N.a.v. de docu 'Once Were Brothers' deze er es bij gepakt.
Ongeveer halverwege de eerste luisterbeurt was ik geneigd met
jorro mee te gaan, maar na 'Chest Fever' en 'This Wheel's on Fire' besloot ik 'm nog es op te zetten ('The Weight' vond ik eveneens - al tijden - geweldig). En blij toe. Er gebeurt ontzettend veel in de nummers, ook al hebben de meesten een wat zelfde
feel en ritmiek. De samenzang is een waar genot.
'Tears of Rage', een mooie, weemoedige opener, met een mooie (dubbel)rol voor de gitaar en het orgel.
In 'To Kingdom Come' valt (weer) de prachtige stem van Manuel op, alsook de samenzang.
Ook 'In a Station' klinkt weemoedig, maar heeft met die clavinet (dacht ik) riedels ook wat kolderieks over zich. Mooi nummer, ook al klinkt de zang hier wat 'cleaner'.
'Caledonia Mission' gaat gewoon lekker door, wat meer bluesy nu. Danko doet niets voor Manuel onder.
Wat moet ik verder nog van 'The Weight' zeggen? Voor het eerst echt tot me doorgedrongen in 'The Big Lebowski'... oeps! Voor de zekerheid even opgezocht, maar dat was dus 'The Man in Me' van vriend Bob...
'The Weight' kende ik dacht ik ook al wel, maar nu valt me pas de gelijkenis (en mijn fout) op. Beide niet te versmaden, laat ik 't daar op houden.
'We Can Talk' is eigenlijk het eerste nummer dat echt een wat meer upbeat en positievere vibe heeft. En daar's niks mis mee.
'Long Black Veil' is een cover. Het nummer klinkt statig en er wordt duidelijk een triest verhaal verteld. Die lage bromtoon (bariton hoorn) is prachtig!
Van 'Chest Fever' schat ik in dat het Jon Lord hevig geïnspireerd heeft, maar ik weet dat niet zeker en ga het lekker niet opzoeken.
One fierce song!, so much is zeker. Meer van zulke
heavyness had ik natuurlijk heel graag gehoord. Lekker subtiele maar danig werkende tempowisselingen ook.
'Lonesome Suzie' trek ik minder, de zang en sfeer is me te sentimenteel.
'This Wheel's on Fire' vind ik bij nader inzien ook iets minder, ook weer vooral vanwege zang(lijnen). Muzikaal juist wel fijn.
'I Shall Be Released' - de droom van elk album. De afsluiter die ook wel sentimenteel is, maar deze smaak ik een stuk beter.
Voor het moment een dikke, dikke acht.