Björk - Debut (1993)

IJsland
Electronic / Pop
Label: One Little Indian

1. Human Behaviour (4:12)
  2. Crying (4:49)
  3. Venus as a Boy (4:41)
  4. There's More to Life Than This [Recorded Live at the Milk Bar Toilets] (3:21)
  5. Like Someone in Love (4:38)
  6. Big Time Sensuality (3:56)
  7. One Day (5:24)
  8. Aeroplane (3:54)
  9. Come to Me (4:58)
  10. Violently Happy (4:58)
  11. The Anchor Song (3:32)
  12. Atlantic * (2:04)
  13. Play Dead * (3:55)
WPE
In de tijd dat deze cd verscheen was hij best redelijk origineel te noemen. Maar nu, na zoveel jaar...ik vind het toch wel gedateerd klinken, en ook niet altijd even interessant. Maar...toch leuk in elkaar gezet en een apart geluid (en zang)

avatar van Kronos
Origineel klinken is maar een kleine verdienste want al te tijdsgebonden. Uiteindelijk gaat het dus vooral om de inhoud en wat dat betreft heeft Debut volgens mij nog niks aan kracht ingeboet. Overigens vond ik het album destijds zowel fris als nostalgisch klinken en nu nog steeds.

Ik heb altijd alleen de uitgave op One Little Indian gehad en dus geen Play Dead. Onlangs voor bijna niks een exemplaar op Mother Records bijgekocht. Leuk om nu ook dat bonusnummer te hebben, plus meer foto's en songteksten in het cd-boekje. En ik heb het album ook nog op vinyl. Mag wel, voor een klassieker als deze.

avatar van adri1982
Dit album is zo te zien goed ontvangen, maar zo bijzonder is die nou ook weer niet. Wel een goed album, maar daar blijft het bij. 'Human behavior', 'Venus is a boy' en 'Big time sensuality' zijn daarnaast de drie beste nummers van het album en nummer 4 en 5 hadden beter weggelaten kunnen worden. Gelukkig redden 'Violently happy' en 'Play dead' het album.

avatar van TornadoEF5
Redelijk goed album, maar het niveau is niet altijd consistent. Bepaalde liedjes halen je echt uit het ritme helaas zoals de afsluiter of de live opname. Maar verder is dit album wel het resultaat van een heel talentvolle vrouw met een unieke stem die geregeld buiten de lijntjes kleurt, met dus ook enkele uitschieters als gevolg zoals het wondermooie: "Venus as a Boy".

avatar van jono
Een van de beste albums van de jaren negentig. Er staat geen enkel zwak nummer op dit album. Het was destijds één van de eerste niet-gitaargeoriënteerde albums die ik kocht, er zouden er daarna nog vele volgen. En het klinkt na 26 jaar nog altijd niet gedateerd.

avatar van The_CrY
Mooi debuut van dit popicoon met haar zweverige presentatie. Zit toch een haast kinds enthousiasme in de manier waarop ze zingt. De wat meer opzwependere nummers pakken me toch meer dan de ballads, maar als geheel zeer genietbaar.

avatar van Bobbejaantje
Ben geen Bjork adept of zo maar wat een pareltje is dit. Het begint al met die machtige opener Human Behavior waarbij onmiddellijk uit een ver geheugen beelden opflitsen van de bijhorende videoclip die ongeveer dag en nacht gedraaid werd op MTV bij de release. En ook de rest van de plaat is een trip waar verdomd nog an toe vanalles gebeurt! Avontuurlijk, spannend, fris, zo klinkt dit (nog steeds). Dankjewel Bjork. Weet niet of het politiek correct is hier om de volle score te geven voor een plaat die je verder niet beluistert, maar ik ga het toch doen om bovengenoemde redenen.

avatar van jorro
Een prima debuut met een aantal prachtige tracks zoals Venus as a Boy. Maar ook One Day, Violently Happy en Come to Me zijn sterk.
Big Time Sensuality en Aeroplane zijn daarentegen typisch Bjork tracks waar ik niet zo veel mee kan.
Eigenlijk ben ik het werk van Bjork pas beter gaan waarderen door het verschijnen van de albums Homogenic en vooral Vespertine. Voor mij twee toppers die voor mij aanleiding waren ook andere albums van haar te gaan beluisteren.
Mijn 3,5* van 2014 blijven staan.

Ik kom voor mijzelf steeds meer tot de conclussie dat mijn muzieksmaak zo door de jaren heen behoorlijk verandert is.
Neem nu dit debuut van deze guitige IJslandse. Ik kon er toendertijd niet veel mee. Ik herinner mij vaag dat ik het allemaal maar geforceerd en wat slaapverwekkend vond.
Haar stem was ook wel een ding. Beetje scherp en neurotisch.
Welnu, een nogal verlate herkansing heeft alsnog goed uitgepakt, want ik vind het gewoon een heel creatieve fijne plaat uiteindelijk.
Ritmisch en elektronisch op een manier verpakt dat het lekker flowt en Bjork wisselt melanchonie en frivoliteit prima af.
Zo sta je je op een dansvloer te dansen en niet veel later ben je terecht gekomen in een zweverige vervreemde sfeer waar je in een soort trance lijkt te raken door de hypnotiserende klanken en de stem die mij uiteindelijk wel pakt.
Ik houd wel van dit soort afwisselendheid. Het is dappere plaat van een dame met veel talent en ben buitengewoon benieuwd naar haar latere werkjes, waar ik wat los materiaal van ken.
Fijne ontdekking.