Björk - Debut (1993)

3,83

IJsland
Electronic / Pop
Label: One Little Indian

1. Human Behaviour (4:12)
  2. Crying (4:49)
  3. Venus as a Boy (4:41)
  4. There's More to Life Than This [Recorded Live at the Milk Bar Toilets] (3:21)
  5. Like Someone in Love (4:38)
  6. Big Time Sensuality (3:56)
  7. One Day (5:24)
  8. Aeroplane (3:54)
  9. Come to Me (4:58)
  10. Violently Happy (4:58)
  11. The Anchor Song (3:32)
  12. Atlantic * (2:04)
  13. Play Dead * (3:55)
93 BERICHTEN 4 MENINGEN
Ik luister al vanaf 1993 naar dit album (al vond ik er toen niet veel aan, maar een klasgenootje zette het vaak op tijdens tekenlessen), maar hier ben ik ook pas een paar weken geleden achter gekomen.

Net zoals ik heb ontdekt dat sommige nummers (zoals Human Behaviour) uit midden jaren '80 komen.

avatar van Hendrix4live
Ik kwam er laatst achter dat mijn vader een kopie had van een cd van Björk. Er stond verder geen titel op ofzo. UIteindelijk kwam ik er dus achter dat het Debut was.

Eerste indruk: Fantastisch! heerlijke stem om naar te luisteren. Verder vind ik het lekker dromerige muziek, en toch lekker swingend. Zeer verslavend album. Ik moet maar is verder luisteren naar andere albums van haar.

avatar van NewYorkCityLight
Venus as a Boy is echt prachtig . Dat nummer samen met One Day zijn de uitschieters voor mij.

Jammer van de live recording van There's More to Life Than This. Dat haalt de sfeer zo uit het album.

avatar van Arrie

Kom er nu pas achter dat de versie van Big Time Sensuality heel anders is dan de geweldige single-versie. Had hem altijd digitaal en blijkbaar de verkeerde versie van het nummer gedownload. Tijdje geleden de cd gekocht, nu eens gedraaid, en dan valt de albumversie nogal tegen als je de Fluke Minimix (dat is de singleversie) gewend bent.

avatar van Stijn_Slayer
Dan ga ik die single eens opzoeken, ben benieuwd.

avatar van Arrie

Jou zou ik hem dan weer niet aanraden.

avatar van Stijn_Slayer
We zullen zien. Ik zal morgen wel even zoeken.

avatar van Stijn_Slayer
Die versies wijken inderdaad behoorlijk van elkaar af. De Fluke Minimix is een stuk donkerder en dreigender. Het origineel heeft juist een hele luchtige sfeer.

Ik dacht eerst dat ik de normale versie beter vond, maar toen ik een tweede keer luisterde vond ik 'm toch wat slapjes en vlak vergeleken bij de Fluke Minimix.

Leuke ontdekking.

Grappig. Ik vind de Fluke Minimix juist een beetje gedateerd klinken en ook iets minder sexy, sensueel. De bijna grommende zang van Bjork komt hier net wat beter uit de verf. Desalniettemin een leuke remix.

avatar van dazzler
DEBUT 1993

Hit was een hit in het jeugdhuis en The Sugarcubes een veel besproken groep.
Alternatieve pop uit Ijsland. Het was een revelatie begin jaren 90 en via indie-verzamelaars
kwamen we ook nummers als Birthday, Deus en Regina op het spoor.

En dan was er plots dat merkwaardige debuut van die eigenzinnige zangeres.
Björk. De naam alleen al roept referenties op naar een sprookjeswereld.
Half elfje, half trol (want zo gaat dat in de Scandinavische mythologie).

Niemand zingt zoals Björk, tenzij men haar wil imiteren.
Op Debut (1993) verkent ze de mogelijkheden van die unieke stem.
Het lieflijke elfje, de vervaarlijk grollende trol of de vermomde jazz zangeres.

Net als de sirene van Mark Hollis (Talk Talk) heeft de stem van Björk voor mij
een beperkte houdbaarheidsdatum. Een heel album lang soms te vermoeiend.
Ik beperk me in deze bespreken tot mijn lievelingstracks van deze plaat.

Op Human Behaviour verkent de moeilijk te definiëren, Ijslandse sprookjesfiguur
de mensenwereld. In het arrangement wordt een krakende plaatnaald gesimuleerd.

Een hip gebruik in de eerste helft van de jaren 90, alsof het definitieve afscheid van vinyl
(veel platenfirma's hakten toen die knoop door) de meeste artiesten zwaar viel.
De revival van het vinyl dezer dagen is daar een logisch antwoord op.

Venus as a Boy was de eerste single van dit album.
Een soort huis- tuin- en keukengeluid overvalt mij als luisteraar.
Tussen potten, pannen en tuingereedschap door wordt de schoonheid bezongen
van een mannelijke half-elf half-trol, het voorwerp van Björks verlangen.

There's More to Life Than This is een speelse knipoog richting dansvloer.
Heel knap hoe Björk erin slaagt om op Debut (1993) dansinvloeden te integreren
zonder dat de plaat haar unieke karakter verliest. De liedjes zijn in de eerste plaats
luisterliedjes met een zachte jazz toets die de luisteraar muzikaal fris willen houden.

Like Someone in Love haalt even het tempo uit de plaat.
Hier voert Björk een crossover kunstje op: musical meets jazz.
Laat ik het cabaret noemen. Het intrigeert, maar mist nog maturiteit.

Op Big Time Sensuality is ze opnieuw de spring-in-'t-veld.
Een goed voorbeeld van hoe dergelijke nummers de dansspieren kietelen,
zonder echt over te gaan in dance tracks. Dat deden de veelvuldige remixen wel.

One Day is een voorbeeld van de jazzy ondertoon van het album.
Björk kreunt (croont) zich hier een weg naar haar onbereikbare liefde.
Muzikaal zit ze veel dieper in de traditie geworteld dan je op het eerste gezicht
zou denken. Maar ze slaagt erin om alles een bijzonder eigen stempel te geven.

Come to Me is van een bedwelmende pracht. Portishead luistert mee.
Björk is in staat om zich zowel muzikaal als vocaal als een kameleon te gedragen.
Als een Tinkelbel strooit Björk met elfenstof en doet mij zweven van plezier.

En dan sluit ik deze recensie graag af met het dizzy Violently Happy
waarin de zangeres de luisteraar in haar sensualiteit probeert te versmachten.
Het hypnotiserende arrangement draagt succesvol bij tot het beoogde resultaat.

Vreemd genoeg vind ik bonustrack Play Dead een heel ander en minder beklijvend lied.

avatar van sander.h
Was "Play Dead " niet afkomstig van een soundtrack? Het is in ieder geval meer mainstream, maar het was wel het nummer dat mij enthousiast maakte over Björk, en nog steeds krijg ik kippevel van die heerlijke uithalen op weg naar het refrein!

avatar van UK-Choonz
Zeer tof debuut van een geniale zangeres. Het beste wat de dancemuziek in 1993 te bieden had bij elkaar.

Geniale zangeres, fantastisch debuut. Als Anchor man er niet opgestaan had had het 5* geweest. Dan liever 10 nummers maar de rest is echt heel erg goed! I love Björk!

Tijd terug dat deze weer eens in de cd spelert belandde en wat blijft dit toch een geweldig debuut. Iedere track op zich vind ik sterk en daarnaast vind ik het een heel afwisselend album, maar toch een goed geheel. Ik kan niet anders dan 5 sterren uitdelen.

Apart dat ik bij ieder volgend album heel snel ben afgehaakt. Ga het toch weer eens proberen.

avatar van Jean Renault
angelin schreef:

Vooral doen. Het is waar dat de albums na Debut wat minder poppy zijn en dus minder toegankelijk, maar na een paar keer luisteren zijn (bijna) al haar platen de moeite waard (die bijna was bedoeld om de nadruk te leggen op het overmoedige Volta, dat was voor mij echt een tegenvaller).

avatar van Ronald5150
Ineens was ze er, Björk. Haar plaat "Debut" was ineens een hit in een tijd dat dit helemaal geen gebruikelijke muziek was. Dat maakte het ook zo'n succes. Het was fris en eigenzinnig. Dat laatste karakteriseert Björk. Ze tekent niet binnen de lijntjes, maar doet haar eigen ding. Mijn muzikale voorkeur is sterk gebaseerd op blues, rock en jazz, maar "Debut" wist me direct al te pakken. Björk combineert vele muziekstijlen: trip-hop, dance en house aangevuld met strijkers, gitaren, drums en allerlei geluidseffecten. Maar altijd is er die stem, niet een klassieke zangstem, maar wel mooi, flexibel, geheimzinnig en ook wel een beetje vreemd. Ik hoor in Björk vaak een mysterieuze jazz-zangeres die haar stem laat zweven over al die muzikale geluiden waar haar liedjes bol van staan. "Human Behaviour" is een fantastische opener en zet haar direct op de kaart. Maar ook "Venus as a Boy" en "Big Time Sensuality" zijn prachtig. Een bijzonder origineel liefdesliedje hoor je terug in "Come to Me". Ik heb iets speciaals met IJsland (iets met een huwelijksreis) en misschien heb ik daarom wel een zwak voor Björk. Het is een intrigerende vrouw en precies dat woord (intrigerend) is het meest treffend voor "Debut".

avatar van Madjack71

Een goed Debut. Verrassend, origineel en een album met charisma. Bjork is een eigenzinnig artieste gebleven en dat heeft veel moois opgeleverd, maar ook aardig wat vervreemde muziek, waar je wel wat muzikale ruimte voor moet hebben. Op dit Debut is dit -voor mij- nog mooi in balans.

avatar van pureshores
vandaag weer eens geluisterd, verbaasd hoezeer de housebeats aanwezig zijn in een groot aantal nummers, moet wel bekennen dat ik de plaat vaak niet in 1x uitluisterde vroeger want dat gegrom/kreun begint na een paar nummers irritatie op te wekken.
De singles Human behaviour, Venus as a boy en Violently happy staan nog steeds als een huis, vooral Venus as a boy heeft een geweldige muzikale backing.
Like someone in love valt me nu meer op, soort wijn die moet rijpen blijkbaar en zoals iemand hierboven ook zegt is Play dead eigenlijk iets afwijkender en minder interessant over de jaren (ook weer dat gekerm wat de boventoon voert). Toch een 4 vanwege de vlotheid en het experiment.
En Human Behaviour linkte me weer naar de Bassheads-Is there anybody out there

avatar van Yann Samsa
Zeer vreemd hoe goed de eerste helft hier scoort. Ik vind One Day, Aeroplane, Come to Me, the Anchor Song en ook bonustrack Play Dead behoren tot de beter Björk songs; en overstijgen zeker de eerste helft van Debut.

TheArtfulDodger
If you ever get close to a human
And human behaviour
Be ready to get confused.

Ik mag Björk wel, vooral toen ze jaren geleden ergens op een luchthaven die vervelende verslaggeefster
helemaal in elkaar sloeg, daar heb ik alleen maar respect voor.

avatar van Stijn_Slayer
Nou, dan houd je er vreemde normen en waarden op na. Die actie sloeg echt helemaal nergens op. Zou wat zijn als iedereen zo zou reageren.

TheArtfulDodger
Ik hou er godzijdank helemáál geen normen en waarden op na.

avatar van pureshores
de Mykaell Riley remix van Venus as a boy net ontdekt, klinkt heel fris en genre loos

avatar van king_pin
Stijn_Slayer schreef:

Het blijft ook gewoon maar een mens. Ik praat het niet goed maar als opdringerige paparazzi jouw kinderen gaat ondervragen zou je ook in de aanval gaan, misschien niet met de vuist maar wel verbaal. Zij was het zat en dat heeft ze laten merken.

Heb ik nou zojuist geweld gerechtvaardigd? Ik moest me schamen..

avatar van Koerok
Ik was vorige week met mijn vrouw in Reykjavik voor werk en een korte vakantie. We hadden al snel een stamkroeg gevonden waar we elke avond nog even een biertje gingen drinken (Café Stofan). Wie komt daar de laatste avond zomaar binnenstappen?
En dat was na een geweldige week in dit prachtige woeste land toch de kroon op onze vakantie. Ik heb als bewijs helaas alleen een stiekem gemaakte vage foto van haar, want we wilden haar niet lastig vallen. Maar goed, toch leuk.

avatar van dazzler
De kans dat je Bjork in Ijsland tegenkomt is statistisch gezien natuurlijk wel aardig groot
als je het erg geringe aantal inwoners van het land in rekening brengt. Maar een mooi verhaal!

avatar van Bardt1980
Koerok schreef:
...Ik heb als bewijs helaas alleen een stiekem gemaakte vage foto van haar, want we wilden haar niet lastig vallen. Maar goed, toch leuk.

Goed gedaan, anders had het wel eens anders kunnen lopen YouTube - bjork attacking journalist brutally ( hits paparazzi)

avatar van Koerok
@dazzler: Klopt, en voordat we haar dus zagen in het café, had ik mezelf al een paar keer gekscherend afgevraagd: "Goh, zouden we Björk deze week nog tegenkomen?".
Toch hebben we wel een beetje geluk gehad, want het meisje achter de bar, die haar via-via kent (ook niet erg onwaarschijnlijk natuurlijk), wist te vertellen dat ze net klaar was met een tournee in het buitenland.

@Bardt1980: Oeps!
Maar ja, iemand 4 dagen lang lastig vallen, dan vraag je er ook om hè.

avatar van edje1969
Eens in de zoveel jaar staat er een artiest op die je compleet pakt. In een nachtdienst in '93 kwam Human Behaviour voorbij. Totaal verkocht. Eenmaal het album in huis werd het alleen maar bevestigd. Album hoort eigenlijk een 5+ te zijn. Ook Play Dead is geweldig. Filmmuziek met haar stem. Later toegevoegd als bonustrack. Met Post was de verrassing eraf maar wederom een erg goed album. Baaidewee: Heb de hoes van Debut in megaformaat enkele jaren in mijn gang gehad.

buizen
dazzler schreef:
DEBUT 1993

Hit was een hit in het jeugdhuis ....

...Björk. De naam alleen al roept referenties op naar een sprookjeswereld. Half elfje, half trol (want zo gaat dat in de Scandinavische mythologie)...

..Niemand zingt zoals Björk, tenzij men haar wil imiteren...

...Tussen potten, pannen en tuingereedschap door wordt de schoonheid bezongen
van een mannelijke half-elf half-trol, het voorwerp van Björks verlangen...

.. Het intrigeert, maar mist nog maturiteit..

Nee he!
Wilde ik me eens wagen aan een wat uitgebreide beschrijving van dit unieke album (toen het destijds verscheen sloeg het hier ten huize in als een kleine bom) en ja hoor, heeft die dazzler hier al een uitgebreide beschrijving achtergelaten, hmmm

Voor/in de tijd dat de release van het debuutalbum het leven wat sprookjesachtiger maakte een 4,25, voor heden ten dage een 3,75 en dan kom ik uit op een gewogen rekenkundig gemiddelde van precies 4 sterren.

Filmtip: Dancer in the Dark.
Filmtip-2: papieren zakdoeken bij de hand houden i.v.m. de glansrol van Björk en het verhaal.

WPE
In de tijd dat deze cd verscheen was hij best redelijk origineel te noemen. Maar nu, na zoveel jaar...ik vind het toch wel gedateerd klinken, en ook niet altijd even interessant. Maar...toch leuk in elkaar gezet en een apart geluid (en zang)

avatar van Kronos
Origineel klinken is maar een kleine verdienste want al te tijdsgebonden. Uiteindelijk gaat het dus vooral om de inhoud en wat dat betreft heeft Debut volgens mij nog niks aan kracht ingeboet. Overigens vond ik het album destijds zowel fris als nostalgisch klinken en nu nog steeds.

Ik heb altijd alleen de uitgave op One Little Indian gehad en dus geen Play Dead. Onlangs voor bijna niks een exemplaar op Mother Records bijgekocht. Leuk om nu ook dat bonusnummer te hebben, plus meer foto's en songteksten in het cd-boekje. En ik heb het album ook nog op vinyl. Mag wel, voor een klassieker als deze.

avatar van adri1982
Dit album is zo te zien goed ontvangen, maar zo bijzonder is die nou ook weer niet. Wel een goed album, maar daar blijft het bij. 'Human behavior', 'Venus is a boy' en 'Big time sensuality' zijn daarnaast de drie beste nummers van het album en nummer 4 en 5 hadden beter weggelaten kunnen worden. Gelukkig redden 'Violently happy' en 'Play dead' het album.