof) de BBC over de totstandkoming van dit album zitten kijken. Gabriel is daarin zijn usual rare, verlegen en behoorlijke briljante zelf. Na dit album komen voor mij UP en PG3..... Waarbij mijn stemming bepaalt welke ik het mooiste vind.

avatar van Broem
meneer schreef:

Vinyl of cd?

avatar van meneer
Broem schreef:

Vinyl of cd?

Nog erger: Spotify: Peter Gabriel 4: Security (Remastered) by Peter Gabriel on Spotify - open.spotify.com

Kan je goed over discussiëren of het nu vinyl, cd, Mp 3, Spotify, Apple music enz nu de voorkeur heeft of wat kwalitatief beter is maar mijn hedendaagse voorkeur gaat uit naar Spotify.

avatar van Broem
Oooohhhhh Op die fiets. Thanx

avatar van TEQUILA SUNRISE
De plaat had even een aanloop bij mij nodig maar toen kwam het album ook echt bij mij binnen.
Blijf met deze ritmische plaat maar eens stil zitten, is mij in ieder geval niet gelukt.
Het wijzigen van het ritme in Rhythm Of The Heat is zowel verrassend als bijzonder.
De drums nemen zowiezo een prominente plek in op deze plaat.
Hoogtepunt vind ik het ( tekstueel ) sterke Wallflower.
Enkel The Family And The Fishing Net vind ik wat minder van niveau.
Heb jarenlang enkel Gabriel' s albums So, Us & Up in de kast gehad en dacht daar voldoende aan te hebben.
Dat is dus een behoorlijke misvatting gebleken en ben met zijn solowerk een inhaalslag aan het maken.

avatar van vigil
Dan te bedenken dat PG3 nog beter is

avatar van Chameleon Day
Euh, vigil, excuus dat ik even inbreek, ...da's niet waar...pietsie minder...pietsie maar.

Grappig bovenstaande posts.
Zat gisteren ook te worstelen met de waarderingen van PG3 & PG4.
Had een zeer lichte voorkeur voor PG3 wat ik moeilijk in een cijfer tot uiting kon brengen.
Voorlopig is het een gelijkspel.

avatar van vigil
In mijn geval is het ook een 4,5* om een 5.0* dus de kwaliteit van beide platen ligt behalve dicht bij elkaar ook nog eens erg hoog

avatar van TEQUILA SUNRISE
Zal mij niet verbazen als er in mijn geval bij beide platen nog een half punt bij gaat komen.
Bijna onvoorstelbaar dat deze albums niet eerder in mijn platenkast zijn verschenen, dan denk je aardig op de hoogte te zijn☹️
De nummers San Jacinto & I Have The Touch zijn ook het vermelden waard.
En nu ik toch in de Peter Gabriel sferen zit direct de 25th Anniversary van het album So besteld inclusief dubbel live CD.
Heb ik ondanks alle corona ellende nog iets om mij op te verheugen

avatar van Chameleon Day
San Jacinto is mss wel DE Gabriël klassieker, dan wel zeker één van de top 3/5.