Wu-Tang Clan - 8 Diagrams (2007)

Label: Universal

1. Campfire (3:59)
  2. Take It Back (4:12)
  3. Get Them Out Ya Way Pa (4:18)
  4. Rushing Elephants (3:00)
  5. Unpredictable (4:11)

met Dexter Wiggle

6. The Heart Gently Weeps (5:37)

met Erykah Badu, Dhani Harrison en John Frusciante

7. Wolves (4:16)

met George Clinton

8. Gun Will Go (4:14)

met Sunny Valentine

9. Sunlight (3:22)
  10. Stick Me for My Riches (6:08)
  11. Starter (4:13)

met Sunny Valentine en Tash Mahogany

12. Windmill (4:31)

met John Frusciante

13. Weak Spot (3:58)
  14. Life Changes (7:21)
  15. Tar Pit * (4:56)

met George Clinton

16. 16th Chamber (ODB Special) * (2:44)
totale tijdsduur: 1:03:20 (1:11:00)
ok , the clan is een beetje gestorven toen Ol' Dirty vertrok naar 'the chilling fields' maar toch ... The Wu, the Wu ... is still banging bitches, like a rusty screwdriver ... BAAANG

avatar van J.M.
Toch nog wel een leuk album. Het luistert best fijn weg allemaal. De beats vind ik wel ok, alleen soms lijkt het gewoon alsof de mc's er niet echt zin inhebben.
Toch heb ik best vaak zin om dit album op te zetten, nergens is het echt slecht. En toch nog wel wat sterke nummers: Rushing Elephants, Wolves, Windmill en ODB special vind ik erg goede nummers.
Verdiende 3,5*. Zal niet worden verhoogd denk ik en lager zal het ook niet worden.

avatar van J.M.
Wat ik nog ff wou zeggen is die laatste verse op Life Changes van RZA. Hoe slecht is dat wel niet. Verschikklijk moment op deze plaat.

Relax
Maar die van GZA daarentegen is perfect!

avatar van MJ_DA_MAN
Ik ben ondertussen best benieuwd naar je stem gezien je, net als ik, een van de weinigen bent die deze plaat écht kan waarderen.

Wolves

"Would you reconize a jew for what he is when you see him"

avatar van deagleking
Relax schreef:
Wolves

"Would you reconize a jew for what he is when you see him"

Zegt hij niet jewel??

hahahaha

avatar van bramruiter
Wat een verschrikkelijke coverart trouwens.

avatar van MurryMusic
ja idd. Echt te cheesy en lelijk voor woorden..maar het gaat om de muziek he...denkik

mes-one
Raekwon sloopt echt elke track waar hij op meedoet....

avatar van RJR
RJR
deagleking schreef:
Zegt hij niet jewel??

Klopt, Would you reconize a jewel for what it is is when you see it

Die van Relax was leuker geweest.

Harco
Wilde na de reeks slechte tracks Sunlight, Stick Me for Riches en Starter dit album op een 3* zetten, maar gelukkig werd het niveau toch weer opgekrikt. Life Changes is toch een heel vette track; snap niet waarom daarop gehaat wordt.

3,5* voor nu. Beter dan verwacht.

Relax
Ik geef het album voor nu een 4,0.
Voor mijn gevoel kan het nog steeds stijgen, nummers als #1, #2, #3, #6 en #7, volgens mij vergeet ik er nog wat.

Ik snap echt niet wat Ghostface heeft te zeiken over de beats, ik vind ze geweldig klinken.
Vooral Raekwon moet niet zo zeuren, RZA heeft het gewoon leuk en goed verzorgd, dat deed hij altijd al en toen klaagden ze ook niet.

En over die coverart... stel je niet aan, als je het album "in het echt" ziet liggen in de FRS dan ziet het album er een stuk aantrekkelijker uit.
Ik en RJR hadden het daar nog over.

avatar van JuRR
Heeft er eigenlijk al iemand het nummer You Can't Stop Me Now gehoord?

avatar van Rhythm & Poetry
Bij mij staan er maar 14 nummers op, dus nee ik ken het niet.

ik vind dit album niet slecht, maar rza gaat inderdaat teveel de muzikale kant op ipv de rauwe wu tang sound uit de jaren 90. Ik heb hier een aantal jaren naar uitgekeken, dacht dat ze met dit album de rap industrie zouden laten horen hoe een echt hiphop album ook alweer klonk. Dat is deels gelukt maar ik had hier eerlijk gezegd wel meer van verwacht. Ze hadden meer ongehoorde verses van odb moeten gebruiken voor dit album, hij staat alleen maar op 16 chamber, wat dan voor mij ook gelijk het beste nummer is op dit album.

avatar van Kos
Kos
Ik kan er nog steeds niet over uit hoe vreselijk sommige tracks geproduceerd zijn. Iets als Rushing Elephants komt zowaar nog in de buurt van Gravel Pit en dan heb je het ergste 'The Heart Gently Weeps' nog niet gehad.

Zo zonde, want tusen die suffe beats en samples zitten geregeld geweldige flows en de Wu's zijn echt niet ingezakt qua skills. Campfire of Wolves klinken tenminste nog ouderwets lekker.

ey die beat van wolves, waar is die ook alweer van? die beat herken ik ergens van maar ik weet niet waarvan

avatar van j.b.b.l
Unpredictable
met Dexter Wiggle,wat een raar nummer vind ik dat.Het klinkt als een mislukt experiment.

avatar van j.b.b.l
De beats zijn oke,maar de manier waar op ze gebruikt worden...vooral die refreinen zijn irritant.Windmill en Tar pit zijn mijn favorieten.

Maar ff m'n mening per track:

1. Campfire
- Lekkere binnenkomer, dikke beat en Method Man, Ghostface en Cappadonna zijn precies de mensen die je wilt horen met harde verses

2. Take It Back
- Typisch Wu album track. Eentonige en simpele beat. Zowel het refrein als de verses zijn niet echt memorabel.

3. Get Them Out Ya Way Pa
- Track is net zo waardeloos als de titel ervan, maar zorgt wel dat het volgende nummer er daardoor uitspringt

4. Rushing Elephants
- De banger van het album. Heerlijke pompende beat, strakke verses van Raekwon, GZA en RZA. Masta Killa is vrij overbodig, had liever Method Man gehoord op deze beat.

5. Unpredictable
- Felle en schelle beat knalt er vanaf de eerste seconde in. Inspectah Deck flowt weer eens als vanouds. Refrein en gitaar zijn overbodig en de verse van RZA op de eerdere versie (Thug World) was beter. Toch absoluut geen skipper.

6. The Heart Gently Weeps
- De vroege versie kon ik niet waarderen, maar de album-versie is een stuk beter. Lekker geproduceerd, niet typisch Wu maar wel vernieuwend. Raekwon, Ghostface en Method Man zijn natuurlijk een topcombinatie, al had de verse van Mef wel langer mogen zijn. Beat changes wanneer ze beginnen te rappen zijn ook goed gedaan. Sterk nummer dat ook de productiekwaliteiten van RZA laat zien.

7. Wolves
- U-God werd al tijden niet serieus genomen, maar laat zien dat hij toch nog wat in z'n mars heeft met een heerlijk geflowde verse. Method Man en Masta Killa komen ook nice op de strakke beat(doet denken aan de westernfilms). Een van de beste tracks op het album.

8. Gun Will Go
- Matig. Irritant refrein, ze hadden beter de sample die je aan het begin hoort door het hele nummer. En dan Ghostface erop kunnen zetten.

9. Sunlight
- Een solo van RZA is niet echt nodig. Bewaar dat voor een Bobby Digital cd.

10. Stick Me For My Riches
- Of je haat deze track of je vindt em geweldig. Ik behoor tot de laatsten alhoewel ik wel ff moest wennen aan dit nummer (zoals wel vaker bij Wu-Tang). Verses van Mef en GZA zijn goed, idem voor de zang en de beat (met een dirty south achtige vibe, maar dan rauwer en donkerder)

11. Starter
- Irritant refrein, maar voor de rest een solide track.

12. Windmill
- Een van de pareltjes op het album. Typische Wu-track met rauwe en felle verses. Vooral Method Man komt hier gretig en laat zien dat hij nog altijd tot de beste rappers behoort. Hoewel de rest ook aardig komt weet Method Man de hele track te killen in 20 seconden.

13. Weak Spot
- Een van de betere tracks op het album. Zware pompende beat. RZA, GZA en Raekwon komen allemaal zeer correct.

14. Life Changes
- Refrein had iets subtieler gemogen, maar voor de rest een mooi eerbetoon. Vooral GZA en Inspectah Deck weten je te raken met hun verses.

15. Tar Pit
- Matig nummer met eindeloos overbodig gelul aan het einde.

16. 16th Chamber
- Niks nieuws, maar nog ff genieten van oude momenten van Method Man en vooral Ol' Dirty Bastard. Heerlijke old skool vibe.

---------------

Album krijgt van mij 4*

Na 36 Chambers en Wu-Tang Forever m'n favoriete Wu-Tang cd(solo's niet meegerekend), aangezien het een stuk constanter is dan The W en meer samenhang heeft dan Iron Flag. De cd wordt tot nu toe ook steeds beter naarmate ik hem meer beluister. Zoals een goed Wu-Tang album betaamt.

Nog altijd ook een stuk beter dan de gemiddelde rapcd die ze tegenwoordig uitbrengen. Method Man werkt zich ook weer terug tot de toppositie in de clan na een tijdje outshined te zijn door Ghostface.

Daarnaast is het ook weer een cd met simpelweg memorabele verses. Die miste ik op Iron Flag en grotendeels ook op The W.

-V-
Wolves, Windmill en Tar Pit zijn wel lekkere tracks.
De Coverart is te lelijk.

Op de letters na vind ik het best aardig. Doet me denken aan Wu-Tang Forever.

avatar van TheFunkyM
Campfire
Stick Me For My Riches
Windmill
16th Chamber

Heerlijk deze nummers en de rest ook, het is niet de oude sound van vroeger maar dat maakt mij helemaal niks uit! Eindelijk weer echte hip hop met een rauwe sfeer en niet het gekut over Bling Bling Bitches Niggaaaz and Ho's

Wel grappig dat het gemiddelde steeds hoger wordt, ik vind het album ook telkens leuker worden.

avatar van thomzi50
Ik ook, heb ooit een recensie ervan geschreven, maar toen ik die eenmaal wilde publiceren was ik het er al niet meer mee eens.

avatar van MJ_DA_MAN
Iedereen zal waarschijnlijk het tegenovergestelde vinden, maar ik vind Masta Killah's verse op Get Them Out Ya Way Pa echt masterlijk . Het is bijna ''spoken word'' zoals ie rapt, maar ik vind het gewoon, ja, vet en intelligent klinken.

Yeah, voice skipping off percussion
Give it to 'em how they love it, slow flow, deadly, beloved
All praise, the daunting, calm yet
So alarming, without a word being spoken
A thought with no voice, just a nod and a look
The contract was took, straight cash, off the books
A major pawn took a Don, look, he's armed
With a few black rooks from the heart of the Crook
Shook ones look while they hung him on Hercules hooks
They found his body near a shallow brook, escaped on foot
Switched the look up, out of state, he got the hook up
The flipped cake, thought lighter than the feather
Yet heavier than weight, when my mindstate starts to break, take cover
Over RZA instrumental, I'm damn near invincible, it's simple

avatar van VforVictor
MJ_DA_MAN schreef:

Over RZA instrumental, I'm damn near invincible, it's simple[/i]

en een hele vette conclusie damn wat een lyric idd es:

avatar van thomzi50
Is de dvd die erbij zit overigens een beetje de moeite waard?