MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / De vijf bepalende bands/artiesten

zoeken in:

Gut, iets met een mug en een olifant.

Enfin, hier nog 60 pagina's aan lurkvoer: MuMe klinkt anders - MusicMeter.nl

edit: grappig, in 2012 al een soortgelijke discussie over metal, toen ook o.a. met trebremmit.

kleine man
chevy93 schreef:
Gut, iets met een mug en een olifant.
Eigenlijk precies waarom deze site nog kan bestaan. Geen eigen inbreng, geen eigen levensvatbaarheid, maar meelurken op de inkomsten van Moviemeter. Straks, als de beheerders ook hier de centenstroom willen vergroten, dan is het in twee maanden over. Want een grote bek wordt hier wel altijd gewaardeerd, maar fatsoen en inzicht zijn bij de meesten hier ver weg. En dat trekt geen reclamecenten.

Maar ga gerust verder met jullie triestigheid.

Jij bent de enige die hier tekeer gaat.

Of was dit weer een reinarnatie van cured?

Hij deed zijn gebruikersnaam in ieder geval wel eer aan...

Bert Timmermans houd ik er wel in, daar moest ik wel om lachen.

Heeft ie zich nou uitgeschreven? Waar was ie nou zo boos om?

Mssr Renard
Ik vond de insteek van dit topic wel okay. Het was een beetje moeilijk gedefinieerd, en daarom was er veel discussie. Maar volgens mij gewoon inhoudelijk en niet op de man.

Laten we niet naderhand Kleine Man op de man aanvallen.
Sommige mensen hebben andere gevoeligheden dan andere mensen. Dat is nu éénmaal zo.

Misschien kan het topic verder gaan, want het blijft wel interessant om van andere stromingen dan waar ik bekend mee ben, te lezen wie er van grote invloed waren.

Ik heb er nog één: The Moody Blues. Ook al begonnen ze als R&B-groep, uiteindelijk waren ze van grote invloed op toekomstige symfonische en progressieve rockbands door in 1967 een concept-album op te nemen met een klassiek orkest.

Mssr Renard schreef:
Ik vond de insteek van dit topic wel okay. Het was een beetje moeilijk gedefinieerd, en daarom was er veel discussie. Maar volgens mij gewoon inhoudelijk en niet op de man.

Sommige mensen hebben andere gevoeligheden dan andere mensen. Dat is nu éénmaal zo.

Misschien kan het topic verder gaan, want het blijft wel interessant om van andere stromingen dan waar ik bekend mee ben, te lezen wie er van grote invloed waren.

Ik heb er nog één: The Moody Blues. Ook al begonnen ze als R&B-groep, uiteindelijk waren ze van grote invloed op toekomstige symfonische en progressieve rockbands door in 1967 een concept-album op te nemen met een klassiek orkest.

De vraag trok aandacht/emotie en interesse, een ogenschijnlijk makkelijke vraag, noem de namen. Zo gaat het hier vaak.
Met enige onderbouwing en niet direct naar ‘de-vijf-bepalende’ te hengelen maar bijvoorbeeld, noem vijf markante bands/artiesten en vooral niet vergeten de waarom vraag erbij te stellen had het een stuk inhoudelijker kunnen maken.

Deze ben ik nog niet tegengekomen geloof ik.

King Tuby
https://en.wikipedia.org/wiki/King_Tubby]King Tubby - Wikipedia - en.wikipedia.org
Kraftwerk
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kraftwerk]Kraftwerk - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Robert Moog
https://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_Moog]Robert Moog - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Ennio Morricone Ennio Morricone - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Enrique Morente

Probeer je nou Wikipedia-pagina's te embedden?

Mssr Renard schreef:

Volgens mij was kleine man de enige die in de aanval was in dit topic. Gevoeligheden zijn geen excuus om anderen uit het niets een grote bek en gebrek aan fatsoen te verwijten.

Arrie schreef:
Probeer je nou Wikipedia-pagina's te embedden?

Er ging hier iets fout.

Mssr Renard
Arrie schreef:
(quote)

Volgens mij was kleine man de enige die in de aanval was in dit topic. Gevoeligheden zijn geen excuus om anderen uit het niets een grote bek en gebrek aan fatsoen te verwijten.

Ik vind het te ingewikkeld worden nu. Ik houd erover op. ik haal deze ook maar uit mijn updates.

Lijkt mij dat in elk geval James Brown er in moet staan.
Van soul zanger tot 1 van de belangrijkste namen in de funk. Één van de grootste performers ooit en dé inspiratie van de twee grootste sterren uit de jaren 80 (zowel Jackson als Prince), waarschijnlijk ook de meest gesampelde artiest ooit (in de jaren 80 en begin 90 was er haast geen hiphop nummer te vinden zonder een JB sample.

Verder denk ik aan Duke Ellington voor jazz en Marvin Gaye voor soul/R&B met zijn baanbrekende eerste conceptuele plaat in het genre, dwars tegen alles in waar Motown baas (en zwager) Berry Gordy in geloofde.
Qua Rock n Roll is het moeilijk te kiezen tussen Fats Domino, Little Richard of Chuck Berry.
Grandmaster Flash voor hiphop en dat boybandje uit Liverpool voor pop.

Vooral de drummer van james brown denk ik.

trebremmit schreef:

Letterlijk of bedoel je "the funky drummer"? Beiden is te weinig eer. Echt bijna elke single van JB is wel gesampled later. En die samples zijn meer dan drum alleen natuurlijk. Bovendien was hij nogal maniakaal in het "begeleiden" van zijn band. Ook in de studio. Ook zijn het meerdere drummers.

trebremmit schreef:

Ik denk ook wel James Brown als performer.

Ok dat geloof ik wel, maar die drums zijn echt heel vaak gesampled.

De meest gesamplede drummer allertijden overleden - Partyscene

trebremmit schreef:
Ok dat geloof ik wel, maar die drums zijn echt heel vaak gesampled.

De meest gesamplede drummer allertijden overleden - Partyscene

Dat heeft z'n aandeel ja. En zo nog een paar.. (15484 samples, 476 covers, 67 remixes).
whosampled

Zijn dat verschillende samples of hoe vaak er in totaal een sample is gebruikt?
Veel drumsamples zie ik.

trebremmit schreef:
Zijn dat verschillende samples of hoe vaak er in totaal een sample is gebruikt?
Veel drumsamples zie ik.

Ik heb ze niet geteld. Maar de Funky gitaar rifjes en schreeuwen van James Brown plus inderdaad het ritme er onder zijn wel bekend toch?

Onweerwolf

Minneapolis schreef:
(quote)

Ik heb ze niet geteld. Maar de Funky gitaar rifjes en schreeuwen van James Brown plus inderdaad het ritme er onder zijn wel bekend toch?

Ja ken ik, James Brown zijn invloed valt niet te ontkennen.
Meest gesamplede nummer is trouwens die ik hier eerder poste. Meer dan 6000 keer zie ik net.

Mischien is het handig een onderscheid te maken tussen de vijf muzikanten van vóór 1955 die het meeste invloed op de popmuziek hebben gehad (de wegbereiders dus), en de vijf muzikanten vanaf 1955 (dus vanaf het begin van de rock & roll) die het meeste invloed hebben gehad op alles wat er na 1955 is gebeurd. Maar dan gooi je het concept van (niet meer dan) 5 overboord natuurlijk.

Mensen die ooit een scriptie of eindwerk moesten
schrijven, weten hoe belangrijk afbakening van de vraagstelling is.
Dat dit topic alle richtingen op zou vliegen was te verwachten omdat er een subjectieve mening gevraagd word op een veronderstelde objectieve vraag.

Zelf zou ik niet weten wie te nomineren omdat velen al de moeilijkheden in keuzes hebben aangetoond.

Makkelijker lijkt het me om de vraag 'Welke 5 artiesten zijn voor jou persoonlijk, bepalend geweest en hebben je huidige smaakpallet bepaald' te beantwoorden, omdat ze ongegeneerd subjectief beantwoord kan worden.

En dan denk ik volgende artiesten:
-Mike Dierickx (Push)
-Depeche Mode
-James Holden
-The Beatles
-Spinvis

remcodurez schreef:
Makkelijker lijkt het me om de vraag 'Welke 5 artiesten zijn voor jou persoonlijk, bepalend geweest en hebben je huidige smaakpallet bepaald' te beantwoorden, omdat ze ongegeneerd subjectief beantwoord kan worden.
Dat lijkt heel erg op dit topic: Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis - MusicMeter.nl

Misschien kun jij daar een nieuw hoofdstuk aan toevoegen?

Gast
geplaatst: vandaag om 00:53 uur

geplaatst: vandaag om 00:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.