MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Albums toevoegen aan de site / Toevoeghulp

zoeken in:
Mssr Renard
Kalamitsi schreef:
(quote)

Wist ik allemaal niet. Weer wat geleerd. Mijn toevoegverzoek was in ieder geval niet bedoeld om een bootleg te promoten. Ik zal Bandcamp maar eens naar binnen vissen.

Het aanbod aan bootleg-materiaal is volgens mij nog nooit zo groot geweest. Ik zie bootlegs tegenwoordig in de winkel staan. Ik dacht dat dat verboden was? Ik maak geen grapje. Concerto verkoopt gewoon bootlegs bijvoorbeeld.

Mssr Renard schreef:
(quote)

Het aanbod aan bootleg-materiaal is volgens mij nog nooit zo groot geweest. Ik zie bootlegs tegenwoordig in de winkel staan. Ik dacht dat dat verboden was? Ik maak geen grapje. Concerto verkoopt gewoon bootlegs bijvoorbeeld.

Let op: er bestaat wel een onderscheid tussen "counterfeits" en "bootlegs" - bootlegs zijn (min of meer) illegale (live)-opnames die soms met instemming van de band worden uitgebracht en counterfeits zijn illegale persingen van legale opnames/albums die idd soms gewoon via de retail worden verkocht. Zo kon je vorig jaar idd bij Concerto Coil - Horse Rotorvator (1986) - MusicMeter.nl kopen, terwijl dat album na 1988 nooit officieel is herperst. Voor Buma-Stemra heeft het geen prioriteit achter dit soort persingen aan te gang, terwijl de fiscus het prima vindt zo lang er BTW wordt afgedragen.

Daarnaast gebeurt het - in het geval van Bowie bijv - dat er officiële opnames illegaal worden uitgebracht, omdat iemand de hand op een tape heeft kunnen leggen worden bijv https://www.discogs.com/release/11952952-David-Bowie-Ear-Heal-I-Ng op Bedroom Productions.

Mssr Renard
In beide gevallen ziet de artiest geen cent.

Mssr Renard schreef:
In beide gevallen ziet de artiest geen cent.

Da's inderdaad het trieste van het verhaal. In het geval van de bootlegs in da 70s/80s wilden bands zelf graag wel een live-album, maar stond de maatschappij er niet achter en toen die bootlegs wel bleken te verkopen, draaide de maatschappij ook wel bij. De voorloper van Free Records Hop, Elpee (in Utrecht) had echt vakken vol met bootlegs en zij verkochten ook de tot boeken gebundelde gestencilde songteksten (met bandgeschiedenis en stamboom) en die dingen verkochten ook goed. Voor de platenzaak was dat gewoon handel.

Ook platenlabels hebben niet allemaal schone handen - google maar 'ns op DOL en kijk hoe die met het materiaal omgaan en ook dat is gewoon te koop bij Concerto/Plato.

Mssr Renard
Mjuman schreef:

Ook platenlabels hebben niet allemaal schone handen - google maar 'ns op DOL en kijk hoe die met het materiaal omgaan en ook dat is gewoon te koop bij Concerto/Plato.

Ik heb per ongeluk een DOL in huis gehaald. Betreft een cd die op vinyl is gezet.

Ik heb overigens ook mijn twijfels over Music on Vinyl en Back 2 Black. Ja, ze betalen netjes voor de reissue, maar de kwaliteit is vaak wel wat laag, maar die discussie hebben we wel al eens gehad.

DOL (en Jazz Images) geven trouwens materiaal uit wat in het publieke domein is beland, dus dat noemen we een semi-bootleg, geloof ik.

Mssr Renard schreef:
(quote)

Ik heb per ongeluk een DOL in huis gehaald. Betreft een cd die op vinyl is gezet.

Ik heb overigens ook mijn twijfels over Music on Vinyl en Back 2 Black. Ja, ze betalen netjes voor de reissue, maar de kwaliteit is vaak wel wat laag, maar die discussie hebben we wel al eens gehad.

DOL (en Jazz Images) geven trouwens materiaal uit wat in het publieke domein is beland, dus dat noemen we een semi-bootleg, geloof ik.

Kijk maar eens wat er over DOL etc staat op Discogs. Over DOL vind ik bijv dat ze zouden kunnen beschikken over wat in Europa onder public domain valt. Het rare is evenwel dat er wereldwijd niet één (uniform) copy right bestaat; die poging om dat te bereiken via IMJV (International Music Joint Venture) is eind 20e eeuw gestrand. Wel is het (westerse) copyright - onder druk van Disney - verlengd van 50 tot 70 jaar na de dood van de auteur/maker.

Denk dat voor muziek (albums) de druk niet zo heel groot is. Als je dat vergelijkt met bijv kleding, parfum of horloges - heel regelmatig zie je beelden van grote neppartijen die in beslag worden genomen en/of worden vermorzeld door een bulldozer; of hoor je dat mensen op Schiphol een fikse boete moeten betalen omdat ze een (nep)Louis Vuitton tas hebben meegenomen uit Singapore.

Tja, als een club als Amazon zelf een handeltje begint in gebrande CD's (de zogeheten 'On demand' CD's) maak ik me wat minder druk dan vroeger over counterfeits. Deze week ontving ik er weer eentje: met slecht gekopieerd artwork van een laserprinter (de rugteksten ontbreken zelfs) en een CD-R (van Princo, volgens de matrix in de binnenring, dus geen hoogstaande kwaliteit). En nee, het stond niet aangegeven dat het om een 'On demand'-CD ging, al zie ik zo'n vermelding elders hier en daar wel op hun site staan.

Je betaalt voor zo'n ongewenste CD vaak een flink bedrag, en het zal qua afdracht en rechten misschien allemaal wel goed geregeld zijn, maar het is natuurlijk gewoon een inferieur product. Vergelijkbaar met die counterfeits waar de vakhandel en de platenmaatschappijen vroeger zo'n hekel aan hadden. Gelukkig doet Amazon nooit moeilijk over retouren, maar het is een ergerlijke praktijk.

Dat gezegd hebbende: ik heb wel het idee dat zowel de vinyl- als de CD-markt de laatste jaren wordt overspoeld met (vaak live-) opnamen van dubieuze herkomst en kwaliteit.

Mssr Renard
gaucho, dat 'on demand'-gedoe is nieuw voor mij. Maar ik begin dingen te snappen. Ik had tot twee keer een boek besteld (eentje via Scheltema en eentje via Amazon).

Die van Scheltema duurde heel lang, en toen ik erover mailde, werd mij verteld dat het om een on-demand-boek ging. Ik had geen idee, waar ze het over had. Het is dan dus een out-of-print boek waar ze de rechten van hebben en gewoon maar mogen drukken, als iemand het besteld?

Die van Amazon is een oud boek maar gloednieuw. Dus dan kun je het ook wel verwachten. Ik keek in het boek bij het colofon en zag dat het in Polen (daar heeft Amazon dus een drukkerij) in 2022 is gedrukt, terwijl het boek van rond 2000 zou moeten zijn. Er staan geen foto's in, en dat vond ik voor Jethro Tull-biografie merkwaardig. Misschien komt het daardoor, bedacht ik mij.

We kunnen dus alles bestellen ongeacht of het out-of-print is, want Amazon regelt het wel. Ik weet nog niet wat ik ervan moet vinden.

Nou, dat laatste is niet helemaal waar. In het geval van CD's - want daar heb ik het nu over - heeft Amazon de rechten over een beperkt aantal titels verworven, vaak albums die al heel lang 'out of print' zijn. Kopers die niet zoveel waarde hechten aan de waarde van een fysiek object, kunnen ze er kennelijk mee om de tuin leiden, maar het zijn dus gewoon gebrande CD's met slecht geprint artwork. Waar je ook nog eens een stevige prijs voor betaalt, die soms hoger ligt dan een origineel tweedehandsje.

Deze praktijk bestaat al een jaar of vijf, en is, zeker nu in het streaming-tijdperk, eigenlijk wel erg achterhaald. Voor boeken is het misschien wel een uitkomst, vooropgesteld dat het drukwerk kwalitatief een beetje in orde is.

Even terug waar het in dit topic om te doen is....

Het lijkt me sterk maar volgens mij staat deze er nog niet op!

Live! The Ike & Tina Turner Show - Wikipedia - en.m.wikipedia.org

Dus als iemand de urgentie voelt

vigil schreef:

Staan in de wachtrij.

Er komt een nieuw album van Tangarine aan: Blank Cassette.
Releasedatum 23 juni 2023.
Als iemand tijd heeft om 'm op te voeren schrijf ik er t.z.t. een recensie bij:
Tangarine | Blank Cassette | LP (pre-order) - tangarineshop.nl.

nlkink schreef:
Er komt een nieuw album van Tangarine aan: Blank Cassette.
Releasedatum 23 juni 2023.
Als iemand tijd heeft om 'm op te voeren schrijf ik er t.z.t. een recensie bij:
Tangarine | Blank Cassette | LP (pre-order) - tangarineshop.nl.
Staat in de wachtrij.

Mssr Renard schreef:
gaucho, dat 'on demand'-gedoe is nieuw voor mij. Maar ik begin dingen te snappen. Ik had tot twee keer een boek besteld (eentje via Scheltema en eentje via Amazon).

Die van Scheltema duurde heel lang, en toen ik erover mailde, werd mij verteld dat het om een on-demand-boek ging. Ik had geen idee, waar ze het over had. Het is dan dus een out-of-print boek waar ze de rechten van hebben en gewoon maar mogen drukken, als iemand het besteld?

Die van Amazon is een oud boek maar gloednieuw. Dus dan kun je het ook wel verwachten. Ik keek in het boek bij het colofon en zag dat het in Polen (daar heeft Amazon dus een drukkerij) in 2022 is gedrukt, terwijl het boek van rond 2000 zou moeten zijn. Er staan geen foto's in, en dat vond ik voor Jethro Tull-biografie merkwaardig. Misschien komt het daardoor, bedacht ik mij.

We kunnen dus alles bestellen ongeacht of het out-of-print is, want Amazon regelt het wel. Ik weet nog niet wat ik ervan moet vinden.

Laat me even een toelichting geven: de meeste van die afko's zijn afkomstig uit de boekhandel. Zoals O/O (on order - in bestelling, bij leverancier) ), O/S (out of stock, bij uitgever), O/P (out of print, niet zeker of er wordt herdrukt).

POD - printing on demand - werd een oplossing om kleinschalig (dure) boeken te herdrukken, desnoods in enkele exeplaren, omdat grootschalig boeken herdrukken een kostenintensief proces is. Ik heb op de Buchmesse in 2005 al een toepassing gezien (van IBM), waarbij een machine in enkele minuten tijd een tiental boeken (met aanpassing van omslag etc) kon drukken. Dat kleinschalig herdrukken van wetenschappelijke boeken werd ingehaald door het zgn Open Science Programme (waarbij veel wetnschappelijke literatuur als pdf on-line werd gezet).

Muziek: ik heb van artiesten zelf (Böös Källstigen en William Basinski) wel eens cd's besteld - dan ging het om POD-cd's - zelfgebrande en bedrukte cd's, incl zelfgeprinte (of printbare) inlay's - een heel eenvoudig proces. Ooit kon je bij Fonos, onderdeel van NOB (heten anders geloof ik nu) vergelijkbare cd's bestellen die voor jou werden gemaakt - die waren iets duurder dan gewone cd's - maar je hebt het ook over een service.

Dat Amazon zich er nu daarmee bezighoudt, is niet zo vreemd, ze beschikken immers over de 'assets' - wel hebben ze de verplichting te melden dat het om POD gaat (en niet originele cd's). Vrees alleen dat die cd's obv mp3 zullen worden vervaardigd.

Zou iemand deze willen/kunnen toevoegen? Alvast grote dank!
UVB76-027 | Karkossyn | UVB-76 Music - uvb-76music.bandcamp.com

-SprayIt- schreef:
Zou iemand deze willen/kunnen toevoegen? Alvast grote dank!
UVB76-027 | Karkossyn | UVB-76 Music - uvb-76music.bandcamp.com

Staat in de wachtrij

EDIT: stond er blijkbaar al op: Karkossyn - Troubled Youth EP (2023) - MusicMeter.nl

Iemand die deze wil doen, kan er zelf geen goede hoes voor vinden.

No image available; add an image - discogs.com

Kan iemand toevoegen:

Nicolas Britell - Don't Look Up
Nicolas Britell - Cruella
Nicolas Britell - Carmen

Nog een toevoeg-verzoek:

Glen Faria - Mella

vigil schreef:

Staan erop

thomzi50 schreef:
Nog een toevoeg-verzoek:

Glen Faria - Mella

Staat er inmiddels op.

Toevoegverzoek / vraag of iemand een goede hoes kan vinden (dan kan ik 'm zelf toevoegen, dat is ook geen probleem).

B.J. Thomas - Help Me Make It (To My Rockin' Chair)

Die dekselse hoezen altijd.

Staat in de wachtrij!

Gast
geplaatst: vandaag om 05:25 uur

geplaatst: vandaag om 05:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.