menu
zoeken in:
avatar van Chameleon Day
Van The Sound kun je alles blind aanschaffen. Zeer hoog niveau. Wat betreft tachtiger jaren wave krijg je niet beter dan The Sound, geloof me maar.....Ja toch, perfume?

avatar van Alicia
Ja...zeker weten!

perfume
perfume schreef:
The Sound was de de beste band allertijden! Ver verheven boven Joy Division

Nou ja dat nu ook weer niet. Ze waren wel op zijn minst zo goed als JD vind ik.

avatar van Alicia
Cygnus schreef:
Op Ebay beginnen ze nu ook pas bij 134 dollar. Het lijkt me niet dat deze plaat zo moeilijk verkrijgbaar is, je komt hem in de betere platenzaak nog wel eens tegen.

Weet iemand trouwens hoe het met die re-issue, die voor eind vorig jaar gepland stond, staat?

Diep droevig...maar helaas moet ik mijzelf en misschien jou ook even teleurstellen. Want de aangekondigde her-uitgaven van The Sound Albums zijn voorlopig uitgesteld als ik het goed gelezen heb op de website van Adrian Borland...nu maar hopen dat mijn engels niet zo best is.

Kunnen ze de absurd hoge prijzen voor deze albums op de tweedehands markt nog even lekker blijven handhaven of zelfs nog opdrijven.
Of dit gevolgen zal hebben voor wat er nu nog regulier te verkrijgen is aan cd's, moeten we ook maar afwachten.

Alicia in Chains....grrrr

avatar van Rainmachine
Die heruitgaves komen er inderdaad voorlopig niet. De vader van Adrian en Graham Bailey, de bassist, hebben ruzie over het uitbrengen van de CD's. Voor sommigen zal dit wat shockerend zijn maar The Sound heeft tot op heden nog geen rooie cent gevangen van ALLE Sound platen die door Warner zijn uitgebracht. (Jeopardy, Lions Mouth en All Fall Down). Gezien het feit dat Warner de CD's nu (in 2007) opnieuw uit wou brengen wil Adrian's vader dat de bandleden nu eerst het geld krijgen waar ze recht op hebben.

Het is eigenlijk allemaal wat een sneu verhaal want ook Graham Bailey en Renascent hebben de nodige misstappen begaan en worden dus (ook) niet helemaal meer vertrouwd door Adrian's vader. Gezien het feit dat Adrian Borland en Colvin Mayers beide al zijn overleden blijft blijkbaar nu dus alleen drummer Michael Dudley over als integer bandlid. Het feit dat nagenoeg alle Sound nummers door Adrian zijn geschreven en Adrian's vader nu de beheerder hiervan is heeft laatstgenoemde het laatste woord hierin. Dit maakt het allemaal behoorlijk gecompliceerd en het is ook eeuwig zonde dat dit allemaal zo loopt...

avatar van Chameleon Day
Rainmachine schreef:
Die heruitgaves komen er inderdaad voorlopig niet. De vader van Adrian en Graham Bailey, de bassist, hebben ruzie over het uitbrengen van de CD's. Voor sommigen zal dit wat shockerend zijn maar The Sound heeft tot op heden nog geen rooie cent gevangen van ALLE Sound platen die door Warner zijn uitgebracht. (Jeopardy, Lions Mouth en All Fall Down).

Onvoorstelbaar dit! Voor deze drie albums verdienen ze wat mij betreft een klein fortuin. Behoort toch tot het beste van wat in de jaren 80 aan wave is gemaakt. Overduidelijk een wurgcontract dus.

....Het is eigenlijk allemaal wat een sneu verhaal want ook Graham Bailey en Renascent hebben de nodige misstappen begaan en worden dus (ook) niet helemaal meer vertrouwd door Adrian's vader.

Wat is hier gebeurd dan? ....of wordt dit teveel roddel en achterklap...

Dit maakt het allemaal behoorlijk gecompliceerd en het is ook eeuwig zonde dat dit allemaal zo loopt...

Dat kun je wel zeggen ja. Wat een beter eerbetoon aan deze band dan het opnieuw uitgeven van de CD's? Nu snijdt iedereen zich toch in zijn eigen vingers. En door een andere maatschappij laten uitgeven, is dat niet mogelijk? Worden de rechten gedeeld door Warner en vader Borland?

avatar van Rainmachine
Wat ik weet heb ik vernomen uit eerste hand. Dit komt voornamelijk doordat ik de Brittle Heaven website beheer en daardoor iets dichter bij het vuur zit. Wat ik er zover van weet is dat Graham Bailey Adrian Borland vlak voor zijn dood nog bedreigd heeft met dingen, die ik hier niet zal herhalen, omdat hij geld nodig had. Adrians ouders zijn hier jarenlang van slag van geweest. Graham was dus ook niet op de begrafenis, Michael Dudley wel. Michael Dudley is ook bij het uitbrengen van de cd re-issues betrokken geweest, Bailey niet. Die weigerde zelfs om er aan mee te werken.

Nu is dit allemaal wat muggezifterij op zich maar waar Adrian's vader zich erg druk over maakt is dat Bailey bijna 20 jaar uit zicht is geweest en zich nu in een keer op gaat stellen als DE hoofdpersoon van de band. Dit geldt overigens ook voor Renascent wat zich nu uitgeeft als DE platenmaatschappij van The Sound, dit zeer tegen de zin van Bob Borland. Dit is ook het punt waar de muzikale schoen wringt en waarom Bob Borland nu tegengas geeft aan zowel Graham Bailey, Renascent en Warner...

avatar van Rainmachine
Hieronder een stukje uit de email die ik een week geleden van Bob Borland kreeg, misschien maakt dat het iets duidelijker.

=========================================

I have become aware of a website www.thesounduk.com created by Graham Bailey in 2005 without consultation with either myself or Mike Dudley. More recently I have become aware of www.myspace.com/thesounduk . This contains much misleading information a link to contacting The Sound. It is my belief that people who use this link to communicate with The Sound would expect their message to be communicated to all of those associated with The Sound including myself, Mike and Bi Marsh. Do you agree? Also it states that Renascent is The Sound's label. It isnt. Renascent is merely a label that once had a licence (now expired) from Adrian & myself to release the Statik material & Propaganda. It has also had licenses from WEA & the BBC but without any formal agreement with The Sound, though we had indicated that we had no objection to those licenses. In retrospect I think we should have required greater involvement.

I regard this Myspace membership by thesounduk as identity fraud.

=========================================

avatar van Chameleon Day
Mmm,....Bailey opereert niet zo handig, dat is wel duidelijk. En als ik het goed zie reageert vader Borland daar erg emotioneel op. En dat is ook heel begrijpelijk. Maar toch. Dat gedoe met die websites heeft toch niets te maken met de vraag of je die eerste drie Sound-albums opnieuw gaat uitbrengen? Daar heeft iedereen toch belang bij, ook Bob Borland.

En begrijp ik je goed dat het probleem dus niet bij Warner zit? die willen wel?

Ik weet niet of jij in goed contact staat met Bob Borland, maar is het een idee om tactvol op hem in te praten? Hoe meer Sound-platen (en eventueel nog onuitgebracht werk) nog te verkrijgen zijn, hoe beter dat is voor de nalatenschap en de nagedachtenis van Adrian.

Al is het maar voor de fans die Adrian nog steeds in hun hart dragen!

avatar van Rainmachine
Nou het enige wat Warner schijnbaar niet wil is het geld wat de band tot nu toe nog niet gehad heeft uitbetalen. Zodra dat wel gedaan is mogen ze de CD's alsnog uitbrengen. Maar probeer maar eens uit te zoeken wat de band nog moet vangen in z'n totaal. Dan ben je wel even aan het rekenen. De band is overigens qua contracten niet al te slim bezig geweest want ook bij PIAS hadden ze een wurgcontract. Bob Borland is alles nu schijnbaar aan het uitzoeken met een juridische man maar dat had natuurlijk al veel eerder moeten gebeuren...

Let wel, ik zou zelf heel graag willen dat ALLE platen van zowel Adrian Borland als The Sound weer beschikbaar zouden zijn en dan ook voor een mooie prijs zoals bij die Bunnymen re-issues vorig jaar. 10 euro voor een mooie geremasterde CD met sleevenotes en bonustracks is natuurlijk niet te versmaden...

avatar van Chameleon Day
Je laat mij het in de mond lopen!

En een ander label dan Warner? Want Warner betaalt natuurlijk helemaal niets, zelfs al zou er met een rechtszaak gedreigd worden. En het opnieuw uitbrengen van Sound-albums is natuurlijk niet van levensbelang voor Warner. Dus een pressiemiddel heeft Bob Borland niet. Of zitten de muziekrechten volledig bij Warner met slechts een vetorecht voor de erven Borland?

avatar van Alicia
Wat moet je hier nou mee...tis te zot voor woorden!

En dat speelt nu ineens allemaal?

Micheal Dudley schreef onlangs nog: "Do not despair. The plan is for the entire Renascent catalogue is being re-designed and reissued in the New Year...". (28 september 2007)

En dit eerdere berichtje van Micheal:"I have just heard that the proposed WB resurrection of the old "Korova" label has collapsed. This means that all "The Sound" material will continue to be available from Renascent. We are hoping to make the original "All Fall Down" available at some stage. This was our final mix before Warners got their grubby hands on it... Watch this space!" Mike D.

Ik kan het nu even niet vinden, maar ik dacht dat Micheal ook ooit eens had vermeld, dat hij blij was dat Graham terug was en dat er bandjes zouden zijn (uit de collectie van Graham) met de originele uitvoering van "We Could Go Far" en nog niet eerder uitgebrachte nummers zoals o.a. "Through And Through" en "Shimmer"!!!

Ben benieuwd wat het verhaal van Graham is....want waarom komt "oud zeer" nu echt pas boven drijven? Daar waar de muzikale schoen wringt! Ik denk zelf dat de band populairder is dan ooit....en dan is het zeker sneu als je geen royalties ontvangt! En al helemaal na zo'n dramatische ondergang en carrière!

Ik denk dat ik de frustratie bij beide heren (Bob Borland en Graham Bailey) wel begrijp! Wel jammer inderdaad, dat al dit soort dingen er toe bijdragen dat de prachtige platen van The Sound niet of nauwelijks meer verkrijgbaar zijn!

Want...waar of bij wie de fout ook ligt...wij, gewone fans, willen graag dat The Sound albums tegen een normale prijs voor iedereen verkrijgbaar zijn!

Nou ja...het lampje zal misschien nog wel eens echt gaan branden!


BTW: het lijkt erop dat deze website van Graham (thesounduk.com) even uit de "lucht" is....ook valt het op dat een aantal berichten op de MySpace pagina (www.myspace.com/thesounduk) van The Sound zijn verdwenen!

Goed...ga weer verder met de muziek..!

avatar van divart
Na alle bovenstaande berichtjes ben ik blij dat ik al die Renascent albums (buiten al die rare live dingetjes) toen het nog kon direct heb aangeschaft Kwam natuurlijk ook dat we er lang op hebben moeten wachten voordat er uberhaupt iets op cd verscheen.

avatar van Rainmachine
Alicia schreef:
En dat speelt nu ineens allemaal?

Nee dit speelt al een behoorlijke tijd, in ieder geval zeker al een jaar of 2. Ik denk dat de algemene irritatie bij Bob Borland nu zo hoog opgelopen is dat hij nu definitief stappen heeft ondernomen. Het conflict met Bailey loopt zeker al 9-10 jaar. Bob Borland heeft overigens wel op het Brittle Heaven forum gezegd dat de CD's waarschijnlijk binnenkort weer beschikbaar komen. Hij weet alleen nog niet via welk label.

Ik heb Bob Borland meerdere keren ontmoet en gesproken en kan niet anders zeggen dan dat het een erg aardige en joviale man is met het hart op de juiste plaats. Je moet alleen geen loopje met hem nemen, maar dat lijkt me geen rare karakter eigenschap.

avatar van Alicia
Ik geloof je graag, Rainmachine. Alleen...ik vind het allemaal zo jammer!

Verder hulde voor "Brittle Heaven". Groetjes aan Bob Borland, want ik, (klinkt misschien wat sentimenteel) draag Adrian op handen!

Groetjes van Alicia!

avatar van laboomzaa
Waar o waar kan ik nog cd's krijgen van The sound????

avatar van deric raven
Music Store Cuijk Jeopardy (wel voor 23 Euro)

Via Red Sun Records (internet; verschillende albums)


Bij The Sound - From the Lions Mouth (1981):

rimboldt schreef:
Een jaren 80 subtopper, wat mij betreft net achter typische 80thies acts als de Simple Minds, Cure, Echo, Japan, Ultravox. Met dit album stegen ze wel boven zichzelf uit. jammer dat ik nooit live heb gezien, want lijkt me een heftige ervaring. terwijl ik van de in mijn ogen betere studio acts in die tijd vaak wat gezapige concerten ten tonele hebben gevoerd.

Maar ik vind het ook qua niveau toch tot de subtop horen. Mijn favoriete new-wave band zal het vrees ik nooit horen.
Wat trouwens niet wegneemt dat dit geen slechte band was.
Als ik een top 100 lijstje zou mogen maken van wat de 100 beste platen van 1981 was dan zou het zeker wel een plaatsje tussen nr 40 en 60 hebben gekregen.
wat je zegt over gezapige concerten van andere vergelijkbare acts die naar jou ervaring in de studio beter waren: Ik heb eens een live-plaat van joy division gehoord en ook en live plaat van ultravox.
En ik moet je bekennen dat me dat helaas niet mee viel.

avatar van rimboldt
Nee inderdaad, ik denk dat Borland en kornuiten het vooral van de inzet en beleving moeten hebben. Zeg maar het Feijenoord van de popmuziek...en daarmee toch behoorlijke prestaties halen

avatar van Mjuman
@Da Housefreak:

Tja, ik heb live-concerten van The Sound in Utrecht (het NV-huis, thans Tivoli) als een indrukwekkende belevenis in mijn geheugen gegrift staan. Live stond de band als een huis, imponeerde door emotie, integriteit (Borland wekte de indruk te menen wat 'ie zong) en intensiteit en dat is moeilijk over te brengen via een live album; afgezien van het feit dat toen de live-opnametechniek beduidend minder was dan nu en dat live-opnamen qua sound eigenlijk gemakkelijker en beter te maken zijn zonder publiek.

The Sound maakt net als Joy Division aardig wat emotie los bij publiek. Live-opnamen van JD (Warsaw) zijn ook niet altijd een pretje en ook het fraai uitgevoerde "Still" is eerder te duiden als een soort 'work in progress'.

Twee kilometer bij het NV-huis vandaan Ultravox gezien (niet echt gehoord), in Vreeburg: er kwam een complete (incl. spouwmuur) 'wall of sound' over me heen: nauwelijks in staat om distincties en nuances waar te nemen; niet fijn - vrij statische performance - qua muziek niet verkeerd, maar de oren piepten nog meerdere dagen (de viool van Billy Currie kon zo al het glaswerk kapot spelen).

En wat is dan oorverdovender? een concert van de ultravox of van ac&dc en de sex pistols?

avatar van dix
dix
rimboldt schreef:
.. jammer dat ik nooit live heb gezien, want lijkt me een heftige ervaring. terwijl ik van de in mijn ogen betere studio acts in die tijd vaak wat gezapige concerten ten tonele hebben gevoerd.

Dan ging je in de jaren 80 duidelijk naar de verkeerde concerten.
Ik heb ze 3 maal gezien, en er was geen seconde gezapigheid bij.

avatar van rimboldt
zo heb ik meerdere malen The Cure gezien, prachtig geluid hoor, maar wat een lamzakken op dat podium....Simple Minds (na 1985) viel eigenlijk ook steeds tegen.

avatar van orbit
Tsja, niet iedereen heeft dezelfde opvattingen over podiumperformance.. van mij mogen muzikanten er totaal statisch bijstaan, zolang het geluid maar over me heen dendert! De ultieme voorbeelden zijn natuurlijk de shoegazers, staan er bij als natte kranten, maar er komt een donderwolk van gitaarnoise uit. Prachtig!
Voor die mensen die hun publiek zonnodig moeten meetrekken (zie Fransje Bauer, Marco Borsato en dat soort lui) ook alle respect, maar dan wordt het toch eerder een hosavondje, waarbij performance niet zelden het volkomen gebrek aan enig kunnen of kutgeluid compenseert.

The Sound is een mooie tussenweg, niet extreem showerig op het podium, maar wel met zo'n furore en woede gebracht dat je er moeilijk aan kunt ontsnappen. Zo ook deze broeierige plaat! Ik heb nergens het gevoel dat hier ook maar een druppeltje water is gedaan bij de ambrosiawijn van deze ijzersterke composities. Veel sterker composities zul je niet vinden bij new wave bands, veel persoonlijker ook niet.

avatar van Alicia
Feijenoord van de popmuziek ....nou ja, ze speelden ook hier regelmatig hun thuiswedstrijd. En ze overwonnen keer op keer!

avatar van starsailor
Alicia schreef:
Feijenoord van de popmuziek En ze overwonnen keer op keer!

Dus niet echt het Feyenoord van de popmuziek dan....

avatar van ChrisX
Rainmachine schreef:
Die heruitgaves komen er inderdaad voorlopig niet. De vader van Adrian en Graham Bailey, de bassist, hebben ruzie over het uitbrengen van de CD's. Voor sommigen zal dit wat shockerend zijn maar The Sound heeft tot op heden nog geen rooie cent gevangen van ALLE Sound platen die door Warner zijn uitgebracht. (Jeopardy, Lions Mouth en All Fall Down). Gezien het feit dat Warner de CD's nu (in 2007) opnieuw uit wou brengen wil Adrian's vader dat de bandleden nu eerst het geld krijgen waar ze recht op hebben.

Het ziet er naar uit dat je aardig dicht bij het vuur zit maar ik wil toch ff advocaat van de duivel spelen: ja, het zit er dik in dat ze een wurgcontract hebben gehad maar dat ze nooit geen geld van WB hebben gehad kan er bij mij niet in. Kan het niet zo zijn dat ze de band een behoorlijk voorschot op de royalties heeft genomen op voorhand en dat dit nog steeds 'verrekend' moet worden omdat de verkopen niet in overeenstemming waren met dat voorschot? Dat was zeker nog in de jaren 80 meer dan een normale gang van zaken.

avatar van Chameleon Day
Bij The Sound - From the Lions Mouth (1981):

lowriderluuk schreef:
Ze zochten de publiciteit misschien bewust niet op?

Daar heb je denk ik een punt. Volgens mij waren Borland c.s. wars van doelbewust opgezochte publiciteit en trends e.d. Ook voor imago hadden ze bewust weinig oog. Waren ze helemaal niet mee bezig. Anders dan bijvoorbeeld Echo & The Bunnymen en The Cure. Het ging enkel om de muziek.

Illustratief daarvoor is ook de opstelling van de band bij het maken van de opvolger 'All Fall Down'. Het label had verzocht om een wat meer toegankelijk - en beter verkoopbaar - geluid. Het antwoord van Borland c.s. was echter een behoorlijk compromisloos album, waarop de band volstrekt zijn eigen pad trok. Ze werden van het label afgetrapt.

Hetzelfde verhaal geldt eigenlijk ook voor zielsverwanten The Comsat Angels, hoewel die band na het album 'Fiction' toch koos voor een veel gladder, commercieel en pop-gericht geluid.

avatar van lebowski
lowriderluuk schreef:
Ze zochten de publiciteit misschien bewust niet op?

Niet alleen dat, Borland cs waren niet bepaald de glamour boys van de scene, beetje pafferige guy next door als leadsinger, vaak ook nog liederlijk bezopen, de fotolens werd in die tijd liever scherp gesteld op de zweverig donkere sferen van Robert Smith en de zijnen.

Slecht te vermarkten zou John de Mol zeggen

Gast
geplaatst: vandaag om 17:50 uur

geplaatst: vandaag om 17:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.