Peter Gabriel - So (1986)

Label: Virgin

1. Red Rain (5:35)
  2. Sledgehammer (5:09)
  3. Don't Give Up (6:27)

met Kate Bush

4. That Voice Again (4:50)
  5. In Your Eyes (5:26)

met Youssou N'Dour

6. Mercy Street (6:18)
  7. Big Time (4:25)
  8. We Do What We're Told (Milgram's 37) (3:18)
  9. This Is the Picture (Excellent Birds) * (4:25)
  10. This Is the Picture [Live] * (5:56)
  11. San Jacinto [Live] * (7:26)
  12. Shock the Monkey [Live] * (6:44)
  13. Family Snapshot [Live] * (4:36)
  14. Intruder [Live] * (5:26)
  15. Games Without Frontiers [Live] * (5:29)
  16. No Self Control [Live] * (6:15)
  17. Mercy Street [Live] * (9:15)
  18. The Family and the Fishing Net [Live] * (7:06)
  19. Don't Give Up [Live] * (8:15)
  20. Solsbury Hill [Live] * (5:10)
  21. Lay Your Hands on Me [Live] * (6:14)
  22. Sledgehammer [Live] * (5:06)
  23. Here Comes the Flood [Live] * (2:48)
  24. In Your Eyes [Live] * (10:38)
  25. Biko [Live] * (9:36)
Misterfool
Tsja, ik ben dan weer een van die vervelende mensen die don't give up kan waarderen. Sowieso sluiten de stemmen van Gabriel en Bush mooi op elkaar aan en ook de vaak aangehaalde spruitjeslucht ergert me hier niet.

Misterfool schreef:

Het is ook een goed nummer! Vooral de laatste paar minuten zijn muzikaal geweldig. Wordt altijd weggedraaid op de radio.

Het is jeugdsentiment, dus mijn mening is zeer gekleurd. Ik zag dat op Tidal alle Gabriel albums beschikbaar zijn en klikt 'So' maar eens aan. Wat een geweldig album! De muzikanten zijn top, de productie is zeer strak en de songs zijn allemaal strak.

Ik moet erg hard lachen om de meningen hier boven, zeer vermakelijk. De arme man wordt langs de meetlat van zijn eigen werk gelegd, terwijl dit album een veel langere levensduur heeft dan zijn oudere werk.

Ik heb (gelukkig) veel live concerten gezien en waardeer zijn oudere werk evenveel als zijn latere werk. Maar 'So' springt er voor mij bovenuit, er staat echt geen zwak nummer op, het is een coherent geheel en geen nummer is te lang.

avatar van Johnny Marr
Johnny Marr schreef:
Wisselvallig album. Red Rain, Sledgehammer en misschien nog Mercy Street zijn duidelijk de toppers.

Daar moet ik toch echt wel nog Don't Give Up aan toevoegen, nota bene uitgegroeid tot het beste nummer van het album voor mij, nog beter dan Red Rain ja. Práááchtig, één van de mooiste duetten ooit.

Don't give up een zeer zwak commercieel nummer. Mercy Street het beste nummer van dat top(!) album.