De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
2
geplaatst: 31 mei 2025, 11:50 uur
Mausie schreef:
Ja, lijkt mij ook. Ik ben geen extreme audiofiel, dus hoef niet die paar procent beter voor honderden euro's meer. Ik ga die Acaza even opsnorren, thanks!
Yup, heb een goede koptelefoon
(quote)
Ja, lijkt mij ook. Ik ben geen extreme audiofiel, dus hoef niet die paar procent beter voor honderden euro's meer. Ik ga die Acaza even opsnorren, thanks!
Yup, heb een goede koptelefoon
Het blijft grappig hoe goedbedoelde posts hier in een ander daglicht worden gesteld, waardoor de duiding wordt aangetast.
Mij ging het erom duidelijk te maken dat als 'het vinyl' je eenmaal grijpt, je op een gegeven moment meer wilt. Vergelijk het met bier (of wijn) drinken: heb je eenmaal de smaak van een speciaalbier te pakken, dan ga je verder kijken.
Ieder bepaalt zelf wat (en hoe) hij/zij luistert. Stel dat je een Crosley of Ion-platenspeler aanschaft - die zijn er nl aan vanaf zo'n € 100 - om lp's te beluisteren, dan heeft dat consequenties wanneer je die lp's later op een andere (betere) speler zou willen beluisteren. Typisch een geval van goedkoop is duurkoop.
Net als met wijn waarderen (leren drinken) is ook luistervermogen en liefde voor geluid iets dat zich ontwikkelt -zoiets is niet statisch. Je zou niet de eerste zijn die bij beluistering van een geliefd muziekstuk van zijn stoel pleurt wanneer die dat stuk op een andere manier hoort. Dat is niet een kwestie van "extreme audiofilie", gewoon een leercurve en onderscheidend vermogen.
Vandaar mijn advies om goede keuzes te maken. Ooit aardig wat geld uitgegeven aan een hoofdtelefoon met hoofdtelefoonversterker. De praktijk leert evenwel dat ik hoogstens 1* p.j. dat ding gebruik. Die hoofdtelefoonversterker werd bovendien overbodig toen mijn huidige versterker een hoofdtelefooningang bleek te hebben.
Ik heb zelf een rack gebouwd van mdf - dat heb ik op maat laten zagen (dat kon toen nog bij de lokale Hubo) en vervolgens in elkaar gelijmd, geschroefd en afgewerkt (plamuren/verven). In totaal zo'n € 125,-
Overigens zijn de kasten waarnaar rzasa linkte fraai uitgevoerd; aangezien het gaat om handwerk zullen die ook niet echt een koopje zijn.
1
geplaatst: 31 mei 2025, 17:08 uur
rzasa, de vrouw des huizes vindt de meubels van jouw link erg mooi, dus het lijkt erop dat ik wat extra budget kan lospeuteren 

0
geplaatst: 1 juni 2025, 18:04 uur
vivalamusica schreef:
Project, Audio-Technica, Argon, Thorens zijn alvast degelijke merken vraag een hifizaak en kijk eens in een Kringloopwinkel voor een meubel mits je daarvan houdt of anders Ikea
(quote)
Project, Audio-Technica, Argon, Thorens zijn alvast degelijke merken vraag een hifizaak en kijk eens in een Kringloopwinkel voor een meubel mits je daarvan houdt of anders Ikea
Dank, deze merknamen hielpen bij de zoektocht. Ben voor een Audio-Technica met anti-skating gegaan.
0
geplaatst: 1 juni 2025, 18:19 uur
Mausie schreef:
Dank, deze merknamen hielpen bij de zoektocht. Ben voor een Audio-Technica met anti-skating gegaan.
Wat goed dat je een keuze heb kunnen maken.
0
geplaatst: 28 juni 2025, 18:16 uur
In Spanje, in een streek waar het massatoerisme nog niet echt overheerst, zag ik een aantal gelegenheden met 'vinyl' prominent in het straatbeeld. Niet alleen zaken rijkelijk voorzien van nieuw en tweedehands goed, maar ook barretjes met (disco)hoekjes voorzien van apparatuur waar je met een glaasje en een 'pintxos' kon gaan zitten om wat plaatjes te draaien met koptelefoon. Het was niet zo ingewikkeld allemaal, wat aftandse apparatuur, wat kabels, meer niet. Het ging juist om eenvoudige minder gecompliceerde gezelligheid, én voor de toerist die denkt hét ontdekt te hebben, 'Ja, dat ene barretje'...
2
geplaatst: 16 juli 2025, 20:26 uur
Kwam een Stereophile interview tegen uit 2022 met vinyl mastering wizzard Kevin Gray.
Zeer interessant voor de liefhebber.
Matson: What do you say to the people who claim that mastering for LP from 24/96 files can't possibly sound better than digital playback? You've done this for me, Kevin, and I think it sounds good!
Gray: I think a lot of what people like about a phonograph record are artifacts. Audiophiles don't want to hear that, but it's just a fact. I deal with digital and analog all day long, and I know what happens in the transfer to analog. And I know, with my system, how close I can get to the source. But there's always just a little extra added sauce going to vinyl, cutting it into a record groove. Maybe it's just the stylus tracking a physical analog groove. And it's the same thing with analog tape. Is it as accurate as digital? Probably not, but I love the sound of analog tape.
Deel 1
Deel 2
Zeer interessant voor de liefhebber.
Matson: What do you say to the people who claim that mastering for LP from 24/96 files can't possibly sound better than digital playback? You've done this for me, Kevin, and I think it sounds good!
Gray: I think a lot of what people like about a phonograph record are artifacts. Audiophiles don't want to hear that, but it's just a fact. I deal with digital and analog all day long, and I know what happens in the transfer to analog. And I know, with my system, how close I can get to the source. But there's always just a little extra added sauce going to vinyl, cutting it into a record groove. Maybe it's just the stylus tracking a physical analog groove. And it's the same thing with analog tape. Is it as accurate as digital? Probably not, but I love the sound of analog tape.
Deel 1
Deel 2
0
geplaatst: afgelopen woensdag om 17:26 uur
Hoe lang zal de omzet van de vinylverkopen nog substantieel blijven doorgroeien Mjuman?
https://nos.nl/artikel/2604849-nederlanders-geven-opnieuw-meer-geld-uit-aan-vinyl-goed-nieuws-voor-de-artiest
https://ibb.co/V0HnXRgn
https://ibb.co/bRr2Hnd4
https://nos.nl/artikel/2604849-nederlanders-geven-opnieuw-meer-geld-uit-aan-vinyl-goed-nieuws-voor-de-artiest
https://ibb.co/V0HnXRgn
https://ibb.co/bRr2Hnd4
0
geplaatst: afgelopen woensdag om 19:08 uur
Een post over vinyl met een screenshot van TT
Vind het wel bij elkaar passen.
Vind het wel bij elkaar passen.
1
geplaatst: afgelopen woensdag om 19:46 uur
Proven technology

Overigens - niet om de 'party-pooper' uit te hangen, maar dat hoera-bericht moet je wel in perspectief zien: €45.000.000 betekent 2,50 per hoofd van de bevolking (per jaar) en dat geeft te denken dat sommige (heavy) users hier ("heavy" slaat niet op hun favoriete muziek, maar op hun koopgedrag) - zie het topic "wat heb je gekocht" - wel tellen voor zo'n slordige 1000 hoofden van de bevolking

0
geplaatst: afgelopen donderdag om 11:26 uur
De trend is: stijging in verkopen van fysieke geluidsdragers. 12% vinyl, 5% CD. Beide met ruim 20% gestegen in een jaar. In aantallen nog niet echt heel veel, maar er zit beweging in. Nog even en ook de woordenboeken en 24-delige encyclopedieën gaan als warme broodjes over de toonbank. 
Er is overigens ook een post 'overig' van 1,8%. Ik vermoed 'cassettebandjes.'
NVPI - De brancheorganisatie van de film- en muziekindustrie

NVPI - De brancheorganisatie van de film- en muziekindustrie
1
geplaatst: afgelopen vrijdag om 09:36 uur
Wandelaar schreef:
Nou, dat laatste verbaast me - en toch ook weer niet. Ik merk de laatste tijd wel vaker dat ook cassettebandjes weer in opkomst zijn. Ik zag zaterdag op een beurs dat daar a) best veel van dat soort voorbespeelde bandjes aangeboden werd, en b ) dat de vraagprijzen aanzienlijk waren. Vreemd, want als je let op geluidskwaliteit en zelfs op verpakking/extra info zou je zeggen dat de CD het toch zou moeten winnen van het cassettebandje.
Maar ja, als iets oud genoeg is om als 'retro' of 'vintage' te worden bestempeld, ontstaat er vanzelf weer vraag naar. Ik heb er tijdens die beurs eens op gelet, maar zowel oud als jong - zij het in beperkte mate en op kleine schaal - lijkt zich hiervoor te interesseren. Ik zal geen flauwe grappen maken over de 78-toerenplaat of de wasrol van Edison, maar zelf zou ik het wel toejuichen als bijvoorbeeld de minidisc een tweede kans krijgt...
0
geplaatst: afgelopen vrijdag om 09:40 uur
Wandelaar schreef:
De trend is: stijging in verkopen van fysieke geluidsdragers. 12% vinyl, 5% CD. Beide met ruim 20% gestegen in een jaar.
De trend is: stijging in verkopen van fysieke geluidsdragers. 12% vinyl, 5% CD. Beide met ruim 20% gestegen in een jaar.
Kleine correctie: er staat niet dat er meer albums verkocht worden, al vermoed ik dat dat ook wel het geval zal zijn. Er staat dat de omzet stijgt: er komt dus meer geld binnen. Met de huidige exorbitante vraagprijzen van nieuw vinyl verbaast me dat niet echt. Bovendien vermoed ik dat aankopen van tweedehands vinyl niet in die cijfers verdisconteerd zijn. Terwijl me dat toch een aanzienlijke markt lijkt ten opzichte van het totaal.
En zoals dat staatje hierboven ook laat zien: de verkopen van willekeurig welke fysieke geluidsdragers bedragen heden ten dage slechts een fractie van de verkopen in de jaren zeventig, tachtig en negentig van de vorige eeuw. Maar dat de trend de laatste tijd in opwaartse richting gaat, vind ik verheugend nieuws.
0
geplaatst: afgelopen vrijdag om 11:27 uur
gaucho schreef:
Kleine correctie: er staat niet dat er meer albums verkocht worden, al vermoed ik dat dat ook wel het geval zal zijn. Er staat dat de omzet stijgt: er komt dus meer geld binnen. Met de huidige exorbitante vraagprijzen van nieuw vinyl verbaast me dat niet echt. Bovendien vermoed ik dat aankopen van tweedehands vinyl niet in die cijfers verdisconteerd zijn. Terwijl me dat toch een aanzienlijke markt lijkt ten opzichte van het totaal.
Zeer terechte correctie. Inderdaad, omzet is in geld uitgedrukt, niet in aantallen fysieke dragers. Toch, 20-22% omhoog in een jaar, dat kan niet alleen aan de prijsverhogingen liggen. Opmerkelijk is ook dat de CD (daar is ander topic voor) nog een licht opwaartse lijn laat zien, terwijl voorspellers destijds rond 2015 al het einde in zicht zagen van de CD-productie. Tweedehands CD's zijn er ook, maar dan een stuk lager geprijsd. In aantallen zou ik die vergelijking met vinyl nog wel eens willen zien.Kleine correctie: er staat niet dat er meer albums verkocht worden, al vermoed ik dat dat ook wel het geval zal zijn. Er staat dat de omzet stijgt: er komt dus meer geld binnen. Met de huidige exorbitante vraagprijzen van nieuw vinyl verbaast me dat niet echt. Bovendien vermoed ik dat aankopen van tweedehands vinyl niet in die cijfers verdisconteerd zijn. Terwijl me dat toch een aanzienlijke markt lijkt ten opzichte van het totaal.
PS. Grappig overigens dat Rumours van Fleetwood Mac op nummer 7 van de Top 10 best verkochte albums staat (overzicht NVPI). Ik stel me voor: jongeren (17-23) die de plaat nog kennen van vader, moeder of opa en oma en die zo'n iconische elpee graag op de draaitafel hebben liggen.
0
geplaatst: afgelopen vrijdag om 11:42 uur
Ja, overal wordt gesproken over omzetcijfers (wat ook weer iets anders is dan winst onder de streep). Maar die aantallen verkochte geluidsdragers, die kan ik dus nergens terugvinden, zelfs niet op de site van de NVPI. Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Ik kan me voorstellen dat dat toch een iets ander beeld zou opleveren. Zeker in combinatie met tweedehands (dat is bij mijzelf het leeuwendeel), al kan ik me voorstellen dat die verkopen gewoon lastig in kaart zijn te brengen. Is het bewust dar daar zo geheimzinnig over wordt gedaan of lijkt dat maar zo?
Trouwens ook benieuwd wat de fors stijgende olieprijs gaat betekenen voor de productie van vinyl - en dus ook voor de prijs...
Ik kan me voorstellen dat dat toch een iets ander beeld zou opleveren. Zeker in combinatie met tweedehands (dat is bij mijzelf het leeuwendeel), al kan ik me voorstellen dat die verkopen gewoon lastig in kaart zijn te brengen. Is het bewust dar daar zo geheimzinnig over wordt gedaan of lijkt dat maar zo?
Trouwens ook benieuwd wat de fors stijgende olieprijs gaat betekenen voor de productie van vinyl - en dus ook voor de prijs...
0
geplaatst: afgelopen vrijdag om 11:46 uur
De omzet en winstrekening is wat telt. Marktonderzoek is ingewikkeld, zeker in de tweedehands rommelkelder-markt. Dan gaat het om goed gevoel voor 'wat leeft'. Zeker ook onder jongeren, zie hierboven mijn opmerking over Rumours. De industrie doet er goed aan regelmatig even in te loggen op MuMe. 

1
geplaatst: afgelopen vrijdag om 11:47 uur
gaucho schreef:
Breng ze maar niet op een idee ...Trouwens ook benieuwd wat de fors stijgende olieprijs gaat betekenen voor de productie van vinyl - en dus ook voor de prijs...
1
geplaatst: afgelopen vrijdag om 12:38 uur
Ja, dat Rumours-verhaal is wel heel opmerkelijk: een notering in de top 10 van best verkochte albums over 2025, temidden van allerlei hedendaagse beroemdheden. Geen idee of ze die plaat van papa en mama kennen (of van opa en oma, want we praten hier over een album van bijna 50 jaar oud). Ik denk eerder dat ze die plaat hebben ontdekt omdat hij, mede dankzij het verhaal er achter, voortdurend in het nieuws blijft en omdat ze erop worden geattendeerd door TikTok-filmpjes en -dansjes. Maar het blijft een opmerkelijk fenomeen, zeker. Kennelijk speelt de tamelijk toegankelijke popmuziek van Rumours ook nu nog tot de verbeelding.
2
geplaatst: afgelopen vrijdag om 14:59 uur
Omzet = gerealiseerde verkoop in geld: afzet = gerealiseerde verkoop in aantallen; en cijfers wil geen enkele platenmaatschappij zomaar openbaren.
Met die gestegen prijzen ligt het ook voor de hand om te veronderstellen dat een deel van die groei voortkomt uit de forse prijsstijging; en wellicht ook voor een deel uit het feit dat vinylisti daardoor teruggrijpen naar de cd als ze fysiek product in huis willen halen. Waarom zou je voor de (dubbel-)lp van Rosalia driemaal zoveel betalen als de cd - en Tidal/Spotify zit al in je abonnement.
Leuk ook dat verhalende proza op de site van NVPI:
"Dat mensen graag muziek in handen hebben, bleek al uit de Muziekmonitor die NVPI in 2025 publiceerde. Bijna 20% van de Nederlanders had recentelijk ‘fysieke’ muziek gekocht" - mijn cursivering
Afgezien van de vraag wat recentelijk betekent (we houden het even op 2025), dan betekent dat zeg 3,5 miljoen mensen samen 51 miljoen - i.e. 37,2 (vinyl) en 13,8 (cd) - aan fysiek product hebben uitgegeven, oftewel ca 14,50 p.p. - zeg maar 1 cd of een halve lp p.j; dan ook nog onder de premisse dat niemand anders wat heeft gekocht. Het bezwaar van dit soort statische onderzoeken schuilt erin dat kwalitatief onderzoek (onder een beperkte populatie) wordt gepresenteerd als kwantitatief en dat kan leiden tot geflatteerde conclusies. We weten nl helemaal niets over de scope en de omvang van het onderzoek.
Ga eens op een middag naar een lokale Variaworld of Plato om te ervaren wat de implicatie van 'substitutie' is. De (oudere) muziek-liefhebber/nerd is een zeldzaam fenomeen aan het worden: ontheemd, outnumbered door jongeren. Muziek kopen, albums begluren/'snuffelen' is een sociale activiteit geworden, met leden van de peer group. Vinyl (met name) staat voor 'life style' en beleving - is een middel om je identiteit in de groep te bevestigen en de beleving te delen.
Tweedehands zit idd niet in die cijfers. Bij meerdere zaken gecheckt: die worden op een aparte groep aangeslagen en ik heb het idee dat daarover niet wordt gerapporteerd naar het NVPI.
Is een heel interessante markt, qua marge - op nieuwe platen staat een vaste marge (van zeg om en nabij 30 - 35%) - op tweedehands is die bijna altijd het dubbele. Daarvan wordt alleen afgeweken als het een artikel betreft waarvan verkoop al zeker is (mensen die hebben aangegeven bepaalde albums te zoeken); regelmatig wordt Discogs als toetssteen gehanteerd.
Daarnaast is tweedehands generiek een typisch artikel voor 'branchevervaging'. Uit ervaring kan ik vertellen dat het soms lonend is - m.n. in het buitenland - een curiosawinkel binnen te lopen, al staan er maar twee kratjes met lp's.
Dat Rumours-verhaal toont - net als het succes van Running up That Hill weer eens aan wat de impact van social media is, samen met peer group adoption als je peer group iets heeft geadopteerd, ben je snel een te ontvrienden zwart schaap als je niet meeblaat
Met die gestegen prijzen ligt het ook voor de hand om te veronderstellen dat een deel van die groei voortkomt uit de forse prijsstijging; en wellicht ook voor een deel uit het feit dat vinylisti daardoor teruggrijpen naar de cd als ze fysiek product in huis willen halen. Waarom zou je voor de (dubbel-)lp van Rosalia driemaal zoveel betalen als de cd - en Tidal/Spotify zit al in je abonnement.
Leuk ook dat verhalende proza op de site van NVPI:
"Dat mensen graag muziek in handen hebben, bleek al uit de Muziekmonitor die NVPI in 2025 publiceerde. Bijna 20% van de Nederlanders had recentelijk ‘fysieke’ muziek gekocht" - mijn cursivering
Afgezien van de vraag wat recentelijk betekent (we houden het even op 2025), dan betekent dat zeg 3,5 miljoen mensen samen 51 miljoen - i.e. 37,2 (vinyl) en 13,8 (cd) - aan fysiek product hebben uitgegeven, oftewel ca 14,50 p.p. - zeg maar 1 cd of een halve lp p.j; dan ook nog onder de premisse dat niemand anders wat heeft gekocht. Het bezwaar van dit soort statische onderzoeken schuilt erin dat kwalitatief onderzoek (onder een beperkte populatie) wordt gepresenteerd als kwantitatief en dat kan leiden tot geflatteerde conclusies. We weten nl helemaal niets over de scope en de omvang van het onderzoek.
Ga eens op een middag naar een lokale Variaworld of Plato om te ervaren wat de implicatie van 'substitutie' is. De (oudere) muziek-liefhebber/nerd is een zeldzaam fenomeen aan het worden: ontheemd, outnumbered door jongeren. Muziek kopen, albums begluren/'snuffelen' is een sociale activiteit geworden, met leden van de peer group. Vinyl (met name) staat voor 'life style' en beleving - is een middel om je identiteit in de groep te bevestigen en de beleving te delen.
Tweedehands zit idd niet in die cijfers. Bij meerdere zaken gecheckt: die worden op een aparte groep aangeslagen en ik heb het idee dat daarover niet wordt gerapporteerd naar het NVPI.
Is een heel interessante markt, qua marge - op nieuwe platen staat een vaste marge (van zeg om en nabij 30 - 35%) - op tweedehands is die bijna altijd het dubbele. Daarvan wordt alleen afgeweken als het een artikel betreft waarvan verkoop al zeker is (mensen die hebben aangegeven bepaalde albums te zoeken); regelmatig wordt Discogs als toetssteen gehanteerd.
Daarnaast is tweedehands generiek een typisch artikel voor 'branchevervaging'. Uit ervaring kan ik vertellen dat het soms lonend is - m.n. in het buitenland - een curiosawinkel binnen te lopen, al staan er maar twee kratjes met lp's.
Dat Rumours-verhaal toont - net als het succes van Running up That Hill weer eens aan wat de impact van social media is, samen met peer group adoption als je peer group iets heeft geadopteerd, ben je snel een te ontvrienden zwart schaap als je niet meeblaat

1
geplaatst: afgelopen zondag om 08:05 uur
gaucho schreef:
Ja, dat Rumours-verhaal is wel heel opmerkelijk: een notering in de top 10 van best verkochte albums over 2025, temidden van allerlei hedendaagse beroemdheden. Geen idee of ze die plaat van papa en mama kennen (of van opa en oma, want we praten hier over een album van bijna 50 jaar oud). Ik denk eerder dat ze die plaat hebben ontdekt omdat hij, mede dankzij het verhaal er achter, voortdurend in het nieuws blijft en omdat ze erop worden geattendeerd door TikTok-filmpjes en -dansjes. Maar het blijft een opmerkelijk fenomeen, zeker. Kennelijk speelt de tamelijk toegankelijke popmuziek van Rumours ook nu nog tot de verbeelding.
ja dat klopt. Dat kwam door een enkele seconden durend filmpje waarin iemand Dreams playbackt en onderwijl een literverpakking cranberrysap leegslurpt direct van de tuit. Dit was een internetsensatie met vijftig miljoen views, en momenteel nog steeds wordt bekeken, waarna alles in het filmpje volledig is ontleed, Nathan Apodaca werd wereldberoemd en kreeg een notering op IMDB en een vereeuwiging op wikipedia op de pagina van Fleetwood Mac, het merk oceanspray werd met kratten tegelijk verkocht, maar dus ook de LP rumours. En het is niet mijn bedoeling dit te verpakken tot wist-je-dat? Neen, ik wist dat dus niet en ik stond volledig paf. Ik ben met stomheid geslagen hoe snel de impulsen van de mensen die het niet kenden, werden gekieteld. Dat is dus de enige vonk die nodig is voor een immense vlammenzee. Dit is te vergelijken met hoe instagramvakantiebestemmingen volledig worden overladen met overtoerisme omdat iemand maar een fimpje trending maakt en dan krijg je Dubrovnik-game of thrones-achtige taferelen alsmede nadelige gevolgen die de komende twintig jaar niet meer zijn te fixen. Soms lees ik die reacties die er onder staan en wat je vaak ziet. "oh, daar heb ik nog nooit van gehoord, nu wil ik daar dit jaar ook naar toe!" geen idee of al die reacties dan ook echt zijn, maar het geeft aan dat veel mensen maar geprikkeld raken door wat een ander doet. Ik denk niet dat die MC's ook een terugkomst gaan maken, net zoals de LP, het is meer dat wie het nog niet kende het uit nieuwsgierigheid wil hebben, net zoals met het achterhaalde polaroidfototoestel. Die had al uitgestorven moeten zijn, maar nu merk je toch dat het door vele instagrammeisjes een heuse heropleving meemaakt.
* denotes required fields.