MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Voor of tegen afschaffen stemmenlijst?

zoeken in:
haveman
Misschien moet ik me niet zo druk maken, maar ja ik vind het gewoon lullig voor Britney.

haveman
Ik ben om. Laat dat lijstje blijven. Als mensen daar plezier van hebben.

Grappige topic weer.
Die lijstjes mogen natuurlijk gewoon blijven. Ik vind het wel fijn om daar eens door te bladeren. Onlangs ben ik zelf uit de stemmen-top250 gedonderd, maar daarom ga ik niet plots stemmen op albums die ik niet ken

sq
Ik vind dat alle lijstjes die iets voorstellen moeten blijven. Het bindt de users, is leuk om naar te kijken en stimuleert deelname. Zonder lijstje van stemmenaantallen zou er wellicht juist weer veel te weinig gestemd worden. Dat de lijst misschien niet precies weergeeft wie er nu feitelijk de meeste muziek kent, omdat sommigen sneller stemmen dan anderen is een gegeven. Het is net zo´n discussie als bij stemgemiddelden; ook daar vaak kritiek op de ´eerlijkheid´ of het ´recht´ op een positie voor bepaalde albums. Je kan toch kijken hóe iemand stemt als het je echt interesseert hoe een en ander zich verhoudt tot de rest vanuit jouw perpectief.
Verder blijf ik wel tegen echte proteststemmen op albums die nooit beluisterd zijn.

Sheplays
Ik vind het stemlijstje best waardevol. Het leert mij users kennen die in ieder geval een schat aan kennis hebben en soms ook over een bijpassende verzameling beschikken. Je kunt ook gemakkelijk zien op welke gebruikers je niet hoeft af te gaan.

Ik vind het namelijk wel essentieel dat deze users ook reviews schrijven of zich op het forum begeven. Er staan er enkele zeer hoog op de lijst waar ik nimmer een berichtje van heb gezien!

Als er een lijst voor herziening vatbaar is zou ik de berichtenlijst willen noemen.... Iedere stem in een KO, op een hoesje of knappe artiest wordt als bericht gezien dus die lijst vind ik niet erg zuiver.

Een gecorrigeerde berichtenlijst met alleen berichten gepost bij album- en artiestendiscussies lijkt me ook wel interessant om eens te zien inderdaad. Denk dat dat wel aardige verschuivingen oplevert.

sq
Twee lijsten dan natuurlijk, want je wil er ook eentje voor die andere berichten .

Een lijst waarin staat wie het meeste online is, dat lijkt me wel eens leuk om te zien. Kijken wie er op nummer 2 staat want de nummer 1 is denk ik wel bekend.

Spijtoptant
Louis2703 schreef:
Een lijst waarin staat wie het meeste online is, dat lijkt me wel eens leuk om te zien. .

Zet ik mijn pc nooit meer uit.

haveman
Sorry, kan het niet laten, maar wil even een praktijkvoorbeeld aanhalen. Ik verwacht absoluut niet dat iemand het met me eens is.
Sterker nog, ik verwacht een karrevracht stront.

Maar als ik nu kijk naar de stemmen van Musicfriek op ABBA ben ik het toch weer eens met mijn stelling op dit topic. Waarom stemmen op zoveel albums van ABBA?

De lijst gerangschikt naar aantal stemmen werkt "nepstemmen" in de hand.

Slecht voorbeeld. Musicfriek is laatst door een ban al zijn stemmen verloren. Nu hij weer terug is, haalt ie dat weer in. Hem kennende zal ie al die albums van Abba wel kennen.

Ik denk dat mensen eerder "nepstemmen" omdat ze een artiest in het algemeen kut vinden. Bv. alles van Frans Bauer of Britney Spears of 2Pac op een 0,5 zetten, omdat hun overbuurman/nichtje/buurjongetje dat de hele dag op veel te hard volume draait. Wat kan mensen het nou schelen of ze 76ste of 72ste staan op zo'n toplijst?

haveman
Geen slecht voorbeeld herman. Waarom zoveel stemmen uitbrengen op een artiest of groep die je niet bevalt? Dat weet je na 1 of 2 albums ook wel.

Met andere woorden, je mag geen lage stemmen meer uitbrengen?

Tsja, waarom niet? Als je alles gehoord hebt, dan moet dat toch kunnen? Misschien vond ie het vroeger wel goed en heeft ie daarom al die platen?

De mogelijkheid om 0,5 te geven is er niet voor niets.

haveman
L_T_B schreef:
Met andere woorden, je mag geen lage stemmen meer uitbrengen?

Uiteraard wel , maar wat heeft het voor zin om alle cd's van Frans Bauer een 0,5 te geven als je na één zin al weet dat je t niks vindt.

Voor sommige mensen is hun stemmenoverzicht ook het overzicht van alle albums die ze gehoord hebben. Van anderen alleen het overzicht van de albums die ze goed vinden of zelf in huis hebben.

Echt zinvol is het niet natuurlijk, maar goed, is stemmen dat ueberhaupt wel?

haveman
Herman! Ik klikte net je top tien aan en heb heel dringend de behoefte je te pmen en dat ga ik nu doen.

Ik weet dat ik toen ik net actief was een berichtje kreeg omdat ik albums van BZN en volgens mij Frans Bauer erge lage waarderingen gaf. Van de Crew moest ik die stemmen verwijderen omdat ik dan probeerde een artiest onderuit te halen; nu hebben ze op mijn werkplek (verzorgingshuis) dus echt al die albums, en ken ik ze dus ook. Ik heb nooit een PM gekregen omdat ik vrijwel alle albums van Nick Cave een hoge waaardering geef bijvoorbeeld.

Sheplays schreef:
Als er een lijst voor herziening vatbaar is zou ik de berichtenlijst willen noemen.... Iedere stem in een KO, op een hoesje of knappe artiest wordt als bericht gezien dus die lijst vind ik niet erg zuiver.

Ja ik zou wel eens een lijstje willen zien van berichten bij de albums alleen ofzo. Of alle berichten bij de spelletjes niet mee laten tellen. Lijkt me technisch wel lastig overigens

Casartelli (moderator)
herman schreef:
De mogelijkheid om 0,5 te geven is er niet voor niets.

Een buitengewoon zinvolle opmerking wat mij betreft. (al klinkt hij nog zo dooddoenerig)

Harald
Ik denk dat ik wel heel goed door heb welke gebruikers serieus zijn en serieuze stemmen geven en welke niet. Zo gezien kan een serieuze gebruiker aan de hand van zijn of haar stemgedrag nuttig en ook een hulp zijn om nieuwe dingen te ontdekken. En als er nog interessante berichten zijn over welke artiest dan ook dan kan ik ook deze i.v.m. zijn/haar serieuze stemgedrag ook serieus nemen. En zo ben ik op MuMe ook een aantal onbekende artiesten voor het eerste tegengekomen waar ik nu vinyl of cd's in mijn huis heb...

Stemmen van niet serieuze gebruikers die dit platform als een wedstrijd zien en misschien ook ego problemen hebben laat ik links liggen. Er zijn gebruikers die 100 stemmen of meer per dag geven maar nergens zie ik bij updates een bruikbaar of nuttig bericht wat ik nogal zeldzaam vind om het nog netjes te zeggen. Maar erger vind ik eigenlijk de lijst over het aantal berichten. Hier is echt de bezem nodig om onzinnige forum topics weg te halen die met muziek helemaal niets te maken hebben. Ook zijn hier gebruikers die op alles en niets even wat aanklikken maar verder geen echte muzikale bijdrage bij updates afleveren en zodoende voor een compleet onjuist beeld zorgen. Ik heb meer respect voor een gebruiker die met veel inzet van tijd en zorgvuldigheid af een toe een goed muzikaal bericht gaat posten als 30 keer per maand te zeggen met welk lied hij 's- morgens wakker wordt. En dat KO forum, tenminste diverse KO's, vind ik zowiezo onzin.

Het is natuurlijk bijna niet mogelijk onserieuze users met een foutief stemgedrag of haat stemmers tegen te houden maar ik denk dat het wel mogelijk is deze met een aantal maatregels tegen te houden. Bijvoorbeeld kan een aantal stemmen per persoon per dag bepaald worden. Of iederen is verplicht bij 0.5. of 5***** stemmen even kort een uitleg hier over te geven. Ik vind het verder ook normaal bij vanaf 5. 000 of 10.000 stemmen maar even te laten zien wat je thuis heb staan. Een fototoestel heeft iederen en het even posten van een foto is zo gebeurd. Fotootje van een I-Pod of PC waar duizenden van cd's op staan is natuurlijk niet voldoende. Gewoon mijn mening, moet wel kunnen

Vind ik eerlijk gezegd onzin, Harald. Het leuke van MusicMeter is dat iedereen het zo kan gebruiken als hij het wil. Voor de een is het een ovezicht van alle muziek die hij kent, de ander stemt pas als hij muziek door en door beluisterd heeft en misschien zelfs alleen als ie het erg goed vindt. De ene user vindt het misschien erg leuk om in KO's te stemmen, de ander post graag bij albums. Dat moet ieder voor zich weten. En laten we wel wezen, het is per slot van rekening ook niet meer dan een internetforum...

Harald
Als dit onzin is dan vraag ik me af waarom dan hier deze discussie hierover is.

Ik zeg dat ik het onzin vind. Waarom zou dan geen discussie mogelijk zijn?

Spijtoptant
Harald schreef:
Ik vind het verder ook normaal bij vanaf 5. 000 of 10.000 stemmen maar even te laten zien wat je thuis heb staan. Een fototoestel heeft iederen en het even posten van een foto is zo gebeurd. Fotootje van een I-Pod of PC waar duizenden van cd's op staan is natuurlijk niet voldoende. Gewoon mijn mening, moet wel kunnen

Zelden zo'n absurd idee gelezen.

Harald
Kan je dat ook uitleggen...ja? Wil je dat even doen?

Harald schreef:
Ik denk dat ik wel heel goed door heb welke gebruikers serieus zijn en serieuze stemmen geven en welke niet. Zo gezien kan een serieuze gebruiker aan de hand van zijn of haar stemgedrag nuttig en ook een hulp zijn om nieuwe dingen te ontdekken. En als er nog interessante berichten zijn over welke artiest dan ook dan kan ik ook deze i.v.m. zijn/haar serieuze stemgedrag ook serieus nemen. En zo ben ik op MuMe ook een aantal onbekende artiesten voor het eerste tegengekomen waar ik nu vinyl of cd's in mijn huis heb...

Tot hier snijdt je bericht hout....

Harald schreef:
Stemmen van niet serieuze gebruikers die dit platform als een wedstrijd zien en misschien ook ego problemen hebben laat ik links liggen. Er zijn gebruikers die 100 stemmen of meer per dag geven maar nergens zie ik bij updates een bruikbaar of nuttig bericht wat ik nogal zeldzaam vind om het nog netjes te zeggen.

Net zoals jij op deze site aanwezig was, voordat je ongeveer een half jaar geleden actief ging posten.

Harald schreef:
Maar erger vind ik eigenlijk de lijst over het aantal berichten. Hier is echt de bezem nodig om onzinnige forum topics weg te halen die met muziek helemaal niets te maken hebben. Ook zijn hier gebruikers die op alles en niets even wat aanklikken maar verder geen echte muzikale bijdrage bij updates afleveren en zodoende voor een compleet onjuist beeld zorgen. Ik heb meer respect voor een gebruiker die met veel inzet van tijd en zorgvuldigheid af een toe een goed muzikaal bericht gaat posten als 30 keer per maand te zeggen met welk lied hij 's- morgens wakker wordt. En dat KO forum, tenminste diverse KO's, vind ik zowiezo onzin.

Er zijn mensen die deze muziekspelletjes leuk vinden. Jij doet er niet aan mee omdat je het onzin vindt. Waarom moet het dan weg? Die spelletjes staan in een apart deel van het forum waar je met een grote boog omheen kunt lopen.

Harald schreef:
Het is natuurlijk bijna niet mogelijk onserieuze users met een foutief stemgedrag of haat stemmers tegen te houden maar ik denk dat het wel mogelijk is deze met een aantal maatregels tegen te houden. Bijvoorbeeld kan een aantal stemmen per persoon per dag bepaald worden. Of iederen is verplicht bij 0.5. of 5***** stemmen even kort een uitleg hier over te geven. Ik vind het verder ook normaal bij vanaf 5. 000 of 10.000 stemmen maar even te laten zien wat je thuis heb staan. Een fototoestel heeft iederen en het even posten van een foto is zo gebeurd. Fotootje van een I-Pod of PC waar duizenden van cd's op staan is natuurlijk niet voldoende. Gewoon mijn mening, moet wel kunnen

Waarom moet je dat verplicht stellen? Een tamelijk bizar voorstel, naar mijn mening.

Spijtoptant
Harald schreef:
Kan je dat ook uitleggen...ja? Wil je dat even doen?

Iemand verplichten een foto van zijn privébezit te plaatsen is onbeschoft.
Zoiets doe je uit vrije wil, of je doet het niet. Op MoMe is er een topic van "zet hier een foto van je collectie", misschien is hier ook wel zo'n topic. Leuk voor de liefhebbers, maar een verplichting ???

En zoals je zelf zegt dat een pc met duizenden cd's er op niet telt...
Nog buiten beschouwing gelaten dat veel muziek die ik ken en die ik laag beoordeel echt niet tot mijn bezit horen.

Verder heb ik alleen een analoog fototoestel, dus zou ik moeten gaan klooien met scannen van foto's enzo. Moet ik weer ergens een scanner regelen.
(En NIET iedereen heeft een fototoestel)

Volkomen absurd idee, werkelijk. En wat schiet je ermee op ?

Hier in Twente heb je een prachtige muziekcollectie in de Bieb van Enschede, daar heb ik redelijk wat muziek geleend in de loop der jaren. Sommige dingen kocht ik later, andere dingen brandde ik of staan nog ergens te zwerven op mijn pc, en ook veel dat ik na enige keren luisteren terugbracht en verder niet ergens heb opgeslagen wegens gebrek aan interesse in de muziek.

(overigens denk ik niet dat ik ooit de 5000 stemmen haal, maar voor wie dat wel doet zouden al deze argumenten exact hetzelfde kunnen zijn)

Jornaquin
Harald, wil je alle iedereen die een aanval doet op jouw 1e plaats in die lijst preventief van de site ruimen ofzo? Dat spijtoptant uberhaupt de moeite neemt om het uit te leggen is eigenlijk al te veel van het goede. Wat een ridicuul idee. Wat maakt jou geloofwaardiger dan de users waar jij het nu over hebt? Laat iedereen gewoon lekker stemmen, mochten er twijfels zijn kijkt de crew daar heus wel naar.

Als ik shinybeast was, zou ik maar snel een foto van mijn collectie plaatsen...

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:08 uur

geplaatst: vandaag om 15:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.