MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / De vijf bepalende bands/artiesten

zoeken in:
kleine man
Alles wordt beïnvloedt door iedereen, en iedereen wordt beïnvloedt door anderen (niet door alles)

Wat als je nu de vijf bepalende bands/artiesten moet noemen, waaraan iedereen in de (moderne/pop)muziek schatplichtig is?

Ik ga voor:

Elvis Presley
Frank Zappa
ABBA
Joy Division
Dr. Dre

Jezus op de banjo.

Nee, serieus: Sylvester Weaver, Papa Charlie Jackson, John Lennon, Paul McCartney en Screamin' Jay Hawkins.

kleine man
ZAP! schreef:
Jezus op de banjo.

Nee, serieus: Sylvester Weaver of Papa Charlie Jackson.

Dat zijn er geen vijf.
Het gaat eigenlijk om vijf bands/artiesten die gezamenlijk de grootste invloed hebben of hebben gehad op de popwereld. Waarbij ik "pop" ruim neem.

Mssr Renard
Ik denk:

Beatles
Duke Ellington
Miles Davis
Grandmaster Flash
Robert Johnson

kleine man schreef:
Dat zijn er geen vijf.
Sorry, aangepast. Erg lastig om het te beperken tot 5 trouwens, maar ik heb een gooi gedaan. Ik zou nog graag Ozzy, Mike (Patton) en Les (Claypool) noemen, maar dat zijn eigenlijk meer persoonlijke helden...

kleine man
ZAP! schreef:
(quote)
Sorry, aangepast. Erg lastig om het te beperken tot 5 trouwens, maar ik heb een gooi gedaan. Ik zou nog graag Ozzy, Mike (Patton) en Les (Claypool) noemen, maar dat zijn eigenlijk meer persoonlijke helden...

Ja, de beperking tot vijf maakt het nou juist leuk. Ik denk dat ik in de komende tijd mijn rijtje wel ga aanpassen, maar je moet ergens beginnen. Het is moeilijk hoor. Sex Pistols, Beatles, Black Sabbath, Tina
Turner, Michael Jackson, Prince..... er zijn zoveel mogelijkheden, maar noem er maar vijf, dat stemt tot nadenken.

Elvis, James Brown, Dylan, Beatles, Hendrix?

Mssr Renard
BoyOnHeavenHill schreef:
Elvis, James Brown, Dylan, Beatles, Hendrix?

Ik moest ook direct aan James Brown denken, maar koos schijnbaar voor anderen.

Wat hardrock betreft keek ik ook naar de jaren zestig en dacht aan Cream of Blind Faith, maar die waren weer beinvloed door Paul Butterfield en John Mayall. Maar die waren weer beinvloed door de Amerikaanse bluesmannen, en dan ga je toch al gauw terug naar het begin van de vorige eeuw. Dan krijg je namen als Mamie Smith, Robert Johnson en wat Zap! al noemde: Papa Charlie Jackson.

Wat jazz betreft zou ik dan King Oliver nomineren, omdat er van hem ook echt opnamen bestaan, van de jazzmannen voor hem eigenlijk niet.

Mssr Renard
Ik wou ook Aretha noemen, maar die noemde als invloed Ray Charles en die op zijn beurt noemt als invloed Nat King Cole.

Dus het antwoord is Nat King Cole.

Als we echt verder terug gaan kom je inderdaad uit bij Robert Johnson, maar aan de "witte" kant kun je dan ook denken aan Hank Williams, en vandaaruit terug naar de Carter Family.

Of moeten / mogen we de klassieke componisten er ook bij betrekken...?
Misschien dan beginnen met (de schrijver van) de psalmen...
Of was het niet David die zo mooi harp voor Saul speelde?

kleine man
Iedereen mag, ik stel geen grenzen. Ben nu zelf na nadenken ook al veranderd van mijn eerste vijf. ABBA moet natuurlijk door James Brown vervangen worden. Dat ik die vergeten was...

Als ik 5 moet kiezen:

The Beatles
Elvis Presley
Bob Dylan
Kraftwerk
James Brown

Met de andere namen hier ben ik het ook wel eens, maar deze vijf horen er wat mij betreft ook bij.

Giorgio Moroder
Black Sabbath
Kraftwerk
Frankie Knuckles
DJ Kool Herc

Mssr Renard
Ik blijf wel bij Duke Ellington wat jazz betreft, en dan inderdaad Nat King Cole voor zang/soul/r&b, Robert Johnson voor blues en rock, Beatles voor de pop en Little Richard voor rock&roll (heeft nog niemand genoemd).

En na Duke Ellington, komen Dizzy, Bird en Miles, en daarna Mingus, Monk en Coltrane. Denk ik.

Wat rock/metal betreft: eerst John Mayall, en dan Clapton en Jimi, dan Yardbirds/Zeppelin en dan de rest van de harde bands. MC5 was dan weer van grote invloed op de punk, heb ik begrepen.

Ik vraag me af of Ramones en Hawkwind ergens in het plaatje passen. Of misschien Pink Floyd?

Vergeet niet dat (bijv) Buddy Holly, Chuck Berry en the Everly Brothers juist weer van grote invloed op the Beatles waren. Die zou ik dan eerder kiezen als zijnde 'bepalend'.

't is weer een lekker BB'tje - bleekschetenboeltje - zal wel een kwestie van perspectief zijn.

Waar is de dixieland gebleven, oude jazz (Parker, Big band jazz) de spiritual (gospel), de blues, de ethnische muziek - mensen die zongen om het leven te veraangenamen, de sores weg te zingen, de tijd door te komen.

Mssr Renard
Mjuman schreef:
't is weer een lekker BB'tje - bleekschetenboeltje - zal wel een kwestie van perspectief zijn.

Waar is de dixieland gebleven, oude jazz (Parker, Big band jazz) de spiritual (gospel), de blues, de ethnische muziek - mensen die zongen om het leven te veraangenamen, de sores weg te zingen, de tijd door te komen.

Mijn post niet gelezen? Hier nog een keer:

Ik blijf wel bij Duke Ellington wat jazz betreft, en dan inderdaad Nat King Cole voor zang/soul/r&b, Robert Johnson voor blues en rock, Beatles voor de pop en Little Richard voor rock&roll (heeft nog niemand genoemd).

En na Duke Ellington, komen Dizzy, Bird en Miles, en daarna Mingus, Monk en Coltrane. Denk ik.

En Frank Knuckles, Dr Dre, James Brown (allemaal genoemd) zijn ook geen bleekscheten.

Maar is iedereen aan al die jazzartiesten schatplichtig tegenwoordig in de moderne (pop) muziek? In de jazz wel denk ik, maar daarbuiten ook? Dan kun je denk ik het beste Miles Davis noemen.

Mssr Renard
Veel pop (r&b/soul) heeft wel zwarte roots, maar de schlager en het levenslied weer niet. Er is natuurliijk ook veel Europese volksmuziek en natuurlijk Europese klassieke muziek.

In Amerika had je ook veel volksmuziek bijvoorbeeld in de Appalachen (jugbands bijvoorbeeld) en dat was wel witte muziek.

Alles beinvloed trouwens elkaar continu. Nu lijkt het trouwens net of ik dingen weet, en dat valt best mee eigenlijk.

Mijn favoriete bands (Allman Brothers, Jethro Tull) waren beinvloed door jazz en blues. En Tull maskte daar weer een eigen unieke Europese variant van met invloeden uit de Europese folklore.

En de muziek ontwikkelt zich door de decennia heen ook constant door. Wat dat betreft ook misschien beter te bekijken wie de meest bepalende artiesten/bands per decennium waren.

Als het gaat om moderne popmuziek kun je de rockartiesten wel achterwege laten, dat is inmiddels een niche genre geworden.

James Brown
Giorgio Moroder
Michael Jackson
Madonna
The KLF

Eigenlijk zie ik drum & bass als de laatste grote vernieuwing in de mainstream popmuziek, maar daar valt niet een specifieke artiest aan te hangen.

Het definieer je de (moderne/pop) muziek?

herman schreef:
Als het gaat om moderne popmuziek kun je de rockartiesten wel achterwege laten, dat is inmiddels een niche genre geworden.

James Brown
Giorgio Moroder
Michael Jackson
Madonna
The KLF

Eigenlijk zie ik drum & bass als de laatste grote vernieuwing in de mainstream popmuziek, maar daar valt niet een specifieke artiest aan te hangen.

Legio dimensies en perspectieven te bedenken..

Mssr Renard
herman schreef:

Drum&Bass is dan ook weer een mengsel van funk, breakbeat, dub, reggae, house, hiphop en zelfs jazz/fusion. Ik reken zelf Prodigy (ja echt), al zijn ze meer breakbeat), Goldie en 4Hero tot de pioniers. Ik noem vaak ook wel Omni Trio's Renegade Snares als belangrijkste vroege D&B-track.

Maar drum n bass is een niche met weinig invloed op de moderne (pop) muziek. Of zie ik dat verkeerd? Daar gaat het topic tenslotte over.

trebremmit schreef:
Maar drum n bass is een niche met weinig invloed op de moderne (pop) muziek. Of zie ik dat verkeerd? Daar gaat het topic tenslotte over.

Ja ik zou dan eerder dan dancehall/reggaeton en afrobeat noemen als belangrijke genres/invloeden voor de moderne popmuziek.

Mijn lijstje, echt gefocust op invloeden op de moderne popmuziek:

Giorgio Moroder
Dr. Dre
Michael Jackson
Fela Kuti
Daddy Yankee

Mssr Renard
Afrobeat en Highlife zeker belangrijk.

Naast Fela, moet dan ook Tony Allen genoemd worden.

Maar dan toch ook zeker Ravi Shankar, die weer Beatles en Byrds etc. heeft beinvloed.

Over dub, reggae en dancehall weet ik niets. Wie waren daar de pioniers? Bob Marley?

Carmen Miranda mag als vroegste bekende vertolker van de Samba ook niet onbenoemd blijven. De Samba en ook Bossa Nova hoor je nog steeds terug in moderne popmuziek. Of tenminste Gilberto en Jobim voor wat betreft de Bossa Nova.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:20 uur

geplaatst: vandaag om 11:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.