menu
zoeken in:

avatar van harm1985
Las het al. Volgens mij heb ik al deze bootlegs (gehad). Ik ben een aantal jaar geleden honderden gigabytes aan bootlegs kwijtgeraakt, maar een aantal had ik voordien al op CD gebrand, waaronder sowieso Citizen Kane, Junior Blues (Bottom Line 1974) en Carnegie Hall.

Ik vraag me af of Neil de originele (mono en stereo) publieks opnames heeft weten te vinden en die heeft opgepoetst, wat allicht beter is dan de zoveelste generatie kopie van cassette of needle drop, of dat hij destijds de tegenwoordigheid van geest had om het op semi-professioneel te nemen. In het laatste geval lijkt het me het meest waarschijnlijk dat het two-tracks zijn, zoals Dick's Picks van Grateful Dead.

Ik verwacht sowieso een verbetering in geluidskwaliteit. Veel slechter dan A Letter Home kan het niet worden.

Royce Hall is in ieder geval de bron van Needle and the Damage Done (Harvest), Love in Mind (Time Fades Away) en de live uitvoering van Heart of Gold van NYA vol. 1.

Echter, samen met Dorothy Chandler, Young Shakespeare, Massey Hall, Carnegie Hall én Cellar Door is deze periode wel wat overbelicht.

avatar van Joshua68
De link naar Surf Shack geeft meer info over de verschillende geluidsbronnen

avatar van harm1985
Joshua68 schreef:
De link naar Surf Shack geeft meer info over de verschillende geluidsbronnen

OK, Bottom Line is dus de zelfde opname die we al jaren kennen, alleen opgepoetst en fatsoenlijk gemasterd. Kan ik mee leven, want hij klinkt best goed en op NYA Vol. 1 heeft hij ook al eens een publieksopname gezet (wel een easter egg, van The Bridge, uit 1971, live in Londen).

Under de Rainbow (3 November, 1973) is niets over bekend, maar multi-track zou voor de overige concerten stemt me zeer positief. Misschien qua geluidskwaliteit minder goed dan de NYA Perfomance Series, maar hopelijk wel integrale concerten a la Dick's Picks van Grateful Dead.

Bring it on! Ga deze denk ik wle kopen, overige Archives Releases (behalve box sets) niet, want we weten nu dat die uiteindelijk toch wel in de box komen... deze denk ik niet.

Hopelijk komen ook andere populaire bootlegs zoals Austin City Limits 1984 een keertje uit.

Neil Young Archives - neilyoungarchives.com

avatar van harm1985
Naast de Bootleg Series komt er binnenkort ook een concert timeline; fans kunnen opnames aanvragen van concerten waar ze zelf bij aanwezig geweest zijn, deze zijn dan te beluisteren op de website. Het betreft de 'board mix' ofwel, de ruwe opnames:

Neil Young Archives - neilyoungarchives.com

Ik ga denk ik Amsterdam RAI, 18-2-2008 en Ziggodome, 9-7-2020 aanvragen. Twee geweldige concerten waar van alles in zat.

Misschien dat een par oldies van MuMe opnames uit 1976 (Amsterdam en Rotterdam met Crazy Horse), 1982 (Ahoy met de Trans Band), 1987 (Rotterdam met Crazy Horse), 1989 (Solo, Amsterdam en Rotterdam), 1993 (met Booker T in Ahoy), 1996 (Ahoy met Crazy Horse), 2001 (Ahoy met Crazy Horse, 2x) en 2003 (Solo Greendale in de HMH) kunnen aanvragen?

https://www.sugarmtn.org/sm_getshows.php?country=The+Netherlands

avatar van Deren Bliksem
harm1985 schreef:

Ik ga denk ik Amsterdam RAI, 18-2-2008 en Ziggodome, 9-7-2020 aanvragen. T


Die in de RAI was adembenemend inderdaad. Een half jaar later liep ik langs een cd-kraam en de man had één bootleg van Neil Young. Jawel, van dat concert. Heerlijk.

avatar van harm1985
The Guardian heeft alle Neil Young Albums gerangschikt: Neil Young – every album ranked! | Music | The Guardian - theguardian.com

Rust Never Sleeps op 1 en Landing On Water onderaan.

Her en der wat verrassingen, maar over het algemeen kan ik me er wel in vinden.

Old Ways staat wat te laag, maar als je ht vergelijkt met A Treasure is het te verklaren.

Greendale staat pas 32e, veel te laag, Trans 29e, ook te laag. A Letter Home staat op 20, wat te hoog, re-ac-tor op 18 ook wat hoger dan verwacht, en slechts één plek onder Harvest die dan weer onder This Note's for You staat.

Voer voor discussie in ieder geval

avatar van Stijn_Slayer
Peace Trail, alweer bijna vergeten, dat was echt een kutplaat. Heel veel slechter heeft hij ze niet gemaakt.

Old Ways is inderdaad niet verkeerd en Broken Arrow draai ik zelfs regelmatig. De hele jaren 90 waren na de seventies zijn beste periode - de sixties waren in het begin toch best wisselvallig.

Schandalige plek verder voor Prairie Wind, zijn laatste écht goede album. Monsanto Years en Americana boven Greendale en Prairie Wind, het zal wel..

avatar van steven
ben het daar gedeeltelijk mee eens , heb echt wel liever het debuut en everybody knows this is nowhere dan alles uit de jaren 90 periode . De enige echte uitschieter uit de jaren 90 is wat mij betreft Ragged Glory . Sleeps with angels , prima . mirror ball en broken arrow vind ik niet bijzonder hoor , geen toppers. Ik luister dan zelfs liever trans of hawks and doves , this note en freedom uit de jaren tachtig. Jaren negentig waren wmb echt niet zo geweldig

avatar van Stijn_Slayer
Over de gehele linie vind ik Sleeps With Angels misschien wel beter dan EKTIN. Zeker een van mijn favoriete NY-platen.

Mirror Ball en Broken Arrow voor de gitaarjams en de epische leadgitaarsound. Daar staan toch wel ondergewaardeerde toppers als Slip Away, Scattered, Big Time, I'm the Ocean, Song X, Peace & Love en Scenery op. Die vind ik niet per se minder dan Cortez the Killer of Danger Bird.

Dreamin' Man vind ik ook een geweldige liveplaat. En hopelijk komt de '99 tour er nog een keer vollediger vanaf dan de verder uitstekende Silver & Gold dvd.

avatar van Sandokan-veld
Ik had 'm al gelezen. Ben het ook niet overal mee eens maar ben wel eens stommere Neil-lijstjes tegengekomen op het internet. Alleen jammer dat er weer wordt gekozen alleen de 'studioplaten' op te nemen (of hier dan platen met alleen 'nieuwe' nummers, want wél Time Fades Away en Arc??). Een rangschikking van Neil's beste platen is toch niet echt compleet zonder Massey Hall, Weld, Dreamin' Man, Live Rust...

Verder ben ik Neil rond A Letter Home een beetje kwijtgeraakt, dus in hoeverre die relatief hoge waardering voor de Promise of the Real-periode terecht is, vind ik lastig te zeggen. Tijd voor een inhaalslagje (ooit).

avatar van harm1985
Het laatste album dat ik gekocht heb is de Deluxe versie van Storytone. Daar staan op de solo-schijf best een aantal aardige nummers op. Met het orkest en big band op de andere schijf kan ik niet veel.

Op A Letter Home staan best een aantal goede covers, maar de geluidskwaliteit is zo abominabel; het is eigenlijk meer een gimmick dan een serieus album.

Met de albums Monsanto Years, The Visitor, Peace Trail en Colorado kan ik gewoon niet veel, qua sound best beoorlijk, aantal aardig riffs/melodieën, maar de teksten zijn zo matig, ook qua onderwerp spreekt het me gewoon niet aan.

Neem nou een nummer als Be the Rain en vergelijk dat met Shut it Down. Vergelijkbare boodschap, maar laatstgenoemde is gewoon tenenkrommend.

Mijn Floplijst:
Monsanto Years (2,0*)
Colorado (2,0*)
The Visitor (2,5*)
Fork in the Road (2,5*)
A Letter Home (2,5*)
Peace Trail (2,5*)
Storytone (2,5*)
Are You Passionate? (2,5*)
Everybody's Rockin' (2,5*)

Toch luisterik liever naar Everybody's Rocking dan naar de andere albums, waarschijnlijk omdat het zo kort is (25 minuten).

Heb as we speak Landing on Water van 2,5 naar 3 verhoogd (op gelijke voet met Old Ways) en Storytone en Peace Trail verlaagd van 3 naar 2,5.

Zijn laatste echt goede album vind ik Le Noise, dat was verrassend qua sound en opzet. Psychedelic Pill was al iets minder (de lyrics van Drifting Back zijn niet al te geweldig, maar de jam was wel goed).

avatar van Stijn_Slayer
In Be the Rain heeft hij nog zijn best gedaan op de tekst. Dat is er tegenwoordig vaak niet meer bij. Vind ik een van de beste protest songs. Be the ocean when it meets the sky.

Workin' Man en Big Box zijn wel geslaagd en ik vind de sneren aan het adres van Monsanto, Starbucks en Wall Mart wel vermakelijk, maar dat album staat ook in mijn floplijst. Eens met de rest van je lijstje. Earth past er ook wel tussen. Colorado vind ik los van sommige teksten wel oké, maar draai ik nooit. Ik verkies dan eerdere CH albums. Fork in the Road, Americana en Peace Trail vind ik echt bedroevend.

Storytone en A Letter Home hebben nog wel hun charme (3,5*) en staan redelijk op zichzelf in zijn oeuvre.

Maar tegenwoordig kijk ik met meer enthousiasme uit naar bijv. een nieuwe Israel Nash, Sufjan Stevens, Welch/Rawlings, Father John Misty of Mariee Sioux dan naar de nieuwe NY. Hij is allang ingehaald door minstens twee generaties songwriters. De archiefalbums mag hij wel laten komen, al hoeft er van mij niet per se weer iets uit 1970/1971 bij te komen.

avatar van harm1985
Earth gaf ik in eerste instantie nog een ruime voldoende, maar hoe meer ik er naar luister, hoe meer me de overdubs (en dan heb ik het nog niet eens over de dierengeluiden) me storen. Hippie Dream is totaal verpest. En die perciussionist mogen ze direct weg mixen, Love and Only Love heeft geen congas nodig.

Hopelijk is Noise and Flowers (van de tour van 2019) beter, ook al was het een wat minder concertt dan in 2016.

Nog één week afzien tot Vol. II. Ik verwacht sowieso ook een Spotify Release, voor de niet subscribers. Tot die vermaak ik me wel met de nieuwe Gillian Welch.

Voor de liefhebber; ik ben ook een Neil Young meter gestart: Neil Young Meter

PS: Morgen op NYA.com staat Muddy Track op Screen 2 van the Hearse Theater. Deze vidoe's staan overigens niet op de site zelf, maar worden gehost op vimeo.

avatar van harm1985
Op Neil Young Archives staan nu om de Timeline 5 concerten, uit 89, 2001, 2009, 2013, 2016.

Voorlopig nog alleen in 320 kb/s formaat als één track, dus individuele nummers beluisteren kan niet.

Alleen voor mensen met een abonnement toegankelijk. Binnenkort gaan ze de abonnementen uitbreiden, op niveau Rust krijg je toegang tot de concerten.

Ik luister nu naar een concert uit 2001 van de Europese tour met crazy horse in Zweden.

avatar van harm1985
Iedereen en zijn moeder heeft het natuurlijk al 1000 keer gezien op YouTube, maar op 28 en 29 November staat het BBC concert van 1971 op Neil's site. Maar je weet maar nooit, misschien wel een paar extra nummers die nooit uitgezonden zijn...

Neil Young Archives - neilyoungarchives.com

avatar van Stijn_Slayer
Wat een ongelofelijke prutsers zijn NYA en Warner toch. Na het besteldebakel heb ik dan eindelijk de hi res downloadlink ontvangen. Bijna een week te laat, maar goed.

Dat je in 1x alles kunt downloaden lijkt dan nog zoals het hoort, maar kennelijk is er niemand slim genoeg om er éénRAR-bestand van te maken met de nummers in albummappen. Sterker nog: je kunt alle 139 nummers handmatig opslaan. Waarbij de laatste 50 bij mij op de een of andere manier ook steeds dubbel gedownload werden. Om nog maar te zwijgen over de gebrekkige metadata. En nu zul je waarschijnlijk zien dat je bij het beluisteren waarschijnlijk nog om de haverklap met corrupte bestanden te maken hebt die je weer opnieuw moet downloaden.

Ach, ik weet nog niet of ik mezelf überhaupt het plezier ga ontnemen om verrast te worden als de box binnen is. Ik wacht toch liever op de fysieke cd's. Ik wil ze horen met het boekje bij de hand, weten waar en met wie ze zijn opgenomen.

avatar van harm1985
Dat probleem met die dubbele files had ik ook, maar ik heb gewoon de 'download all' functie gebruikt. Nog geen corrupte files ontdekt, streamen via mijn DLNA server en via harde schijf naar mijn versterkter ging prima. Wat betreft de wie/wat/waar, dat staat natuurlijk ook op zijn site. Vanachter mijn PC luister ik meestal toch via zijn site.

avatar van Stijn_Slayer
Voor de liefhebber: live met CH 2013: Neil Young Archives - neilyoungarchives.com

Deze tour kwam destijds ook langs Amsterdam.


avatar van harm1985
1180 songs, dat is het dubbele van Bob Dylan. Dus een liedje van Young is de helft waard van wat een liedje van Dylan waard is?

Nu vraag ik me af, is er een artiest met een nog groter aantal liedjes?

avatar van Poles Apart
harm1985 schreef:
Nu vraag ik me af, is er een artiest met een nog groter aantal liedjes?

Goh Lee Kwang is de naam.

avatar van Stijn_Slayer
Van de man die volledige artistieke vrijheid afdwong in zijn platencontract, sponsored by nobody zong, nooit meewerkte aan gebruik van zijn muziek in reclames en de Coca-Cola-opblaasflessen liet verwijderen voordat hij het podium op Bospop wilde betreden, valt dit toch behoorlijk tegen.

avatar van harm1985
Hat is gewoon een slimme zakelijke deal. Ongetwijfeld zullen er voorwaarden verbonden zijn aan de verkoop betreffende gebruik voor commerciële doeleinden.

Hij moet ook een beetje aan zijn kinderen denken, 150 miljoen is een mooie erfenis, het is maar de vraag of zijn kinderen dat zelf hadden kunnen of willen genereren middels de verkoop van zijn muziek.

Grote vraag is hoeveel creatieve controle Neil over heeft een welk deel van de catalogus het betreft.

Zolang Archives Vol III en de overige beloofde muziek maar uitkomen vind ik het best.

Bij Thrashers Wheat zijn ze in mineur geloof ik, hun grote idool heeft ze zwaar teleurgesteld lijkt het. Eens kijken hoe de fanboy het gaat spinnen.

avatar van harm1985
Poles Apart schreef:
(quote)

Goh Lee Kwang is de naam.

Dat is toch wel van een andere orde. In eigen beheer elke scheet op bandkamp zetten of een discografie zoals die van Young of Dylan bij een platenmaatschappij met fysieke releases.

avatar van Stijn_Slayer
harm1985 schreef:
Hat is gewoon een slimme zakelijke deal. Ongetwijfeld zullen er voorwaarden verbonden zijn aan de verkoop betreffende gebruik voor commerciële doeleinden.

Hij moet ook een beetje aan zijn kinderen denken, 150 miljoen is een mooie erfenis, het is maar de vraag of zijn kinderen dat zelf hadden kunnen of willen genereren middels de verkoop van zijn muziek.

Grote vraag is hoeveel creatieve controle Neil over heeft een welk deel van de catalogus het betreft.

Zolang Archives Vol III en de overige beloofde muziek maar uitkomen vind ik het best.

Bij Thrashers Wheat zijn ze in mineur geloof ik, hun grote idool heeft ze zwaar teleurgesteld lijkt het. Eens kijken hoe de fanboy het gaat spinnen.


Hoewel het an sich een mooie blog is, is die blogeigenaar verliefd op Neil Young en kan hij het onmogelijk oneens zijn met iets wat NY zegt of doet. Ook al maakt hij, zoals nu, een gigantische karakterdwaling. Nu ligt het niet aan NY, maar aan de muziekindustrie en zijn ze met z'n allen vol begrip. Terwijl ze jarenlang de ene na de andere blog over Neils artistieke en financiële onafhankelijkheid in het leven hebben geroepen.

Zakelijk idd geen slechte deal, maar niet in lijn met de waarden waar Neil decennia voor heeft gestaan.

Turned on, tuned in, cop out, sell out,
Do you know who you are?

avatar van harm1985
Thraher's Wheat laat zijn leven bepalen door wat Neil Young vind, dus hij zal ongetwijfeld geen Starbucks meer drinken of Monsanto producten eten en een elektrische auto hebben die hij oplaadt met zonnepanelen. De helft van zijn artikelen sla ik over wegens een te hoog aluminium hoedjes gehalte.

Ik ben niet teleurgesteld in Neil Young, het verbaast me hoogstens. Nogmaals, wij zullen de exacte inhoud van de deal nooit te weten komen, want wat betekent 'de helft'? De helft van de liedjes, of de helft van de royalties? Welke mate van creatieve vrijheid heeft Neil behouden om muziek uit te brengen zoals hij dat wil of bepaalt Hypgnosis nu deels mee wat er op de diverse verzamelalbums moet komen? Dat laatste lijkt me zeer sterk, bij het tekenen van zijn meest recente deal bij Warner heeft hij een behoorlijk grote artistieke vrijheid bedongen, dat geeft hij echt niet zomaar op.

Of het in strijd is met zijn waarden? De tijd zal het leren, ik vind het ten gelde maken van een deel van de royalties voor je muziek, de potentiele waarde van de verkoop van je muziek voor vele jaren die komen totaal niet te vergelijken met het gebruiken van je roem om een product aan de man te brengen puur voor het geld. Van een beginnend artiest kan ik nog begrijpen dat hij zijn muziek laat gebruiken voor reclame om zo een beetje naamsbekendheid te krijgen, maar zelfs dat heeft Young niet gedaan.

Neil heeft gewoon een afweging gemaakt; 150 miljoen is een hoop geld, zelfs voor hem. Hoe groot is de kans dat hij dit geld bij leven nog zal verdienen met zijn muziek? Hij is 75 en zal ook in 2021 waarschijnlijk niet op tournee gaan en hoeveel jaren optreden resteren hem dan nog? Hoeveel exemplaren van zijn back catalogue zal hij nog verkopen? Uiteindelijk wil hij zelf de controle hebben over zijn nalatenschap en zijn kinderen niet voor het blok willen zetten om een dergelijke deal te moeten sluiten. Sowieso is het me buiten Zeke, niet duidelijk hoeveel Amber betrokken is bij zijn muziek, Ben heeft 24/7 zorg nodig, dus dat zal ook voor een deel meespelen in zijn beslissing.

Uiteindelijk heeft iedereen een prijs. Neil Young heeft de afgelopen 60 jaar hard gewerkt aan zijn nalatenschap, hij zou wel dom zijn als hij het niet zou doen. Hij is ook in zee gegaan met Amazon, ook niet helemaal zuivere koffie als ik sommigen mag geloven.

Hij is mij niks verschuldigd, ik vind het nobel dat hij nooit zijn muziek heeft laten gebruiken voor reclame of zelf ergens reclame voor gemaakt, maar het is niet de voornaamste reden waarom ik zijn muziek waardeer. Als mens heeft hij ook enkele dubieuze beslissingen gemaakt door de muze te volgen waarbij hij veel mensen heeft gekwestst en gedupeerd. Ik kan me ook totaal niet vinden in de muziek van de laatste 10 jaar, zelfs het goede Psychedelic Pill is niet gespeend van onzin als beklagen over MP3. Het gemijmer over het milieu en big corp kan me helemaal gestolen worden.

En wat de staat van de muziekindustrie betreft, die Thrasher moet eens onder zijn steen vandaan komen. Het traditionele verdienmodel is weg. Weinig mensen kopen nog fysieke albums en de deals met streaming diensten zijn niet al te best, maar maken de muziek wel beschikbaar aan een zeer groot publiek dat ze anders nooit ontdekt had, die dan weer naar concerten komen. De 'slimme' artiest maakt niet alleen muziek, maar creeert een heel imperium. Dat dat niet rijmt met Thrasher's normen en waarden, tja. Het is niet alsof je standaard rijk wordt van muziek. Sowieso de muziek ingaan omdat je rijk wil worden is de verkeerde instelling. Dankzij streaming en o.a. bandcamp wordt er misschien wel meer goede muziek gemaakt dan ooit, dat dat doorgaans niet in de top 40 staat, tja. Ik denk dat de 'echte' artiesten er meer aan overhouden dan een hoop artiesten die in de top 40 staatn, juist omdat die een groot deel van hun inkomen af moeten dragen aan hun maatschappij of manager.

Wie weet keldert de waarde van de rechten van muziek wel enorm hard de komende jaren en kan Neil het voor een prikkie terug kopen.

avatar van harm1985
Way Down in the Rust Bucket komt eind februari! De eerste single staat al op zijn website, Country Home, pre order begint vrijdag.

Ik hoop oprecht dat er een CD/DVD of CD/Blu-ray versie komt en dat de blu-ray niet alleen bij de deluxe LP versie zit.

avatar van harm1985
Volgens Neil Young Archives komt er binnenkort een DVD versie van Way Down in the Rust Bucket, alsook Young Shakespeare en the Times. Ik verwacht dat Return to Greendale Blu-Ray ook wordt toegevoegd aan dit lijstje.

Het verbaast me dat Neil zegt dat er voor Young Shakespeare geen blu-ray komt, deze opnames zijn immers analoog, dus er moet toch een 24/192 master te maken zijn? Evengoed is een 24/96 DVD ook prima.

Verder zegt hij in zijn Letters to the Editor dat er 30-40 outtakes worden / zijn toegevoegd aan de File Cabinet, die niet op de fysieke release van Archives Vol. I en II pasten. Beetje broodje aap verhaal, want de meeste schijven zijn maar voor de helft gevuld. Zeg dan dat deze nummers niet goed genoeg waren of niet in de flow pasten, of wat voor creatieve redenen er ook zijn.

avatar van Deren Bliksem
Goed, de Archives II.

Heeft iemand wellicht een link waarbij deze goedkoop wordt aangeboden?

Gast
geplaatst: vandaag om 04:05 uur

geplaatst: vandaag om 04:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.