menu

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Sietse
In Muziek > Algemeen > Vinyl vs. cd:

In Muziek > Artiesten > Toto:

uhm wou nog ff toe voegen, TOTO koop jij die nieuwe van toto op vinyl?

zo niet dan moet je niet zeuren, want dan kies je alsnog voor mindere kwaliteit dan mogelijk is.

Sietse schreef:
uhm wou nog ff toe voegen, TOTO koop jij die nieuwe van toto op vinyl?

zo niet dan moet je niet zeuren, want dan kies je alsnog voor mindere kwaliteit dan mogelijk is.

Al zou je het op vinyl kopen, dan mag je toch wel duizenden euro's investeren in afspeelapparatuur voor je überhaupt een positief verschil zou kunnen meten ten opzichte van een CD. Laat staan dat je dat kunt horen!

Sietse
HammerHead schreef:
(quote)

Al zou je het op vinyl kopen, dan mag je toch wel duizenden euro's investeren in afspeelapparatuur voor je überhaupt een positief verschil zou kunnen meten ten opzichte van een CD. Laat staan dat je dat kunt horen!

en valt dus erg mee, ik heb een aantal dingen zowel op cd als vinyl en met mijn 2e hands platenspeler (sansui van begin jaren 80) en niet al te dure stereoset kan ik toch al wel degelijk het verschil horen tussen die platen en cd's en dan ga ik toch echt voor het vinyl.

Tja, uit nostalgische overwegingen misschien.

De enige natuurkundige reden, die ik zou kunnen verzinnen waarom vinyl (analoog signaal) beter zou kunnen klinken dan een CD (digitaal) is het verschil tussen een respectievelijk continu signaal en stapsgewijs signaal (nullen en énen bij een CD).

Echter bij mijn weten zijn deze signaalstappen bij een CD in de hoge frequentie bereiken (boven de gehoorgrens) te vinden.
Misschien dat je hond het verschil wel hoort.

Of het moet het "argument" zijn dat een CD kil zou klinken en een plaat warm. Waarbij die "warmte" volgens mij weinig anders kan zijn dan heel kleine onvolkomendheden in het vinyl (lichte ruis), wat het duidelijk onnauwkeurige menselijke oor zou kunnen opvatten als een natuurlijkere klank. Dat kan natuurlijk je voorkeur hebben, maar als je dingen als signaal-ruisverhoudingen zou gaan meten komt de CD daar gewoon beter uit.

Sietse
geluid is een sinus, een sinus kan nooit in stapjes (digitaal worden berijkt) op een plaat wel. Tevens gaat het bereik van vinyl van iets onder de 20Hz tot ver boven de 25Khz, een cd komt niet verder dan 20Hz-22Khz. Misschien hoor je dat niet, maar je voelt het wel.

Het ontbreken van dat warme geluid heeft te maken met het omzetten van iets analoogs naar iets digitaals, dan gebeurd er iets met de muziek en dat is een geluidsverlies.
Zit hem ook bijv. in het masteren. Een voor een cd moet je een geheel andere master maken dan voor vinyl.

Nog een andere grappige bijkomstigheid: ik wil jou over 20 à 30 jaar je cd'tjes nog wel zien spelen, dan ben ik blij dat ik meer op vinyl heb (levens duur cd's +/- 30 jaar, vinyl >130 jaar, mits je er goed mee omgaat)

maar misschien verdiend dit een beter topic...hier moet toch over toto worden gepraat en dan heb ik niet zo heel veel toe te voegen...het is al bekend dat het me niet zo kan boeien...totaal niet mijn ding dus.

Sietse schreef:
geluid is een sinus, een sinus kan nooit in stapjes (digitaal worden berijkt) op een plaat wel. Tevens gaat het bereik van vinyl van iets onder de 20Hz tot ver boven de 25Khz, een cd komt niet verder dan 20Hz-22Khz. Misschien hoor je dat niet, maar je voelt het wel.

Ja, dat zei ik dus al. Dat grotere frequentie bereik is totaal niet relevant, tenzij je een hondje bent. Verder is het voelen van frequenties boven de 20 kHz je reinste kolder lijkt me. Frequenties onder de 20 Hz schijnen misselijkheid te veroorzaken, dus of je daar nu zo blij mee moet zijn.

Het ontbreken van dat warme geluid heeft te maken met het omzetten van iets analoogs naar iets digitaals, dan gebeurd er iets met de muziek en dat is een geluidsverlies.

Bij een analoog signaal treedt er sowieso al verlies op bij opslag op een medium en transport van het signaal. Natuurlijk zijn die technieken tegenwoordig veel beter dan pakweg 20 jaar terug, maar er treedt gewoon altijd een (zeer kleine) degradatie van het signaal op, oftewel een klein beetje ruis en vervorming van het signaal bij het op plaat zetten van dat signaal. Bij een CD is dat probleem per definitie niet aanwezig.
Je hebt inderdaad alleen last van de D/A A/D conversie. Bij mijn weten zijn deze verliezen kleiner dan de opslag en transport verliezen van een analoog signaal.

Zit hem ook bijv. in het masteren. Een voor een cd moet je een geheel andere master maken dan voor vinyl.

Geen verstand van, ik geloof je direct.

Nog een andere grappige bijkomstigheid: ik wil jou over 20 à 30 jaar je cd'tjes nog wel zien spelen, dan ben ik blij dat ik meer op vinyl heb (levens duur cd's +/- 30 jaar, vinyl >130 jaar, mits je er goed mee omgaat)

Daar zou je gelijk in kunnen hebben. Alhoewel het feitelijk nog helemaal niet bekend is hoe lang een CD mee gaat aangezien het medium pas 20 jaar bestaat. Ik heb iig een aantal CD's van een 16-17 jaar oud en die doen het vooralsnog prima. Het blijft natuurlijk ook een feit dat de gemiddelde idioot totaal niet met vinyl overweg kan en die 130 jaar dan nooit gehaald zou worden.

maar misschien verdiend dit een beter topic...hier moet toch over toto worden gepraat en dan heb ik niet zo heel veel toe te voegen...het is al bekend dat het me niet zo kan boeien...totaal niet mijn ding dus.

Toto boeit mij ook niet, maar analoog digitaal discussies of bijvoorbeeld discussies over High-end "techniek" zijn altijd wel aardig om te voeren.
Misschien moet Yak de laatste paar posts toch maar in een vinyl vs. CD topicje gooien.

Overigens, ik heb verder niets tegen vinyl of zo.
Maar als men dan toch een goede geluidskwaliteit wil bereiken, dient eerst begonnen te worden met een goed stel luidsprekers, een fatsoenlijke opstelling daarvan en een goede versterker. Daarna is het misschien zinvol om je druk te gaan maken over plastic of vinyl.

Sietse
tuurlijk de set is het belangrijkste om mee te beginnen, nu is mijn set niet zo heel erg best (erg klote bij het masteren van muziek, wat ik toch geregeld moet doen als pc muziekant , maar daar moet je toch een speciale set voor hebben dus dat zit er voorlopig helemaal nog niet in)

Maar serieus hoor ik al verschil op tussen vinyl en cd's die ik heb. Ik hoor liever het vinyl dan de cd, al draai ik vaker de cd's, want ook ik ben vaak nogal lui

Ach ja, ik draai helemaal nooit vinyl aangezien ik helemaal geen platenspeler heb. Ik heb wel een indrukwekkende collectie platen van een stuk of 10.

Ik moet wel toegeven dat ik op bezoek bij mijn zwager graag een plaatje mag opzetten. 't Is toch net wat specialer dan een plastic schijfje in een lade mikken.

HammerHead schreef:
't Is toch net wat specialer dan een plastic schijfje in een lade mikken.

Precies... Daarom zet ik, als ik de keuze heb, eigenlijk altijd de plaat op. Vind het gewoon een geweldig lekker gevoel om dat ding weer na 20 minuten om te mogen draaien en met dubbelalbums is t helemaal lachen! (Quadrophenia, Tommy ) Ik heb een stuk of 125 platen denk ik thuis liggen (van pa en ma gehad), waarvan 75 weggestopt liggen ergens op de zolder (vooral klassiek, Willeke Alberti-achtige dingen en wat ABBA geloof ik...). De andere 50 platen liggen verstopt op mn kamer. Van die 50 platen luister ik nog naar ongeveer 25. Verder platenspeler gehad van tante... Zo ben ik dus achtereenvolgens fan geweest vanaf mijn 10e van John Denver, the Beatles en Queen. Toen kwam de cd-speler bij mij op de kamer en werd het Red Hot Chili Peppers (Californication = mn heuze allereerste cd!). Daarna zelfs nog Robbie Williams fan geweest maar daar wil ik liever niet meer over praten. Je hebt dus wel gemerkt... Het is voor mij, vooral vanwege de nostalgische gevoelens die ik erbij krijg, specialer om een plaat op te zetten dan een plastic schijfje in een lade te mikken...

HammerHead schreef:
Frequenties onder de 20 Hz schijnen misselijkheid te veroorzaken, dus of je daar nu zo blij mee moet zijn.
Heel blij Misselijk worden mensen er volgens mij niet zo snel van in muziek door het dominerende andere geluid. Ik heb vernomen dat deze lage geluiden zorgen voor een gevoel van onveiligheid en daarom in horrorfilms en thrillers worden ingezet.

Bij nummers met erg diepe bassen hoor ik het op vinyl pas helemaal uit de verf komen. Laatst met de aankoop van de Cybotron - Clear 12'' ervaren, hierin wordt de 808-drummachine gebruikt welke de laagste bass sample kan produceren.

John Doe schreef:
Heel blij Misselijk worden mensen er volgens mij niet zo snel van in muziek door het dominerende andere geluid. Ik heb vernomen dat deze lage geluiden zorgen voor een gevoel van onveiligheid en daarom in horrorfilms en thrillers worden ingezet.
.

Irréversible gebruikte deze techniek toch om de mensen misselijk te laten worden zodat ze de bioscoop zouden verlaten?

zodat ze de bioscoop zouden verlaten

Volgens mij was het gewoon om een ongemakkelijk gevoel bij de kijker te creeren.

HammerHead schreef:
[plastic of vinyl.

Met de SACD gaat t al de goede kant op en veel remasters klinken echt al wel geweldig. Daarnaast ben ik blij van een praktisch issue af te zijn want als ik alles wat ik nu op cd heb nog op lp zou gehad moeten hebben, had ik nu in een huis moeten wonen dat zelfs ik echt niet kan betalen, danwel mijn kinderschare op marktplaats te koop aan bieden..en zo belangrijk vind ik muziek nou ook weer niet.

VanDeGriend schreef:
(quote)
...., danwel mijn kinderschare op marktplaats te koop aan bieden..en zo belangrijk vind ik muziek nou ook weer niet.

Het grote nadeel van vinyl vind ik de slijtage, ik heb nog nooit cd's stuk gedraaid, wel lp's. Misschien ben ik een zeikerd daarin, maar het eerste wat je gaat verliezen bij LP's. zijn de hoge tonen (na een keer of 50 draaien heb je daar soms al last van) In dit geval zijn cd's dus veruit het mooiste, en ik weet zeker dat wanneer ik ieder van jullie achtereenvolgens een (nieuwe) LP en een zelfde (nieuwe) CD laat horen op goede aparatuur, door goede luidsprekers dat je geen verschil zult horen, simpelweg omdat mensen de toonhoogten die het verschil maken zowieso niet kunnen horen. LP's draaien is puur het ritueel, het kraken van de inloop groeven, de tikken die je af en toe hoord, de geur van vynil, het omdraaien halver wege, het genieten van een hoes van 30x30 ipv 12x12. maar als ik puur voor de geluidskwaliteid ga dan kun je niet ontkennen dat cd's op de lange duur beter zijn.

Volledig met je eens Eddie. Maar muziek " draaien" is voor mij méér dan de geluidskwaliteit alleen. Het ritueel waar jij over rept, dat doet het hem vaak voor me. Ik ben dan ook blij dat ik mijn ouwe pick up niet heb weggeflikkerd.

Sietse
John Doe schreef:
(quote)

Ik wil hier wel verder op in gaan. Ultra lage frequenties (zoals ze worden genoemd) hebben inderdaad een bepaalde werking op het lichaam. Echter zijn ze echt niet allemaal zo slecht. Er zitten frequenties bij die je maag omdraaien, frequenties die je hart ritme verstoren (deze zijn dodelijk oa. 7Hz) Maar er zijn er ook die helpen tegen hoofdpijn, misselijkheid en andere zaken (als ik met niet vergis was 17Hz tegen hoofdpijn, en 13Hz om hoofdpijn te krijgen )
Uiteraard hoor je deze frequenties niet, maar je voelt ze wel en dit kan ik je vertellen is een hele ervaring. Heb het zelf bij enkele optredens mee mogen maken (Francisco Lopez, Merzbow (toen draaide mijn maag zich bijna om) en Sunn O)))) Mocht je ooit zoiets meemaken, kan ik je wel vertellen dat het een hele maffe ervaring is.

Als laatste nog een ding, lage frequenties net boven die 20Hz zijn erg schadelijk voor het gehoor. Hier moet je dus mee oppassen, is nl. veel erger dan een heel hoge frequentie, dus nooit je bassgeluid te hard

Sietse
Eddie schreef:
de geur van vynil

verder ben ik het trouwens niet met je eens over die kwaliteit vermindering. Ik heb platen van over de 30 jaar oud die nog super klinken. Waar het geluid echt goed is, zonder slijtage. Het heeft met name heel veel te maken met omgang met het vinyl.

Sietse schreef:

Ik wil hier wel verder op in gaan. Ultra lage frequenties (zoals ze worden genoemd) hebben inderdaad een bepaalde werking op het lichaam. Echter zijn ze echt niet allemaal zo slecht. Er zitten frequenties bij die je maag omdraaien, frequenties die je hart ritme verstoren (deze zijn dodelijk oa. 7Hz)

Ik zag laatst zo'n mythe programma op Discovery Channel. Daar werd dit naar het rijk der fabeltjes verwezen. Ze hadden het getest met de speakers van een Kiss concert die allemaal op 1 iemand stonden gericht. Daarna zijn ze van 5 hz tot 10hz gegaan en er gebeurde helemaal niets. Niemand had ergens last van en de persoon waar alle boxen op waren gericht kon zelfs ondertussen nog een puzzel doen, dus de concentratie had er ook niet onder te lijden.

John Doe schreef:
Misselijk worden mensen volgens mij niet zo snel van muziek

Probeer eens wat van Modern Talking

VanDeGriend schreef:
(quote)

Probeer eens wat van Modern Talking

. Daarmee hou je de w.c. niet schoon nee.

Sietse schreef:
(quote)

verder ben ik het trouwens niet met je eens over die kwaliteit vermindering. Ik heb platen van over de 30 jaar oud die nog super klinken. Waar het geluid echt goed is, zonder slijtage. Het heeft met name heel veel te maken met omgang met het vinyl.

Hoe je het ook went of keert, de naald maakt contact met de plaat, dus is slijtage niet te voorkomen, Vynil heeg=ft daat geloof ik minder last van als die ouderwetse platen van Bakkeliet. Al ben je nog zo zuinig op je platen (en reken maar dat ik dat ben, ik heb in mijn collectie geen enkele cd zitten waar een kras op zit of een plaat die uit zijn groef springt, of blijft steken) Feit blijft als je een plaat heel vaak draaid dan slijt hij.

Zoals ik hierboven ergens al opmerkte: schaf eerst maar eens een fatsoenlijk stel luidsprekers aan. Want frequenties onder de 20 Hz zijn op goedkope stereo setjes helemaal niet te horen. Sterker nog, dat soort speakers haalt vaak freqenties onder de 40 Hz nog niet eens.

De discusse van vinyl vs cd is natuurlijk grotendeels persoonlijk. Wat vind je belangrijker, een warm natuurgetrouw geluid of een strak en helder geluid. Ik zelf ga voor de eerste. Ik heb aardig wat albums dubbel op vinyl en cd en in 9 van de 10 gevallen klinkt het op vinyl prettiger. Het geluid is ronder, vult de kamer beter en het stereobeeld is schrikbarend veel sterker.

Maar voor zowel cd als voor vinyl geldt dat je wel een goede set moet hebben om het weer te geven. En ook hier is het weer belangrijk wat je van het geluid verwacht. Ga maar eens naar de audiozaak (nee en dan bedoel ik niet de Mediamarkt, maar een echte audiozaak), neem een voor jou bekend album mee en ga eens luidsprekers proberen. Zul je horen wat een enorm verschil er zit tussen de verschillende typen en merken. En iedereen heeft er zo zijn eigen favoriet tussen zitten.

Cd en vinyl hebben beiden hun voor en nadelen en het is strikt persoonlijk welke voor jou het zwaartste weegt. Voor mij is het in ieder geval duidelijk dat vinyl veel beter past bij mijn smaak. Het geluid klinkt echter, minder opgenomen en voller. SACD's komen al heel dicht in de buurt moet ik zeggen. Er is niet zoveel aanbod, maar als je hoort wat ze met de Bob Dylan albums en Kind Of Blue hebben gedaan dan sta je toch te klapperen met je oren!

Sietse
Eddie schreef:

Hoe je het ook went of keert, de naald maakt contact met de plaat, dus is slijtage niet te voorkomen

Heb je gelijk in, maar als je de naalddruk goed instelt is dat dus vrijwel geen probleem meer, echter bij sommige platen spelers is dit niet echt makkelijk te doen.

Sietse schreef:
Ik wil hier wel verder op in gaan. Ultra lage frequenties (zoals ze worden genoemd) hebben inderdaad een bepaalde werking op het lichaam. Echter zijn ze echt niet allemaal zo slecht. Er zitten frequenties bij die je maag omdraaien, frequenties die je hart ritme verstoren (deze zijn dodelijk oa. 7Hz) Maar er zijn er ook die helpen tegen hoofdpijn, misselijkheid en andere zaken (als ik met niet vergis was 17Hz tegen hoofdpijn, en 13Hz om hoofdpijn te krijgen )
Geinig om te weten. Dat komt dan zeker doordat bepaalde lichaamsdelen bij die frequenties gaan resoneren. Nu komen mijn verzamelde feitjes...

Het lichaam gaat door zijn samenstelling bij bepaalde frequenties tussen de 6 en 20 Hz mee trillen. Deze resonantie kan inderdaad dodelijk zijn, maar in principe werkt het alleen verlammend, misselijkmakend of hoofpijngevend. De politie en het leger (vooral in Amerika) is bezig met de ontwikkeling van zogenaamde ''infrageluid apparaten'' die door trillingen mensen kunnen verlammen. Hier is een aardig bericht daarover.

Lage frequenties kunnen bij hoog volume door de luchtverplaatsing/geluidsdruk ook een klaplong veroorzaken, maar slechts in uitzonderlijke omstadigheden

Om de klaplong voor te bereiden heb je 5 ingrediënten nodig:

- je moet al aanleg hebben om een klaplong te krijgen.
- een locatie moet worden opgezocht waar speakers staan die ook zo laag kunnen.
- dit moet een lage, redelijk kleine, slecht geventileerde ruimte zijn.
- muziek moet worden opgezet die zo laag kan gaan.
- de subsonische filters moeten uitstaan die frequenties van onder de 16 of 18 Hz normaliter wegfilteren.
Als laatste nog een ding, lage frequenties net boven die 20Hz zijn erg schadelijk voor het gehoor. Hier moet je dus mee oppassen, is nl. veel erger dan een heel hoge frequentie, dus nooit je bassgeluid te hard
Dit is ook het gevolg van de geluidsdruk. Maar je zult het wel horen als het schadelijk is, toch

Eddie schreef:
Hoe je het ook went of keert, de naald maakt contact met de plaat, dus is slijtage niet te voorkomen
Laat ik het dan eens deze kant op wenden... Er maakt altijd iets contact. Laat jij je CD's als je ze uit je CD-speler haalt altijd zweven in een vacuüm ruimte? Nee? CD's worden gelezen door een laser, deze brandt in meer of mindere mate. Het is wel een zwakke laser, maar dit is ook een vorm van slijtage. Er kunnen putjes in worden gebrand zodat de nullen en enen niet meer juist te lezen zijn.
Feit blijft als je een plaat heel vaak draaid dan slijt hij.
Dat kun je dus ook bij een CD zeggen. Bij wat slechtere merk CD's of slechtere CD-spelers heb ik meermalen als resultaat gehad dat CD's onafspeelbaar werden na slechts een paar keer draaien.

Verder ben ik het wel met je eens als je in het algemeen kijkt: een goed afgestelde laser kan denk ik minder schaden dan een goed afgestelde naald, aangezien licht aangetaste nullen en énen nog steeds als nullen en énen kunnen worden gelezen, terwijl bij de precieze groeven van een plaat elke aantasting effect heeft. Maar bij herhaalde aantasting kunnen de nullen en énen wel onleesbaar worden.

Ik was laatst in een audiozaak (Vink in Groningen), om me te oriënteren op een nieuwe installatie. De eigenaar wist me te melden dat hij net een cd-speler van € 6400 binnen had, "die bijna net zo lekker als analoog" weergaf

Het moet nu zo'n kleine twee jaar geleden zijn dat ik cd's heb afgezworen. Of beter gezegd, dat ik me volledig heb toegelegd op vinyl. Mijn eerste drie platen waren Dark Side Of The Moon, Revolver en Rumours, meteen drie kleppers dus, en ik had de smaak te pakken. Nu koop ik uitsluitend vinyl. Dat de klank warmer is, daar twijfelt haast niemand nog aan maar voor mij is het vooral de nostalgische reflex die me overtuigt Lp's te kopen.
In tijden van iPod, cd en mp3 is een plaat opleggen nog echt 's luisteren naar muziek. Platen kun je niet beluisteren als je aan het joggen bent in het park of als je in de file staat naar je werk. Voor platen ga je zitten, het liefst 's avonds, desnoods met wat vrienden, een glaasje wijn...
Ik wil geen overdreven romantisch beeld scheppen van vinyl maar voor mij zijn cd's - zwijg mij van gekopieerde - gewoon een stuk onpersoonlijker (en duurder)...

Mooi gesproken

Gast
geplaatst: vandaag om 21:06 uur

geplaatst: vandaag om 21:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.