menu

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Screenager schreef:
Mag ik als quasi-complete noob deze forumdiscussie even kapen en vragen of iemand toevallig tips heeft voor een vrij betaalbare set-up van platenspeler + speakers die er aantrekkelijk uitziet, maar toch ook een degelijk geluid geeft?

Qua budget dacht ik aan een set-up platenspeler+speakers van bij voorkeur maximaal € 500,00 (en dit mag gerust minder zijn). Ik begrijp dat dat voor sommige audiofielen allicht een zeer klein budget lijkt om iets deftig te kopen, maar alle tips in deze prijsklasse zijn hoe dan ook welkom.

Dank bij voorbaat!

Tja vanuit die parameters wordt het lastig. Een hifiset bestaat doorgaans uit een bron (bijv cd-speler of platenspeler), een versterker (met phono-ingang dan wel, of anders heb je een pre-amp nodig) en weergevers (luidsprekers). Voor dat geld zou je bijna moeten gaan kijken bij de kringloop, of mazzel hebben op Marktplaats.

Je zou tweedehands kunnen overwegen en dan zou je hier terecht kunnen; die hebben ook hifi-spullen Kay's Odyssey - Vinyl - Platenzaak - Breda - Wagenberg - kayvinyl.nl naast marktplaats zou je ook kunnen kijken op audio-markt.de

Maar nogmaals: ga sparen en je budget oprekken. Het is alsof je denkt een kaartje voor een National-concert te kunnen kopen voor 15 euro.

Screenager schreef:
Mag ik als quasi-complete noob deze forumdiscussie even kapen en vragen of iemand toevallig tips heeft voor een vrij betaalbare set-up van platenspeler + speakers die er aantrekkelijk uitziet, maar toch ook een degelijk geluid geeft?
De oude platenspeler die ik steeds van mijn vader gebruikt heb, begint nu toch echt de geest te geven en die gigantisch grote zwarte oubollige speakers passen niet meteen meer in het interieur.

De overdaad aan keuzes maakt het voor een leek geenszins gemakkelijk, vandaar even de vraag.

Qua budget dacht ik aan een set-up platenspeler+speakers van bij voorkeur maximaal € 500,00 (en dit mag gerust minder zijn). Ik begrijp dat dat voor sommige audiofielen allicht een zeer klein budget lijkt om iets deftig te kopen, maar alle tips in deze prijsklasse zijn hoe dan ook welkom.

Dank bij voorbaat!

Je kan bij een vintage audio zaak gaan kijken. Die verkopen spul uit de jaren 70 en 80 (soms nog ouder).
Vaak wordt het dan weer in oude glorie hersteld.
En zaak waar ik goede ervaringen mee heb is Vintage Audio Repair in Dordrecht.
Maar wat Mjuman ookal zegt: Met het genoemde budget zit je wel heel erg aan de onderkant van de markt, ook in dit segment, zeker als je ook een versterker zoekt, wat ik mis in je post.

De beslissing is nu eindelijk gemaakt. Ik stop per direct met het kopen van nieuw vinyl. Het zat me al tijden dwars, dat ik door mijn 'hobby' bijdraag aan de klimaatverpesting. Vinyl = olie, dus gewoon heel erg vervuilend. Ik heb maar 1 lp die van recycled materiaal is gemaakt (Maisha - Open the Gates), dus de vinyl-wereld loopt tergend achter.

Ik liet mij leiden door de goede sound dat vinyl zogenaamd zou hebben, maar ik hoor het echt niet. Volgens mij is het ook onzin, broodje aap, etc. Ik speel af op een Marley en een tweedehands Technics. Dure appararuur kopen voor betere muziekbeleving voelt ook wat egoistisch aan.

Het completeren van mijn collectie was een andere drijfveer, maar de spanning van een collectie compleet maken is ook totaal weg, aangezien elke plaat ooit in reissues verkrijgbaar is. Zelfs de meest obscure albums kun je per direct op gloednieuw vinyl bestellen en de volgende dag in huis hebben.

Dat betekent dus ook dat een goedkope arbeidskracht ergens in een kil distributiecentrum voor mij zich in het zweet werkt tegen een hongerloon, maar wel met allerhande leed als hij/zij arbeidsongeschikt raakt.

Bovendien zorgen de verpakkingsmaterialen voor hopen extra afval. Zo is elk nieuw album is cellofaan verpakt, en al dat verpakkingskarton lijkt mij ook niet klimaatneutraal.

Ik zal mij volledig en vooral bezighouden met tweedehandsjes. Ouderwets naar de platenzaak in de bakken zoeken en mij laten verrassen. Het is goedkoper, spannender en de kans om echt nieuws te ontdekken is veel groter. Dat houdt dus ook in dat ik niet meer via discogs ga bestellen, al houd ik mijn winkel wel aan om lp's te verkopen (binnen de EU, zodat er geen schepen/vliegtuigen worden gebruikt). Ik ben er nog niet goed uit hoe ik dat zo klimaatvriendelijk mogelijk kan vormgeven. Misschien moet ik echt alleen aan Nederlanders verkopen. Ik moet er nog over nadenken.

Het lucht wel op. De oude artiesten zijn dood en bovendien verdienen toch allen Universal en weet ik welke multinational aan lp-verkoop. En nieuwe artiesten steun ik door hun albums digitaal via Bandcamp te kopen.

Als ik weer eens wat lees over hoe ik het nog beter kan doen, zal ik dat ook aanpassen. Mijn egoistische muziekhobby mag en zal niet bijdragen aan de vernietiging van deze planeet.

Dus: binnenkort weer eens naar mijn favoriete tweedehands platenzaak en in de 5 voor 20 euro-bakken zoeken naar leuke oude plaatjes. Ik laat me graag verrassen.

Ik moest ook aan deze denken:

https://i.imgur.com/e46DE8D.jpeg

Mssr Renard schreef:
Als ik weer eens wat lees over hoe ik het nog beter kan doen, zal ik dat ook aanpassen. Mijn egoistische muziekhobby mag en zal niet bijdragen aan de vernietiging van deze planeet.

Per direct stoppen met internetten dan, want het internet staat qua uitstoot van broeikasgassen gelijk aan die van al het luchtverkeer in de wereld. Als je egoïstische muziekhobby niet meer mag bijdragen aan de vernietiging van de planeet dan denk ik dat je best alleen nog zelf akoestische muziek maakt op instrumenten die je al in huis hebt. En dan maar hopen dat door jouw idealen die goedkope arbeidskracht ergens in een kil distributiecentrum zijn baan niet verliest door tegenvallende verkoopcijfers.

Ik hoef jouw adviezen niet, en voor de 100ste keer: ik wil dat je mij met rust laat.

Mssr Renard schreef:
voor de 100ste keer: ik wil dat je mij met rust laat.

Hoezo, met rust laten? Hoezo, voor de 100ste keer?

Ik zo graag willen dat je me met rust laat. Stop alsjeblieft met provoceren en me voor schut zetten.

Mssr Renard schreef:
Ik zo graag willen dat je me met rust laat. Stop alsjeblieft met provoceren en me voor schut zetten.

Ik laat jou net als iedereen met rust. Ik reageerde op wat je in je bericht schreef gewoon zoals ik dat bij ieder ander zou doen.

Je laat me niet met rust. Je reageert op mijn bericht met een belerende toon en je me maakt mij belachelijk. Dit doe je al jaren, en normaliter haal ik dan maar mijn berichten weg. Maar nu doe ik dat niet, zodat iedereen kan meelezen.

Ik vraag het nog een keer. Wil je mij alsjeblieft met rust laten. En ik wil ook geen prive-berichten van je, waarin je uitlegt dat je het niet kunt laten op mijn berichten in te gaan, omdat jij vind dat ik het op mij zelf afroep.

Ik plaatste mijn bericht voor mijzelf, omdat ik een trotsheid voelde dat ik een nieuwe weg insla. Jij verpest dat gevoel en geeft mij een rotgevoel. Dit doe jij al jaren, en ik heb je meerdere malen gevraagd hier mee te stoppen. Jij doet dit niet. En nu doe je net alsof je van niks weet. Alsjeblieft, stop ermee. Ik vraag het je vriendelijk.

Kan een moderator hier alsjeblieft ingrijpen?

Zonder nieuw vinyl verkoop geen 2dehands voor jou.

Mssr Renard schreef:
Je laat me niet met rust. Je reageert op mijn bericht met een belerende toon en je me maakt mij belachelijk. Dit doe je al jaren, en normaliter haal ik dan maar mijn berichten weg. Maar nu doe ik dat niet, zodat iedereen kan meelezen.

Ik haal mijn berichten niet weg. Iedereen zou dus moeten kunnen lezen hoe ik je al jaren belachelijk maak en voor schut zet. Of ze zouden ook kunnen lezen dat we al jaren gezellig uitwisselen over muziek want een grote overlap in smaak hebben.

Mssr Renard schreef:
Ik vraag het nog een keer. Wil je mij alsjeblieft met rust laten. En ik wil ook geen prive-berichten van je, waarin je uitlegt dat je het niet kunt laten op mijn berichten in te gaan, omdat jij vind dat ik het op mij zelf afroep.

Ik val je niet lastig. Ook niet met privéberichten. Privéberichten op het forum delen mag niet en zal ik niet doen. Als je meent dat ik jou lastig val stel ik voor dat je onze privéberichten met een moderator deelt.

Mijn punt was dat sterk uitgesproken meningen ook sterke reacties kunnen oproepen. En dat ging niet eens over mijn reacties maar over die van een andere user waar je problemen mee had. En voor alle duidelijkheid, ik heb geen probleem met jou. Maar ik voel me wel zo vrij in te pikken op een bepaalde gedachtengang, om de consequentie door te trekken. Niet met de bedoeling je een rotgevoel te geven, maar om het denken aan te scherpen.

trebremmit schreef:
Zonder nieuw vinyl verkoop geen 2dehands voor jou.

Valt wel mee, als ik mij voornamelijk focus op ouderwetse platen, toch? Ik bedoel althans geen tweedehands platen van vorig jaar uitgekomen platen. De kans dat de tweedehands lp-markt opdroogt omdat ik geen nieuw vinyl koop lijkt mij uitermate klein.

Fijn dat je het zo uitlegt, Kronos. Daar heb ik vrede mee.

Maar van mij mag het denken aanscherpen wel wat minder. Ik vind het al ingewikkeld genoeg allemaal.

Mssr Renard schreef:
Ik moest ook aan deze denken:

(afbeelding)

Ik zou wel eens willen weten wat deze gast thuis heeft staan , ik vermoed geen Audiosonic.

vivalamusica schreef:
(quote)

Ik zou wel eens willen weten wat deze gast thuis heeft staan , ik vermoed geen Audiosonic.

Is dat eigenlijk Alan Parsons op de foto? En is de quote wel betrouwbaar?

Mssr Renard schreef:
(quote)

Is dat eigenlijk Alan Parsons op de foto? En is de quote wel betrouwbaar?

beetje offtopic hier: heeft het wel gezegd, hier de context ervan : >>

room accoustic is idd van belang, daar gaat het vaak fout,

Mssr Renard schreef:

Is dat eigenlijk Alan Parsons op de foto?

Dat is inderdaad Alan Parsons, foto stamt m.i. uit de eerste helft van de zeventiger jaren.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:37 uur

geplaatst: vandaag om 23:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.