MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Wat is in het Ambient genre nu 'hot'?

zoeken in:
Ben echt al sinds 2014 uit het wereldje. Ik ken de grote namen en de geroemde albums, maar wat is anno 2018 nu groot of vernieuwend? Wat is hét album van de afgelopen drie jaar? Het lijkt alsof de interesse in ambient hier ook een beetje zakt, of klopt dit niet?

ohmusica
Monsieur’ Ambient heeft misschien niet meer zo’n duidelijk afgebakend herkenbaar profiel, maar de term duikt wel geregeld op in diverse genres en subgenres. Ik denk ambient als idee of inspiratie, dit zal wel blijven.

Concrete Desert, a song by The Bug, Earth on Spotify - open.spotify.com

Pop Ambient 2017 by Various Artists on Spotify - open.spotify.com

Ben nog streeds groot fan van ambient! En er is veel te ontdekken, nieuw en oud. Zie bijv. jouw naam niet in de stemmenlijst bij: Tim Hecker - Love Streams (2016)

Of: Loscil - Sea Island (2014)

En what about GAS en William Basinski, beide met goede albums in 2017!

En: Alva Noto - Xerrox Vol.3 (2015) + Bvdub - A Thousand Words (2016)

Solar One | The Flashbulb - theflashbulb.bandcamp.com

Kan binnenkort wel even een lijstje maken!

Lijkt me leuk, dat lijstje! -SprayIt-

2814 - Birth of a New Day (2015)

Niet zoveel stemmen op musicmeter, maar op RYM bijna 3000. Is toch wel een aardig en origineel, beetje vernieuwend ambient album. De stijl moet je wel liggen, want niet iedereen houdt van vaporwave.

Heb het gevoel dat "ambient" eigenlijk meer gebruik wordt als typering voor sfeerbepalende/-ondersteunende muziek en dat het steeds minder een duidelijk te onderscheiden genre is.

Zo zie je dat aan er vanuit de jazz regelmatig muziek wordt gemaakt (bijv door Nils Petter Molvaer) die dicht tegen ambient aanschurkt; idem vanuit neoklassiek, Nils Frahm en Olafur Arnalds. Vanuit de meer techno-georiënteerde hoek zie je dat er - soms onder een andere naam - ook steeds vaker meer downtempo wordt gemaakt; de laatste worp van Shed (Berlijnse techno in origine) werd door een user hier als "lounge" (ook sfeerbepalende muziek) getypeerd.

Dubtechno en dark ambient zijn aanduidingen die je ook wel tegenkomt. Niet alles in die subgenres kan de toets van mijn kritiek doorstaan. De cross-over van genres ervaar ik zelf als een de fijnere ontwikkelingen van de laatste 5-10 jaar en gaandeweg breidt zich dat vanzelf uit.

Fijne labels: Erased Tapes, Northern Electronic, Denovali.

Kan altijd wel eens een lijstje maken wat mij veel luisterplezier heeft gegeven.

Belangrijk gegeven de afgelopen 2-3 jaar: de 'terugkeer' van de oude grootmeesters zoals Eno, Voigt (Gas en Mohn) en Biosphere.

rainforest spiritual enslavement, huerco s., pendant, rafael anton irisarri, alessandro cortini, demdike stare, petre inspirescu, visible cloaks, gaussian curve, jasmine guffond, kevin verwijmeren, mathieu serruys, the caretaker, internazionale, abul mogard, ...

Pendant laatste shuttle358 vind ik ook heel fraai (nee niet echt vernieuwend verder)

Gast
geplaatst: vandaag om 11:55 uur

geplaatst: vandaag om 11:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.