menu

Mijn Updates +
Genres / Electronic / Het grote Fabric/FabricLive topic

zoeken in:
Door drukte vandaag, de behoefte om een reëel stuk te schrijven, en nu the need for quality time kan ik m'n toegezegde review morgen pas posten.

(afbeelding)

We gaan 18 jaar terug in de tijd en da’s iets waarmee ik rekening wil houden, omdat zowel het nu-perspectief (bijv: hoe zien we tegenwoordig dit type muziek; meer ‘punch’, strakker, kaler?) als het toen-perspectief (de toenmalige beleving ahw als absoluut zien – a.k.a: het vroeger was alles beter syndroom) een fikse ballast kan zijn.
Terecht merkt Poa op dat Craig Richards, langdurig resident dj van Fabric inmiddels 3 bijdragen aan de Fabric-reeks op zijn naam heeft staan: deze, 1, 58 en 100 (voor 1 van 3 cd’s). Tel daarbij op dat hij als Tyrant-partner (samen met Lee Burridge) voor 50% Fabric 15 op zijn naam heeft staan en je beseft dat je hem respect moet tonen; hij is een eigenzinnig, creatief mens met een enorme platencollectie, 30.000 (in 2017; en dat zal nu wel veel meer zijn) en zoals het creatieven betaamt, heeft hij in die collectie geen (beheer)systeem aangebracht; zie ook dit interview Craig Richards: In Transition - XLR8R .
Geen intro, zoals later min of meer de gewoonte werd, begint de mix begint relatief ‘mellow’, maar al vrij snel gaat het sneller. Richards mixt echt heel fraai –bijv via bass drum, toms/bass, hi-hat/synth – de volgende track in en het wordt één organisch vloeiend en zeer dansbaar geheel. In Dubby Disco hoor ik bijv de geest van Bob Marley langs komen en stuwen drums en bas de beat aangenaam voort – even een terzijde (excuus): kijk op YouTube voor de grap eens naar Black Uhuru - Live in Essen (1981) - YouTube om te ontdekken hoe Sly (bijv: de drumaccenten in de off-beat) en Robbie daar de zaak aandrijven.

In de vierde en vijfde track komt er meer dub binnen – ik leg mijn bestek al klaar, smullen – en krijg weer beelden van een dance-festijn dat ik ooit bijwoonde waar een groep stemmig geklede mensen aan het dansen was op Josh Wink - Higher State of Consciousness; de trein neemt je mee. Dan komen de twee tracks van SCSI-9, die door de combi van synth/bas/keyboard doet denken aan een oude disco-hit (Jimmy Bo Horne – Dance Across the Floor uit ’78) en ineens dringt het tot me door: ondanks het feit dat een groot deel van dit album in een relatief gelijkmatig tempo verloopt, is het heel eclectisch en zorgvuldig samengesteld/opgebouwd. Met name Cologne, track 7 vormt voor mij een eerste hoogtepunt. De trein gaat verder, je blijft bewegen.

In mijn beleving zakt het vervolgens even weg - vanwege te veel hoge, schelle tonen voor mijn smaak, al stuwt Bluntski mooi voort. Drum Hydraulics - what’s in a name – is dan weer meer mijn ding, percussie met synth erdoorheen, voor mij een tweede hoogtepunt, en het gaat voorwaarts; nu is het echt tijd om de billen op te heffen en los te schudden en met die monofone synth erdoorheen – Acid Thunder anybody? – kan je niet blijven zitten.

Op een gegeven moment waan je je even in Detroit, maar zorgt het langzamere ambientesque ritme (de synth) erachter dat je toch in Europa blijft. We naderen het eind van het album, bereiken met de combi Early Riser/Misspent Years een nieuw hoogtepunt om te eindigen on a high note

Tip: beluisteren het album gerust meermaals om de finesses te doorgronden Craig Richards - fabric 01 - YouTube
Hier op de site: Craig Richards - Fabric 01 (2001)
RA: RA Reviews: Craig Richards - Fabric 01 on Fabric Records (Album) - residentadvisor.net

Voor de volledigheid, mijn stem: 3,75 * (afgerond 4)

Volgende keer Nitin Sawhney (FabricLive 15), a personal fave, of Terry Francis (Fabric02).
Aarzel niet je kenbaar te maken (pm) als je iets wilt posten over een personal fave, the more the merrier - als enige schrijven doet het Rémy-syndroom ontstaan.

Leuk! Deze van Craig Richards heb ik zowaar (als 1 van slechts 4 Fabrics) origineel in de kast staan

Wel een eeuwigheid niet gedraaid - dus mooie gelegenheid om hem vandaag weer eens aan te slingeren.

Ruime 4* voor Shacketon overigens; hele knappe, coherente plaat die zich (terecht) weinig tot niets van het reguliere dj-mix format aantrekt.

Ik ben die van Shackleton nu op het werk aan het luisteren, tot nu toe alleen maar donker genieten

Moet nog beter luisteren uiteraard, werd een paar keer onderbroken, ik herkende drie tracks meteen van het eerste half uur dus ga deze wel even bestellen

Stille boel hier - als de wind aanhoudt, wie weet komt er dan een post aanwaaien

mijn shackleton cd is binnen (en een record voor cdwow zo snel)

ik plaats binnenkort wel een review maar dan nog over Aim

-SprayIt- (moderator)
Ik ben bijna door de 111 tracks op de #savefabric box, daarna meer!

Poa
Mjuman schreef:
Volgende keer Nitin Sawhney (FabricLive 15), a personal fave, of Terry Francis (Fabric02).

Ben benieuwd welke het wordt, die van Nitin Sawhney ken ik nog niet dus dan luister ik mee

Wilde inderdaad iets gaan posten over FabricLive15, maar ben in een spagaat geraakt - soort van now and then gevoel - en zo gauw als ik daar uit ben …

(afbeelding)

Met Nitin Sawhney maakte ik kennis via een chill-out compilatie, ooit gekocht in Londen in 2001, omdat ik nieuwsgierig was geworden door de afbeelding van een geel-oranje ijslollie op de voorzijde. Naast het prachtige Homelands bevatte die dubbel-cd werk van o.m. Madeleine Peyroux en Mandalay. Die compilatie heb ik niet meer, vermoedelijk weggeven omdat ik al een tijdje ben uitgechilld; die albums van Peyroux en Mandalay heb ik nog wel, net als meerdere van Nitin Sawhney, waaronder Beyond Skin. Er schijnt een Beyond Skin Revisited concertserie aan te komen (o.m. Bordeaux, Royal Albert Hall Londen, september 2019 worden genoemd) en wellicht wordt ook ons land aangedaan.

Het concert van Nitin Sawhney dat ik me herinner - in Tivoli Oude Gracht (februari 2009) - was een zeer muzikale ervaring die ik beslist nogmaals mee zou willen maken. Kortom ik heb Nitin Sawhney hoog zitten en ik deze mix zou – op grond van mijn verwachting/historisch uitgangspunt - hoog in een toplijst moeten eindigen. En precies daar knelt de schoen, de now and then spagaat: een blik op de tracklist leert me dat ik van aardig wat bijdragende/mixende artiesten aardig wat werk in huis heb; alleen ik draai die muziek, bijv Jazzanova, Koop niet veel meer; labelgenot van Koop, Truby Trio heeft een album met de naam Elevator Music en da’s een beetje het overheersende gevoel.

Het begin is fraai: begeleid door stemmige violen horen we een oriëntaals klinkende zangeres erin komen (Natacha Atlas?), bas en percussie dragen het ritme en we gaan er voor zitten – misschien een nummertje fraaie buikdans op komst? Dan, een clean-cut mix en de broken beats – beetje hop-skip-jump gevoel – met Natacha erbij komen eraan. Beetje ook zoals MJ Cole zijn 2-step tracks opbouwde en aan die stijl heb ik nooit helemaal aan kunnen wennen. Met dezelfde properties wordt ook een track van Nitin Sawhney aangedaan en vervolgens wordt het nog eens overgedaan in een andere versie van Homelands. We schommelen zo tussen de 95 – 115 bpm en afgezien van een enkele fluit en de tabla’s gebeuren er in mijn huidige ogen weinig spannende dingen; ook het inmixen van een nieuwe track gebeurt weinig elegant en dat is - helaas - een terugkerend verschijnsel.

Tijd voor een stukje Tosca. Als ik nou vertel dat ik die cd ooit cadeau deed aan een maat en dat hij me na verloop van tijd vertelde dat dit zijn favoriete schijf was voor quality time van horizontale aard met zijn lief, zal het duidelijk zijn dat het lastig hardlopen is op deze muziek.
De volgende track van Marcos Valle kan me meer bekoren, maar dat komt omdat ik altijd al een liefhebber ben geweest van dit soort muziek, zoals bijv Blue Brazil Vol. 1 - Blue Note in a Latin Groove (1994). In de periode 2000 - 2005 kon dit regelmatig horen in Londense clubs - in zekere zin sluit het aan bij de eerdere acid jazz/jazz-dance scene.
Voor mij prima muziek om af te draaien of soft op gang te komen op zondagochtend. Het duurt alleen niet lang, omdat we weer op de 2-step stappen om beats stuk te maken.

Vanaf track 10 bereikt het album gedurende 3 - 4 tracks imo zijn hoogtepunt, hoger tempo, interessante breaks (sax, keyboard), een Brownsiaanse shout-out, kortom meer afwisseling en spanning, mede gesteund door de ‘wobbelende’ bas-synth en al klinken die hi-hats mij te rafelig, maken die James White-achtige sax-riffs veel goed. Bij 12 horen we sterk oriëntaalse invloeden in de D&B, maar wanneer Nitin Sawhney zichzelf gaat citeren/bewerken – fragmenten van Beyond Skin haak ik een beetje af; wat daar dramatisch (en enigszins zuiverend ) werkt, heeft hier meer iets van effectbejag. Met een beetje goede wil is dit natuurlijk op te vatten als een oproep om dat album te gaan beluisteren.

Vervolgens ‘citeert’ Sawhney opnieuw zichzelf door het titelnummer van Beyond Skin erin te mixen, tijd voor reflectie en aansluitend eindigen we met Hymn (Craig Armstrong) fraai in downtempo.
Blijkbaar heeft mijn muzikale smaak de laatste jaren wel verandering ondergaan. I.t.t. wat ik in 2012 bij het album schreef – al is die waardering waarschijnlijk gebaseerd op een oudere luisterervaring – viel het album een beetje tegen. Dat kan natuurlijk liggen aan mijn veranderde muziekbeleving/-behoefte: in mijn beleving is het te soft jazzend/funkend en te weinig gevarieerd en draagt het de stempel van de tijd, de periode tot ca.2006: downtempo, een tijdlang getypeerd als “lounge” die mij op den duur gaat tegenstaan.

Wat ook opvalt bij de citaten van Sawhney’s eigen werk is dat de daarin aanwezige dramatiek voor een groot deel wegvalt door het ‘oppompen’. Mijn advies: draai dit in 2 delen – bijv 1 - 8, en in tweede draai de rest ; stop als je het beu begint te worden. Het begin, tracks 10 – 13, en het einde bevallen me nu het best. Over het geheel genomen waardeer ik dit met 3,25* - misschien pas ik dat later nog aan naar 3,5*.

Hier is het album zo goed als geheel te beluisteren – per track aanklikken Koop - Relaxin' at Club Fusion (Nitin Sawhney Edit) - YouTube
Het album hier op de site (met mijn post uit 2012) Nitin Sawhney - Fabriclive. 15 (2004)
Originele versie Homelands: Nitin Sawhney - Homelands - YouTube
Resident Advisor: RA Reviews: Nitin Sawhney - FabricLive.15 on Fabric Records (Album) - residentadvisor.net

Ik bespeurde bij het beluisteren van de vorige mix ook al een beetje een 'toen'-gevoel bij mezelf. Zeker geen slechte mix van Craig Richards; technisch heel sterk waarbij je als je niet oplet overgangen compleet kan missen, maar mij iets te eenvormig om echt te kunnen bekoren. Na de nummers van SCSI-9 raakte ik hem een beetje kwijt.

Deze Fabric ligt me momenteel juist iets meer, omdat ik sinds een trip naar Zuid-Spanje en in het bijzonder Tarifa een paar jaar terug juist wat vatbaarder ben geworden voor 'lounge' en aanverwanten. Heb er wel zin in deze weer eens te draaien.

herman schreef:
Ik bespeurde bij het beluisteren van de vorige mix ook al een beetje een 'toen'-gevoel bij mezelf. Zeker geen slechte mix van Craig Richards; technisch heel sterk waarbij je als je niet oplet overgangen compleet kan missen, maar mij iets te eenvormig om echt te kunnen bekoren. Na de nummers van SCSI-9 raakte ik hem een beetje kwijt.

Deze Fabric ligt me momenteel juist iets meer, omdat ik sinds een trip naar Zuid-Spanje en in het bijzonder Tarifa een paar jaar terug juist wat vatbaarder ben geworden voor 'lounge' en aanverwanten. Heb er wel zin in deze weer eens te draaien.

Grappig om dat te lezen, op de driesprongen des levens gaat de één naar links en de ander naar rechts. Die trip naar Zuid-Spanje - met o.m. Tarifa, Cádiz, Sanlucar de Barrameda (nationaal park) en eindbestemming (vlieger) Sevilla maakten wij in 2006; zaten bij Tarifa - aanbieding via Booking - in een resort met bandjes dragende Britten; groter verschil met de lokale mengcultuur (Marokkaans/Spaans) is nauwelijks denkbaar. Ben zelf momenteel veel 90s spul in de herdraai aan 't doen

Gast
geplaatst: vandaag om 13:12 uur

geplaatst: vandaag om 13:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.