menu
zoeken in:
avatar van Jan Wessels
Bij New Order - Substance (1987):

Tsss, nu wordt Blue Monday zelfs al gebruikt in de Mars-reclame... is er dan niets meer heilig tegenwoordig?

avatar van gemaster
Niks mis mee toch? Mooie reclame met een heerlijk nummer. Misschien zullen veel mensen door die reclame dat geweldige nummer ontdekken.

avatar van herman
Ik weet welke zender erop staat in huize Wessels... Voetbalfan?

Ik vind het wel een leuke retro-reclame. Het is ook nog 's de originele versie van Blue Monday, niet de '88 versie die je meestal hoort.

avatar van Jan Wessels
herman schreef:
Ik weet welke zender erop staat in huize Wessels... Voetbalfan?


Ha, ha, inderdaad staat ie op Talpa. Ik kijk tv op de PC maar dan op de achtergrond. Tussen het internetten door switch ik even naar tv als het spannend wordt. Keek ik vroeger naar hele wedstrijden nu kunnen de samenvattingen mij al niet meer boeien....

avatar van herman
Ik zit te wachten op Ajax, maar we krijgen nu eerst de wedstrijden van eerder dit weekend... Zucht...

avatar van Jan Wessels
Ach ja, vroeger op zondag met Studio Sport, dat was de Ceremony waar Everything's Gone Green van werd. Een uurtje Temptation en dan op naar de Blue Monday waar je met Confusion (als je favoriete club verloren had) ontwaakte. Of soms zelfs met Shellshock als jouw True Faith het wel heel ernstig te verduren had gehad.

Om maar even bij het topic te blijven...

avatar van Flipman
Ze zijn uit elkaar! En dat terwijl ik nét New Order los kon zien van Joy Division! En New Order ook echt begon te waarderen! Hoe kunnen ze dat nou toch doen?!

Nou ja, The Jesus And Mary Chain is weer bij elkaar, dat is tenminste een troost...

avatar van Thibault14
vrtnieuws.net schrijft :

"New Order is niet gesplit en gaat door"
za 21/07/07 - De Britse new-wavegroep New Order is niet gesplit en gaat door zonder bassist Peter Hook. Dat zeggen leadzanger Bernard Sumner en drummer Stephen Morris in een verklaring.
Bassist Peter Hook vertelde in mei in een radiointerview dat New Order ophield te bestaan en dat hij niet meer zou samenwerken met frontman Bernard Sumner (foto). (AP) Sumner en Morris reageerden verrast.

Ze betreuren nu dat Hook niet eerst met hen persoonlijk contact opgenomen heeft en ze zijn van plan om met de groep door te gaan zonder de bassist.

"Wat er ook moge gebeuren, New Order is niet gesplit en blijft bestaan."

Het trio Hook, Sumner en Morris maakte eind jaren 70 deel uit van Joy Division. Maar na de zelfmoord van zanger Ian Curtis gingen ze door onder de naam New Order.

De groep had succes met nummers als "Blue monday" en "Regret". Vorig jaar toerde New Order nog in het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Amerika.

avatar van reptile71
New Order Demos

1. 01 - Ceremony (4:31)
2. 02 - Dreams Never End (3:32)
3. 03 - Homage (4:06)
4. 04 - Truth (5:13)
5. 05 - (dialogue) (1:57)
6. 06 - Hurt (1:09)
7. 07 - Hurt (9:52)
8. New Order - MTO (0:59)
9. 08 - Hurt (6:37)
10. New Order - Unknown #2 (1:23)
11. New Order - guitar and bass checks (0:27)
12. 09 - Unknown (5:12)
13. New Order - Dream Attack (demo) (5:49)
14. 10 - Ultraviolence (0:59)
15. New Order - Dream Attack (Hooky bass over playback) (0:49)
16. 11 - Ultraviolence (1:39)
17. New Order - Dream Attack (monitor playback) (1:09)
18. 12 - Ecstacy (0:40)
19. New Order - Dream Attack (Hooky bass over playback) with piano (1:48)
20. 13 - Ecstacy (11:58)
21. New Order - Mr Disco (Hooky bass over playback) (2:56)
22. 14 - Paradise (3:21)
23. New Order - Low-fi Hooky riffing (0:08)
24. 15 - This Time Of Night (0:49)
25. New Order - Hi-fi Hooky riffing (1:17)
26. 16 - This Time Of Night (0:50)
27. New Order - More hi-fi Hooky riffing (0:22)
28. 17 - Love Vigilantes (1:30)
29. New Order - Hooky bass (All The Way) (0:23)
30. 18 - Love Vigilantes (2:47)
31. New Order - low-volume ambient recording (BM playback plus bass synth to 'Much Too Old') (20:39)
32. 19 - Unknown (11:54)

Hier: http://z05.zupload.com/download.php?file=getfile&filepath=10797

jean maurice
Bij Joy Division - Unknown Pleasures (1979):

starsailor schreef:
(quote)


Wacht maar tot oktober als de film uitkomt. Dan barst de hype helemaal los.

Geen idee. Weet niet wie de rechten op het JD materiaal in handen heeft.
Volgens mij is New Order ook overleden. Hoorde dat Hooky eruit gestapt is en dat ze inmiddels met elkaar overhoop liggen.
Hoe is het mogelijk na 28 jaar....


zag net weer op mijn myspacesite een berichtje van New Order dat alles weer koek en ei is....dus je weet het niet wel is het zo dat Hooky in een interview letterlijk heeft gezegd dat New Order na hun teleurstellende laatste album(wat overigens ook echt slecht is!) zich eens moest gaan beraden op haar bestaansrecht na 30 jaar(JD meegeteld) tja als dat alles is wat hij gezegd heeft dan getuigt dat volgens mij gewoon van een nuchter verstand!!

avatar van jacques.be
Tja, natuurlijk wel geldklopperij, maar ik trap er toch graag in. Vooral de heruitgave van Still lijkt me wel wat. Het is inderdaad te hopen dat de livekwalitiet meevalt, want dat Factory optreden op de Heart & Soulbox is eigenlijk maar zwakjes qua geluidsmix.

Jean Maurice, meen je dat van New Order? Ik dacht dat ze net definitief 'geen-vriendjes' meer waren?

jean maurice
jacques.be schreef:
Tja, natuurlijk wel geldklopperij, maar ik trap er toch graag in. Vooral de heruitgave van Still lijkt me wel wat. Het is inderdaad te hopen dat de livekwalitiet meevalt, want dat Factory optreden op de Heart & Soulbox is eigenlijk maar zwakjes qua geluidsmix.

Jean Maurice, meen je dat van New Order? Ik dacht dat ze net definitief 'geen-vriendjes' meer waren?


ja jacques er wordt natuurlijk veel geroddeld als het om zo'n ikoon gaat als New Order, ik heb in ieder geval van Bernard Sumner en Stephen Morris begrepen dat wat hun betreft New Order nog gewoon bestaat en doorgaat met touren en het maken van nieuw materiaal dus ja ik weet het ook niet meer maar dat er dingen borrelen tussen Hooky en de rest is wel duidelijk

avatar van reptile71
Heel stiekem vind ik dat New Order al lang gestopt had moeten zijn toen ze wat meer op een hoogtepunt zaten nog. Het is dat ik beter weet maar als ik hun ouder werk niet zou kennen zou ik het maar een suffe band vinden. Hard maar waar.

Moeten de laatste tig berichten niet verplaatst worden naar het New Order forum trouwens?

jean maurice
reptile71 schreef:
Heel stiekem vind ik dat New Order al lang gestopt had moeten zijn toen ze wat meer op een hoogtepunt zaten nog. Het is dat ik beter weet maar als ik hun ouder werk niet zou kennen zou ik het maar een suffe band vinden. Hard maar waar.

Moeten de laatste tig berichten niet verplaatst worden naar het New Order forum trouwens?


helemaal mee eens voor mij is New Order interessant gebleven tot 1987 ongeveer daarna boeide het me niet meer zo!!!!

avatar van TerryA
deze maand komt eer een nieuwe live DVD (met bonus CD) uit via Warners ...

NEW ORDER - Live In Glasgow {2 DVD & Bonus CD} (Warner Vision)

avatar van TerryA
TerryA schreef:
deze maand komt eer een nieuwe live DVD (met bonus CD) uit via Warners ...

NEW ORDER - Live In Glasgow {2 DVD & Bonus CD} (Warner Vision)


de running times voor deze release zijn als volgt:

217 minuten in totaal (disc 1: 107 mins - disc 2: 110 mins)

hier is link als iemand het zou willen bestellen (via Amazon)

http://www.amazon.co.uk/New-Order-Live-Glasgow/dp/B000F4LBNG

Lost Highway
Bij New Order - Power, Corruption & Lies (1983):

@ r123 : Wat je zegt over muzieksmaken is natuurlijk helemaal waar, en het siert je ook hoe je je mening onderbouwt + de achtergrondinformatie bij het album, maar eens gaan we het niet worden denk ik.

Ik vind dat er vaak wat overdreven wordt over de baanbrekende elektronica van New Order. Als je het vergelijkt met andere bekende bands die vaak in dat rijtje genoemd worden, zoals Simple Minds, Kraftwerk of Depeche Mode, dan vind ik New Order eigenlijk maar gewone matige popmuziek. Ik bedoel maar; albums als Transe Europe Express van Krafty, Empires and Dance van de Minds, of Music For The Masses van D-Mode, die vind ik van de eerste tot de laatste noot van een ander kaliber dan deze New Order. Misschien een kwestie van smaak en perceptie, maar die albums klinken mij inventiever, veel interessanter en fijner qua composities en ook gewoon beter als geheel.

Lost Highway schreef:
@ r123 : Wat je zegt over muzieksmaken is natuurlijk helemaal waar, en het siert je ook hoe je je mening onderbouwt + de achtergrondinformatie bij het album, maar eens gaan we het niet worden denk ik.

Ik vind dat er vaak wat overdreven wordt over de baanbrekende elektronica van New Order. Als je het vergelijkt met andere bekende bands die vaak in dat rijtje genoemd worden, zoals Simple Minds, Kraftwerk of Depeche Mode, dan vind ik New Order eigenlijk maar gewone matige popmuziek. Ik bedoel maar; albums als Transe Europe Express van Krafty, Empires and Dance van de Minds, of Music For The Masses van D-Mode, die vind ik van de eerste tot de laatste noot van een ander kaliber dan deze New Order. Misschien een kwestie van smaak en perceptie, maar die albums klinken mij inventiever, veel interessanter en fijner qua composities en ook gewoon beter als geheel.


Hier gaan we niet uitkomen maar het is interssant het erover te hebben. Dazzler is net zo overtuigd als ik. Nog een 'obejctief' argumentje dan over de kwaliteit van NO, op een van de vele zijprojecten die bandleden hadden, namelijk electronic speelde sumner met marr, de gitarist van de smiths. En op de tweede CD van electronic staat een forse bijdrage van Karl Bartos, van Kraftwerk. Lost onze discussie niet op maar geeft wel aan hoe er door andere muzikanten van cruciale bands over NO gedacht wordt.

avatar van herman
Binnen de dancescene wordt New Order inderdaad als een grootheid gezien. Blue Monday is bv. de best verkochte 12" allertijden en wordt nog steeds gedraaid in allerlei settings. Over Simple Minds en Depeche Mode hoor je daar zelden wat... Ja, DM had wat essentiele singles in het begin van hun carriere die zo rond de 125/130 bpm liggen en werd de laatste jaren bv. geremixed door Booka Shade, een van *de* namen van nu en in zekere zin ook wel een navolger. Maar dat is het dan ook wel...

Qua invloed staat Kraftwerk natuurlijk boven al deze namen.

avatar van dazzler
Ik vind dit een interessante discussie.

De inventiviteit van New Order ligt volgens mij vooral in de 12"s en minder in de albums. Dat begint al met Everything's Gone Green, aanvankelijke een b-kant van Procession, maar het nummer gaat een eigen cult leven leiden. Daarna komen Temptation / Hurt en Blue Monday / The Beach. Blue Monday is gebaseerd op Prime 586, een 20 minuten durende demo, waarop Stephen Morris (de drummer) anno 1982 de mogelijkheden van de sequencer verkent. 586 is in een vocale versie voor het eerst te horen op een Peel Session uit 1982. Een paar maanden later wordt Prime 586 (in 1999 op vinyl en CDsingel vrijgegeven) de basis van zowel het vocale 586 als het nieuwe succesnummer Blue Monday.

De Amerikaanse deejay Arthur Baker is er als de kippen bij om later dat jaar met New Order samen te werken op Confusion. Tot en met de laatste 12" van Technique blijft New Order toonaangevend als pre-techno act, die zeer clever rockinstrumenten blijft integreren binnen een kader van intelligente percussie en geladen synthesizer akkoorden. Vanaf Regret uit 1993 zullen hun singels weer opnieuw naar rocksongs neigen. Op album heeft New Oder twee gezichten: rock en dance. Alleen Power, Corruption & Lies vormt hierop een aangename uitzondering: hier gaan rockgitaar en bas enerzijds en synthesizer en dancebeats anderzijds hand in hand.

Het was Ian Curtis die met Kraftwerk onder de arm de repetitieruimte binnenwandelde. Het was Stephen Morris die in 1979 al met een electronisch drumpatje op het podium stond. Het is Gillian Gilbert die de synths zal doen bloeden. Bernard Sumner en Peter Hook zijn in de eerste plaats rock-geörienteerd, maar leerden de stiel van de drie anderen. Luister eens naar The Other Two (het duoproject van Morris en Gilbert) en leg het naast Electronic en Revenge of Monaco en je hoort hoe de rollen verdeeld zijn (waren) binnen New Order.

Nog een tip: Pigeonhole, het debuut van New Fast Automatic Daffodils, komt zeer sterk in de buurt van PC&L en is in zekere zin een "Madchester" (lees: begin jaren 90) update van datzelfde album (zelfde producer ook).

avatar van orbit
Blue Monday vind ik een onvervalst meesterwerk.. één van de beste nummers ooit, no doubt. Maar de rest van NO vind ik dan ook meteen enkele lichtjaren qua niveau daaronder liggen. The Perfect Kiss is mooi in de lange uitvoering en Bizarre Love Triangle heeft ook wel wat, maar het meeste is toch wat grijs en vlak. Neigt ook teveel naar Pet Shop Boys in lulligheid vaak. Depeche Mode daarentegen is eigenlijk steeds donkerder en sterker geworden met de jaren. En op menig feest komt Everything Counts, Enjoy The Silence of een andere kraker van ze wel voorbij. Ze hebben dan ook oneindig meer succes gehad dan NO, en mi terecht. Verder moet je natuurlijk Visage, Ultravox en enkele anderen niet onvermeld laten die ook al vroeg begonnen met de dancebeats. NO is met name bijzonder omdat het een directe afstammeling is van JD, waarover de pers zijn vreugde niet genoeg kon uitten..

avatar van Chameleon Day
dazzler schreef:
Nog een tip: Pigeonhole, het debuut van New Fast Automatic Daffodils, komt zeer sterk in de buurt van PC&L...


Die vergelijking gaat mi volledig mank. Er zit totaal geen electronica in die plaat. Ook kwalitatief veel minder dan P,C&L. Flauwe hap.

avatar van deric raven
New Order heeft later met True Faith ook een klassieker gemaakt, maar ik ben het wel met Orbit eens dat ze later te veel af dwaalden, en daardoor echt tenenkrommende songs hebben gemaakt. Absoluut dieptepunt is wel de Nederland Die Heeft De Bal - achtige voetballied World In Motion; how low can you go.
Maar toch vind ik de eerste 2 albums zeker prettig om naar te luisteren; ook vanwege de Joy Division gerichte benaderingen van de nummers. Bernard Sumner is misschien qua zuiverheid in zijn stem vaster dan Ian Curtis, maar die moest het ook veel van de emoties en geweldige teksten hebben.

avatar van dazzler
Ik denk dat orbit en anderen gelijk hebben als ze het over electropop hebben. New Order is niet zozeer electropop. Bij hen zit altijd een rockelement dat je bij Depeche Mode of Visage nauwelijks of minder terugvindt. New Order zijn op hun 12"s wel baanbrekend geweest voor wat we later house of techno muziek zijn gaan noemen. Ik zie daar toch lichtjes een verschil.

Het is precies daarom dat ik Pigeonhole van de New Fads aanhaalde omdat zij ook dat rockelement met die beats combineren. Stone Roses deden dat ook, al zijn de beats daar duidelijk ondergeschikt en is het rockelement zeer retro, sixties geïnspireerd. Fishes Eyes en later Stockholm waren toch schitterende singels.

ps. Personal Jesus en I Feel You zijn bijvoorbeeld nummers waarop
Depeche Mode wel rockelementen integreerde en dat draagt bij tot het feit
dat ze tot de allergrootsten in het genre mogen gerekend worden.

avatar van Chameleon Day
orbit schreef:
The Perfect Kiss is mooi in de lange uitvoering en Bizarre Love Triangle heeft ook wel wat, maar het meeste is toch wat grijs en vlak. Neigt ook teveel naar Pet Shop Boys in lulligheid vaak. Depeche Mode daarentegen is eigenlijk steeds donkerder en sterker geworden met de jaren.


Hier ben ik het wel mee eens. Na P,C&L was het goede er bij NO toch wel vanaf (op een enkel nummertje na). Weinig spannende muziek met een behoorlijk platte jaren 80 disco productie met veel te veel 'woesch'-geluiden. Het klinkt erg gedateerd allemaal. Depeche Mode heeft wat dat betreft een langere houdbaarheidsdatum.

avatar van Chameleon Day
dazzler schreef:
Fishes Eyes en later Stockholm waren toch schitterende singels.


Dat is waar. En noem vooral ook: 'It's Not What You Know'. Maar dan heb je het beste ook wel gehad. Ik vind 'Pigeon Hole' verder een zeer matige plaat en ook geluidsmatig niet vergelijkbaar met NO. Dat ze experimenteerden met rock en danceritmes maakt het nog niet vergelijkbaar.

avatar van herman
orbit schreef:
Blue Monday vind ik een onvervalst meesterwerk.. één van de beste nummers ooit, no doubt. Maar de rest van NO vind ik dan ook meteen enkele lichtjaren qua niveau daaronder liggen. The Perfect Kiss is mooi in de lange uitvoering en Bizarre Love Triangle heeft ook wel wat, maar het meeste is toch wat grijs en vlak. Neigt ook teveel naar Pet Shop Boys in lulligheid vaak.


Ik vind dat New Order nog wel een hoop meesterwerkjes heeft uitgebracht. Qua nummers vind ik Crystal, Temptation en wellicht Everything's Gone Green zelfs nog beter dan Blue Monday.

Wat de lulligheid betreft, daarin kan ik me wel vinden. Die Wk'90-single was daar wel een goed voorbeeld van. Albumsgewijs vind ik ook alleen de eerste 3 albums van New Order echt goed, daarna werd het minder. Al is Get Ready wel weer een fantastische comebackplaat.

Depeche Mode daarentegen is eigenlijk steeds donkerder en sterker geworden met de jaren. En op menig feest komt Everything Counts, Enjoy The Silence of een andere kraker van ze wel voorbij.


Ik ga denk ik naar andere feesten, maar Everything Counts heb ik nog nooit ergens gehoord. Enjoy the Silence wel, maar da's dan weer niet echt een dansplaat. Personal Jesus (staat denk ik wel in mijn top van beste nummers ooit) hoor ik trouwens ook wel vaak en zelfs soms Blasphemous Rumours.

NO is met name bijzonder omdat het een directe afstammeling is van JD, waarover de pers zijn vreugde niet genoeg kon uitten..


Daarmee doe je ze toch te kort, vind ik. Heb zelf beide bands apart leren kennen, kwam er later pas achter dat ze iets met elkaar te maken hadden. En ik denk dat NO wel meer fans eigenhandig gewonnen heeft.

N.a.v. een aantal updates/waarderingen/stemmen op de diverse New Order albums ben ik New Order weer gaan (her)draaien in albumvorm - d.w.z. overwegend op vinyl; ik heb ook "Retro", "Best of NO" (voor onderweg) en uiteraard de laatste 3 gewoon op cd (alhoewel Siren's Call volop op dubbel-lp nu te krijgen is - dus die komt er zeker nog een keer).

Je kunt dus gerust stellen dat ik een liefhebber ben en daar wringt de schoen nou bij het beoordelen. Daarom ben ik benieuwd hoe jullie (Herman, CD, Dazzler, Reptile71 en TerryA) tegen het volgende aankijken:

1. In hoeverre weg je draaibaarheid (en hoe vaak je iets draait) mee in je beoordeling?
2. Destijds toen e.e.a. uitkwam was ik enthousiast en beoordeelde ik e.e.a. (zeer) positief. Door een tweetal redenen heb ik geruime tijd zonder 80's en early 90's gezeten en nu (grotendeels sinds eind vorig jaar) bij 'herontdekking' blijken sommige dingen een beetje tegen te vallen, te verbleken in verhouding tot de waardering toen en die bands waren best belangrijk. Hoe ga je daar mee om - tips?

avatar van azra
Het heeft niets met Joy Division te maken, maar het is ook niet slecht. De enige reden dat ik het altijd slecht heb gevonden omdat ik het linkte met Joy Division. Joy Division was fenomenaal, dit is gewoon wel lekker. Het zal vast goed zijn in het genre, maar mij doet het vrijwel niets. Als ik deze muziek luister moet ik niet aan Joy Division denken, want dan vind ik het waardeloos

avatar van reptile71
Ja ik denk dat dat voor die gasten zelf ook wel lastig moet zijn. Overigens heeft Movement nog wel die Joy Division elementen, maar het heeft niet meer dezelfde impact als met Ian Curtis. Een nummer als Truth vind ik nog wel erg lekker hoor!

Gast
geplaatst: vandaag om 10:28 uur

geplaatst: vandaag om 10:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.