De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
2
geplaatst: 31 mei 2025, 11:50 uur
Mausie schreef:
Ja, lijkt mij ook. Ik ben geen extreme audiofiel, dus hoef niet die paar procent beter voor honderden euro's meer. Ik ga die Acaza even opsnorren, thanks!
Yup, heb een goede koptelefoon
(quote)
Ja, lijkt mij ook. Ik ben geen extreme audiofiel, dus hoef niet die paar procent beter voor honderden euro's meer. Ik ga die Acaza even opsnorren, thanks!
Yup, heb een goede koptelefoon
Het blijft grappig hoe goedbedoelde posts hier in een ander daglicht worden gesteld, waardoor de duiding wordt aangetast.
Mij ging het erom duidelijk te maken dat als 'het vinyl' je eenmaal grijpt, je op een gegeven moment meer wilt. Vergelijk het met bier (of wijn) drinken: heb je eenmaal de smaak van een speciaalbier te pakken, dan ga je verder kijken.
Ieder bepaalt zelf wat (en hoe) hij/zij luistert. Stel dat je een Crosley of Ion-platenspeler aanschaft - die zijn er nl aan vanaf zo'n € 100 - om lp's te beluisteren, dan heeft dat consequenties wanneer je die lp's later op een andere (betere) speler zou willen beluisteren. Typisch een geval van goedkoop is duurkoop.
Net als met wijn waarderen (leren drinken) is ook luistervermogen en liefde voor geluid iets dat zich ontwikkelt -zoiets is niet statisch. Je zou niet de eerste zijn die bij beluistering van een geliefd muziekstuk van zijn stoel pleurt wanneer die dat stuk op een andere manier hoort. Dat is niet een kwestie van "extreme audiofilie", gewoon een leercurve en onderscheidend vermogen.
Vandaar mijn advies om goede keuzes te maken. Ooit aardig wat geld uitgegeven aan een hoofdtelefoon met hoofdtelefoonversterker. De praktijk leert evenwel dat ik hoogstens 1* p.j. dat ding gebruik. Die hoofdtelefoonversterker werd bovendien overbodig toen mijn huidige versterker een hoofdtelefooningang bleek te hebben.
Ik heb zelf een rack gebouwd van mdf - dat heb ik op maat laten zagen (dat kon toen nog bij de lokale Hubo) en vervolgens in elkaar gelijmd, geschroefd en afgewerkt (plamuren/verven). In totaal zo'n € 125,-
Overigens zijn de kasten waarnaar rzasa linkte fraai uitgevoerd; aangezien het gaat om handwerk zullen die ook niet echt een koopje zijn.
1
geplaatst: 31 mei 2025, 17:08 uur
rzasa, de vrouw des huizes vindt de meubels van jouw link erg mooi, dus het lijkt erop dat ik wat extra budget kan lospeuteren 

0
geplaatst: 1 juni 2025, 18:04 uur
vivalamusica schreef:
Project, Audio-Technica, Argon, Thorens zijn alvast degelijke merken vraag een hifizaak en kijk eens in een Kringloopwinkel voor een meubel mits je daarvan houdt of anders Ikea
(quote)
Project, Audio-Technica, Argon, Thorens zijn alvast degelijke merken vraag een hifizaak en kijk eens in een Kringloopwinkel voor een meubel mits je daarvan houdt of anders Ikea
Dank, deze merknamen hielpen bij de zoektocht. Ben voor een Audio-Technica met anti-skating gegaan.
0
geplaatst: 1 juni 2025, 18:19 uur
Mausie schreef:
Dank, deze merknamen hielpen bij de zoektocht. Ben voor een Audio-Technica met anti-skating gegaan.
Wat goed dat je een keuze heb kunnen maken.
0
geplaatst: 28 juni 2025, 18:16 uur
In Spanje, in een streek waar het massatoerisme nog niet echt overheerst, zag ik een aantal gelegenheden met 'vinyl' prominent in het straatbeeld. Niet alleen zaken rijkelijk voorzien van nieuw en tweedehands goed, maar ook barretjes met (disco)hoekjes voorzien van apparatuur waar je met een glaasje en een 'pintxos' kon gaan zitten om wat plaatjes te draaien met koptelefoon. Het was niet zo ingewikkeld allemaal, wat aftandse apparatuur, wat kabels, meer niet. Het ging juist om eenvoudige minder gecompliceerde gezelligheid, én voor de toerist die denkt hét ontdekt te hebben, 'Ja, dat ene barretje'...
2
geplaatst: 16 juli 2025, 20:26 uur
Kwam een Stereophile interview tegen uit 2022 met vinyl mastering wizzard Kevin Gray.
Zeer interessant voor de liefhebber.
Matson: What do you say to the people who claim that mastering for LP from 24/96 files can't possibly sound better than digital playback? You've done this for me, Kevin, and I think it sounds good!
Gray: I think a lot of what people like about a phonograph record are artifacts. Audiophiles don't want to hear that, but it's just a fact. I deal with digital and analog all day long, and I know what happens in the transfer to analog. And I know, with my system, how close I can get to the source. But there's always just a little extra added sauce going to vinyl, cutting it into a record groove. Maybe it's just the stylus tracking a physical analog groove. And it's the same thing with analog tape. Is it as accurate as digital? Probably not, but I love the sound of analog tape.
Deel 1
Deel 2
Zeer interessant voor de liefhebber.
Matson: What do you say to the people who claim that mastering for LP from 24/96 files can't possibly sound better than digital playback? You've done this for me, Kevin, and I think it sounds good!
Gray: I think a lot of what people like about a phonograph record are artifacts. Audiophiles don't want to hear that, but it's just a fact. I deal with digital and analog all day long, and I know what happens in the transfer to analog. And I know, with my system, how close I can get to the source. But there's always just a little extra added sauce going to vinyl, cutting it into a record groove. Maybe it's just the stylus tracking a physical analog groove. And it's the same thing with analog tape. Is it as accurate as digital? Probably not, but I love the sound of analog tape.
Deel 1
Deel 2
* denotes required fields.