Björk - Debut (1993)

IJsland
Electronic / Pop
Label: One Little Indian

1. Human Behaviour (4:12)
  2. Crying (4:49)
  3. Venus as a Boy (4:41)
  4. There's More to Life Than This [Recorded Live at the Milk Bar Toilets] (3:21)
  5. Like Someone in Love (4:38)
  6. Big Time Sensuality (3:56)
  7. One Day (5:24)
  8. Aeroplane (3:54)
  9. Come to Me (4:58)
  10. Violently Happy (4:58)
  11. The Anchor Song (3:32)
  12. Atlantic * (2:04)
  13. Play Dead * (3:55)
WPE
In de tijd dat deze cd verscheen was hij best redelijk origineel te noemen. Maar nu, na zoveel jaar...ik vind het toch wel gedateerd klinken, en ook niet altijd even interessant. Maar...toch leuk in elkaar gezet en een apart geluid (en zang)

avatar van Kronos
Origineel klinken is maar een kleine verdienste want al te tijdsgebonden. Uiteindelijk gaat het dus vooral om de inhoud en wat dat betreft heeft Debut volgens mij nog niks aan kracht ingeboet. Overigens vond ik het album destijds zowel fris als nostalgisch klinken en nu nog steeds.

Ik heb altijd alleen de uitgave op One Little Indian gehad en dus geen Play Dead. Onlangs voor bijna niks een exemplaar op Mother Records bijgekocht. Leuk om nu ook dat bonusnummer te hebben, plus meer foto's en songteksten in het cd-boekje. En ik heb het album ook nog op vinyl. Mag wel, voor een klassieker als deze.

avatar van adri1982
Dit album is zo te zien goed ontvangen, maar zo bijzonder is die nou ook weer niet. Wel een goed album, maar daar blijft het bij. 'Human behavior', 'Venus is a boy' en 'Big time sensuality' zijn daarnaast de drie beste nummers van het album en nummer 4 en 5 hadden beter weggelaten kunnen worden. Gelukkig redden 'Violently happy' en 'Play dead' het album.

avatar van TornadoEF5
Redelijk goed album, maar het niveau is niet altijd consistent. Bepaalde liedjes halen je echt uit het ritme helaas zoals de afsluiter of de live opname. Maar verder is dit album wel het resultaat van een heel talentvolle vrouw met een unieke stem die geregeld buiten de lijntjes kleurt, met dus ook enkele uitschieters als gevolg zoals het wondermooie: "Venus as a Boy".